Trekamp Genelec-KEF-Ino

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-11-21 17:34

grafpro skrev:
Uff -- mycket jobb blir det...

Jag tror vi tänker tvärtom. Jag tycker att mätningar som redovisar kurvor i en massa olika riktningar blir som ett pussel. Så gör ju många testare runtom i världen, och den stackars läsaren förväntas se bilden. Testarnas egna slutsatser blir rentav ibland fel (jag har ju klagat på Atkinson för detta).

Jag vill hellre se vad de alla tillsammans får för konsekvens i ett vanligt rum. Konsumentperspektivet!

Jo det är jag med på men vad jag menar är att hur representativt är det för upplevelsen av klang i en given situation? Dvs för att mätningen skall vara representativ måste din mätning korrekt motsvara den tänkta lyssningssituationen.
I detta fall har vi tre kurvor som förhåller sig inbördes på olika sätt. Utan förankring i en etablerad mätningsmetod är det svårt att utvärdera din metodik och dina resultat?

Det måste finnas en etablerad referens för att en mätning skall vara betydelsefull. Efter att du har etablerat det kan du säkert redovisa bara LTAS-kurvorna.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-11-21 17:50

det vore kul om piotr ville skriva lite om energikurvor

googlar man på energikurvor så är flest träffar på toole, archimedes-projektet nämns oxå och moulton labs som visar denna kurva för beolab 5 som tydligen är ett resultat av archimedes-projektet

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-11-21 18:54

Det borde ha varit mätt på en piPs med det nya baselementet istället. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2013-11-21 18:59

sprudel skrev:
ivor-isobarik skrev:Långt och intressant inlägg.

Lyssningsreflektioner från erfarna lyssnare, med god inre referens är alltid intressanta. Jag misstänker också att det är så de flesta användare nyttjar sina högtalare,nämligen till musikförmedlare.
Jag får via piP fin kontakt med musiken, utan överdrivna HiFI-effekter, det är bra. Med överdrivna effekter menar jag tex överbetonade diskantregister, som ska ge en illusion av tydlighet, men det bara tar fokus istället.
Det hade varit kul att veta Ivor vilken elektronik du använt när du lyssnat på piP.

Om grafpro skulle kunna delge lyssningsintryck från de tre olika högtalarna, och elektronik, hade det också uppskattats. :)

Vid lyssning på pip så har följande elektronik använts:

Källa: Linn sondek nr1(cirkus,Ekos II,Troika,Lingo,trampolin II,Linn Linto RIAA) Linn Sondek nr2:(cirkus,Ittok LVII,AT95E,Valhalla,solid bottenplatta,Linn LK1 preamp,RIAA)Linn Klimax DS från 2011 med Dynamik PSU.
Försteg:Linn Klimax kontrol,dualmono audioboardet,Dynamik PSU.
Slutsteg: Linn LK280 och Linn Klout,recappade 2012-2013
Linn balanserade silverkablar mellan Klimax DS och Klimax Kontrol,Linn svarta interconnect mellan RIAA och Klimax Kontrol samt till slutsteget.
Högtalarkablage:Linn K400 med Knekt banankontakter.
Nätkablar: Longwell(Linn)
Stativen var 56cm höga och egentligen till för Linn sara samt spikesförsedda. Av hänsyn till faneret på pip så fick de varsitt exemplar av "händernas verk" dock av olika upplagor att stå på för att slippa märken.

Även testat pip med en vintage Pioneer SA-8500-II samt med mindre Linnslutsteget LK85 i kombination med försteget Linn Wakonda samt under en demo med en Linnhandlare Linn Sekurit DSi på piparna.

En orsak till att jag ville göra om allt igen och lyssna på piparna,var att det just blev så turbulent när jag testade dem första gången. Källan var då lite typiskt för hur jag förstått att det kunde se ut hemma hos inofolk,en chippad xbox med en mediaserver,eller som på ett annat håll,airport express en dac och monoblock,företrädelsevis Denon. Kablage,EKK eller CAT5 typ.

Då hakade jag på trenden och spelade pip,linn Kaber med en nyrenoverad Linn LK1 från 1986 och ett gammalt LK2,källan var en enkel LP12,en Linn Karik III CD spelare samt just en xbox eller om det var en notebook med extern dac? Var ett par år sedan nu.

Vad jag ville var att ge piparna en chans till,denna gång med en bra källa och elektronik hela vägen.

Slutsatsen var att piparna upplevdes spela likadant som med enklare grejor medans Linnhögtalaren växte med elektroniken.
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-11-21 19:08

ivor-isobarik skrev:
Slutsatsen var att piparna upplevdes spela likadant som med enklare grejor medans Linnhögtalaren växte med elektroniken.

DETTA är intressant :!:
Varför kan det bli så tror du o alla andra forumiter?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-21 19:18

Naqref skrev:Detta var ju en intressant tråd. 8)

Grafpros mätmetoder kan man säga en del om men jag nöjer mig att konstatera att mätningarna troligtvis har gjorts i fjärrfältet och utanför rumsradien/efterklangsradien/critical distance. Det är att därför betrakta som huvudsakligen representera energitonkurvan. Om det är en lämplig metod att använda för att mäta på närfältsmonitorer kan man ju ifrågasätta. Om man använder dom för att lyssna i fjärrfältet (vilket de flesta troligen gör) så kan det vara en lämplig metod för att fånga vissa aspekter av ljudrepresentationen. Det fångar inte hela bilden däremot. Då måste man ha mätningar som är gjorda även utan reflexer. Dessa mätningar finns det ett otal av gjora på piP. IÖ har gjort sina, jag har gjort en del, partikf har gjort vissa och soundstage har gjort några. Dessa är med små variationer identiska.

Hur en ideal reflexfri tonkurva bör se ut ser man i den mätning av pi60 som ligger i IÖs bildkatalog. Hur en idealisk energitonkurva ska se ut kan man diskutera. Toole har nämnts och han har vissa ideer. Ämnet har diskuterats i väldigt många år (>40) och de senaste 30 åren så har det gjorts lite mer vetenskapliga varianter på det. Dessa avviker från Tooles kurvor en del. Exakt hur en sådan kurva ska se ut idealt finns beskrivet i vetenskapliga sammanhang och jag misstänker att den som vet mest om detta på forumet är piotr. 8) Jag tänker inte berätta exakt hur den bör se ut utan kan konstatera ett med fritt tillgängliga data där man själv kan rekonstruera en sådan kurva så är det Genelec som ligger närmast. Nivån runt 1kHz och därunder borde dock vara högre.

I princip +1 på delar av inlägget.

Då jag gör mätningar vill jag dels ha tonkurvan på direktljudet, dels på total utstrålad energi samt på totalljudet som i princip är en viktning av direktljudet och på ljud från olika infallsvinklar.

Redan här går de lärdes mening isär om vad som ingår i direktljudet och även isär vad som menas med totalljudet. Diffusljudfält och total utstrålad energi är det mer konsensus på.

Det är viktningen av olika ljud samt integrering av dessa ljud som det debatterats om de senaste 70 åren.

Min erfarenhet säger mig att denna viktning är beroende av högtalarens ljudutstrålning och rummets absorbtion.

Viktning av olika reflexer är helt essentiell.

Vad är viktning? Jo det är den koefficient man multiplicerar med på varje enskild rikning samt på diffusljudet.

Det kan exempelvis se ut så här:
Direktljud har en faktor 10
1a golvreflex har en faktor 6
Takreflex har en faktor 7
Närmaste sidovägg har en faktor 8
Motstående sidovägg har en faktor 4
Ljudfondvägg bakom högtalarna har en faktor 8
Vägg bakom lyssnare har en faktor 5
Det är alltså inte enbart varje reflex objektiva SPL i lyssningspunkt som läggs ihop.

Hörseln integrerar hela ljudkalaset och bedömer enligt subjektets preferenser.

Direktstrålande högtalare har en annan viktning i jämförelse med rundstrålande och ortoakustiska har sin viktning.

Mono avspelad med en och endast en högtalare har sin viktning och stereo med två högtalare har sin.

Problemet är alltså synnerligen sammansatt och i detta fall gäller inga enkla tumregler.

De böcker jag läst inklusive Tools är för mig för tummregelsbaserade.

Man kan mycket väl dimensionera högtalare som helt strider mot kurvorna i Tools bok men som ändock är optimala.

Den person som jag anser kunde mest i detta var Stig Carlsson. Mig veterligen finns det idag ingen levande person som har den kunskapen oavsett deras faktiska eller påstådda redovisade forskningsresultat.

Stig delade in det i direktljud, di tidiga reflexerna :) och diffusljud. Högtalare har olika frekvensgång i dessa tre olika fält. De tidiga reflexerna måste man bena ut hur de enskilda inverkar och särskilt vid stereofonisk återgivning. Stig delade in di tidiga reflexerna i olika tidsintervall. Dessa tidsintervall debatterades flitigt. Beril Alving har avvikande mening och jag delar i mångt och mycket Bertils synpunkter baserade på hans erfarenheter. IÖ debatterade också detta med Stig. Jag försökte mest få Stig att tänka ett steg längre så att han en gång för alla kunde ge en korrekt och plausibel förklaring. Han kom aldrig dit, men ingen annan mig veterligen har kommit dit heller.

Inverkan är också frekvensberoende d v s om våglängden är stor så att första reflex inverkar på direktljudet så ingår snarast första reflex i direktljudet. Direktljud och första reflex har i så fall fusionerats ihop redan i den akustiska världen. Om våglängden är så pass liten att reflexen kommer många perioder efter direktljudet så ingår reflexen snarast inte i direktljudet. Reflexen är således separerad i den akustiska världen. Men i den neurala världen är det inte så! Det betyder att upplevelsen av det man hör inte återspeglar ljudvågorna i den objektiva världen. Ljud fusioneras i hörseln på annat sätt än i den objektiva akustiska världen. I den objektiva akustiska världen gäller superpositionsprincipen för fusionering av ljudvågor. Detta gäller dock inte i den neurala världen, utan snarast tvärtom. Det sker en segregering av den enligt superpositionsprincipen fusionerade ljudvågor.

Redan här finns ytterligare en parameter som synnerligen försvårar denna vägning av viktighet eller dominans av enskilda ljudvågor i totalen, nämligen fantomljudobjekt med 2 högtalare. Vad får fantomljudobjekten för tonkurva, dels uppmätt frekvensgång dels upplevd tonkurva d v s klang. Då måste man mäta med båda högtalarna samtidigt. Beroende på den stereofoniska effektens kodning i inspelning kommer resultatet skilja sig åt. Är det löptidsstereofoni eller Intensitetsstereofoni (koincidens) eller en sammanslagning av båda d v s ekvivalensstereofoni.

Väger man sedan in psykoakustiska effekter samt den stereofoniska världen med fantomprojicering av ljudobjekt så blir problemet näst intill oöverskådliga. Det är här de flesta ger upp och mäter en högtalare ekofritt och lämnar resten av uppgiften till säljavdelningen och marknadsföring. 8) Många känner till en stor del av problemen men rycker på axlarna och har gett upp.

Någon konsensus på området finns inte och kan heller inte finnas så länge kunskapen inte är sammanfattad och nedskriven på pränt och godkänd i vetenskapliga sammanhang.

Det är ett hästjobb.

Skulle jag själv mäta på närfältsmonitorer så skulle jag mäta i närfält där viktningen på direktljudet blir nästintill helt dominerande. Jag innefattar 1a reflex i direktljudet då reflexens tidsfördröjning i förhållande till direktljudet ligger innanför våglängden. D v s det handlar inte om ekofri mätning.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

LasseA

Inläggav LasseA » 2013-11-21 19:18

Jag instämmer i att det är svårt att tolka LTAS-mätningarna. Jag antar att de motsvarar någon form av power response eftersom det mäts i många olika vinklar och medevärdesbildas. En "perfekt" kurva i så fall är absolut inte rak utan sannolikt jämnt fallande mot höga frekvenser. Läser man Toole's arbeten/bok om ämnet så verkar det som om de flesta föredrar en energikurva som faller med 5-10dB mot högre frekvenser men det är svårt att avgöra exakt hur mycket den bör falla i denna mätmetod eftersom vi inte vet hur mycket av mätningarna som ligger off-axis. Om man eftersträvar helt rak kurva med LTAS-mätmetod så hamnar man nog rätt fel skulle jag tro. LTAS borde väl motsvara runda slängar "early reflections" i nedanstående bild (röd kurva).

Bild

Personligen tycker jag att mätning on-axis kompletterat med off-axismätningar i horisontalled och eventuellt i vertikalled är mycket lättare att tolka än de kurvor som presenteras i denna tråd. Distorsionsmätningarna var mer intressanta. Så länge som ljudstyrkan är samma vid de olika mätningarna så går de ju i alla fall att använda för att avgöra den relativa distorsionen i de olika högtalarna.

Användarvisningsbild
majjen04

Re: Trekamp Genelec-KEF-Ino

Inläggav majjen04 » 2013-11-21 19:31

Hej!

Kul test och intressant.
Electrocompaniet From Norway ruels! Like The Northen Lights

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2013-11-21 19:33

Du hör helt enkelt fel - mätningarna talar sitt tydliga språk!

Nästa spännande artikel kommer att handla om mätningar på hörlurar.
Lurarna är nedstoppade i en åttakantig papperskorg och som mätmick
används en bajskorv inlindad i folie, hållen i axelhöjd, som mätassisten-
ten skakar noga på under hela mätförloppet.

Det visade sig i mätningarna, att Sennheisser gjorde väldigt dåliga hör-
lurar.

Vh, iö[/quote]

Hmm IÖ

Inte så moget svar kanske, trodde ej att du var kvar i anala stadiet dvs din kiss och bajs humor passar inte in på dina annars "seriösa" svar.
Med vänlig hälsning
Kenth
Electrocompaniet From Norway ruels! Like The Northen Lights

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-11-21 19:40

sportbilsentusiasten skrev:
ivor-isobarik skrev:

Om Linnhögtalaren har svårare impedansegenskaper, så skulle det kunna bero på det.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2013-11-21 19:41

LasseA skrev:Om man eftersträvar helt rak kurva med LTAS-mätmetod så hamnar man nog rätt fel skulle jag tro.

Seriöst? Det är vad jag utgår från som en självklarhet - i ganska gott sällskap. Om du har rätt så har Genelec, KEF och massa andra företag med stora utvecklingsavdelningar fått saken om bakfoten. Samt Stig Carlsson. Medan åtskilligt billigt i radioaffären är helt rätt ute. Öhhh...
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2013-11-21 19:53

paa skrev:
ivor-isobarik skrev:

Om Linnhögtalaren har svårare impedansegenskaper, så skulle det kunna bero på det.

Ja, eller att disten är så dominerande i pip att bättre/sämre elektronik inte hörs...typ... :twisted:
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-11-21 19:59

var hittar jag mer info om mätmetoden LTAS ?
Bikinitider

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-11-21 20:00

Kollar man på genelecs egna mätningar (finns på deras websida) så ser man även där den där betoningen i diskanten över 3kHz mätt off-axis.

Det tycker jag var skoj. Det var allt :D
Deinde scriptum.

LasseA

Inläggav LasseA » 2013-11-21 20:12

sebatlh skrev:Kollar man på genelecs egna mätningar (finns på deras websida) så ser man även där den där betoningen i diskanten över 3kHz mätt off-axis.

Det tycker jag var skoj. Det var allt :D
Tittar man noga så ser man att grafpros mätning matchar nästan exakt genelecs egna 45-graders mätning, förutom en liten svacka på 2-3dB mellan 700-1500Hz.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-21 20:14

ivor-isobarik skrev:

Kan det vara så att de (piP) är enklare last och interaktionen mellan förstärkeri inte förändras lika mycket som med en "besvärligare" högtalare?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

LasseA

Inläggav LasseA » 2013-11-21 20:17

celef skrev:var hittar jag mer info om mätmetoden LTAS ?
Det finns en länk i förstainlägget som förklarar en del. Som jag förstår det så är det medelvärdesbildad mätning kring lyssningsplats i rummet med förflyttning av mikrofonen, grafpro beskriver det som "vevar runt i rummet med en radie på ett par meter".

Mätningarna i denna tråd ska dock vara tagna närmare högtalarna, "en till två meter" och "inom en snäv vinkel".

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-21 20:29

ivor-isobarik skrev:

Vid lyssning på pip så har följande elektronik använts:
l

Tack för detaljerat svar. Du har en del grejor, fina också. :)

Trevligt att konversera med vuxna människor! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-11-21 20:30

LasseA skrev:
celef skrev:var hittar jag mer info om mätmetoden LTAS ?
Det finns en länk i förstainlägget som förklarar en del. Som jag förstår det så är det medelvärdesbildad mätning kring lyssningsplats i rummet med förflyttning av mikrofonen, grafpro beskriver det som "vevar runt i rummet med en radie på ett par meter".

Mätningarna i denna tråd ska dock vara tagna närmare högtalarna, "en till två meter" och "inom en snäv vinkel".

jag får läsa igen, jag hittade där inget detaljerat, jag fick för mig att det handlade om nån slags standardiserad mätmetod som användes av flertalet men det kanske inte är så?
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-21 20:47

LTAS tror jag står för Long Term Average Spectrogram. Jag har för mig att man med LTAS analyserar röster och inte högtalare.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-11-21 21:05

ivor-isobarik skrev:

Det finns flera (möjliga) anledningar, varav några redan nämnts. En sammanfattning:

1. piP är en enklare last och inte lika beroende av ett "duktigt" slutsteg.
2a. piP har en egen karaktär som maskerar skillnaderna i drivning.
2b. piP har så hög dist att finare skillnader (i programmaterial, källa, drivning) inte framträder.
3. En kombination. piP är konstruerad (för) att låta som den gör, oavsett drivning.
4. piP låter så bra att man glömmer tekniken/ljudet och fokuserar på musiken.

Jag skulle älska p4 och handla ett par direkt. Jag gillar små högtalare, rimligt prissatta och jag spelar inte högt. Och jag vill ha "full-range". Men tyvärr är det något som saknas, precis som jag skrivit tidigare. För mig alltså och enbart bedömt efter några korta lyssningar med dels främmande kringutrustning, dels hemma med välkänd utrustning (Linn Ikemi CD-spelare, Kairn försteg och LK140 slutsteg). Mitt intryck är precis som för en del andra, de låter i stort sett likadant i olika miljöer och med olika kringutrustning. Gillar man detta så är dessa högtalare ett mycket bra val.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-21 21:08

LasseA skrev:Jag instämmer i att det är svårt att tolka LTAS-mätningarna. Jag antar att de motsvarar någon form av power response eftersom det mäts i många olika vinklar och medevärdesbildas. En "perfekt" kurva i så fall är absolut inte rak utan sannolikt jämnt fallande mot höga frekvenser. Läser man Toole's arbeten/bok om ämnet så verkar det som om de flesta föredrar en energikurva som faller med 5-10dB mot högre frekvenser men det är svårt att avgöra exakt hur mycket den bör falla i denna mätmetod eftersom vi inte vet hur mycket av mätningarna som ligger off-axis. Om man eftersträvar helt rak kurva med LTAS-mätmetod så hamnar man nog rätt fel skulle jag tro. LTAS borde väl motsvara runda slängar "early reflections" i nedanstående bild (röd kurva).

Bild

Personligen tycker jag att mätning on-axis kompletterat med off-axismätningar i horisontalled och eventuellt i vertikalled är mycket lättare att tolka än de kurvor som presenteras i denna tråd. Distorsionsmätningarna var mer intressanta. Så länge som ljudstyrkan är samma vid de olika mätningarna så går de ju i alla fall att använda för att avgöra den relativa distorsionen i de olika högtalarna.

Hej LasseA

Jag undrar, var har du hittat den där kurvan? Vad är det den uttrycker?

Är det så att den nedre blå och röda kurvan är inversen till respektive övre blå och röd kurva? I så fall, varför redovisas dessa? Vad används dessa kurvor till?

Mvh
Peter

LasseA

Inläggav LasseA » 2013-11-21 21:17

petersteindl skrev:
LasseA skrev:Jag instämmer i att det är svårt att tolka LTAS-mätningarna. Jag antar att de motsvarar någon form av power response eftersom det mäts i många olika vinklar och medevärdesbildas. En "perfekt" kurva i så fall är absolut inte rak utan sannolikt jämnt fallande mot höga frekvenser. Läser man Toole's arbeten/bok om ämnet så verkar det som om de flesta föredrar en energikurva som faller med 5-10dB mot högre frekvenser men det är svårt att avgöra exakt hur mycket den bör falla i denna mätmetod eftersom vi inte vet hur mycket av mätningarna som ligger off-axis. Om man eftersträvar helt rak kurva med LTAS-mätmetod så hamnar man nog rätt fel skulle jag tro. LTAS borde väl motsvara runda slängar "early reflections" i nedanstående bild (röd kurva).

Bild

Hej LasseA

Jag undrar, var har du hittat den där kurvan? Vad är det den uttrycker?

Är det så att den nedre blå och röda kurvan är inversen till respektive övre blå och röd kurva? I så fall, varför redovisas dessa? Vad används dessa kurvor till?

Mvh
Peter
Det är Floyd Tooles kurvor. Det är on-axis i svart, listening window i grönt, early reflections i rött och sound power i blått. De undre kurvorna är directivity index, skulle tro att det är DI för respektive early reflections och sound power.

Jag hittar ingen exakt beskrivning på nätet men det finns beskrivet i hans bok Sound Reproduction.

http://www.amazon.com/Sound-Reproductio ... 0240520092

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-21 21:28

LasseA skrev:Det är Floyd Tooles kurvor. Det är on-axis i svart, listening window i grönt, early reflections i rött och sound power i blått. De undre kurvorna är directivity index, skulle tro att det är DI för respektive early reflections och sound power.

Jag hittar ingen exakt beskrivning på nätet men det finns beskrivet i hans bok Sound Reproduction.

Jag har boken framför mig och har letat men alla kurvor i mitt exemplar av bok är i sv/v. Vilken sida i boken finns kurvan på?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-21 21:29

Det lär ju vara blå kurva som är 'målkurva' åt grafpros mätningar. Skulle inte tro jag vill höra genelecen utan bomull i öronen. Men att en monitor är överhet i det området gör ju inget så länge de som använder den vet om det och inte rattar ned diskanten pga det. Det blir ju lättare att identifiera och bli av med ev. fel i det området. Precis som folk fortfarande använder ns-10...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

LasseA

Inläggav LasseA » 2013-11-21 21:32

petersteindl skrev:
LasseA skrev:Det är Floyd Tooles kurvor. Det är on-axis i svart, listening window i grönt, early reflections i rött och sound power i blått. De undre kurvorna är directivity index, skulle tro att det är DI för respektive early reflections och sound power.

Jag har boken framför mig och har letat men alla kurvor i mitt exemplar av bok är i sv/v. Vilken sida i boken finns kurvan på?

Mvh
Peter
Bilden är bara googlad, har inte en aning om den specifika bilden finns i boken men beskrivningen av vad den visar finns där. Toole använder samma presentation av sina mätningar hela tiden, t.ex finns en massa andra exempel på Sean Olives blogg:

http://seanolive.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-11-21 21:35

Nattlorden skrev:Det lär ju vara blå kurva som är 'målkurva' åt grafpros mätningar. Skulle inte tro jag vill höra genelecen utan bomull i öronen. Men att en monitor är överhet i det området gör ju inget så länge de som använder den vet om det och inte rattar ned diskanten pga det. Det blir ju lättare att identifiera och bli av med ev. fel i det området. Precis som folk fortfarande använder ns-10...

Eller så har Genelecen NS-10 som 'målkurva'?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-11-21 21:44

Nattlorden skrev:Det lär ju vara blå kurva som är 'målkurva' åt grafpros mätningar. Skulle inte tro jag vill höra genelecen utan bomull i öronen.

Jazzå? Din Canton digital hade en ännu aggresivare målkurva och de lyssnade du väl på utan bomull i öronen. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2013-11-21 21:52

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... HMFZbV4x8w

Bökigt hoppas en pdf om LTAS och högtalare poppar upp?

Och ja, det är en metod som också används i samband med tal, ofta brukar man då appen "praat" från Holland :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-21 21:59

Naqref skrev:
Nattlorden skrev:Det lär ju vara blå kurva som är 'målkurva' åt grafpros mätningar. Skulle inte tro jag vill höra genelecen utan bomull i öronen.

Jazzå? Din Canton digital hade en ännu aggresivare målkurva och de lyssnade du väl på utan bomull i öronen. 8)

Nyckelord: lyssnade. De har inte tagit en ton på snart ett decennium.

Och nej, jag är inte alls säker på att energitonkurvan på dem var lika aggressiv. On-axis responsen däremot var snörrät innan jag lade in lite housecurve i dem ( utan att då veta vad det var ).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum