Naqref skrev:Detta var ju en intressant tråd.

Grafpros mätmetoder kan man säga en del om men jag nöjer mig att konstatera att mätningarna troligtvis har gjorts i fjärrfältet och utanför rumsradien/efterklangsradien/critical distance. Det är att därför betrakta som huvudsakligen representera energitonkurvan. Om det är en lämplig metod att använda för att mäta på närfältsmonitorer kan man ju ifrågasätta. Om man använder dom för att lyssna i fjärrfältet (vilket de flesta troligen gör) så kan det vara en lämplig metod för att fånga vissa aspekter av ljudrepresentationen. Det fångar inte hela bilden däremot. Då måste man ha mätningar som är gjorda även utan reflexer. Dessa mätningar finns det ett otal av gjora på piP. IÖ har gjort sina, jag har gjort en del, partikf har gjort vissa och soundstage har gjort några. Dessa är med små variationer identiska.
Hur en ideal reflexfri tonkurva bör se ut ser man i den mätning av pi60 som ligger i IÖs bildkatalog. Hur en idealisk energitonkurva ska se ut kan man diskutera. Toole har nämnts och han har vissa ideer. Ämnet har diskuterats i väldigt många år (>40) och de senaste 30 åren så har det gjorts lite mer vetenskapliga varianter på det. Dessa avviker från Tooles kurvor en del. Exakt hur en sådan kurva ska se ut idealt finns beskrivet i vetenskapliga sammanhang och jag misstänker att den som vet mest om detta på forumet är piotr.

Jag tänker inte berätta exakt hur den bör se ut utan kan konstatera ett med fritt tillgängliga data där man själv kan rekonstruera en sådan kurva så är det Genelec som ligger närmast. Nivån runt 1kHz och därunder borde dock vara högre.
I princip +1 på delar av inlägget.
Då jag gör mätningar vill jag dels ha tonkurvan på direktljudet, dels på total utstrålad energi samt på totalljudet som i princip är en viktning av direktljudet och på ljud från olika infallsvinklar.
Redan här går de lärdes mening isär om vad som ingår i direktljudet och även isär vad som menas med totalljudet. Diffusljudfält och total utstrålad energi är det mer konsensus på.
Det är viktningen av olika ljud samt integrering av dessa ljud som det debatterats om de senaste 70 åren.
Min erfarenhet säger mig att denna viktning är beroende av högtalarens ljudutstrålning och rummets absorbtion.
Viktning av olika reflexer är helt essentiell.
Vad är viktning? Jo det är den koefficient man multiplicerar med på varje enskild rikning samt på diffusljudet.
Det kan exempelvis se ut så här:
Direktljud har en faktor 10
1a golvreflex har en faktor 6
Takreflex har en faktor 7
Närmaste sidovägg har en faktor 8
Motstående sidovägg har en faktor 4
Ljudfondvägg bakom högtalarna har en faktor 8
Vägg bakom lyssnare har en faktor 5
Det är alltså inte enbart varje reflex objektiva SPL i lyssningspunkt som läggs ihop.
Hörseln integrerar hela ljudkalaset och bedömer enligt subjektets preferenser.
Direktstrålande högtalare har en annan viktning i jämförelse med rundstrålande och ortoakustiska har sin viktning.
Mono avspelad med en och endast en högtalare har sin viktning och stereo med två högtalare har sin.
Problemet är alltså synnerligen sammansatt och i detta fall gäller inga enkla tumregler.
De böcker jag läst inklusive Tools är för mig för tummregelsbaserade.
Man kan mycket väl dimensionera högtalare som helt strider mot kurvorna i Tools bok men som ändock är optimala.
Den person som jag anser kunde mest i detta var Stig Carlsson. Mig veterligen finns det idag ingen levande person som har den kunskapen oavsett deras faktiska eller påstådda redovisade forskningsresultat.
Stig delade in det i direktljud, di tidiga reflexerna

och diffusljud. Högtalare har olika frekvensgång i dessa tre olika fält. De tidiga reflexerna måste man bena ut hur de enskilda inverkar och särskilt vid stereofonisk återgivning. Stig delade in di tidiga reflexerna i olika tidsintervall. Dessa tidsintervall debatterades flitigt. Beril Alving har avvikande mening och jag delar i mångt och mycket Bertils synpunkter baserade på hans erfarenheter. IÖ debatterade också detta med Stig. Jag försökte mest få Stig att tänka ett steg längre så att han en gång för alla kunde ge en korrekt och plausibel förklaring. Han kom aldrig dit, men ingen annan mig veterligen har kommit dit heller.
Inverkan är också frekvensberoende d v s om våglängden är stor så att första reflex inverkar på direktljudet så ingår snarast första reflex i direktljudet. Direktljud och första reflex har i så fall fusionerats ihop redan i den akustiska världen. Om våglängden är så pass liten att reflexen kommer många perioder efter direktljudet så ingår reflexen snarast inte i direktljudet. Reflexen är således separerad i den akustiska världen. Men i den neurala världen är det inte så! Det betyder att upplevelsen av det man hör inte återspeglar ljudvågorna i den objektiva världen. Ljud fusioneras i hörseln på annat sätt än i den objektiva akustiska världen. I den objektiva akustiska världen gäller superpositionsprincipen för fusionering av ljudvågor. Detta gäller dock inte i den neurala världen, utan snarast tvärtom. Det sker en segregering av den enligt superpositionsprincipen fusionerade ljudvågor.
Redan här finns ytterligare en parameter som synnerligen försvårar denna vägning av viktighet eller dominans av enskilda ljudvågor i totalen, nämligen fantomljudobjekt med 2 högtalare. Vad får fantomljudobjekten för tonkurva, dels uppmätt frekvensgång dels upplevd tonkurva d v s klang. Då måste man mäta med båda högtalarna samtidigt. Beroende på den stereofoniska effektens kodning i inspelning kommer resultatet skilja sig åt. Är det löptidsstereofoni eller Intensitetsstereofoni (koincidens) eller en sammanslagning av båda d v s ekvivalensstereofoni.
Väger man sedan in psykoakustiska effekter samt den stereofoniska världen med fantomprojicering av ljudobjekt så blir problemet näst intill oöverskådliga. Det är här de flesta ger upp och mäter en högtalare ekofritt och lämnar resten av uppgiften till säljavdelningen och marknadsföring.

Många känner till en stor del av problemen men rycker på axlarna och har gett upp.
Någon konsensus på området finns inte och kan heller inte finnas så länge kunskapen inte är sammanfattad och nedskriven på pränt och godkänd i vetenskapliga sammanhang.
Det är ett hästjobb.
Skulle jag själv mäta på närfältsmonitorer så skulle jag mäta i närfält där viktningen på direktljudet blir nästintill helt dominerande. Jag innefattar 1a reflex i direktljudet då reflexens tidsfördröjning i förhållande till direktljudet ligger innanför våglängden. D v s det handlar inte om ekofri mätning.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.