PappaBas skrev:Inlägg från nyregistrerad? Kolla IP på idioten och jämför med andra i tråden?





Moderator: Redaktörer
VascodaGama skrev:.....
Funderar på om jag skall lyssna nu på mina KEF 103, eller mina Allison 6 ( OD11 dödaren ) , eller dundra lite med mina AR 3 från 1959 ? Eller lite Quad ESL57 kanske ?
.....
PappaBas skrev:Inlägg från nyregistrerad? Kolla IP på idioten och jämför med andra i tråden?
PappaBas skrev:Inlägg från nyregistrerad? Kolla IP på idioten och jämför med andra i tråden?
VascodaGama skrev:Nåväl, i detta osmakfulla gräl vill jag hylla alla som håller sig till en diskussion som inte innehåller prutt-, bajs- och griskommentarer. Det luktar, och låter, illa.
VascodaGama skrev:Har någon något råd att komma med, musik som högtalarval från nämnda exempel för att begränsa urvalet lite.
PappaBas skrev:Säg att jag vill undersöka om en restaurang är bra. Då går jag dit och beställer en hel meny.
Säg för exempels skull en sillmacka till förrätt, grillade tunna vildsvinsfileer till huvudrätt och en pannacotta till dessert.
Som Grafpro gör blandar han allt i en balja, äter det i restaurangens garderob och konstaterar att stället är uselt? Och förolämpar kocken på vägen ut.
bomellberg skrev:VascodaGama skrev:Har någon något råd att komma med, musik som högtalarval från nämnda exempel för att begränsa urvalet lite.
Vad som helst av The Monkeys.
PappaBas skrev:Det lilla jag har hört så låter piP bra upp till en viss volymgräns. Jag reagerade inte så mycket på diskanten som på bas/mellanregister.
Tycker t.ex att det går att spela högre med 9LAEH.
pi60 är definitivt ett steg uppåt. Men allt detta är avhängigt hur högt man spelar dvs hur stort rum och hur långt bort man sitter.
PappaBas skrev:Inlägg från nyregistrerad? Kolla IP på idioten och jämför med andra i tråden?
IngOehman skrev:Johan_Lindroos skrev:sebatlh skrev:Angående närfält, rumsradie med mera.
Jag tycker det belyser en intressant parameter. Det måste vara otroligt viktigt att energikurvan och direktljudet är snarlika om man bygger en monitor.
Annars borde karaktären hos ljudet förändras betydligt bara man lutar sig lite tillbaka i stolen. Det vore en katastrof...
Ok att man måste sitta i mitten, men det är lite enklare att hålla koll på själv.
Det funkar inte riktigt som du möjligtvis(?) tror. Den mänskliga hörseln hör inte frekvenskurvor på samma sätt som en mätmik gör som sedan ritar en enda kurva på ett papper.
Jag håller med.
Vill lägga till att det är en totalt felaktig uppfattning att det låter likadant
oberoende av avstånd när man lyssnar på en högtalare med samma energi-
kurva och direktljudskurva. Det gör det INTE.
Och egentligen är det som sebath antyder något ännu extremare - det han
talar om är en situation där direktljud och totalljud (som faktiskt inkluderar
även de effekter av rummets frekvensberoende dämpning som finns) har
samma tonkurva.
Det vill säga att högtalaren i alla andra riktningar än i direktljudsriktningen
måste ge ifrån sig MERA diskant - för att kompensera för den ökning i ab-
sorption vid högre frekvenser som alla normala rum uppvisar.
- - -
Den som tvekar det allra minsta om att en förändring från "bara direktljud"
till "direktljud + rumsbidrag (med rak tonkurva)" ger MYCKET stor ljudlig på-
verkan kan enkelt testa det själv:
Det är bara att lyssna på musik och sedan successivt addera ett reverb
ställt så det ger rak frekvensgång. Det påverkar intrycket av musiken i
VÄLDIGT hög grad
Det är väldigt lätt att visa att man får ett mycket mera oförändrat intryck
av musiken när rumsljuden har en fallande karaktär kontra direktljudet. Då
"bländar" lyssningsrummets klang nämligen direktljudet (som ju reresenterar
inspelningstillfället) mycket mindre, och det gör att man hör alla händelserna
i ljudbilden - inklusive den inspelada rumsklangen - mycket tydligare och
mera oförstört.
- - -
Exakt hur energikurvan och hur högtalarens direktivitet optimalt skall se ut
för att medge transparentast möjliga överföring av originalhändelsen finns
det inget enkelt svar på - den som vill ha svaret behöver studera saken
genom att utföra åtskilliga experiment*, och självklart finns det även en
del subjektiva element i det hela, som gör svaren man når något inexakta.
Men studerar man saken, vilket jag har ägnat många år åt, så finner man
att det är i viss mån beroende på lyssningsrummets storlek och akustiska
egenskaper och i ännu högre grad beroende på lyssningsavståndet.
Det jag gjorde för att minimera effekten av att enskilda personers subjektiva
preferenser skulle påverka utfallet, var att helt enkelt använda många lyss-
nare.
Så något generellt recept för hur en högtalare bör dimensioneras därvidlag
finns inte, och kan inte finnas. Det är slutsatser man måste dra när man
har studerat saken.
Däremot kan man visa att det finns skapligt definierbara ramar för hur hög-
talares energikurva och spridningsegenskaper bör se ut som funktion av
deras tänka applikation - om syftet med dem är att de skall användas som
monitorer - alltså högtalare som man använder för att kunna bedöma vad
en inspelning innehåller, alltså om man vill kunna höra hur det faktiskt lät
när inspelningen gjordes.
Resonemanget gäller självklart bara akustisk musik (eller andra ljud) men är
överförbart till alla tänkbara ljud, även elektroniskt skapade, om man skapar
dem i en miljö där motsvarande monitoregenskaper erbjuds.
Vh, iö
- - - - -
Ett experiment som är lätt att göra för de flesta som är nyfikna på om en rak
tonkurva - och samma tonkurva - för direkt och reflekterat ljud ge god åter-
givning, är att lyssna på musik i ett kaklat utrymme. Kakel saknar den ökning
av absorption som alla normala rum ger. Genom att hänga upp lite handdukar
(jag utgår ufrån att rummet där experimentet är kaklat av samma skäl som gör
att det finns handdukar där) och fortsätta lyssna.
Det är nog så enkelt som att efterklangstiden bör minska med periodtiden för
den frekvenser som klingar efter. Att ha en efterklang om 10 000 perioder i
diskaten men bara 40 i basen låter INTE neutalt. Och fyller man på med en
lite fallande energikurva på det så blir det ännu bättre monitorlyssning.
Och med det sagt vill jag klargöra att alla lyssning inte är monitorlyssning. Att
lyssna i andra anläggningar än sådana som gör att man så noga som möjligt
får höra hur det lät vid inspelningstillfället behöver inte vara på något sätt fel.
VascodaGama skrev:PappaBas skrev:Inlägg från nyregistrerad? Kolla IP på idioten och jämför med andra i tråden?
Det går bra att ringa till "idioten" som det verkar att epitetet gäller för mig och mitt inlägg. Du får dock legitimera dig med namn och personnummer innan dylik kontakt tages. Glöm ej att bifoga ditt telefonnummer så ringer jag upp.
Ta det försiktigt med uttalanden som du gjorde är ett råd i all välmening.
- Kan vi andra återkomma till en trevlig diskussion med goda argument nu
VascodaGama skrev:PappaBas skrev:Inlägg från nyregistrerad? Kolla IP på idioten och jämför med andra i tråden?
Det går bra att ringa till "idioten" som det verkar att epitetet gäller för mig och mitt inlägg. Du får dock legitimera dig med namn och personnummer innan dylik kontakt tages. Glöm ej att bifoga ditt telefonnummer så ringer jag upp.
Ta det försiktigt med uttalanden som du gjorde är ett råd i all välmening.
- Kan vi andra återkomma till en trevlig diskussion med goda argument nu
Schimpans-AB skrev:-Grisar
-Bajs
-Idioter
Så är det när argumenten tryter för somliga. Dystert.
Dags att sova
PappaBas skrev:Tyckte det såg ut som det.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster