Trekamp Genelec-KEF-Ino

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-23 17:14

IngOehman skrev:
Harryup skrev:Vad jag inte riktigt förstår är att tillverkaren är upprörd över att mätningen görs på ett sätt som får högtalaren att mäta så, när det konstateras att så borde den mäta vid en sådan uppställning.

Jag tror du kan förstå det om du tänker lite hårdare och även läser
formuleringarna i förstainlägget, inte bara tittar på kurvorna. Hjälper
inte det så läs liknelserna jag skrev, och fråga dig varför någon blev
upprörd över dem. Samma skäl.

Vh, iö

Jag tycker du blandar ihop IÖ faktisktmedlemmen och IÖ konstruktören och tillverkaren.
Den senare om han vill verka neutral och professionell vara helt kall till det som kan uppfattas till negativ kritik. Bara förklara att så där hade jag inte mätt för att......, Det är tråkigt att du uppfattar högtalaren på detta sättet men för att uttala mig måste jag veta att exemplaret inte skiljer sig ifrån mitt referensex..... osv osv. Alla kommer inte älska alla produkter eller ens alla bra produkter.
Så nej, jag förstår inte att du blir upprörd som varandes professionell.
Bara om det var faktisktmedlemmen IÖ som svarade istället för konstruktören IÖ. För inte hade du väl svarat på samma sätt i en engelsk hifitidning om samma kritik kommit emot Guru?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-11-23 18:06

shifts skrev:
celef skrev:
shifts skrev:Peter Steindl, Bo Bengtsson, Anders Eriksson, Morello och Lazyworm (ursäkta att jag inte kan era namn) och andra konstruktörer som är med och gör det här till ett spännande forum diskuteras aldrig på detta sätt av en stor skara vad jag kunnat se under åren.

Det sätt Grafpro uttryckte sig på var störtlöjligt. Har aldrig sett någon uttrycka sig så förklenande om någon av de andras konstruktioner. Det var ingen normal granskning i Faktiskts anda på så vis.

att detta ens kommer på tal!!!?

jag tror ingen högtalare är så vanlig bland faktisktfolket som ino och just pip. de flesta är, helt rättvist tycker jag, grymt imponerade av pip och dess prestanda. men när någon ens yppar nån kritik så går mobben igång direkt och det ska spottas och sparkas och denne ska minnsan få veta att den är liten och ynklig och inget kan!

jag blir fan galen på detta beteende!

jag skulle nu gärna höra dina åsikter om grafpros mätresultat, talar dom emot eller för den kritik grafpro framför?

Har du ens läst mina första två tre inlägg i tråden? Gör det och lugna ner dig. Du har så jävla tokfel om vad du tror jag tycker att det är riktigt roande att se dig veva igång.

Nej du kritiserar inget i dina tidigare inlägg, men helt plötsligt när du ser hur mobben går och hur vinden blåser så är det dags, ynkligt
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-11-23 18:10

PappaBas skrev:
celef skrev:
PappaBas skrev:Jag tycker grafpros metod definitivt har sin plats men tycker själva tolkningen och påföljande värdeomdöme är lite barnsliga rent ut sagt.

Säg att jag vill undersöka om en restaurang är bra. Då går jag dit och beställer en hel meny.
Säg för exempels skull en sillmacka till förrätt, grillade tunna vildsvinsfileer till huvudrätt och en pannacotta till dessert.
Som Grafpro gör blandar han allt i en balja, äter det i restaurangens garderob och konstaterar att stället är uselt? Och förolämpar kocken på vägen ut.

Men nu får du vill ge dig, och varför ska du förolämpa grafpro? Har han sårat dig på något vis att du bara måste ge igen? Bråkar du på stan oxå?

Inte alls. Jag förklarar liknelsen så du hänger med också.

...

och nu vill du förolämpa mig oxå :roll:
Bikinitider

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2013-11-23 19:12

När vi nu ändå har ångan uppe - vilka mer högtalare finns det som skulle vara kul att jämföra på samma sätt? Förslag?
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-11-23 19:17

Lite svenssonhögtalare som Dali, B&W, Elac? Sen är jag personligen nyfiken på fler akno som t.ex. i6, i16, i32.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-11-23 19:18

celef skrev:och nu vill du förolämpa mig oxå :roll:

Jag gav igen för att du insunerar att jag söker bråk på stan? Det var dumt av mig förlåt.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-11-23 19:18

Alla som har waveguides på diskanten t.ex.

Gjorde du mätningen utan de andra två bredvid grafpro?
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-23 19:21

grafpro skrev:När vi nu ändå har ångan uppe - vilka mer högtalare finns det som skulle vara kul att jämföra på samma sätt? Förslag?

Här är mitt förslag :)

petersteindl skrev:Jag tycker denna kurva är intressant att dissikera.

Bild
Det är denna högtalare.

Bild

Det ser ju extremt sobert ut. Låter det lika sobert som det mäter?

Mvh
Peter

Om vi nu spånar lite och lägger fram hypoteser, hur tror du att den mäter med den mätmetod du använder dig av och hur tror du den låter?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-11-23 19:23

grafpro skrev:När vi nu ändå har ångan uppe - vilka mer högtalare finns det som skulle vara kul att jämföra på samma sätt? Förslag?

Alla högtalare som anses vara goda återgivare skulle vara intressanta att testa under liknande förhållanden, kanske quad esl, wilson, Bremens ägg, respons, proac, tad, revel, finare jbl, stor b&w, vonschweikert, ...
Bikinitider

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2013-11-23 19:30

OA-5mmx och Larsen 6? :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2013-11-23 19:32

Några av dessa modeller har jag tyvärr inte i lyssningsrummet :) . Men vissa har jag möjligen tillgång till. Quad ESL, kanske. Peters försläg är ju intressant. Den ser ut att ha rejäl slagsida, så den skulle förstås också vara relevant att jämföra i lyssning.

Peters (vad heter den?), en ESL och ägget. De två senare finns väl ändå hopp om att kunna få fram.

Edit: ser nu att jag tolkade kurvorna fel - den bör mäta mycket jämnt och fint och låta helt välbalanserat.
Senast redigerad av grafpro 2013-11-23 19:44, redigerad totalt 1 gång.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2013-11-23 19:40

Larsen 8 som fick så fina omdömen i en USA tidning :D

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-11-23 19:48

Jag tycker de mätningar stereophile gör på högtalare är rimliga för att få en ungefärlig uppfattning om hur högtalarna beter sig. Varför inte göra något sådant så finns det ju dessutom en jäkla massa referensmätningar att jmf de högtalare du mäter nu med.

se t.ex:
802D
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-11-23 19:49

grafpro skrev:Edit: ser nu att jag tolkade kurvorna fel - den bör mäta mycket jämnt och fint och låta helt välbalanserat.

Hur menar du? Den har inte rak tonkurva över hela frekvensregistret vare sig i det reflekterade ljudet som i energikurvan? Emotsäger du inte dig själv nu?

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-11-23 19:51

Harryup skrev:Jag tycker du blandar ihop IÖ faktisktmedlemmen och IÖ konstruktören och tillverkaren.
Den senare om han vill verka neutral och professionell vara helt kall till det som kan uppfattas till negativ kritik. Bara förklara att så där hade jag inte mätt för att......, Det är tråkigt att du uppfattar högtalaren på detta sättet men för att uttala mig måste jag veta att exemplaret inte skiljer sig ifrån mitt referensex..... osv osv. Alla kommer inte älska alla produkter eller ens alla bra produkter.
Så nej, jag förstår inte att du blir upprörd som varandes professionell.
Bara om det var faktisktmedlemmen IÖ som svarade istället för konstruktören IÖ. För inte hade du väl svarat på samma sätt i en engelsk hifitidning om samma kritik kommit emot Guru?

mvh/Harryup

+1!

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2013-11-23 20:07

Lazyworm skrev:Jag tycker de mätningar stereophile gör på högtalare är rimliga för att få en ungefärlig uppfattning om hur högtalarna beter sig. Varför inte göra något sådant så finns det ju dessutom en jäkla massa referensmätningar att jmf de högtalare du mäter nu med.

se t.ex:
802D

Nej, det är just vad jag inte håller med om. Se min artikel som länkas till i första inlägget.

Men apropå Atkonson så har han nyligen mätt en Pioneer som han fann överraskande bra. Den vore kul att se. Någon som har ett par? (Kolla någon av de senaste Stereophile)

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2013-11-23 20:10

PappaBas skrev:
grafpro skrev:Edit: ser nu att jag tolkade kurvorna fel - den bör mäta mycket jämnt och fint och låta helt välbalanserat.

Hur menar du? Den har inte rak tonkurva över hela frekvensregistret vare sig i det reflekterade ljudet som i energikurvan? Emotsäger du inte dig själv nu?

Kolla igen - jag tolkade begreppen fel först när jag såg kurvorna. Den understa är energikurva, den mellersta är reflexer från normalt rum och den översta är vad man borde få med LTAS/rörlig mik. Ser perfekt ut och vore förstås kul att validera. Om jag skulle mäta den och få samma resultat validerar det ju också mätmetoden (ännu en gång).

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-11-23 20:17

grafpro skrev:
Kolla igen - jag tolkade begreppen fel först när jag såg kurvorna. Den understa är energikurva, den mellersta är reflexer från normalt rum och den översta är vad man borde få med LTAS/rörlig mik. Ser perfekt ut och vore förstås kul att validera. Om jag skulle mäta den och få samma resultat validerar det ju också mätmetoden (ännu en gång).

Nej det du får är energikurvan med LTAS? Inte direktljud. Om du mäter på avstånd och vevar runt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-23 20:25

grafpro skrev:Några av dessa modeller har jag tyvärr inte i lyssningsrummet :) . Men vissa har jag möjligen tillgång till. Quad ESL, kanske. Peters försläg är ju intressant. Den ser ut att ha rejäl slagsida, så den skulle förstås också vara relevant att jämföra i lyssning.

Peters (vad heter den?), en ESL och ägget. De två senare finns väl ändå hopp om att kunna få fram.

Edit: ser nu att jag tolkade kurvorna fel - den bör mäta mycket jämnt och fint och låta helt välbalanserat.

JBL M2 Master Reference Monitor är det på bild och mätning.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-11-23 20:28

sportbilsentusiasten skrev:
shifts skrev:...och detta verkar ni inte tycka Grafpro gjorde? Jag kommenterade inte hans underbältetslag i mina inlägg, men tycker han gott får acceptera liknande tillbaka.

Jag är förvånad över denna uppfattningen.
Hur ofta har vi inte sett det på forumet "jag KÄNNER mig påhoppat så har har jag RÄTT att ge igen".
Och vi vet alla hur det går sen...

Jag vet och jag håller med. Det jag blev irriterad över var att det ropades ungefär "svans" och "försvar" när det kom lindriga inlägg i jämförelse med Grafpros första. Jag tycker inte man ska ge igen pga av någon förtjänad rätt att göra så. MEN om man nu öppnat hårt får man nog förvänta sig samma mynt tillbaka.

Jag är fortfarande intresserad av diskussionen, särskilt vad gäller Grafpros subjektiva slutsatser. Men han verkar inte vilja diskutera dem så värst mycket.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-11-23 20:28

grafpro skrev:
Lazyworm skrev:Jag tycker de mätningar stereophile gör på högtalare är rimliga för att få en ungefärlig uppfattning om hur högtalarna beter sig.

Nej, det är just vad jag inte håller med om.
Du anser dig alltså bättre på att mäta än Stereophile? 8O
Och anser att deras mätmetod är felaktig?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-11-23 20:31

grafpro skrev:
Lazyworm skrev:Jag tycker de mätningar stereophile gör på högtalare är rimliga för att få en ungefärlig uppfattning om hur högtalarna beter sig. Varför inte göra något sådant så finns det ju dessutom en jäkla massa referensmätningar att jmf de högtalare du mäter nu med.

se t.ex:
802D

Nej, det är just vad jag inte håller med om. Se min artikel som länkas till i första inlägget.

Men apropå Atkonson så har han nyligen mätt en Pioneer som han fann överraskande bra. Den vore kul att se. Någon som har ett par? (Kolla någon av de senaste Stereophile)

Jag tycker inte du verkar åstakomma det du tror. Menar du att du skulle behöva sätta ett filter på PiPs diskant som gjorde att den elektriskt sluttade mellan 10kHz och 20kHz så att Pip enl. din mätning skulle vara rak i det frekvensområdet? dvs spela 20kHz toner mer än 10dB starkare än den gör nu? Eller skulle du vilja att den spelade precis så starkt som den gör men ha mycket mindre direktivitet?

Jag har som sagt gjort en del mätningar på Pip och Pi60 och dom beter sig ganska lika och exemplariskt i spannet 40Hz-20kHz tycker jag. Distmätningen har jag inte koll på över Pips men jag har gjort distortionsmätning på Pi60S diskanten tillsammans med de dyraste diskanterna från Seas och ScanSpeak och det är faktiskt ingen av konkurrenterna som kommer i närheten av distortionen på T11m, därför blir jag förvånad över distortionen på PipS, du är helt säker på att det inte är en Pip?

Ps. Har du kalibrerat din Behringermikrofon och sett hur många dB den fallit vid 20kHz?
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-23 20:32

PappaBas skrev:
grafpro skrev:

Nej det du får är energikurvan med LTAS? Inte direktljud. Om du mäter på avstånd och vevar runt.

Det står listening window i mätningen. Låt säga att grafpro endast vevar runt miken i listening window på ung 1,5 m avstånd, får grafpro då den kurva som syns på bild enl listening window eller visar grafpros kurva totala energikurvan eller energikurvan i listening window och hur stor diskrepans skulle det bli i så fall?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2013-11-23 20:38

Lazyworm skrev:
grafpro skrev:

se t.ex:
802D

Jag tycker inte du verkar åstakomma det du tror. Menar du att du skulle behöva sätta ett filter på PiPs diskant som gjorde att den elektriskt sluttade mellan 10kHz och 20kHz så att Pip enl. din mätning skulle vara rak i det frekvensområdet? dvs spela 20kHz toner mer än 10dB starkare än den gör nu? Eller skulle du vilja att den spelade precis så starkt som den gör men ha mycket mindre direktivitet?

Jag har som sagt gjort en del mätningar på Pip och Pi60 och dom beter sig ganska lika och exemplariskt i spannet 40Hz-20kHz tycker jag. Distmätningen har jag inte koll på över Pips men jag har gjort distortionsmätning på Pi60S diskanten tillsammans med de dyraste diskanterna från Seas och ScanSpeak och det är faktiskt ingen av konkurrenterna som kommer i närheten av distortionen på T11m, därför blir jag förvånad över distortionen på PipS, du är helt säker på att det inte är en Pip?

Ps. Har du kalibrerat din Behringermikrofon och sett hur många dB den fallit vid 20kHz?

Lazyworm, jag frågar dig igen, vilken mätutrustnng använde DU?
Samma som IÖ?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-11-23 20:39

Lazyworm skrev:därför blir jag förvånad över distortionen på PipS, du är helt säker på att det inte är en Pip?
Är det inte bara baselementet, och inte diskanten, som skiljer mellan piP och piPs?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-11-23 20:43

single_malt skrev:
Lazyworm skrev:
grafpro skrev:

se t.ex:
802D

Lazyworm, jag frågar dig igen, vilken mätutrustnng använde DU?
Samma som IÖ?

Inte sett den frågan,
nej! Som jag skrev tidigare i tråden har jag ett par matchade Earthworks M50 och ljudkortet är ett RME Fireface 800, har även haft en earthworks microfonförstärkare vid några tillfällen som varit lånad. denna fast föregångaren:
http://www.earthworksaudio.com/products ... /zdt-1022/

edit: det följde även med ett kalibreringblad per mikrofon när jag köpte dom som visar hur den beter sig i 1Hz-50kHz
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-23 20:47

Lazyworm skrev: ...
Distmätningen har jag inte koll på över Pips men jag har gjort distortionsmätning på Pi60S diskanten tillsammans med de dyraste diskanterna från Seas och ScanSpeak och det är faktiskt ingen av konkurrenterna som kommer i närheten av distortionen på T11m, därför blir jag förvånad över distortionen på PipS, du är helt säker på att det inte är en Pip?
...

Hur definierar du konkurrenterna?

Ser du Bremens diskant som en del av konkurrenterna? :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2013-11-23 20:47

@Lazyworm. Tack för svaret. Jag är också nyfiken på om ni använde nåt program eller körde ni kanske hardcore med oscilloskop;)?
Jag är ute efter vad orsaken är till att dina och IÖ´s mätresultat skiljer sig från andras.
Edit. Jag ser det som helt uteslutet att skillnaden i resultaten handlar om mätmikrofoners kalibrering eller ens deras egenskaper, utan om hur själva mätningarna har gått till.
Senast redigerad av single_malt 2013-11-23 20:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-11-23 20:49

petersteindl skrev:
PappaBas skrev:
grafpro skrev:

Det står listening window i mätningen. Låt säga att grafpro endast vevar runt miken i listening window på ung 1,5 m avstånd, får grafpro då den kurva som syns på bild enl listening window eller visar grafpros kurva totala energikurvan eller energikurvan i listening window och hur stor diskrepans skulle det bli i så fall?

Mvh
Peter

Man kan läsa kapitel 18 i Tools bok för en beskrivning av hur de mäter högtalare på Harman Intl.
Listeningwindow är medelvärdet av 9 mätvärden inom +-10grader i vertikalled och +-30 grader i horisontalled i en ekofri kammare.

Det reflekterade ljudet, kallat "early reflections" estimeras med meldelvärdesbildning av direktljudet i olika off-axis vinklar taget i ekofri kammare. Det framgår inte om det görs en kompensation för hur de skulle absorberas i ett normalt rum.
De tar ut olika reflektioner (golv,tak,sido,fram och bakvägg).

Grafpros mätning visar energikurvan i den positionen han mäter beroende på hur mikrofonen tar och och hur den rörs. Rörs den lite blir det en ogatead onaxismätning. Rörs den mycket blir det mer en energikurva.
Diskrepansen blir helt och hållet beroende på hur mycket av reflexerna kontra direktljudet som kommer med.

Alltså så vill jag som jag efterlyst flera gånger ha en gate:ad direktljudskurva för att jämföra med.

Gärna en illustration vilken mick som använts och hur den vevas i olika plan.

Ju närmare han kommer högtalen och ju mindre han rör mikrofonen desto närmare kommer han en konventionell ogatead direktljuskurva.

Edit: Förtydligande (skriver på bräda).
Senast redigerad av PappaBas 2013-11-23 20:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-11-23 20:58

single_malt skrev:@Lazyworm. Tack för svaret. Jag är också nyfiken på om ni använde nåt program eller körde ni kanske hardcore med oscilloskop;)?
Jag är ute efter vad orsaken är till att dina och IÖ´s mätresultat skiljer sig från andras.

Jag sveper alltid med Svantes program. Sirp och Tombstone beroende på vad jag vill få fram.

Jag förstår inte heller skillnaden. jag har ställt Pip på ett bord med baffeln precis vid kanten så som det var gjort på den första bilden, sen har jag veckat ihop flera filtar/täcken på golvet framför högtalaren så det inte blivit stor utsläckning av golvreflexen. Och den sträcker verkligen ut fint till 20kHz om du har micken i c-c mot diskanten.
Samma gör Pi60S och Morello-1 :) och ett par gamla excelhembyggen jag konstruerade för några år sen :P
Driver O&G ENGINEERING

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum