- vad är det vi mäter med en LTAS mätning på högtalare?
- hur ska en sån mätning se ut för att främja det ljudande resultatet?
För att förhoppningsvis inte hamna i en oändlig debatt om resultaten för olika kommersiella produkter, som väcker mer eller mindre starka känslor hos inläggskribenterna, använder jag mina hemmabyggen som mätexempel.
Mätningarna är utförda i lyssningsrummet, vilket är ett normalt vardagsrum för hela familjen och inte akustikanpassat. Volym ca 90 kubikmeter (6,5x4,6x3 m). Genomsnittlig efterklangstid (T60) 0,4 s. Högtalarna är dipoler, så utan att gräva fram formelsamlingen har jag för mig efterklangsradien för dem i rummet blir ca 1,5 m. Normalt lyssningsavstånd är drygt 3 m.

LTAS mätning med högtalaren placerad i normal rumsposition. Vevade mikrofonen några meter runt lyssningsplatsen under cirka en minut, tills kurvan stabiliserat sig. Höjer ett varningens finger här för mätmetoden - vitt brus under lång tid. Var försiktig med nivåerna när ni testar själva. Jag har redan friterat ett par illuminator diskanter med alltför optimistisk testsignal.

Fast mikrofon i lyssningsposition med tidsfönster 1 000 ms. Ljusgrön kurva 1/24 oktav utjämning och röd kurva är 1/1 oktav utjämning.
Här noterar jag stora likheter mellan LTAS och 1/1 oktav kurvan. Är det medelvärdesutjämnat totalljud/högtalarens energikurva i rummet vi mäter med LTAS metoden?
Och hur ska den i så fall se ut för att ge ett välljudande resultat? Om det ens är möjligt att definiera några riktlinjer för den, utan att bli alltför svepande och approximativ i argumentationen.

Så här mäter direktljudet. Röd kurva är högtalaren i frifält på 1,6 m avstånd i lyssningsriktningen med tidsfönster 4,1 ms (kurvan visar rätt värde ner till 240 Hz). Blå kurva är högtalaren i normal rumsposition med golvreflexen dämpad på 1,6 m avstånd i lyssningsriktningen med tidsfönster 2,9 ms kurvan visar rätt ner till 340 Hz). Grön kurva är samma uppställning med tidsfönster 8,9 ms (110 Hz).
Vad jag minns utan att lusläsa konstruktionsdagboken uppskattade jag inte högtalarna lika mycket när jag gjorde energikurvan rakare på bekostnad av linjäriteten hos direktljudet.
För den som är nyfiken på/vill försöka härleda kopplingen mellan kurvorna är här ett 360 graders polärdiagram på högtalaren. Mätt i frifält på 1,6 m avstånd med tidsfönster 4,5 ms.

Så:
- vad är det vi mäter med en LTAS mätning på högtalare?
- hur ska en sån mätning se ut för att främja det ljudande resultatet?
/Mats