Ojoj vad många inlägg!
Beatles-exemplet var kul
Jag tror jag måste förtydliga mig, jag menar alltså att
hela orkestern tillsammans inte håller ett jämnt tempo utan att man (på dirigentens begäran naturligtvis) varierar antalet taktslag per tidsenhet.
Man börjar alltså i ett tempo och sedan börjar tempot exempelvis glida nedåt mot ett långsammare tempo sedan snabbare igen osv.
Jag menar alltså inte att man inte KAN hålla tempot utan att dirigenten inte VILL att man skall hålla samma tempo hela tiden.
Och jag menar heller inte att man inte kan hålla tempot gentemot varandra, det skulle alla reagera på omedelbart eftersom det skulle låta helt förskräckligt dåligt.
Visserligen kräver det naturligtvis övning att kunna hålla ett jämnt tempo, men jag menade inte att musiker i allmänhet inte klarar av det, jag menar att exempelvis dirigenten KRÄVER att tempot skall glida upp och ned.
På många inspelningar
av Mozarts musik (kanske de flesta) hörs det här hur lätt som helst
om man tänker på tempot, så jag menar inte att skillnaderna är väldigt små, men om man inte lyssnar efter temposkillnader kanske man inte lägger märke till fenomenet, då kanske man bara tycker att musiken låter tråkig!
Om det i noterna STÅR att tempot skall ändras är det naturligtvis en annan sak, och det är inte samma sak om tempot förändras i ett distinkt steg, det som stör mig så med Mozart-inspelningar är det här glidandet i tempo.
Men jag får nog återkomma igen med mer fakta.
jockewe skrev:Jag tror ju att det som BACH syftade på var när tempo/rytm variatonerna är så grova att man inte hänger med i metriken obehindrat längre.
(Eftersom t.ex exemplet I Musici spelar väldigt "förutsägbart" rytmiskt, deras ritenuti är som ett tåg som stannar...)
Jag vill angående det här påpeka att jag med mitt exempel inte pratar generellt om I MUSICI.
Det gällde
enbart den inspelningen.
Jag tror nämligen att deras inspelningar nu kan vara ganska annorlunda mot den jag avsåg.
Vad jag menar med det är att inspelningen jag pratade om är gissningsvis 40 år gammal (jag har inte skivan här så jag kan inte kolla exakt) så orkestern kan ju ha förändrats en del.

viktor skrev:Magnuz, det finns ingen idag som vet hur musiken lät för två hundra år sedan. Det finns forskning och man gissar. Men faktum är att ingen vet eftersom de utsägelser som finns är baserade på den tidens ideal. Jag menar såhär, om en person skrev för 200 år sedan att musiken lät illa eftersom rytmiken eller takten var taskig så vet vi idag inte med vilka parametrar han befäste detta yttrande. Vi vet nämligen inte hur det lät då!!!
Vi vet inte hur Mozarts pianospel lät, vi vet bara hur hans notbild ser ut - och den är ju sensationell.
Är det inte lite motsägelsefullt när du säger så här?
Du säger att man spelar på rätt sätt nu, samtidigt som du säger att ingen vet hur det lät då!
Sen BACH, det här är ju precis vad jag sagt hela tiden. Du har inte en aning om vad du pratar om. Om du jämför rock´n´roll med klassisk musik är du helt vilse. Det ställs helt andra krav på en komplicerad orkestersats om 10-30 minuter än på en slagdänga om 2. Snälla BACH, lägg ner diskussionen och njut av musik på ditt sätt - men du har faktiskt inte en aning om hur klassisk musik är konstruerad.
Om man skall vara petig så betyder klassisk musik som du vet ungefär Mozart (Wienerklassicism) men man brukar ju som du också vet vanligtvis inte mena bara sådan musik när man säger klassisk musik.
Man brukar i själva verket avse musik som sträcker sig från
många hundra år bakåt fram till nu. Man kan väl nästan säga att det mesta fram till 1900-talet räknas som klassisk musik, frånsett folkmusik förstås.
Det jag vill komma till är att Byrd, Händel, Beethoven, Stravinskij och Stockhausen alla räknas som klassiska kompositörer.
Stilmässigt skiljer det en del mellan dem minst sagt.
Hur stilmässigt nära varandra ligger Mozart och Stockhausen? Det finns knappast någon likhet alls!
Så därför förstår jag inte varför jag inte kan jämföra med rock/pop. Jag vill nog påstå att rock/pop kan ha betydligt mer gemensamt med äldre kompositörer än vad exempelvis Stockhausen har.
Sen har du fel igen därför at man håller inte alls ett strikt tempo i alla poplåtar. Mellandelen är ofta något långsammare än resten. Om jag säger Genesis, Queen, 10cc...de höll inte samma "takt" rakt igenom. Inte heller Beatles. Hur många exempel vill du ha? A Day in the Life, sista delen av Abbey Road, Zappa i mängder.
Du måste ju inte vrida allt jag säger. Jag menar oftast!
Jag har inte hört allt du räknar upp, jag har nog hört mer på klassisk musik än på rock/pop men jag har trots allt hört en hel del pop/rock också, det är ju nästan oundvikligt,

och av det jag har hört så tycker jag man håller takten tämligen strikt.
Speciellt om man använder en trummaskin
Min synpunkt från början var att det finns få kompositörer som är så inspelade och spelade som Mozart, så det borde finnas tolkningar för varje smak.
Det är sant, man kan ju tycka att det borde vara så. Och alla spelar inte likadant, men jag tycker ändå att det är få som spelar som jag tror att Mozart ville ha det.
Vänliga hälsningar