Världens bästa högtalare under 50.000Kr?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-01-30 00:08

Elfsberg skrev:Jag gillar den där högtalaren. Faktum är att jag hellre hade köpt den där, än t.ex. en färdig pi60 - enbart pga. utséendet. Dessutom skulle det vara VANSINNIGT kul att pilla med aktiv delning!

Mellanregistren går loss på ca 10 000 kr/par för den delen.

Mmm det jag gillar med XTZ och Dynavoice osv, elementen står för en ganska stor del av totalkostnaden :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-30 00:10

När jag läser copyn så är det några saker som sticker ut. Man koncentrerar sig på att ha de bästa delarna, men skriver inget om att göra en bra konstruktion. Istället skriver att den saknar kompromisser. För mig är en högtalare väl avvägda kompromisser.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-30 01:01

Elfsberg skrev:Mellanregistren går loss på ca 10 000 kr/par för den delen.

Det är ingen värdemätare på något vis :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-01-30 01:10

MagnusÖstberg skrev:

Säger ju iaf att dom inte tar ut 98% vinst på högtalarna dom säljer =P

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2013-01-30 02:05

Deras billigare högtalare är mer prisvärda skulle jag tro. Har bara hört dessa som hastigast men har ju ett par billiga golvare från samma firma som gör ett kanonjobb :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-01-30 14:04

mx skrev:Vilka andra tillverkare än Ino har samma "sound" genom hela sitt prisintervall?

I mina öron passar tex. Amphion och Genelec in på beskrivningen samma "sound".

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-01-30 14:22

2-ch skrev:
mx skrev:Vilka andra tillverkare än Ino har samma "sound" genom hela sitt prisintervall?

I mina öron passar tex. Amphion och Genelec in på beskrivningen samma "sound".
De riktiga JBL modellerna, B&W 800-serien, att olika serier låter olika är väl ett medvetet val? Marten Design, Martin Logan och Apogee tycker jag också har sin distinkta karaktär.

Edit: glömde Carlsson.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-01-30 14:28

Alexi skrev:...att olika serier låter olika är väl ett medvetet val?

Det har du rätt i. Jag får backa på påståendet då jag inte hört alla modeller.
Med den begränsningen uttalad står jag för mitt tidigare inlägg :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-01-30 14:34

Tror det följer konstruktören ganska mycket.
Till syvende och sist kommer det ju ju an på voicandet hur det ska låta, och det vore ju konstigt om inte konstruktören gjorde sitt bästa för att få det att låta så bra som möjligt - med givna förutsättningar - i hans eller hennes öron.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-01-30 14:55

Vissa tillverkare som exempelvis Amphion tar in olika konstruktörer för olika modeller och sen senare uppfräshningar av befintliga modeller, de låter ändå förvånansvärt lika.
Audio Pro exempelvis däremot har samma man bakom alla modeller, fram tills rätt nyligen då Tobias börjat ta över?
Ändå låter de väldigt olika beroende på vilka man nischat dem mot.

Var på en föreläsning igår där ägare/konstruktör bakom G-Dis pratade och han sa att man tweakar och tweakar för man snöat in på ett spår, ibland blir det bara sämre och sämre, sen till slut låter det så illa så man får börja om från grunden igen. Så är det nog även för många andra tillverkare.

Om man inte har en extremt tydlig bild av vad man vill åstadkomma och aldrig viker från detta mål, då blir det nog lätt att vägen fram blir krokig.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-30 14:56

KarlXII skrev:det vore ju konstigt om inte konstruktören gjorde sitt bästa för att få det att låta så bra som möjligt - med givna förutsättningar - i hans eller hennes öron.

Fast då passar det bara en del av kunderna. Kan man sälja olika modeller med lite varierande stil så kan man täcka in större del av kundmarknaden, så ur ett företagsekonomiskt perspektiv kan det vara bättre med oliklåtande modeller, men det gör det ju svårare att hitta den som faktiskt passar ens ljudåtergivningsdogm bäst.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-30 15:00

Nattlorden skrev:
KarlXII skrev:det vore ju konstigt om inte konstruktören gjorde sitt bästa för att få det att låta så bra som möjligt - med givna förutsättningar - i hans eller hennes öron.

Fast då passar det bara en del av kunderna. Kan man sälja olika modeller med lite varierande stil så kan man täcka in större del av kundmarknaden, så ur ett företagsekonomiskt perspektiv kan det vara bättre med oliklåtande modeller, men det gör det ju svårare att hitta den som faktiskt passar ens ljudåtergivningsdogm bäst.

Där tror jag du är inne på något.
Företagen är primärt(eller endast) ute efter att sälja. Att endast tillverka produkter som man själv vill ha dem säljer inte lika bra som att göra olika produkter för att passa olika typer av kunder.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-01-30 17:20

så länge man håller sig till samma serie och tvåvägs, så låter genelec väldigt likadant mellan de olika storlekarna. Tror det skiljer mer i sound mellan piP och pi60 än mellan genelec 8020 och 8050. Dock är båda närfälts högtalare, vilket inte pi60 är (väl?).
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-01-30 20:15

_Fredrik_ skrev:
så länge man håller sig till samma serie och tvåvägs, så låter genelec väldigt likadant mellan de olika storlekarna. Tror det skiljer mer i sound mellan piP och pi60 än mellan genelec 8020 och 8050. Dock är båda närfälts högtalare, vilket inte pi60 är (väl?).

Korrekt! pi60 är inte närfält men signaturen finns där likt förbannat.. och samtliga andra talare..

För mig talar det för att man vet vilken väg man vill gå... Att det stämmer/motsvarar med alla konsumenter är inte rätt och riktigt!

Det finns en uppsjö med duktiga konstruktörer som har sin "egen väg eller ideal" Det är bara att välja och vraka och hoppas att man prickar rätt eller att det är hållbart i längden.. Man köper ju för sin egen njutning skull :)

T.ex "linnisar" lyssnar på sitt sätt och har en skitnajs upplevelse som jag inte riktigt förstår till fullo. Eller det är inte mitt ideal att ha talare med ett mellanrum på 1.5m och lyssna i mono som dom flesta gör här uppe. Jag är öppen för nirvana men har tyvärr inte kommit dit med dessa setupper.. :o

Likväl att jag har svårt för HighEnd-riggar där man inte kan stoppa in en skamlig platta utan att det bränner hål i öronen!

Men jag slår mig inte till ro utan söker fortfarande och lyssnar mer på musik än någonsin numera.. (för nu har jag tid)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-30 21:26

Hur lika låter olika Linn'talare förutom att de kan stampas fot till? Har de verkligen en gemensam tonal karaktär?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-01-30 22:39

Nattlorden skrev:Hur lika låter olika Linn'talare förutom att de kan stampas fot till? Har de verkligen en gemensam tonal karaktär?

Kan inte uttala mig om detta MEN det finns guldklimpar bland dom tidiga talarna, T.ex Isobarik som har diskant i toppen.. Du kan ju tänka dig vad det gör för ljudbilden och en djup skarpskuren bas :wink:

Att man sen "bör/måste" koppla in aktivt filter och fyra slutsteg gör ju att man ruttnar :roll:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-01-31 01:04

MagnusÖstberg skrev:

Jag tänkte först slippa undan den där kommentaren genom att gardera mig, men jag lixom orkade inte. :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-31 01:11

:D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-31 01:38

Elfsberg skrev:Jag tänkte först slippa undan den där kommentaren genom att gardera mig, men jag lixom orkade inte. :D

Här måste man alltid gardera sig. Tyvärr.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
RobNB

Inläggav RobNB » 2013-11-24 12:50

Väcker tråden till liv :)

Efter många om och men så blev det 100.49 som landade i mitt rum. Rätt pris och rätt tid blev det, sen slog men till. Har tyckt om dom längre tid, både ljudet och utseendet men trodde inte att jag skulle köpa dom. Tanken gick kring pi60 eller i28/i32 men man fick alltid förhinder. Har förvisso inte hört mer än piP så man vet ju inte vad man går miste om (på gott och ont)

För övrigt så är jag nöjd med mina Divine och tror inte att jag byter ut dom i första taget. I framtiden så ska rummet förbättras och annan driv testas.
Senast redigerad av RobNB 2013-11-24 15:11, redigerad totalt 2 gånger.
Man lär sIg så länge man lever.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-11-24 13:11

inga delade system nu utan enkla fullregisterhögtalare, koppla in och kör! :)

Dynaudio 3,4s
Dynaudio 1,4s
Ino Audio pi60 (om man monterar själv så går även pi60s in under 50kkr)
Ino Audio pi25
Guru Audio QM10Two
ATC scm11

Där är dom jag kommer på rakt av som jag tycker mycket om och som kostar under 50kkr.

sedan har jag två till men jag vet inte om dom går in under 50kkr egentligen... och en som inte går att köpa nytt längre.

QRS Supernova
B&W Matrix 800 (har jag för mig att dom heter, äldre B&W modell)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2013-11-24 13:42

System Audio har en del fina modeller och deras filosofi med många mindre element känns inte helt fel.

Canon har en del Referensmodeller.

Elac och B&W bör lyssnas på.

SonusFaber och kanske någon modell av Focal bör nämnas.

Ino vet andra bättre om än jag men det jag hört så imponerar dom.

Det är ju individuellt vad man tycker är bästa högtalare under 50tkr. Smaken är som baken...

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2013-11-24 13:44

System Audio Explorer Master kvalar iaf prismässigt precis in i kategorin.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-24 16:34

RobNB skrev:Väcker tråden till liv :)

Efter många om och men så blev det 100.49 som landade i mitt rum. Rätt pris och rätt tid blev det, sen slog men till. Har tyckt om dom längre tid, både ljudet och utseendet men trodde inte att jag skulle köpa dom. Tanken gick kring pi60 eller i28/i32 men man fick alltid förhinder. Har förvisso inte hört mer än piP så man vet ju inte vad man går miste om (på gott och ont)

För övrigt så är jag nöjd med mina Divine och tror inte att jag byter ut dom i första taget. I framtiden så ska rummet förbättras och annan driv testas.

Grattis, men du vet att utan bilder har det aldrig hänt!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-11-24 16:59

Jag sticker ut hakan och säger att Morello-1 klarar sig bra i denna kategori. :)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-11-24 17:06

Lazyworm skrev:Jag sticker ut hakan och säger att Morello-1 klarar sig bra i denna kategori. :)

Det är lite tyst kring denna högtalare, ni får börja marknadsföra den lite var stans
Bikinitider

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-11-24 17:12

celef skrev:
Lazyworm skrev:Jag sticker ut hakan och säger att Morello-1 klarar sig bra i denna kategori. :)

Det är lite tyst kring denna högtalare, ni får börja marknadsföra den lite var stans

Jag vet, vi har medvetet legat väldigt lågt, planen är att när förförstärkaren är klar så kommer det gasas på ganska mycket med att få ut produkterna mot distributörer. Vi vill inte börja denna process innan vi har en hel serie produkter som vi är nöjda med. Förförstärkaren blir den sista delen i kedjan innan det är dags. :) Men det är mycket jobb kvar med den rackaren.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-11-24 18:30

åh det förklarar saken, å jag hoppas ni får stora framgångar när det är dags :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-24 19:11

celef skrev:åh det förklarar saken, å jag hoppas ni får stora framgångar när det är dags :)

Ja, den skulle jag vilja lyssna på under mer normala volymer än på Arken, klart intressant även då.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-11-24 20:33

celef skrev:åh det förklarar saken, å jag hoppas ni får stora framgångar när det är dags :)

Tack! :)

Det finns alltid möjlighet att lyssna hemma hos Gustaf fram tills att de finns i butiker :)
Det ger lite mer än att lyssna i ett mässrum :)

Men måste säga att båda mässorna vi varit på (framförallt den sista med eget rum) har kännts väldigt bra och med mycket positiv återkoppling :)
Driver O&G ENGINEERING

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi