_Fredrik_ skrev:mx skrev:Vilka andra tillverkare än Ino har samma "sound" genom hela sitt prisintervall?
så länge man håller sig till samma serie och tvåvägs, så låter genelec väldigt likadant mellan de olika storlekarna. Tror det skiljer mer i sound mellan piP och pi60 än mellan genelec 8020 och 8050. Dock är båda närfälts högtalare, vilket inte pi60 är (väl?).

Korrekt! pi60 är inte närfält men signaturen finns där likt förbannat.. och samtliga andra talare..
För mig talar det för att man vet vilken väg man vill gå... Att det stämmer/motsvarar med alla konsumenter är inte rätt och riktigt!
Det finns en uppsjö med duktiga konstruktörer som har sin "egen väg eller ideal" Det är bara att välja och vraka och hoppas att man prickar rätt eller att det är hållbart i längden.. Man köper ju för sin egen njutning skull 
T.ex "linnisar" lyssnar på sitt sätt och har en skitnajs upplevelse som jag inte riktigt förstår till fullo. Eller det är inte mitt ideal att ha talare med ett mellanrum på 1.5m och lyssna i mono som dom flesta gör här uppe. Jag är öppen för nirvana men har tyvärr inte kommit dit med dessa setupper..   
Likväl att jag har svårt för HighEnd-riggar där man inte kan stoppa in en skamlig platta utan att det bränner hål i öronen!
Men jag slår mig inte till ro utan söker fortfarande och lyssnar mer på musik än någonsin numera.. (för nu har jag tid)

Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson