Varför kan jag inte välja bitdjup HRT Music Streamer HD?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
donjansson

Varför kan jag inte välja bitdjup HRT Music Streamer HD?

Inläggav donjansson » 2013-11-24 20:17

Är inne på min andra HRT-dac. Den ska tydligen vara hästlängder bättre än min gamla Music Streamer II. Har förstått att man kan välja både samplingsfrekvens och bitdjup, beroende på formatet i källan. Så långt är jag med; att inställningen i HRT:n ska överensstämma med filmen/musiken.

För en CD rippad i Apple Lossless borde det alltså bli 44.1kHz/16 bit. (Eller?) Vad gäller högupplöst film kör jag alltid 192kHz/24 bit. MEN, av någon outgrundlig anledning kan jag inte välja mellan 16 och 24 bitdjup i MIDI-inställningarna:

Bild

Fråga 1: Vad kan det bero på?
Fråga 2: Innebär det någon hörbar skillnad i musiken? (Förklara?)
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-11-25 12:25

Har gjort lite undersökningar. Kom fram till att problemet uppstod när jag uppgraderade usb-hubben från en Kjell o Company 2.0 till en D-Link dub-1340 med 3.0. Det verkar vara så att min nya hubb inte stöder 16 bitar, varpå valet inte längre finns kvar i MIDI-setup.

Vad gör jag då?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-11-25 12:37

Att omvandla från 16 till 24 bitar är okomplicerat, det är bara att fylla låga bitarna med nollor. Det kan tänkas att det anses så trivialt att man inte har gett användaren möjlighet att ändra på det.

Enda problemet är att datamängden som behöver skickas i sladden ökar med 24/16=1,5 ggr.

(Det blir inga problem med dither åt det hållet.)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-11-25 12:53

Kan jag tolka det som att det inte "spelar någon roll" om mina m4a körs i 16 eller 24 bitar?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-11-25 18:35

donjansson skrev:Kan jag tolka det som att det inte "spelar någon roll" om mina m4a körs i 16 eller 24 bitar?

Nja, har du en 24-bitskälla så blir det en försämring om du kör i 16 bitar, men att köra en 16-bitskälla i en 24-bitsomvandlare bör vara problemfritt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum