Håller faktiskt med dig om detta.
(Är inte så van vid att hålla med dig.

)
Något är skumt med att vissa tycks ha svårigheter att höra och uppleva
just de musikaliska komponenterna. Dessa framgår väl i enklaste klock-
radio. Är musiken tillräckligt bra skall det till mycket dåliga anläggningar
för att jag skall tycka att de kommer väldigt illa i vägen för musiken.
Mastring däremot kan göra det, på ett sätt som ingen anläggning jag har
stött på förstör musiken.
Av dessa skäl menar jag faktiskt att det är de musikhändelser som minst
bygger på melodi och rytm men mest bygger på klang och rymd som kräver
mest av anläggningarna. Som många stora orkesterverk och liknandet t ex.
Vh, iö
- - - - -
PS. Sen finns det ju nästan ingen gräns för hur dåliga anläggningar kan bli,
många av dagens platt-TV-apparater är exempevis bedrävligt dåliga, och de
i dator-monitorer inbyggda högtalarna är oftast ännu värre. Min ena lap-top
tar alla rekord. Men ändå så kan jag lyssna och njuta av musik i den.
Missförstå mig inte, jag gör det hellre i bättre anläggningar, men bra musik är
oerhört kraftfullt och överlever det mesta. Det är bara det jag vill säga. De låt
oss kalla dem "omusikaliska komponenterna" i musiken är MYCKET känsligare
och lättare att förlora i dåliga anläggningar. Och därför talar jag hellre om ljud-
återgivning än om musikåtergivning. Att begränsa sig till musik är helt onödigt
och esikerar bara leda till att anläggningen blir alldeles för dålig. En god anlägg-
ning bör helt enkelt kunna återge alla ljud som man kan tänkas vilja lyssna på.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).