Trekamp Genelec-KEF-Ino

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-11-25 12:11

Harryup skrev:Jag har fortfarande inte fått klart för mig om båda pIP mäter likadant.
Är det en fungerande byggsats ihop satt av "vem som helst" eller kanske levererade monterade. Är de gamla? Osv osv.

Innan dess så är inte jag upprörd å nån annans vägnar och kommer heller inte bli det om mätningen stämmer. Om det nu är så att placeringen är vald på grund av en kommande placering på t.ex. ett mixerbord som inte står mot vägg så är placeringen relevant men pIP har inte varit avsedd att stå så och då är det väl inget märkvärdigt med det.
Sen kan man ju isf fundera på om disten i diskanten är normal eller onormal och hur skall man placera högtalaren för att kunna bli av med den?
Upprörda svar och förståelse för att man "måste" svara upprört är hitills absolut 0 för min del. För många frågetecken återstår.

mvh/Harryup

på vilket sätt menar du att den valda placeringen skulle ge en massa mätfel?

mätgraferna som jag ser är från 300hz och uppåt, och det är ju frekvenserna under 300hz som skulle kunna ge utslag på mätfel i den valda mätuppställningen
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-11-25 12:13

rikkitikkitavi skrev:Orsaken till att jag undrar om detta med mätmetoden är att en bekant har visat sig ha ett intresse för väljud och besitter ett par OA52 till min positiva förvåning och därför skall jag kolla lite om man kan göra en vifta-runt-mätning hos densamme. Det är i ett högst ordinärt möblerat vardagsrum anpassat för ganska mycket Brownsk rörelse så det gäller att planera det väl (så vi känner varandra, genom barnen) så inte S/N blir för högt.

Hur mycket nivå tål OA52 om det är vitt brus ?

kan man inte mäta med rosa brus och sedan postprocessa/kompensera resultet?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2013-11-25 12:20

hifikg skrev:
Erik_Johansson skrev:Och vill man experimentera så kan man ju testa att palla upp t.ex. ett par OA52 så att elementens nollgradersriktning är riktad mot lyssningsplatsen i både horisontal- och vertikalled. Sedan kan man sätta sig och lyssna igenom lite musik. :)

/Erik

Hmm... bör det låta illa alltså? Det är förstås helt mot anvisningarna i manualen. Om jag ställer mina ovanpå subbarna bör de hamna i öronhöjd. Kanske ett kul test någon gång när jag är på det humöret. Fast jag inser egentligen inte värdet.

Jag menar alltså att dels vinkla upp dem i bakkant (Har för mig att baffeln är lutad cirka 35-36 grader så någonstans runt 25 grader mer "neråt" bör elementen peka) och vinkla ut dem då bafflarna även är inåtvinklade ungefär 35 grader jämfört med de 23-25 graderna som behövs för att rikta dem ungefär mot lyssningsplatsen.

Menar alltså inte att höja dem (mer än vad som behövs under respektive hörn för att uppnå målet, att de pekar rakt mot lyssnaren.

Så normalt spelar elementen cira 35 grader uppåt och 35 grader inåt. För att peka mot lyssnaren bör de spela cirka 10 grader uppåt och 23-25 grader inåt).

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-11-25 12:33

Jag tycker det är intressant att det, när det diskuteras mätmetoder, så ofta talas om huruvida mätmetoderna är bra eller dåliga utan att definiera vad det är man vill mäta.

Jag vill nog mena att nästan ingen mätmetod är dålig om man bara vet om vad metoden egentligen mäter.

Det som kan gå fel är tolkningen; om man tror att mätningen visar något den inte visar. Då är mätningen ett dåligt val, men inte nödvändigtvis dålig i sig själv.

Det önskade resultatet med en given mätmetod är ofta betydligt intressantare att diskutera än mätmetoden i sig.

Långt ifrån alla inlägg i tråden är sådana, men ändå påfallande många.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-25 12:45

celef skrev:
rikkitikkitavi skrev:Orsaken till att jag undrar om detta med mätmetoden är att en bekant har visat sig ha ett intresse för väljud och besitter ett par OA52 till min positiva förvåning och därför skall jag kolla lite om man kan göra en vifta-runt-mätning hos densamme. Det är i ett högst ordinärt möblerat vardagsrum anpassat för ganska mycket Brownsk rörelse så det gäller att planera det väl (så vi känner varandra, genom barnen) så inte S/N blir för högt.

Hur mycket nivå tål OA52 om det är vitt brus ?

kan man inte mäta med rosa brus och sedan postprocessa/kompensera resultet?

Jo, det kan man.

Vitt brus har kanstant energi per frekvens.

Det finns alltså lika mycket energi från lägsta frekvens d v s från 0 Hz till 10 kHz som från 10 kHz till 20 kHz. Det är alltså helt linjärt. Skillnaden mellan 20 kHz och 10 kHz är = 10 kHz.

Det betyder att i frekvensbandet från 10 kHz till 20 kHz är energiinnehållet 50 %.
Från 5 kHz till 10 kHz är energiinnehållet 25 %.
Från 2,5 kHz till 5 kHz är energiinnehållet 12,5 %.
Från 1,25 kHz till 2,5 kHz är energiinnehållet 6,25 %.

Från 1,25 kHz till 20 kHz är energiinnehållet 50+25+12,5+6,25 = 93,75 %.
Resterande 6,25 % finns under 1,25 kHz. Diskanten får ta väldigt mycket stryk med vitt brus som insignal.

Man kan istället använda sig av rosa brus och räkna om mätdata innan dessa visas som frekvenskurva.

Eller också kan man använda sig av repeterande pulser och medelvärdesbilda resultatet av dessa.

Är man intresserad av att studera de högre frekvenserna enbart så kan vitt brus vara en bra insignal. Är man intresserad av basen så är vitt brus inte en optimal insignal.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-25 12:49

Erik_Johansson skrev:
hifikg skrev:
Erik_Johansson skrev:Och vill man experimentera så kan man ju testa att palla upp t.ex. ett par OA52 så att elementens nollgradersriktning är riktad mot lyssningsplatsen i både horisontal- och vertikalled. Sedan kan man sätta sig och lyssna igenom lite musik. :)

/Erik

Hmm... bör det låta illa alltså? Det är förstås helt mot anvisningarna i manualen. Om jag ställer mina ovanpå subbarna bör de hamna i öronhöjd. Kanske ett kul test någon gång när jag är på det humöret. Fast jag inser egentligen inte värdet.

Jag menar alltså att dels vinkla upp dem i bakkant (Har för mig att baffeln är lutad cirka 35-36 grader så någonstans runt 25 grader mer "neråt" bör elementen peka) och vinkla ut dem då bafflarna även är inåtvinklade ungefär 35 grader jämfört med de 23-25 graderna som behövs för att rikta dem ungefär mot lyssningsplatsen.

Menar alltså inte att höja dem (mer än vad som behövs under respektive hörn för att uppnå målet, att de pekar rakt mot lyssnaren.

Så normalt spelar elementen cira 35 grader uppåt och 35 grader inåt. För att peka mot lyssnaren bör de spela cirka 10 grader uppåt och 23-25 grader inåt).

/Erik

@ hifikg: Det handlar alltså om att göra lyssningsvinkeln på direktljudet = on-axis från högtalarelementen. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-11-25 13:00

Ja precis. Tvärtom mot vad hifikg tänker sig tror jag.

Ett klassiskt sätt att drabbas av detta är om man använder OA-52 i ett
ganska dämpat rum och ställer sig upp. Då kan man hamna i den "värsta strålen".

rikkitikkitavi skrev:Hur mycket nivå tål OA52 om det är vitt brus ?

Uppåt 10 W skall inte vara något problem så länge inte mätningen pågår
för länge, men vitt brus är ingen lämplig mätsignal alls eftersom det krävs
så höga nivåer för att få rimligt S/N i basområdet, där oftast störnivån är
som allra högst. Använd rosa brus istället.

Och man behöver inte "räkna om" något. Man behöver bara räkna rätt, och
det kan man göra på en gång. Det betyder att analysen behöver göras med
konstant reletiv bandbredd.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2013-11-25 13:05, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2013-11-25 13:05

petersteindl skrev:
Erik_Johansson skrev:
hifikg skrev:

/Erik

/Erik

@ hifikg: Det handlar alltså om att göra lyssningsvinkeln på direktljudet = on-axis från högtalarelementen. :)

Mvh
Peter

Precis! ;)

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2013-11-25 18:29

När vi nu ändå alla är här, i en mycket god och resonerande (och lärorik) ton, kunde man tänka sig ett litet resonemang med konstruktören?

Om vi ett ögonblick skulle acceptera tanken att mätningarna är helt åt skogen feltänkta och feltolkade, så är ju ändå Genelec och KEF ganska lika i denna feltänkta mätning, men piPs en påtaglig gradskillnad bort, både vad gäller tonkurva och distorsion.

Vad beror det på? Är det ett specifikt mätfel på just piPs, som de andra två slapp undan, och den är i själva verket mycket lik konkurrenterna? Eller är den avsiktligt annorlunda?
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-25 18:52

petersteindl skrev:
Erik_Johansson skrev:
hifikg skrev:

/Erik

/Erik

Mvh
Peter

Äh, de får stå där de står, Mäster Stig visste vad han gjorde. Kvällens musik kommer att bli klassisk, en rad verk som jag inte haft plats för tidigare.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2013-11-25 19:18

Jag bugar mig för all den sakkunskap som plötsligt dyker upp på tråden. Själv är jag mer eller mindre handikappad vad gäller terminologi och mätmetodet. Men jag håller med Grafpro om LTAS-metodens subjektiva korrelation. T ex så var upplösningen (distorsionsfrihet?) tämligen lika mellan OA 52 och AR 3 när jag och några andra jämförde. Däremot visade LTAS (svep i luften ca tre meter från lyssningsplatsen) en nästan spikrak kurva för OA 52, emedan AR 3 hade en tydlig höjning av bas och mellanbas (värme?). Något som också alla medlyssnare hörde tydligt. I just det rummet vi lyssnade så lät Steely Dan med AR 3 som förmedlare, köttigt och sensuellt, OA 52 mer anemiskt och ljust. Hade varit kul att jämföra högtalarna med en sån där tonbalanskontroll som Stig förespråkade.

At pIP mäter dåligt/annorlunda säger kanske inte så mycket. Det var i alla fall den högtalare som jag tyckte lät bäst på den HiFi-mässa jag var på för två år sedan (tre år?). Det är sällan man hör något som väcker ens ha-begär på mässor, men här var det bara Steindls ägg och Öhmans lilla låda som väckte mitt begär. pIP har en ”sötma” i ljudet som jag inte hört från andra högtalare. Att mäta är nog inte hela sanningen. Själv åkte jag i väggen när jag hörde ett par gamla Quad II. Trots att dom distar friskt (harmoniskt) och inte kan leverera mycket kräm. Subjektivitet och objektivitet - kan dom någonsin mötas? Hur mäter man ”sötma”? Vad menar jag med det? Är jag inte riktigt klok?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-25 19:24

momus skrev:...Subjektivitet och objektivitet - kan dom någonsin mötas? Hur mäter man ”sötma”? Vad menar jag med det? Är jag inte riktigt klok?

:D :D Jo, du är riktigt klok :)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-11-25 19:32

IngOehman skrev:Ja precis. Tvärtom mot vad hifikg tänker sig tror jag.

Ett klassiskt sätt att drabbas av detta är om man använder OA-52 i ett
ganska dämpat rum och ställer sig upp. Då kan man hamna i den "värsta strålen".

rikkitikkitavi skrev:Hur mycket nivå tål OA52 om det är vitt brus ?

Uppåt 10 W skall inte vara något problem så länge inte mätningen pågår
för länge, men vitt brus är ingen lämplig mätsignal alls eftersom det krävs
så höga nivåer för att få rimligt S/N i basområdet, där oftast störnivån är
som allra högst. Använd rosa brus istället.

Och man behöver inte "räkna om" något. Man behöver bara räkna rätt, och
det kan man göra på en gång. Det betyder att analysen behöver göras med
konstant reletiv bandbredd.

Vh, iö

Tack för svaret. Jag tänkte iofs inte mäta under 300Hz.
Lägenheten är synnerligen tyst (högt upp i huset och långt från vägbuller) , det är mest ventilationsljud man hör.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-11-25 20:57

Så för glada mätamatörers skull: Om man gör en LTAS-mätning på pi60 med rosa brus, på en meters avstånd från högtalaren, som är placerad på korrekt vis framför en väldämpad vägg men i övrigt inget rum (man står utomhus, med andra ord, för att slippa mätfel från lyssningsrum), och vevar runt med (den noga kalibrerade) mikrofonen i ett fönster som är +/- 45 grader brett och +/- 30 grader högt räknat från diskanten; hur (på ett ungefär) bör man förvänta sig att resultatet ser ut?
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-11-25 20:58

Nattlorden skrev:Jag äter inte bröd, bröd är för idioter. :wink:

Konsten att baka bröd är en av mänsklighetens få landvinningar värda besväret i långa loppet. Det, fyrverkerier och Tetris, resten är mest blaha blaha.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-25 21:04

Morgan skrev:Så för glada mätamatörers skull: Om man gör en LTAS-mätning på pi60 med rosa brus, på en meters avstånd från högtalaren, som är placerad på korrekt vis framför en väldämpad vägg men i övrigt inget rum (man står utomhus, med andra ord, för att slippa mätfel från lyssningsrum), och vevar runt med (den noga kalibrerade) mikrofonen i ett fönster som är +/- 45 grader brett och +/- 30 grader högt räknat från diskanten; hur (på ett ungefär) bör man förvänta sig att resultatet ser ut?

Du kan utgå från detta...

Bild

...som varandes rak frekvensgång. :)

Sedan har pi60 sin avvikelse som adderas.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-11-25 21:27

Tack Peter, det var precis en sådan bild jag hoppades få se.

Utöver det fall som rosa brus uppvisar från låga till höga frekvenser, vilket alltså gör att man får samma energimängd i varje oktav, så bör man alltså för att uppnå ett njutbart ljud med hög fidelitet i ett lyssningsrum som är någorlunda väldämpat, ha ytterligare lite mer lutning på den där kurvan? (notera frågetecknet!)

Hur mycket den bör luta, och vilka krumbukter den bör göra därutöver, för att vara "psykoakustiskt riktig" är måhända ett för svårt problem att utreda här, men om vi koncentrerar oss på registret 300Hz-20kHz (ca 5,5 oktav) bör det kanske falla av något i stil med ytterligare... 10dB? (notera frågetecknet!)

Det jag är ute och far efter är något slags lämplig "targetkurva" för en LTAS-mätning med standardiserade mätavstånd och mätvinklar, givet att man mäter med rosa brus för att få hög upplösning över hela det frekvensregister man mäter.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-11-25 21:49

Nja. Om man mäter så som Grafpro gjort (LTAS borde väl vara ett vidare begrepp?) så får man även med rummets inverkan.
Så redan där får man väl oftast ett fall mot högre frekvenser.
[s]Sen beror det ju även på hur stort fönster (sett som vinkel från "on-axis") man vevar micken i samt avstånd till högtalaren vilken lutning man får.

Så man får nog börja med att definiera lite mer noggrant hur man tänkt mäta innan man kan säga vad mätningen borde visa.[/s]
Ja du (Morgan) skrev ju 1 meters avstånd etc. Rummet borde visa sig en smula hur som enligt andra inlägg om rumsradiens ungefärliga storlek (alltså 1 meter ca).

Och som Ingvar säger så är det lämpligt att mäta med konstant relativ bandbredd så slipper man att det lutar.
Eller alternativt så kör man en FFT både på insignalen och uppmätta resultat. Då kan man normera med den första FFTn innan man plottar :)
Eller så ritar man in lämpliga lutande linjer i sin graf. Kan ju vara fint å ha rent generellt.

En fråga till Grafpro. Du säger att dina mätningar brukar korrelera fint med lyssningsintryck (rak mätkurva = låter bra). Du gillar alltså inte pip?
Många gillar ju pip så på så sätt krånglar det till det där mäta rakt <-> låter fint. Inte sant?
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-11-25 22:30

Men jag tror att det är svårt att göra en sådan "targetkurva" som gäller f allmängiltigt. Kanske det möjligtvis går om man delar upp det för olika typer av lyssningsmiljöer och högtalare. "Närfältsmonitor", "Vardagsrum", "OA" osv.

Beteendet på kurvan beror helt på vilket utstrålninsmönster en högtalare har. Det går att ha massor av olika kombinationer av direktljud och utstrålat ljud som kommer ge samma LTASkurva. Ortoakustiska högtalare har högre andel reflekterat ljud med en annan konstruktionsfilosofi och kommer att ha en annan typ av kurva. Bevisligen med trevligt resultat.
Man bakar ihop ett beteende i fem dimensioner(frekvens,rumsdimensioner och tid) till en dimension (frekvens). Det tror jag inte på. Lika lite som jag tror på att en vanlig tonkurva säger hur jag kommer att uppleva en högtalare.

För att kunna få rätsida på det behöver man vara överens om hur den utstrålade tonkurvan i tre dimensioner behöver se ut för varje frekvens.
Där är vi väl inte?
Så här ser jag återgivningskedjan:
Ljudet som fanns i inspelningslokalen (konstgjord eller riktig) kommer genomgå en serie transformationer som består av mikrofoner (som tar upp ljudet på ett annat sätt än våra öron) via resten av inspelningskedjan och vidare till uppspelningen i vårt vardagsrum. Högtalarna återger inte ljudet på samma sätt som originalkällan i alla dimensioner (stereouppspelning, spridning osv).
Det utstrålade ljudet interagerar med sedan med rummets ytor. Således kommer det ljud som anländer till öronen ha ett spektralt innehåll fördelat på de tre rumsdimensionerna och i tiden som bestäms av alla de i kedjan ingående transformationerna.

Vissa delar av denna kedja kan man inte göra så mycket åt utan det man kan påverka är alltså den transformation som då är själva högtalaren.
Då måste högtalaren vara en invers av flera av de andra transformationerna på vägen om man tänker sig att det är en liknande ljuduppelvelse som originalkällan man vill ha.

Så då har man följande att bestämma:

Hur behöver ljudet som når öronen se ut för att återge usprungshändelsen så att den upplevs bäst?

Hur skall den transform som är högtalaren se ut för att det realisera det på största mängd material och med hyffsad stabilitet med tanke på de andra transformernas bidrag (rum,lyssningsavtånd,inspelning osv varierar ).

Eftersom högtalaren då behöver vara en invers av massor av annan påverkan skulle jag vara väldigt förvånad om den idealt skulle vara helt rak i alla dimensioner?

Kan vi inte frigöra oss lite från de räta kurvornas appell till vårt sinne för ordning och estetik?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-11-25 22:38

Min viktigaste poäng är egentligen denna:
Med de olika mätningar av en högtalare som ofta görs kan man eventuellt se vilka fel en högtalare gör. Det går inte utifrån dem värdera hur "rätt" de gör.
Dessa två är inte inversen av varandra! Faktiskt ;)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-26 00:00

Morgan skrev:Tack Peter, det var precis en sådan bild jag hoppades få se.

Utöver det fall som rosa brus uppvisar från låga till höga frekvenser, vilket alltså gör att man får samma energimängd i varje oktav, så bör man alltså för att uppnå ett njutbart ljud med hög fidelitet i ett lyssningsrum som är någorlunda väldämpat, ha ytterligare lite mer lutning på den där kurvan? (notera frågetecknet!)

Hur mycket den bör luta, och vilka krumbukter den bör göra därutöver, för att vara "psykoakustiskt riktig" är måhända ett för svårt problem att utreda här, men om vi koncentrerar oss på registret 300Hz-20kHz (ca 5,5 oktav) bör det kanske falla av något i stil med ytterligare... 10dB? (notera frågetecknet!)

Det jag är ute och far efter är något slags lämplig "targetkurva" för en LTAS-mätning med standardiserade mätavstånd och mätvinklar, givet att man mäter med rosa brus för att få hög upplösning över hela det frekvensregister man mäter.

Jag skulle nog säga att beroende på avståndet mellan mik och högtalare så blir sluttningen mot högre frekvens olika.

Direktljudets dominans är helt avgörande för vilket mätresultat man förväntar sig, anser jag. Skulle jag mäta direktstrålare och vara snäll 8) :) så skulle jag försöka mäta total utstrålad energi i ett sfäriskt segment ung 80 cm från högtalaren och täckandes 45 grader åt alla håll från on-axis.

Skulle jag vara elak :twisted: skulle jag mäta hela 2pi. Det är dock inte det man hör om man inte sitter i andra änden av rummet och har möbler i vägen för direktljudet.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2013-11-26 10:59

petersteindl skrev:
Morgan skrev:Så för glada mätamatörers skull: Om man gör en LTAS-mätning på pi60 med rosa brus, på en meters avstånd från högtalaren, som är placerad på korrekt vis framför en väldämpad vägg men i övrigt inget rum (man står utomhus, med andra ord, för att slippa mätfel från lyssningsrum), och vevar runt med (den noga kalibrerade) mikrofonen i ett fönster som är +/- 45 grader brett och +/- 30 grader högt räknat från diskanten; hur (på ett ungefär) bör man förvänta sig att resultatet ser ut?

Du kan utgå från detta...

Bild

...som varandes rak frekvensgång. :)

Sedan har pi60 sin avvikelse som adderas.

Mvh
Peter

Hmmmmm... Du tänkte mäta utomhus mot vägg. Det ger en halv rumseffekt, så målkurvan bör falla av lite mot basen. Med svag början från 300Hz bör du hamna 2-4dB lägre (än Peters kurva) vid 50Hz. Då blir det rakt i ett normalt rum.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-11-26 11:03

grafpro skrev:Hmmmmm... Du tänkte mäta utomhus mot vägg. Det ger en halv rumseffekt, så målkurvan bör falla av lite mot basen. Med svag början från 300Hz bör du hamna 2-4dB lägre (än Peters kurva) vid 50Hz. Då blir det rakt i ett normalt rum.

Är det inte så att om man kompenserar bort hela rummets lyft i basområdet, så låter det som att det fattas bas?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-11-26 11:12

paa skrev:
grafpro skrev:Hmmmmm... Du tänkte mäta utomhus mot vägg. Det ger en halv rumseffekt, så målkurvan bör falla av lite mot basen. Med svag början från 300Hz bör du hamna 2-4dB lägre (än Peters kurva) vid 50Hz. Då blir det rakt i ett normalt rum.

Är det inte så att om man kompenserar bort hela rummets lyft i basområdet, så låter det som att det fattas bas?
Det där tvistas det mycket om bland högtalartillverkare, men generellt kan man väl säga att högtalarnas del av rummet (i högtalarnas direkta närhet) hör till högtalarnas ljud*. Resten av rummet hör till det ljud som vi upplever i rummet och tolkas inte som att högtalarna har den responsen. Rör man sig runt i ett rum så märker man ju att basresonanser, eko, reflexer osv förändras om man tänker på det. Det är ljudmiljön i rummet man befinner sig i. Det är naturligt att man får mera bas om man sätter sig i ett hörn t.ex. Inget som de flesta reagerar på som att högtalarna (eller ett instrumet som spelas i ett rum) helt plötsligt skulle ha en bashöjning.

*Men egentligen så stämmer det inte heller riktigt för det kan låta konstigt om man börjar eq-kompensera för mycket för reflexer i väggen bakom högtalarna t.ex.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-11-26 12:35

Ja, just det du beskriver nu är en bra sammanfattning av det loge-tänk-
ande som jag tror är bäst startpunkt för den som vill lära sig mera om
alla dessa saker. Och förstå varför det så sällan låter som det mäter när
man mäter som det är populärt att mäta, och förstå varför rumskorrektion
nästan aldrig fungerar bra med avseende på något annat än en eller två
moder.

momus skrev:Jag bugar mig för all den sakkunskap som plötsligt dyker upp på tråden. Själv är jag mer eller mindre handikappad vad gäller terminologi och mätmetodet. Men jag håller med Grafpro om LTAS-metodens subjektiva korrelation. T ex så var upplösningen (distorsionsfrihet?) tämligen lika mellan OA 52 och AR 3 när jag och några andra jämförde. Däremot visade LTAS (svep i luften ca tre meter från lyssningsplatsen) en nästan spikrak kurva för OA 52, emedan AR 3 hade en tydlig höjning av bas och mellanbas (värme?). Något som också alla medlyssnare hörde tydligt. I just det rummet vi lyssnade så lät Steely Dan med AR 3 som förmedlare, köttigt och sensuellt, OA 52 mer anemiskt och ljust. Hade varit kul att jämföra högtalarna med en sån där tonbalanskontroll som Stig förespråkade.

At pIP mäter dåligt/annorlunda säger kanske inte så mycket. Det var i alla fall den högtalare som jag tyckte lät bäst på den HiFi-mässa jag var på för två år sedan (tre år?). Det är sällan man hör något som väcker ens ha-begär på mässor, men här var det bara Steindls ägg och Öhmans lilla låda som väckte mitt begär. pIP har en ”sötma” i ljudet som jag inte hört från andra högtalare. Att mäta är nog inte hela sanningen. Själv åkte jag i väggen när jag hörde ett par gamla Quad II. Trots att dom distar friskt (harmoniskt) och inte kan leverera mycket kräm. Subjektivitet och objektivitet - kan dom någonsin mötas? Hur mäter man ”sötma”? Vad menar jag med det? Är jag inte riktigt klok?

Det var nog de klokaste orden jag sett hittills i tråden i varje fall, och
jag menar nog att man kan (och bör) gå till och med ett steg längre i
resonemangen, speciellt som konstruktör.

Och vad jag menar då är att det finns subjektiva aspekter på det objek-
tiva, och objektiva på det subjektiva.

Det man upplever (rent subjektivt) har orsaker som kan vara både sub-
jektiva och objektiva, och det man mäter (rent objektivt) ger det konsek-
venser, både objektivt och objektivt.

Och den som tror att en mätmikrofon någonsin kan säga sanningen om
hur något låter har mycket kvar att lära, det mesta. Öronen hör (snappar
upp information) inte alls på samma sätt som mikrofonen, och alla de skill-
nader som finns blir dessutom än större när man talar om eb stereofonisk
lyssning, och större ändå när man talar om stereofonisk lyssning i ett rum.

Den som tror att en högtalare är definierbar utifrån en mätning i ett rum,
har även missat att rummet är en lika viktig del av högtalaren som hög-
talaren själv. Därför kan inte högtalare definieras utan ett sammanhang.

Den kan inte mätas hur som helst - varje mätning representerar ett specifikt
arbetsförhållande och inte något annat - och ändrar man på dessa kommer
det att ge nya kurvor, och om man inte känner till och förstår sambanden så
är det inte ens säkert att en mätning i det aktuella rummet kommer att kunna
vara till nytta för att man skall kunna bedöma högtalare+rum.

Jag vet att väldigt många människor söker tumregler för allting - enkla svar,
och i fall som detta så blir det de säker enkla metoder som ger resultat som
är enkla att tolka ("rakt är bra)", men hur gärna man än vill att det skall vara
så, så är det inte det.

När man analyserar transmissionslänkarna i kedjan så är dock situationen helt
annorlunda och relativt lätt kan man mäta och definiera vilka resultat som är
bra och vilka som är dåliga, men en singulär kurva som skall visa resultatet från
de ofantligt många (en i varje strålningsriktning) tonkurvor som en högtalare+
rum i verkligheten har, det finns bara inte. Hur gärna man än vill att den skall
finnas. I varje fall inte utan hänsyn till högtalarprincipen.

Nästan undantagslöst måste man göra en tolkning av tonkurvemätningar, ut-
ifrån vad man vet om mätförhållandena, men också vad man vet om skillnaden
mellan mikrofonen och lyssnaren - en bedömning om vilken kurva som på riktigt
bäst representerar en ackurat återgivning i rummet ifråga.

Men hur väl man än gör det så kommer man att misslyckas att man någon stor
noggrannhet bedöma det ljudande resultatet - för det finns ingen ensam kurva
som kan svara på det. Om man för börja med att betrakta rummet och högtalar-
nas placering i rummet, och sedan göra ett tiotal mätningar så är dock förutsätt-
ningarna att göra en skaplig bedömning av resultatet från mätningarna bättre.

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-26 12:44

paa skrev:

Fast i det här fallet mäts ju med två begränsningsytor och då kanske ungefär 3 dB kan vara rimligt som en tredje begränsningsyta kan bidra med till direktljudet vid låga frekvenser. OBS! Jag ser begränsningsytorna som högtalarbafflar som påverkar direktljudet vid låga frekvenser. De ingår alltså i högtalaren och ger snarast ett koncept i hur högtalarna skall dimensioneras för att ingå i rum med vardagsrums storlek.

Om man sedan sluter rummet från 3 begränsningsytor till 6 och får ännu mer bas eller mindre bas för den delen i nollställen så ser jag det snarast som rumspåverkan och blir specifikt för varje enskilt rum.

3 begränsningsytor kan man ha utan att få resonanta stående vågor d v s resonans under förutsättning att två av dessa inte är parallella.

Det hela har ju dessutom en slags gråzon beroende på hur insignalen ser ut (musik - trumma eller orgelbas eller kontrabas) och rummets geometri d v s storlek.

Mvh
Peter

Edit: Ändrat efter IngOehmans påpekande i sitt inlägg. Tackar :)
Senast redigerad av petersteindl 2013-11-26 14:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-11-26 13:22

petersteindl skrev:3 begränsningsytor kan man ha utan att få stående vågor under förutsättning att två av dessa inte är parallella.

Det räcker med en begränsningsyta för att det skall uppstå ståendevågor.

Du tänker nog på resonanser*.

Vh, iö

- - - - -

*En resonans är en ståendevåg som har vikts in över sig själv så att den
matar sig själv med energi.

Stående vågor kan man skapa med hjälp av en ljudkälla och EN reflekter-
ande yta, och ståendevågens frekvens kan väljas helt fritt, oberoende av
avstånd mellan ljudkälla och den reflekterande ytan. En resonans, eller en
serie av resonanser som uppstår till följd av kommunicerande ytor, har där-
emot helt specifika frekvenser.

Egentligen kan resonans dessutom betyda två saker. Den mekanism som
KAN resonera (potentiell resonans) och den pågående resonansen. Man
kan alltså säga ett det finns en resonans i ett rum även om den inte pågår.
Senast redigerad av IngOehman 2013-11-26 16:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-26 14:13

Japp, det är resonanta stående vågor jag tänker på :D d v s resonanser.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-26 14:21

PappaBas skrev:Men jag tror att det är svårt att göra en sådan "targetkurva" som gäller f allmängiltigt. Kanske det möjligtvis går om man delar upp det för olika typer av lyssningsmiljöer och högtalare. "Närfältsmonitor", "Vardagsrum", "OA" osv.

Beteendet på kurvan beror helt på vilket utstrålninsmönster en högtalare har. Det går att ha massor av olika kombinationer av direktljud och utstrålat ljud som kommer ge samma LTASkurva. Ortoakustiska högtalare har högre andel reflekterat ljud med en annan konstruktionsfilosofi och kommer att ha en annan typ av kurva. Bevisligen med trevligt resultat.
Man bakar ihop ett beteende i fem dimensioner(frekvens,rumsdimensioner och tid) till en dimension (frekvens). Det tror jag inte på. Lika lite som jag tror på att en vanlig tonkurva säger hur jag kommer att uppleva en högtalare.

För att kunna få rätsida på det behöver man vara överens om hur den utstrålade tonkurvan i tre dimensioner behöver se ut för varje frekvens.
Där är vi väl inte?
Så här ser jag återgivningskedjan:
Ljudet som fanns i inspelningslokalen (konstgjord eller riktig) kommer genomgå en serie transformationer som består av mikrofoner (som tar upp ljudet på ett annat sätt än våra öron) via resten av inspelningskedjan och vidare till uppspelningen i vårt vardagsrum. Högtalarna återger inte ljudet på samma sätt som originalkällan i alla dimensioner (stereouppspelning, spridning osv).
Det utstrålade ljudet interagerar med sedan med rummets ytor. Således kommer det ljud som anländer till öronen ha ett spektralt innehåll fördelat på de tre rumsdimensionerna och i tiden som bestäms av alla de i kedjan ingående transformationerna.

Vissa delar av denna kedja kan man inte göra så mycket åt utan det man kan påverka är alltså den transformation som då är själva högtalaren.
Då måste högtalaren vara en invers av flera av de andra transformationerna på vägen om man tänker sig att det är en liknande ljuduppelvelse som originalkällan man vill ha.

Så då har man följande att bestämma:

Hur behöver ljudet som når öronen se ut för att återge usprungshändelsen så att den upplevs bäst?

Hur skall den transform som är högtalaren se ut för att det realisera det på största mängd material och med hyffsad stabilitet med tanke på de andra transformernas bidrag (rum,lyssningsavtånd,inspelning osv varierar ).

Eftersom högtalaren då behöver vara en invers av massor av annan påverkan skulle jag vara väldigt förvånad om den idealt skulle vara helt rak i alla dimensioner?

Kan vi inte frigöra oss lite från de räta kurvornas appell till vårt sinne för ordning och estetik?

Om jag ska utnämna något inlägg med den mest insiktsfulla och nyanserat reflekterande hållningen under min tid på Faktiskt så kommer detta att ligga bra till. Helt enkelt lysande! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-26 14:25

IngOehman skrev:Det räcker med en begränsningsyta för att det skall uppstå ståendevågor.

Du tänker nog på resonanser*.

Vh, iö

- - - - -

*En resonans är en ståendevåg som har vikts in över sig själv så att den
matar sig själv med energi.

Stående vågor kan man skapa med hjälp av en ljudkälla och EN reflekter-
ande yta, och ståendevågens frekvens kan väljas helt fritt, oberoende av
avstånd mellan ljudkälla och den reflekterande ytan. En resonans, eller en
serie av resonanser som uppstår till följd av kommunicerande ytor, har där-
emot helt specifika frekvenser.

Egentligen kan resonans dessutom betyda två saker. Den mekanism som
KAN resonera (potentiell resonans) och den pågående resonansen. Man
kan alltså säga ett det finns en resonans i ett rum även om den inte pågår.

Hmm! Det första du skriver hänger jag inte med på! En stående våg är väl beroende av våglängden (och därmed frekevensen) och avståndet mellan emitter och reflekterande yta? Eller har jag missförstått dig?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum