Moderator: Redaktörer
Schimpans-AB skrev:Ehhhh jag vill veta mer om mätprogrammet, går det bra?
Martin skrev:Jag tycker det här är intressant. *utan sarkasm eller ironi*
Medelvärdesbildningen av vevningen verkar göra två saker. Dels filtrera bort utsläckningar pga reflexer som även hörseln filtrerar bort från uppfattningen av ljudet. Sedan ger det ett snitt på hur högtalaren strålar direktljudet framför högtalaren (med ett snitt av rumsklangen inbakat i det också i någon mån som beror av rummet och var man mäter i det).
celef skrev:Martin skrev:Jag tycker det här är intressant. *utan sarkasm eller ironi*
Medelvärdesbildningen av vevningen verkar göra två saker. Dels filtrera bort utsläckningar pga reflexer som även hörseln filtrerar bort från uppfattningen av ljudet. Sedan ger det ett snitt på hur högtalaren strålar direktljudet framför högtalaren (med ett snitt av rumsklangen inbakat i det också i någon mån som beror av rummet och var man mäter i det).
Men visar inte exemplen ovan att det är den långa mättiden som ger utjämnandet och inte flaxandet med mätmik ?
Svante skrev:PappaBas skrev:celef skrev:Kan någon förklara varför fördelen med en vevande mikteknik som ltas när en vanlig enkel fixed mikteknik tycks fungera lika bra, som syns i den här trådens två översta mätgrafer?
Bra fråga. Dvs hur mycket skiljer sig vevande LTAS från vanlig mätning med väldigt lång gatening? En mic är ju rätt rundupptagande.
Gjorde snabbtest här hemma och på 1,5m avstånd får jag i princip inga skillnader på fast LTAS, LTAS i +-20 till 30 grader någonting och LTAS åt alla håll.
Mikrofonen är kanske så rundupptagande?
En skillnad med rörlig mikrofon är att man kan medelvärdesbilda över flera riktningar. Man "väger" de olika riktningarna med hur lång tid man befinner sig på respektive ställe, så man måste ha en viss snits om man vill medelvärdesbilda jämnt.
...
celef skrev:men den långa mättiden tycks ju på helt egen hand göra den utjämning som den flaxande miken påstås ge
men med kortare mättid/tidsfönster så tror jag absolut att flyttad mik kan ge vettig utjämning, mätprogrammen är ju som regel utrustade med denna funktion
Svante skrev:Hmm, nu börjar jag undra om det är jag som har gjort rektangelfönstret, kanske.![]()
Alltså, vad har du för bruskälla, är det RTSect eller något annat program? RTSect kan göra en testsignal via SLTAS, och då har jag för mig att man ska ha rektangelfönster och att den ställer in det själv. Men den testsignalen är inte brus.
petersteindl skrev:celef skrev:men den långa mättiden tycks ju på helt egen hand göra den utjämning som den flaxande miken påstås ge
men med kortare mättid/tidsfönster så tror jag absolut att flyttad mik kan ge vettig utjämning, mätprogrammen är ju som regel utrustade med denna funktion
Man måste mäta tills mätkurvan stabiliserat sig under förflyttning av mik annars fås inga resultat som blir repeterbara. Man kan med handen inte göra samma rörelse vid olika tillfällen. Om en robot håller i miken och man programmerar robotens rörelse så kan man ha kortare tid och få repeterbarhet.
Mvh
Peter
matssvensson skrev:Svante skrev:Hmm, nu börjar jag undra om det är jag som har gjort rektangelfönstret, kanske.![]()
Alltså, vad har du för bruskälla, är det RTSect eller något annat program? RTSect kan göra en testsignal via SLTAS, och då har jag för mig att man ska ha rektangelfönster och att den ställer in det själv. Men den testsignalen är inte brus.
För LTAS mätningarna använder jag dina fina Tolvan program, källa vitt brus i Tone och analysen sker med RTSect. Med tanke på det du skriver kan det nog vara så att jag klickat runt i RTSect och växlat mellan LTAS och SLTAS. Kan det ha gjort att LTAS hamnar med rektangulärt fönster?
Nåväl, nu har jag gjort om mätningar med olika fönster utan att skillnaderna blir mer dramatiska än varitionerna mellan olika mätsekvenser.
Har du några rekommenderade inställningar (fönstertyp, bandbredder, mätavstånd eller annat) som kan göra denna typ av rumsmedelvärdesmätningar så bra som möjligt? Och varför då/vad är det man ska tänka på? Tar tacksamt emot fler tips och idéer.
/Mats
grafpro skrev:Alltså: - hur ska en sån mätning se ut för att främja det ljudande resultatet? Den ska vara plan och jämn från 300 till 16000Hz.
Man får en god bild av hur dina högtalare låter. Varmt, men kanske lite bumpigt, skulle jag gissa. I övrigt neutralt och antagligen bra. Stämmer det?
Svante skrev:Fast... Kriteriet att kurvan ska vara stabil betyder ju inte att den är rätt. Om man tex får en övervikt för platser högt upp så kommer kurvan att färgas mer at högtalarens tonkurva uppåt. Åtminstone om man mäter i närfältet.
Det finns också en fara/(möjlighet) i att titta på kurvan medan man gör mätningen, och det är att man mer eller mindre "målar" en kurva som man vill ha med mikrofonrörelserna. Det kan ske halvt undermedvetet, eller kanske tom medvetet för att producera snygga kurvor.
Repeterbart kan det bli dock, men det blir ju även en statisk position.
grafpro skrev:Men kolla här:
Det är OA50, OA51 och OA52.2, dvs Carlssons åttiotalare. Jag drar slutsatsen att målet var att göra högtalare som mätta på detta sätt skulle bli helt linjära. Carlssons sjuttiotalare mäter också bra. De är mätta på 3-4m avstånd, mitt i rummet och inom en sfär i luften på kanske 3m diameter.
matssvensson skrev:Har du placerat högtalarna mitt i rummet och mätt dem på 3-4 m avstånd i en sfär med diametern 3 m?
matssvensson skrev:Eller är de placerade enligt rekommendation (vid vägg/golv) och du har mätt dem på 3-4 m avstånd med centrum för mätsfären placerad mitt i rummet?
grafpro skrev: ...matssvensson skrev:Eller är de placerade enligt rekommendation (vid vägg/golv) och du har mätt dem på 3-4 m avstånd med centrum för mätsfären placerad mitt i rummet?
Ja
bomellberg skrev:Fina mätningar, tack för det!
De visar ju med önskvärd tydlighet att det är otroligt viktigt att specificera exakt hur mätningsförfarandet går till, om man ska kunna dra några slutsatser alls.
Jag gillar ju LTAS själv, som sagt, men endast som "relativ" mätmetod; alltså före ingrepp, respektive efter ingrepp.
DQ-20 skrev:bomellberg skrev:Fina mätningar, tack för det!
De visar ju med önskvärd tydlighet att det är otroligt viktigt att specificera exakt hur mätningsförfarandet går till, om man ska kunna dra några slutsatser alls.
Jag gillar ju LTAS själv, som sagt, men endast som "relativ" mätmetod; alltså före ingrepp, respektive efter ingrepp.
Jag undrar lite vilka ingrepp du avser. Om man meckar med t.ex. en DSP så kommer ju direktljudet att påverkas. Eftersom LTAS tar in en stor mängd ljud från andra riktningar, i synnerhet på längre mätavstånd, kanske man skall inskränka sig till just dessa andra riktningar. De "ingrepp" som då skulle vara aktuella är högtalarens närmiljö, dvs. flyttning av högtalaren samt rumsakustisk behandling. Eller?
Stort tack till matssvensson!
/DQ-20
IngOehman skrev:I lågfrekvensområdet såg man mera detaljer i min mätning, och jag har hellre den högre upplösningen för varje mätning och gör flera, än slår ihop och riskerar att förlora information som man inte vet om den tillhört högtalarna eller rummet.
bomellberg skrev:Nej, jag menar ingrepp i tex en DSP. Jag mäter i lyssningsposition, med ganska liten mickrörelse. Om jag har en resonanstopp i mitt rum så syns det tydligt att den försvinner om jag gör ett ingrepp i min DSP. Det blir ett komplement till lyssningen.
matssvensson skrev:För er som är intresserade har jag nu vevat lite mer, för att testa några av de funderingarna som kommit upp i tråden. Samtliga mätningar utförda under 30-60 sekunder med LTAS i RTSect (Hanning fönster).
Först fast mikrofon i lyssningsriktningen vid lyssningspositionen (ca 3 m från högtalaren och alltså i diffusfältet i rummet).
Sen två olika mätningar med rörlig mikrofon i en radie av cirka 1 m runt lyssningspositionen efter bästa förmåga.
DQ-20 skrev:IngOehman skrev:I lågfrekvensområdet såg man mera detaljer i min mätning, och jag har hellre den högre upplösningen för varje mätning och gör flera, än slår ihop och riskerar att förlora information som man inte vet om den tillhört högtalarna eller rummet.
Eftersom LTAS handlar om medelvärdesbildning drar jag genast paralleller till statistik och allmän mätteori. Inom statistik är medelvärdet centralt men bör alltid följas av ett mått på avvikelserna, t.ex. varians. Även andra mått kan vara intressanta, t.ex min, max och typvärde. Att tala om ett medelvärde utan att redogöra för fördelningen är i allmänhet förkastligt och kan vara direkt vilseledande. LTAS medelvärdesbildar direkt i mätprocessen och lagrar inte annat än medelvärden som sammanvägts BÅDE över både tid och rum. Mätteoretiskt skulle jag nog hellre se att man medelvärdesbildar över tid post hoc med hjälp av en definierad matematisk metod, eventuellt över flera definierade punkter i rummet. Jag kan "inget" om akustik mätteknik utan betraktar det främst som ett allmänt mätteoretiskt problem. På ett teoretiskt plan uppfattar jag LTAS som olämplig pga av att medelvärdesbildningen sker i själva mätningen. Dess värde måste därför komma från att metoden visat sig hålla empiriskt. Detta återstår att se.
/DQ-20
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster