sprudel skrev:PappaBas skrev:Men jag tror att det är svårt att göra en sådan "targetkurva" som gäller f allmängiltigt. Kanske det möjligtvis går om man delar upp det för olika typer av lyssningsmiljöer och högtalare. "Närfältsmonitor", "Vardagsrum", "OA" osv.
Beteendet på kurvan beror helt på vilket utstrålninsmönster en högtalare har. Det går att ha massor av olika kombinationer av direktljud och utstrålat ljud som kommer ge samma LTASkurva. Ortoakustiska högtalare har högre andel reflekterat ljud med en annan konstruktionsfilosofi och kommer att ha en annan typ av kurva. Bevisligen med trevligt resultat.
Man bakar ihop ett beteende i fem dimensioner(frekvens,rumsdimensioner och tid) till en dimension (frekvens). Det tror jag inte på. Lika lite som jag tror på att en vanlig tonkurva säger hur jag kommer att uppleva en högtalare.
För att kunna få rätsida på det behöver man vara överens om hur den utstrålade tonkurvan i tre dimensioner behöver se ut för varje frekvens.
Där är vi väl inte?
Så här ser jag återgivningskedjan:
Ljudet som fanns i inspelningslokalen (konstgjord eller riktig) kommer genomgå en serie transformationer som består av mikrofoner (som tar upp ljudet på ett annat sätt än våra öron) via resten av inspelningskedjan och vidare till uppspelningen i vårt vardagsrum. Högtalarna återger inte ljudet på samma sätt som originalkällan i alla dimensioner (stereouppspelning, spridning osv).
Det utstrålade ljudet interagerar med sedan med rummets ytor. Således kommer det ljud som anländer till öronen ha ett spektralt innehåll fördelat på de tre rumsdimensionerna och i tiden som bestäms av alla de i kedjan ingående transformationerna.
Vissa delar av denna kedja kan man inte göra så mycket åt utan det man kan påverka är alltså den transformation som då är själva högtalaren.
Då måste högtalaren vara en invers av flera av de andra transformationerna på vägen om man tänker sig att det är en liknande ljuduppelvelse som originalkällan man vill ha.
Så då har man följande att bestämma:
Hur behöver ljudet som når öronen se ut för att återge usprungshändelsen så att den upplevs bäst?
Hur skall den transform som är högtalaren se ut för att det realisera det på största mängd material och med hyffsad stabilitet med tanke på de andra transformernas bidrag (rum,lyssningsavtånd,inspelning osv varierar ).
Eftersom högtalaren då behöver vara en invers av massor av annan påverkan skulle jag vara väldigt förvånad om den idealt skulle vara helt rak i alla dimensioner?
Kan vi inte frigöra oss lite från de räta kurvornas appell till vårt sinne för ordning och estetik?
Om jag ska utnämna något inlägg med den mest insiktsfulla och nyanserat reflekterande hållningen under min tid på Faktiskt så kommer detta att ligga bra till. Helt enkelt lysande!
Japp, det är huvudet på spiken, speciellt följdfrågan:
PappaBas skrev:Hur behöver ljudet som når öronen se ut för att återge ursprungshändelsen så att den upplevs bäst?
Mvh
Peter