Moderator: Redaktörer
genstruktur skrev:Märker att jag pillar ner housecurven lite till musik här sista tiden, kanske tar tid att vänja sig hur det "egentligen" skall låta utan förstärkningen från moderna?
Nattlorden skrev:genstruktur skrev:Märker att jag pillar ner housecurven lite till musik här sista tiden, kanske tar tid att vänja sig hur det "egentligen" skall låta utan förstärkningen från moderna?
Det kan jag mycket väl tro på... Min första "rattning" åkte ned rejält när jag hade möjlighet att mäta hur det eg såg ut...
rotel2 skrev:JonasW skrev:rotel2 skrev:JonasW skrev:rotel2 skrev:Dippar skulle jag aldrig boosta.
Självklart kan man lyfta en dipp lite, men man ska inte ta i för mycket. Kommer inte att låta bra då samt att det kräver mer av slutsteget/en.
Nja, tänkte snarare på basen/basarna som blir tvungna att slå längre, och där med ge en ökad dist.
Vidare så märker man inte av en dipp på samma sätt som en topp, då topparna "sticker ut"
Har mina funderingar/åsikter gällande detta med elektronisk kompensering av rumsproblem; det bör kanske endast ske som en finjustering av redan befintliga rumsakustiska åtgärder, då rumsproblemen egentligen fortfarande består.
Beror ju på kapaciteten på basarna också. Har man kompetenta saker behöver inte disten sticka iväg för att man drar upp en dipp lite. Jag har under 1% i dist från 10Hz och upp i basområdet trots en del lyft med EQ. Detta vid normal lyssningsvolym.
Just det, lite lyft. Men att boosta en dipp om 10-15 dB tycker jag är mycket, om det rör sig om endast 1-3 dB kallar jag finjustering.
genstruktur skrev:Har sedan ett par veckor kört med housecurve och compensastion på off. Alltså har jag bara korrigerat topparna och ingenting annat. Jag har ändå haft infrafiltret på 15hz. Idag så tänkte jag att, behöver väl inget infrafilter på om jag inte boostar med housecurve eller låter elementen arbeta hårdare med compensation? Om man bara korrigerar toppar så måste väl belastningen för högtalarna vara samma som innan man skaffade in antimoden? Så jag stängde sålunda av infrafiltret.
Ja, jag upplever att det låter som att man får med fler nyanser i botten och högtalarna låter lite fylligare och större längst ner i registret på det här viset.
Min alldeles egna teori är väl att infrafiltret inte kan kapa exakt vid 15hz, precis som så många andra filter? Utan att det är en gradvis sänkning i db fram till 15hz, att man således även går miste om ljud över brytfrekvensen på 15hz om man ställer filtret på det, vad säger ni? Jag menar att om man ställer delning i en receiver på 80 hz så kapas inte allt ljud tvärt vid brytfrekvensen, borde väl fungera liknande i antimode kanske?
JonasW skrev:genstruktur skrev:Har sedan ett par veckor kört med housecurve och compensastion på off. Alltså har jag bara korrigerat topparna och ingenting annat. Jag har ändå haft infrafiltret på 15hz. Idag så tänkte jag att, behöver väl inget infrafilter på om jag inte boostar med housecurve eller låter elementen arbeta hårdare med compensation? Om man bara korrigerar toppar så måste väl belastningen för högtalarna vara samma som innan man skaffade in antimoden? Så jag stängde sålunda av infrafiltret.
Ja, jag upplever att det låter som att man får med fler nyanser i botten och högtalarna låter lite fylligare och större längst ner i registret på det här viset.
Min alldeles egna teori är väl att infrafiltret inte kan kapa exakt vid 15hz, precis som så många andra filter? Utan att det är en gradvis sänkning i db fram till 15hz, att man således även går miste om ljud över brytfrekvensen på 15hz om man ställer filtret på det, vad säger ni? Jag menar att om man ställer delning i en receiver på 80 hz så kapas inte allt ljud tvärt vid brytfrekvensen, borde väl fungera liknande i antimode kanske?
Beror ju på vilken branthet man sätter filtret på. Det går inte att välja?
The Infrasonic filter tool is a quick way to apply a subsonic highpass filter that filters
out the signals below the audible band. The motivation behind an Infrasonic filter is to
protect the woofer cones and to eliminate the effect of infrasonic harmonics and/or
inter-modulation distortion. It is recommended to use an infrasonic filter whenever
excessive house curve or low frequency boosting parametric equalizers are applied.
The controls of the infrasonic filter are:
✔ Frequency: The frequencies below this threshold are attenuated.
✔ Enabled: Enables or disables the infrasonic filter.
Use the arrow buttons on the remote controller to change the parameters. Press the
OK button to store settings or the BACK button to cancel.
Note: You can also design a custom infrasonic filter with the Lowpass/Highpass tool,
which gives more control over the parameters (see High/Lowpass filters section
below.)
genstruktur skrev:Min alldeles egna teori är väl att infrafiltret inte kan kapa exakt vid 15hz, precis som så många andra filter? Utan att det är en gradvis sänkning i db fram till 15hz, att man således även går miste om ljud över brytfrekvensen på 15hz om man ställer filtret på det, vad säger ni? Jag menar att om man ställer delning i en receiver på 80 hz så kapas inte allt ljud tvärt vid brytfrekvensen, borde väl fungera liknande i antimode kanske?
JonasW skrev:Gör ett eget högpass då med brant filter?
De flesta filter som används för audio rullar av med något mellan 6 och 36 dB per oktav. Olika form på kurvan ger olika för- och nackdelar.
Sedan finns det teoretiskt sett oändligt branta filter som brukar kallas "brick wall filters" på engelska. Det har ofta mer nackdelar än fördelar. Sök på "brick wall" på forumet, det finns lite läsning om detta.
Avskärningar, både i basen och diskanten, även långt utanför det egentligt hörbara frekvensintervallet, kan/brukar väl avsätta spår på det som återstår efter avskärningen? Kommentarerna kring de där F/E-lyssningarna brukar ofta påpeka detta.
JonasW skrev:Näe, kör du utan housecurve/lyft i infraområdet så lär du knappast behöva infrafilter inte. Men får man fråga varför du inte lyfter i det området? Det finns mycket information där i dagens filmer man går miste om annars. Och då, då behöver du troligen ett filter av något slag.
Om du tycker att det blir för mycket med en housecurve från säg 80Hz, så nöj dig med att lyfta från ~25Hz och ned istället?
JonasW skrev:Ah, då är jag med
Då förstår jag dig. Jag skulle inte heller ha lyft något med ett par golvare eller stativare. Som du säger så har man i de allra flesta fallen inte nog med kapacitet. Slaglängden lär försvinna _snabbt_ och disten kommer snabbt. Risken för att bottna baselementet/-en är stor.
I vissa moderna filmer som har extremt mycket lågbas, som t.ex. Underworld Awakening så kan man bottna sina högtalare snabbt om bestyckningen är lite klen och volymen hög. En subwoofer är ett måste enligt mig om man inte ska gå miste om mycket i filmer.
Har du funderat på subwoofer?
JonasW skrev:Låter vettigt. Men vad har du för rumsstorlek och utrymmen för ev sub i dagens boende då? Man kan ju kanske bygga två idag och komplettera med fler när man flyttar t.ex.
Finns väldigt fina element idag som både låter bra samt har bra slaglängd vilket innebär att man kan ta sig väldigt långt på två lådor.
genstruktur skrev:Avskärningar, både i basen och diskanten, även långt utanför det egentligt hörbara frekvensintervallet, kan/brukar väl avsätta spår på det som återstår efter avskärningen? Kommentarerna kring de där F/E-lyssningarna brukar ofta påpeka detta.
Jasså? Vet du vad de har för teori kring det? Vet du någonstans jag kan läsa mer om det?
Skulle i alla fall kunna vara en förklaring i mitt fall, eftersom högtalaren knappast återger 15 hz, men ändå upplever jag ljudet som bättre utan filtret vid 15 hz. Det låter mer homogent och naturligare och som att något "fattas" med filtret på.
RogerGustavsson skrev:genstruktur skrev:Avskärningar, både i basen och diskanten, även långt utanför det egentligt hörbara frekvensintervallet, kan/brukar väl avsätta spår på det som återstår efter avskärningen? Kommentarerna kring de där F/E-lyssningarna brukar ofta påpeka detta.
Jasså? Vet du vad de har för teori kring det? Vet du någonstans jag kan läsa mer om det?
Skulle i alla fall kunna vara en förklaring i mitt fall, eftersom högtalaren knappast återger 15 hz, men ändå upplever jag ljudet som bättre utan filtret vid 15 hz. Det låter mer homogent och naturligare och som att något "fattas" med filtret på.
Någon teori vet jag inte men det upplevs ju blindtester. Vill minnas att när den undre gränsen ligger under 0.3 Hz brukar den blir svår att detektera (behövs riktigt bra basåtergivning för det). Övre gränsen har nämnts ligga någonstans 80-130 kHz beroende på hur avrullningen ser ut.
Antar att dessa ungefärliga gränser beror en hel del på källmaterialet. Den undre gränsen är förmodligen inte kritisk när det ska lyssnas på t.ex. slätstruken pop. Bör väl nämnas att analoga inspelningar sällan har speciellt utsträckt omfång nedåt i frekvens. Är det dessutom på vinyl, ännu mindre.
JonasW skrev:Näe, kör du utan housecurve/lyft i infraområdet så lär du knappast behöva infrafilter inte.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster