Nya Anti-mode, någon som redan provat?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-07 19:45

Märker att jag pillar ner housecurven lite till musik här sista tiden, kanske tar tid att vänja sig hur det "egentligen" skall låta utan förstärkningen från moderna? :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-07 19:48

genstruktur skrev:Märker att jag pillar ner housecurven lite till musik här sista tiden, kanske tar tid att vänja sig hur det "egentligen" skall låta utan förstärkningen från moderna? :)

Det kan jag mycket väl tro på... Min första "rattning" åkte ned rejält när jag hade möjlighet att mäta hur det eg såg ut... :lol:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-07 19:50

Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:Märker att jag pillar ner housecurven lite till musik här sista tiden, kanske tar tid att vänja sig hur det "egentligen" skall låta utan förstärkningen från moderna? :)

Det kan jag mycket väl tro på... Min första "rattning" åkte ned rejält när jag hade möjlighet att mäta hur det eg såg ut... :lol:

Haha, jasså, skiljde det mycket? :)

Jo man har vant sig vid att det skall vara mycket bas på vissa ställen, men nu när den är renare märker man också när den sticker iväg och knorrar på vissa partier. Jag vill ha en inställning som funkar på all musik, hatar att ha något som skall ställas in efter olika skivor/låtar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-07 19:53

Säkert 10dB.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-07 19:54

Nattlorden skrev:Säkert 10dB.

Ujdå, det var som tusan! :lol:

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-14 20:06

Kollade om scenen på The Incredible hulk här hemma. Alltså från 1:32:00 och fram till sluscenen. Körde nu med housecurve helt av och infrafilter på 20 hz, så allt under 20hz filtreras bort(behövs det ens om man inte kör housecurve?). Höjer jag bara tillräckligt blir det rätt fet bas ändå tycker jag. Problemet är väl kanske att det börjar bli lite väl högt för att spela i lägenhet tror jag, med tanke på grannarna.

Men alltså. När hulken slår i backen typ 1:32:00 in i filmen, sen slår han sig upp ur asfalten kanske 5 sekunder senare. När han slår sig upp ur asfalten och blocken från asfalten spricker är det ett väldigt starkt ljud som kommer från min högra front. Nästan så jag blir lite rädd om högtalaren, men utan housecurve så borde det väl inte vara någon fara? Låter nästan som det är mer från diskanten det kommer också. Hur låter den scenen hos er?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-15 14:13

rotel2 skrev:
JonasW skrev:
rotel2 skrev:
JonasW skrev:
rotel2 skrev:Dippar skulle jag aldrig boosta.

Självklart kan man lyfta en dipp lite, men man ska inte ta i för mycket. Kommer inte att låta bra då samt att det kräver mer av slutsteget/en.

Nja, tänkte snarare på basen/basarna som blir tvungna att slå längre, och där med ge en ökad dist.
Vidare så märker man inte av en dipp på samma sätt som en topp, då topparna "sticker ut"

Har mina funderingar/åsikter gällande detta med elektronisk kompensering av rumsproblem; det bör kanske endast ske som en finjustering av redan befintliga rumsakustiska åtgärder, då rumsproblemen egentligen fortfarande består.

Beror ju på kapaciteten på basarna också. Har man kompetenta saker behöver inte disten sticka iväg för att man drar upp en dipp lite. Jag har under 1% i dist från 10Hz och upp i basområdet trots en del lyft med EQ. Detta vid normal lyssningsvolym.

Just det, lite lyft. Men att boosta en dipp om 10-15 dB tycker jag är mycket, om det rör sig om endast 1-3 dB kallar jag finjustering.

Ja nej att boosta 10-15db förstår jag att det inte är så bra. Det är inget jag skall göra med min dipp vid ca 175hz. Lovar!

Jag körde en advanced kalibrering utan compensation för dippar, men man kan applicera det i efterhand i antimoden. Har lekt runt lite i intervallet +0.5-3.0db idag, och mer bas blir det. Vad kräver mest av slutsteg och högtalare, housecurve eller compensation?

Edit: Efter lite utvärderande så blir det helt klart mer bas av att boosta dippar med en cirka 1db, men jag tycker samtidigt att ljudet blir en aning mer instängt och att detaljer blir lite mindre framträdande. Kompensationen har inte övertygat mig än :).

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-16 21:48

Vill bara meddela :).

Känns som jag hittat en bra houscurve till musik nu. +5 db vid 20 hz och höjningen börjar kring 70-75hz, infrafilter på 20hz. Den har inte blivit för mycket på något jag spelat än, men levererar fin tung bas när det behövs.

Det är så jäkla gött att kunna njuta av alla skivor utan att det skorrar och knorrar i basen på vissa, man stampar nästan takten(verkar vara hatat uttryck på faktiskt? :) ). Vill bara stoppa i skiva efter skiva och njuta. En bonus är också att alla andra register kommer fram så mycket bättre nu när man slipper problemen i basen. En sådan här pryl borde alla ha som inte har akustikreglerat sitt rum till perfektion! :lol:

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-27 16:13

Verkar vara en rejäl avvänjningsperiod från tidigare basbummel :).

Nu är jag nere på +2 i houscurve, allt eftersom jag spelar igenom skivsamlingen och upptäcker att basen blir en aning dominerade och mindre definierad med tidigare houscurveinställning. Har även börjat experiminetera med att köra utan houscurve och istället applicera compensation för dipparna. +1db i dipparna ger också ett fint resultat. Just nu har jag svårt att bestämma mig vad jag gillar bäst, compensation eller houscurve.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-30 15:01

Trallalalla la, oj vad mycket jag tycker om min antimode! :lol:

Ville bara säga det....igen 8).

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-12-19 19:04

Har sedan ett par veckor kört med housecurve och compensastion på off. Alltså har jag bara korrigerat topparna och ingenting annat. Jag har ändå haft infrafiltret på 15hz. Idag så tänkte jag att, behöver väl inget infrafilter på om jag inte boostar med housecurve eller låter elementen arbeta hårdare med compensation? Om man bara korrigerar toppar så måste väl belastningen för högtalarna vara samma som innan man skaffade in antimoden? Så jag stängde sålunda av infrafiltret.

Ja, jag upplever att det låter som att man får med fler nyanser i botten och högtalarna låter lite fylligare och större längst ner i registret på det här viset.

Min alldeles egna teori är väl att infrafiltret inte kan kapa exakt vid 15hz, precis som så många andra filter? Utan att det är en gradvis sänkning i db fram till 15hz, att man således även går miste om ljud över brytfrekvensen på 15hz om man ställer filtret på det, vad säger ni? Jag menar att om man ställer delning i en receiver på 80 hz så kapas inte allt ljud tvärt vid brytfrekvensen, borde väl fungera liknande i antimode kanske?

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-12-19 19:56

genstruktur skrev:Har sedan ett par veckor kört med housecurve och compensastion på off. Alltså har jag bara korrigerat topparna och ingenting annat. Jag har ändå haft infrafiltret på 15hz. Idag så tänkte jag att, behöver väl inget infrafilter på om jag inte boostar med housecurve eller låter elementen arbeta hårdare med compensation? Om man bara korrigerar toppar så måste väl belastningen för högtalarna vara samma som innan man skaffade in antimoden? Så jag stängde sålunda av infrafiltret.

Ja, jag upplever att det låter som att man får med fler nyanser i botten och högtalarna låter lite fylligare och större längst ner i registret på det här viset.

Min alldeles egna teori är väl att infrafiltret inte kan kapa exakt vid 15hz, precis som så många andra filter? Utan att det är en gradvis sänkning i db fram till 15hz, att man således även går miste om ljud över brytfrekvensen på 15hz om man ställer filtret på det, vad säger ni? Jag menar att om man ställer delning i en receiver på 80 hz så kapas inte allt ljud tvärt vid brytfrekvensen, borde väl fungera liknande i antimode kanske?

Beror ju på vilken branthet man sätter filtret på. Det går inte att välja?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-12-19 19:58

JonasW skrev:
genstruktur skrev:Har sedan ett par veckor kört med housecurve och compensastion på off. Alltså har jag bara korrigerat topparna och ingenting annat. Jag har ändå haft infrafiltret på 15hz. Idag så tänkte jag att, behöver väl inget infrafilter på om jag inte boostar med housecurve eller låter elementen arbeta hårdare med compensation? Om man bara korrigerar toppar så måste väl belastningen för högtalarna vara samma som innan man skaffade in antimoden? Så jag stängde sålunda av infrafiltret.

Beror ju på vilken branthet man sätter filtret på. Det går inte att välja?

Nej inte på det filtret som heter infrafilter. Står i manualen att om man vill ha fler möjligheter kan man använda hög/lågpass-filter för att skapa ett eget infrafilter.

The Infrasonic filter tool is a quick way to apply a subsonic highpass filter that filters
out the signals below the audible band. The motivation behind an Infrasonic filter is to
protect the woofer cones and to eliminate the effect of infrasonic harmonics and/or
inter-modulation distortion. It is recommended to use an infrasonic filter whenever
excessive house curve or low frequency boosting parametric equalizers are applied.
The controls of the infrasonic filter are:
✔ Frequency: The frequencies below this threshold are attenuated.
✔ Enabled: Enables or disables the infrasonic filter.
Use the arrow buttons on the remote controller to change the parameters. Press the
OK button to store settings or the BACK button to cancel.
Note: You can also design a custom infrasonic filter with the Lowpass/Highpass tool,
which gives more control over the parameters (see High/Lowpass filters section
below.)

"Subsonic highpassfilter", indikerar inte det att filtret inte "klipper" rakt av utan rullar av(eller vad det heter :) )

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-12-19 20:32

Gör ett eget högpass då med brant filter? :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-12-19 21:00

genstruktur skrev:Min alldeles egna teori är väl att infrafiltret inte kan kapa exakt vid 15hz, precis som så många andra filter? Utan att det är en gradvis sänkning i db fram till 15hz, att man således även går miste om ljud över brytfrekvensen på 15hz om man ställer filtret på det, vad säger ni? Jag menar att om man ställer delning i en receiver på 80 hz så kapas inte allt ljud tvärt vid brytfrekvensen, borde väl fungera liknande i antimode kanske?

De flesta filter som används för audio rullar av med något mellan 6 och 36 dB per oktav. Olika form på kurvan ger olika för- och nackdelar.
Sedan finns det teoretiskt sett oändligt branta filter som brukar kallas "brick wall filters" på engelska. Det har ofta mer nackdelar än fördelar. Sök på "brick wall" på forumet, det finns lite läsning om detta.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-12-19 21:02

Det bästa är ju om man kan mäta också så man ser vad filtrena gör och hur de fungerar. Naturligtvis ska det ju låta bra också, men jag ser mätning som ett bra komplement.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-12-19 21:19

Avskärningar, både i basen och diskanten, även långt utanför det egentligt hörbara frekvensintervallet, kan/brukar väl avsätta spår på det som återstår efter avskärningen? Kommentarerna kring de där F/E-lyssningarna brukar ofta påpeka detta.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-12-19 21:27

JonasW skrev:Gör ett eget högpass då med brant filter? :)

Njea, alltså det behövs väl inte så länge man inte boostar med housecurve eller justerar dippar i frekvensgången? Jag menar, i så fall skulle alla behöva ha ett infrafilter i sin anläggning? Jag var mest nyfiken kring varför jag upplevde ljudet som bättre utan infrafiltret, och om ni hade något svar på det. :)

De flesta filter som används för audio rullar av med något mellan 6 och 36 dB per oktav. Olika form på kurvan ger olika för- och nackdelar.
Sedan finns det teoretiskt sett oändligt branta filter som brukar kallas "brick wall filters" på engelska. Det har ofta mer nackdelar än fördelar. Sök på "brick wall" på forumet, det finns lite läsning om detta.

Men rullar det av efter 15 hz i mitt fall, eller börjar det rulla av innan 15 hz tror du? Tänkte att det kanske var det som var grejen, för min högtalare klarar inte av att återge 15 hz är jag ganska säker på. Men ändå verkar det påverka hur det låter.

Avskärningar, både i basen och diskanten, även långt utanför det egentligt hörbara frekvensintervallet, kan/brukar väl avsätta spår på det som återstår efter avskärningen? Kommentarerna kring de där F/E-lyssningarna brukar ofta påpeka detta.

Jasså? Vet du vad de har för teori kring det? Vet du någonstans jag kan läsa mer om det?
Skulle i alla fall kunna vara en förklaring i mitt fall, eftersom högtalaren knappast återger 15 hz, men ändå upplever jag ljudet som bättre utan filtret vid 15 hz. Det låter mer homogent och naturligare och som att något "fattas" med filtret på.
Senast redigerad av genstruktur 2013-12-19 21:49, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-12-19 21:34

Näe, kör du utan housecurve/lyft i infraområdet så lär du knappast behöva infrafilter inte. Men får man fråga varför du inte lyfter i det området? Det finns mycket information där i dagens filmer man går miste om annars. Och då, då behöver du troligen ett filter av något slag.

Om du tycker att det blir för mycket med en housecurve från säg 80Hz, så nöj dig med att lyfta från ~25Hz och ned istället?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-12-19 21:40

JonasW skrev:Näe, kör du utan housecurve/lyft i infraområdet så lär du knappast behöva infrafilter inte. Men får man fråga varför du inte lyfter i det området? Det finns mycket information där i dagens filmer man går miste om annars. Och då, då behöver du troligen ett filter av något slag.

Om du tycker att det blir för mycket med en housecurve från säg 80Hz, så nöj dig med att lyfta från ~25Hz och ned istället?

Vill bara förtydliga att jag inte har någon sub, det är bara två frontar som jag pratar om, och de spelar max ner till 20hz.

I början med antimoden så fläskade jag på utav bara fan med housecurve och tyckte det lät skitbra! Har sedan dess spelad igenom skivsamlingen och lite titt som tätt så råkar jag på någon låt där jag tycker basen tar över för mycket. Har då sänkt housecurven och så har det hållit på tills jag nu är nere på att inte köra någon alls. Verkar som jag har fått "vänja mig av" vid förhöjd bas eller nåt, för nu uppskattar jag mest om den bas som finns är så ren som möjligt.

Min teori är väl också att ett par frontar inte kan boostas lika mycket som en sub innan det börjar dista också? Jag menar att det kanske fortare låter illa i basen om man boostar den i en vanlig högtalare än i en sub? Att det är därför som jag tycker det låter bättre att inte boosta, trots att man får mer bas om jag gör det, men inte lika artikulerad?

Till film är det möjligt att man kanske kan tänka sig att boosta lite ändå, men har inte kommit så långt :).

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-12-19 21:53

Ah, då är jag med ;)

Då förstår jag dig. Jag skulle inte heller ha lyft något med ett par golvare eller stativare. Som du säger så har man i de allra flesta fallen inte nog med kapacitet. Slaglängden lär försvinna _snabbt_ och disten kommer snabbt. Risken för att bottna baselementet/-en är stor.

I vissa moderna filmer som har extremt mycket lågbas, som t.ex. Underworld Awakening så kan man bottna sina högtalare snabbt om bestyckningen är lite klen och volymen hög. En subwoofer är ett måste enligt mig om man inte ska gå miste om mycket i filmer.

Har du funderat på subwoofer?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-12-19 22:00

JonasW skrev:Ah, då är jag med ;)

Då förstår jag dig. Jag skulle inte heller ha lyft något med ett par golvare eller stativare. Som du säger så har man i de allra flesta fallen inte nog med kapacitet. Slaglängden lär försvinna _snabbt_ och disten kommer snabbt. Risken för att bottna baselementet/-en är stor.

I vissa moderna filmer som har extremt mycket lågbas, som t.ex. Underworld Awakening så kan man bottna sina högtalare snabbt om bestyckningen är lite klen och volymen hög. En subwoofer är ett måste enligt mig om man inte ska gå miste om mycket i filmer.

Har du funderat på subwoofer?

Ja jag tänker också lite så, att säg att man lyfter 6db från 70hz och neråt så lär väl mina element bottna rätt fort om man drar på lite mer? Lyckades göra det en gång i början med antimoden när jag såg Incredible Hulk på lite högre volym, det kom ett skrapljud ur ena högtalaren :). Den verkar dock må bra och låter precis som innan, men jag är försiktig numer vid filmtittande. Har känts bäst i att skita i houscurve, så man slipper vara nervös filmen igenom.

Det sitter en 11" i varje front som spelar från 70hz och neråt har jag för mig, men det är ingen match för en kompetent sub gissar jag ändå.

Jag hade en gammal Dalisub som jag sålde. Den höll inte måttet längre, min frontar går djupare :lol:. Den förstörde mest tycker jag.

Jag vill gärna ha både en,två eller fyra kompetenta subar. Dock så vill jag få till det riktigt bra om jag skall göra det, då skall det inte göras avkall på storlek och placering av dem. Tyvärr går det inte riktigt i nuvarande boende, så jag har bestämt mig för att avvakta tills jag kan gå "all in" :). Känns som att det finns en risk att det bara gör systemet otight och sämre annars.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-12-19 22:25

Låter vettigt. Men vad har du för rumsstorlek och utrymmen för ev sub i dagens boende då? Man kan ju kanske bygga två idag och komplettera med fler när man flyttar t.ex.

Finns väldigt fina element idag som både låter bra samt har bra slaglängd vilket innebär att man kan ta sig väldigt långt på två lådor.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-12-20 00:18

JonasW skrev:Låter vettigt. Men vad har du för rumsstorlek och utrymmen för ev sub i dagens boende då? Man kan ju kanske bygga två idag och komplettera med fler när man flyttar t.ex.

Finns väldigt fina element idag som både låter bra samt har bra slaglängd vilket innebär att man kan ta sig väldigt långt på två lådor.

Jo det är sant iofs. Hade jag bott själv kanske jag hade gjort det. Vårt vardagsrum domineras redan av mina högtalare, maskinpark och absorbenter. Sambon har inte haft några synpunkter på möblering för optimal sweetspot heller. Men att släpa in stora subar....jag tror faktiskt inte jag vill utmana ödet :). Kanske blir måttet rågat?

Just nu är det väl bakom soffan i så fall, bakom seetspot. Men det är väl ingen bra placering för två subwoofers har jag förstått. Jag tror faktiskt jag avvaktar till jag kan göra det mer kompromisslöst och att det inte tar upp hela rummet, som det skulle göra nu känns det som. Är faktiskt rätt nöjd med basen ändå, problemet är väl mer att man inte kan spela hur högt man vill i lägenhet. Hade jag kunnat ligga på 90-100db kontinuerligt när jag såg film och lyssnade musik så hade nog varit rätt bra tryck, även om man såklart skulle vilja haft apfeta subar ändå och ÄNNU mer tryck :). Lyssnade för ett tag sedan upp emot 100db här hemma, och det drog på rätt bra måste jag säga. Tyvärr uppskattar nog inte grannarna det någon längre stund.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-12-20 11:58

genstruktur skrev:

Jasså? Vet du vad de har för teori kring det? Vet du någonstans jag kan läsa mer om det?
Skulle i alla fall kunna vara en förklaring i mitt fall, eftersom högtalaren knappast återger 15 hz, men ändå upplever jag ljudet som bättre utan filtret vid 15 hz. Det låter mer homogent och naturligare och som att något "fattas" med filtret på.

Någon teori vet jag inte men det upplevs ju i blindtester. Vill minnas att när den undre gränsen ligger under 0.3 Hz brukar den blir svår att detektera (behövs riktigt bra basåtergivning för det). Övre gränsen har nämnts ligga någonstans 80-130 kHz beroende på hur avrullningen ser ut.

Antar att dessa ungefärliga gränser beror en hel del på källmaterialet. Den undre gränsen är förmodligen inte kritisk när det ska lyssnas på t.ex. slätstruken pop. Bör väl nämnas att analoga inspelningar sällan har speciellt utsträckt omfång nedåt i frekvens. Är det dessutom på vinyl, ännu mindre.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2013-12-20 13:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-12-20 12:33

RogerGustavsson skrev:
genstruktur skrev:

Någon teori vet jag inte men det upplevs ju blindtester. Vill minnas att när den undre gränsen ligger under 0.3 Hz brukar den blir svår att detektera (behövs riktigt bra basåtergivning för det). Övre gränsen har nämnts ligga någonstans 80-130 kHz beroende på hur avrullningen ser ut.

Antar att dessa ungefärliga gränser beror en hel del på källmaterialet. Den undre gränsen är förmodligen inte kritisk när det ska lyssnas på t.ex. slätstruken pop. Bör väl nämnas att analoga inspelningar sällan har speciellt utsträckt omfång nedåt i frekvens. Är det dessutom på vinyl, ännu mindre.

Intressant i alla fall. Kör bara digitalt här hemma.

Satt och lyssnade lite igår och tycker mig höra att basljud har fler nyanser och att de har jämn ljudnivå på något sätt. Som att filtret klippte av vissa frekevense, vilket ledde till att vissa ljud låg på en lägre ljudnivå jämfört med andra.

Om blindtester visar samma sak ser jag ingen som helst anledning för mig att ha något infrafilter på, så länge jag inte kör housecurve eller höjer dippar.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-01-22 11:36

Möblerat om något, gjorde en ny mätning och korrigering.

Bild

Nöjd måste jag säga med både kurvan och ljudet, nu är det bara "hålet" vid 165-175hz som skall åtgärdas. Någon dag, när jag orkar :).

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-02-09 15:05

JonasW skrev:Näe, kör du utan housecurve/lyft i infraområdet så lär du knappast behöva infrafilter inte.

Hmmm. Såg precis Thor - The dark world

Brukar ha typ -15db på min Denon när jag ser film. Jo jag vet, det säger inte så mycket om amplituden på ljudet, men men :).

Thor verkade ha lite låg volym generellt så jag höjde lite successivt och låg till slut på -11db. Det var högt men kan tycka att jag tittat på film på högre upplevd högre volym innan. Allt gick bra till en scen en bit in i filmen då ett skepp lyfter och drar igång jetmotorerna, då kom ett litet missljud ifrån vänster front, tror jag. Så jag sänkte.

Hade inget infrafilter på och ingen housecurve eller dylikt. Antimoden och alla inställningar var helt "flat".

Det kanske är hög dynamik på nyare filmer generellt? Det blir så här när man kör utan sub?

Får kanske slå på infrafiltret ändå, vet inte om det hjälper iofs? Lät inte som ett submissljud iofs.

Användarvisningsbild
Beakungen

Re: Nya Anti-mode, någon som redan provat?

Inläggav Beakungen » 2014-09-22 11:33

tjo!

Efter mkt letande hittade jag äntligen tråden!

har en fråga angående antimode dualcore. Är det någon som har koll på om den klarar högre gain in än den minsta antimoden?

Har stora problem med att signalen in i min antimode blir på tok för hög! Dvs den klipper signalen vilket gör att basen inte riktigt blir som den bör vara.

Tänkte lägga vantarna på den stora antimoden men det känns lite lönlöst om den planerar att bottna också vid lite för mkt signal in ;)

Så vad tror ni? eller gärna vet ;) :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Nya Anti-mode, någon som redan provat?

Inläggav Nattlorden » 2014-09-22 11:36

Det går i alla fall att välja olika gain.

Men om signalen in blir för stark så kan du väl göra dig en egen liten sladd och göra en spänningsdelning med? ( Sätter du en resistor med samma värde i serie så har du ju halverat insignalen. )

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi