Koda signalen i receiver, skicka ut i förstärkare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
donjansson

Koda signalen i receiver, skicka ut i förstärkare

Inläggav donjansson » 2013-11-27 13:22

Kan man på något sätt få ut exv. DTS i en gammal två-kanalare? Kör nu HDMI från dator till receiver (bild) och DAC från dator till förstärkare (ljud). Om man konverterar den digitala signalen i receivern genom en DAC till analog in i förstärkaren? Antar att svaret är nej, men frågan är ju fri.
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-11-27 15:57

Går ju att omvandla HDMI till analog stereo signal. Lånar denna länk från Falkens tråd "Kabelfråga":

http://item.mobileweb.ebay.co.uk/viewit ... 1290536937

Edit: Ser nu att jag nog inte förstår vad du menar. Har läst din fråga/inlägg tre gånger men begriper inte vad du vill göra :oops: .

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-11-27 16:23

Mig veterligen går det mesta att göra om till 2 ch. Bra eller ej vet jag inte!
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-11-27 16:36

Ja, men jag menar: min gamla Marantz klarar ju inte exv. DTS?

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-11-27 17:18

Men om man gör så här då:
Att köra pre-out på en receiver till min Marantz med main-in? Då går ju signalen vid filmtittande via hdmi, men ljudet ut i mina JBL.

Ledsen om jag inte kan uttrycka mig korrekt, är obeskrivligt hungrig.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-11-27 17:23

Att använda din Marantz som slutsteg kopplade på preout på recivern funkar bra.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-11-27 17:43

Bra!

MEN. Måste högtalarkablarna flyttas från receivern till Marantzen beroende om jag ska se på film eller lyssna på musik?

Efter högtalarn är kopplade till receivern vid filmtittning och förstärkaren vid musiklyssning?

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-11-27 21:24

I min receiver, sex-sju år på nacken, kan man välja källa till bilden, det måste inte vara ljud från HDMI bara för att man får bild.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2013-11-27 21:53

Sen en annan fråga.

Om man skulle uppgradera stereoförstärkare (är lite sugen på till exempel HK 990), kan man då få ut ljud och bild i samma enhet? Dvs att jag slipper ha det så som det nu:
Bild in i receiver
Ljud in i förstärkare

Nej, HK 990 har ju inte hdmi, men jag tänkte om det kanske gick att lösa på nåt sätt, med tanke på att det är NÅGOT större anslutningsmöjligheter. DTS och sånt krafs bryr jag mig egentligen inte om. Hade bara varit skönt att slippa sitta på två olika "anläggningar".

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-11-27 22:53

Du kopplar den nya förstärkaren på receiverns pre-out bara. Blir inte lättare.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-11-29 12:24

donjansson skrev:Sen en annan fråga.

Om man skulle uppgradera stereoförstärkare (är lite sugen på till exempel HK 990), kan man då få ut ljud och bild i samma enhet? Dvs att jag slipper ha det så som det nu:
Bild in i receiver
Ljud in i förstärkare

Nej, HK 990 har ju inte hdmi, men jag tänkte om det kanske gick att lösa på nåt sätt, med tanke på att det är NÅGOT större anslutningsmöjligheter. DTS och sånt krafs bryr jag mig egentligen inte om. Hade bara varit skönt att slippa sitta på två olika "anläggningar".

Ditt problem är egentligen icke-existerande. En hembioreceiver hanterar ju både bild och ljud. Om du av olika anledningar har betänkligheter avseende ljudkvaliteten så handlar det mer om inställningarna hos hembioreceivrar som kan få ljudet att låta märkligt. Själva förstärkarkretsarna och D/A-omvandling brukar vara ganska nära transparent hos även de billiga produkterna, dock har vi aldrig hittat någon som där vi inte hittat hörbara artefakter. Betänk dock att dessa artefakter är hörbart väldigt små i de flesta fall.

Ett annat alternativ som du helt kan slippa en hembioreceiver är att helt enkelt switcha bildsignalerna i tv:n och kopplar enbart analogt ljud till en vanlig hederlig analog integrerar tvåkanalig förstärkare. I vissa situationer kan det dock bli väldigt fel med läppsynk bild kontra ljud.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-12-01 06:13

Det ska väl bli helt rätt om man tar analogt ljud ut från en TV och kör in i en vanlig "analog" tvåkanalförstärkare?

Här kanske det skiljer mycket i ljudkvalitet mellan DAC'arna och drivstegen för line-utgången. En TV kanske har riktigt bra kvalitet och en annan rätt usel. Varning för att en sådan utgång kan vara kopplad över TV'ns volymkontroll och för att det ska funka vettigt så måste man i nån meny slå av TV'ns högtalare. (Så är det på TV'n jag kör på just det sättet. Den har å andra sidan faktiskt rätt bra ljud ut, subjektivt utan att ha gjort ens en ordentlig A/B-test så har jag fått för mig att det låter bättre än analogutgången på ett halvrisigt moderkortsintegrerat ljudkort som också är kopplat till samma ljudanläggning).

Återgå till Teknikforum