Vilken är er bästa musikupplevelse ifrån stereon?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Vilken är er bästa musikupplevelse ifrån stereon?

Inläggav Harryup » 2013-11-26 23:50

Min bästa musikupplevelse är Charles Aznavour, Jaques Brel på Peters Lowther horn. Total närvaro, man kunde höra halsmandlarna vibbrera.
Ingen rak frekvensgång men helt överlägsen upplevelse. Sen kommer Bosse Hanssons horn med militärorkester. Sen är det några luckor ner innan jag hört nästa naturliga stereoupplevelse. Förmodligen ASR förstärkare med Ktéma högtalare på pianomusik.
Gemensamma nämnaren är stor dynamik men bibehållen tonal karaktär.

Vad har ni hört ?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-27 00:39

Idag var jag inne på Audio Concept och hörde Jan Allan på trumpet och Georg Riedel på bas. Lät rätt bra faktiskt 8) :) Varför var inte du där?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-27 01:16

Har huttrat och frysit idag.
Ungefär som efter att ha lyssnat på en hårt klippande trisseförstärkare.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-27 01:34

petersteindl skrev:Idag var jag inne på Audio Concept och hörde Jan Allan på trumpet och Georg Riedel på bas. Lät rätt bra faktiskt 8) :) Varför var inte du där?

Mvh
Peter

Jag tyckte de såg ut att spela live, men var det någon av alla högtalare och en projektor som fixade det hela så vet jag vad jag vill ha :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-27 09:59

Oj så svårt!
I allmänhet den senaste, eftersom den är färskast?
Sista tiden har Adele i Royal Albert Hall snurrat friskt, jag är helt hänförd av hur flickan hanterar sin röst. Så det är det bästa nu.
Annars Pink Floyd med Pulse, då är jag nog så långt man kan nå. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-29 19:07

Är det nån mer som haft nån upplevelse, kanske?
Behöver ju alltså inte vara nån tekniskt perfekt stereo utan just bara en perfekt känsla och upplevelse.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-29 19:17

Bästa kan jag nog inte utnämna specifikt till, men bland de mest minnesvärda var nog när jag hörde Magnaplanar första gången utan att innan dess ens känt till att principen existerade. MG1.4 som jag senare köpte, driva av Acurus elektronik, källa minns jag inte, på Hfifklubben Regementsvägen i Malmö '95 eller '96.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-11-29 19:36

Harryup skrev:Är det nån mer som haft nån upplevelse, kanske?
Behöver ju alltså inte vara nån tekniskt perfekt stereo utan just bara en perfekt känsla och upplevelse.

Mvh/Harryup

För nån helg sen kom jag hem med en nyköpt CD-samling med surfmusik. Manley Stingrayen kopplades in helgen till ära med Sonus Faber Concertino högtalarna och fick puttra upp sig lite med SR P2. Framåt småtimmarna satte jag och sällskapet oss i soffgruppen och jag poppade i CD:n. Volymen skruvades upp och Dick Dale's strata fyllde rummet. Det lät osannolikt bra, som om hela stereopaketet var Guds gåva till Dick och hans band. Sällskapet tystnade och stirrade andäktigt på de glödande rören. När "Misirlou" tonat ut var det en tår i ögat på fler än en i sällskapet. Helt surrealistiskt bra lät det. :o
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2013-11-29 20:57

Hemma så låter det ganska så trevligt när denna:
http://www.youtube.com/watch?v=EFJO5LcWGfk
snurrar på svarven.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
micromodular

Inläggav micromodular » 2013-11-29 20:59

Nattlorden skrev:Bästa kan jag nog inte utnämna specifikt till, men bland de mest minnesvärda var nog när jag hörde Magnaplanar första gången utan att innan dess ens känt till att principen existerade. MG1.4 som jag senare köpte, driva av Acurus elektronik, källa minns jag inte, på Hfifklubben Regementsvägen i Malmö '95 eller '96.

Nästan detsamma som du skrev.
Jag kom över ett par MG 2A maggisar som jag kopplade mot en GAS Son of ampzilla och ett Acurus L 10 försteg. Lät lite tunt i ett 50 kvm rum men på lätta (asså inte bastunga) inspelningar så fattade jag hela grejen med närvaro. Saknar fortfarande den upplevelsen och det var runt 95-96 för min del oxå. Har dock kvar alla apparaterna men inte talarna.
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-29 21:36

Va-fan? Sålde hifiklubban magnetplanar?

Hm, en upplevelse jag svårligen glömmer var då mina nyköpta Bosse 901 skulle premiärspelas på. "Får jår ajs ånly" var det. Jag och kompisen var begeistrade.

Förmodligen lät det betydligt sunkigare än vi tyckte...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2013-11-29 22:46

petersteindl skrev:Idag var jag inne på Audio Concept och hörde Jan Allan på trumpet och Georg Riedel på bas. Lät rätt bra faktiskt 8) :) Varför var inte du där?

Mvh
Peter

Hmm köpte "prylar" för närmare 15000 kr där via telefon fick dem via post utan någon form av kvitto 8O Blivit lovad kvitto för garantin x flera, har väntat över 18 månader nu. Kanske därför 8)

Gillar annars Georg Riedel.
Electrocompaniet From Norway ruels! Like The Northen Lights

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-29 22:52

I rangordning

Andrea boccelli och Sarah brightman - time to say goodbye, första gången med ett kef 5.1 system så det är ju inte stereo, men jag har hör det i stereo efter det, lika bra

Quad elektrostater (inte esl63-de äldre som ligger ner), nån kvinna som sjöng, sjukt öppet och direkt.

Demo på hifimässan i Malmö, naim tillsammans med några danska högtalare, vill inte gissa på vilka eftersom det säkert blir fel, men ni vet säkert :) de körde Madonna och rammstein, sjukt coolt.

Nils lofgren, Keith dont go.

Yello

Lite vad som helst med ane brun.

Hade den starkaste musikupplevelsen igår. Har inget med stereo att göra. Var på begravning där Mikael järlestrand sjöng live. Han finns på Spotify och det är väl lite kristet som jag normalt inte befattar mig med, men det var så sjukt starkt, och sjunga kan han. Finaste begravningen jag varit på. Lyssnade lite nu på spottan och det lät inget vidare faktiskt. Det var lite speciellt när han sjöng i ett stort kapell endast ackompanjerad av en kyrkorgel. På spottan blev det lite Julio iglesias över det...

Edit: tillägg
Senast redigerad av Bjorn_ 2013-11-29 23:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-11-29 23:01

Har sagt dé förut å säger dä igen, att utan tvekan så var/är det Keith Jarret "Köln Concert" + Cornelis "Cornelis sjunger Bellman" som spelades på Star Hotell "Ljudmässa"
1978 eller 1979 med hjälp av en komplett Stax-anläggning(högisar, stärkare, tonarm, pick-up). Själva drivverket tror jag var en Kenwood direktdriven variant.

Har nog inte hört något ens komma i närheten . . . kommer ihåg att jag något motvillig utbrast . . . . fan detta är ju bättre än live . . . typ.

Om jag inte varit en ung å fattig student så hade nog, om inte annat, en avbetalning sett till att systemet bytt ägare. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-29 23:02

micromodular skrev:
Nattlorden skrev:Bästa kan jag nog inte utnämna specifikt till, men bland de mest minnesvärda var nog när jag hörde Magnaplanar första gången utan att innan dess ens känt till att principen existerade. MG1.4 som jag senare köpte, driva av Acurus elektronik, källa minns jag inte, på Hfifklubben Regementsvägen i Malmö '95 eller '96.

Nästan detsamma som du skrev.
Jag kom över ett par MG 2A maggisar som jag kopplade mot en GAS Son of ampzilla och ett Acurus L 10 försteg. Lät lite tunt i ett 50 kvm rum men på lätta (asså inte bastunga) inspelningar så fattade jag hela grejen med närvaro. Saknar fortfarande den upplevelsen och det var runt 95-96 för min del oxå. Har dock kvar alla apparaterna men inte talarna.

:D

Jag köpte aldrig elektroniken. Mag1.4-orna var beganade eller överblivna från butiken innan hifiklubben tog över snarare, så jag fick den för tokbra pris, Acurusarna hade jag inte råd med då.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
micromodular

Inläggav micromodular » 2013-11-29 23:15

Allt köpte jag beggat på reference audio nära mitt gymnasium på BARA mitt barn...studiebidrag.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-29 23:29

En av mina häftigaste musikupplevelser har jag beskrivit i min medlemspresentation så jag tar en kortvariant här. Sittande i en gammal Opel, väntandes på min dåvarande flickvän (nuvarande hustru) dök Peanuts Hucko upp i bilradion. Det var inte ens stereo. Det var EN högtalare mitt i instrumentbrädan. Upplevelsen var så stark att den på någon kvart omvände mig från nästan jazzhatare till jazzälskare. Tungt. Mitt möte med Peanuts, många år senare och hur jag kom över en bra kopia av inspelningen kan ni läsa mer om i min presentation, om intresse finnes.
Sitter nöjd :)

Presidenten

Inläggav Presidenten » 2013-11-29 23:30

Cellon i Van Morrissons låt " When the healing has begune" från Into the music, lämnar intryck, bra trumljud också. Låten är ca 7 minuter lång, och är uppbyggd på ett treackordstema. I varje vända av versen hör man något nytt från instrumenten, musikerna spelar lite annorlunda, en knappt noterbar slinga av något instrument, eller vokalslinga.

Om vi dröjer oss kvar vid Van Morrisson och går ett par år framåt från nyss nämnda skiva så kommer vi till albumet Common One och låten "Summertime in England" där kommer ett handknäpp in i ett givet skeende, ger ett lyft i ljudbilden. Detta lyssnat genom OA14 i såväl originalutförande som i renoverat dito.

Presidenten

Användarvisningsbild
micromodular

Inläggav micromodular » 2013-11-30 00:46

OK. Den starkaste upplevelsen GENOM en stereo?
Denna låt kan bara upplevas genom en stereo, och det är en låt som heter : 10101 av en artist som heter Holden på albumet "The idiots are winning".

Ma fucking gi!!!

Finns på spottan för er nufnykna...

Återgå till Generellt om hifi