Varierande ljud ur Audion Sterling mk1.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HiLo

Varierande ljud ur Audion Sterling mk1.

Inläggav HiLo » 2013-12-06 00:26

Det var inte helt lätt att formulera rubriken men men.

Jag upplever att mitt ljud varierar rätt mycket dag från dag, funderar på om problemet kan ligga i min personliga upplevelse.

Det jag framför allt upplever är att ljudbilden blir platt och dynamiken är frånvarande.
När det är platt så är det det oavsett om jag kör vinyl cd eller via datorn.

Värt att nämna kan vara att Audionen nyligen brände ett av sina utgångsrör(el34), tog några dagar innan jag sonika bytte ut alla rör och den fick åter sitt liv tillbaka.

Kan det vara några kondingar som börjat se slutet av sina liv?

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2013-12-06 02:49

Är frågan för inkompetent?

Behöver ni mer information om övriga prylar i ljudkedjan?

Vad är det som kan få ett rör att att överhetta till den grad att bakulit socken smälter, för att sedan funka som ny efter ett rörbyte?

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2013-12-06 11:06

Att bakeliten i rörsockeln smälter tror jag inte beror på ett defekt rör, men det kan det ju förstås vara så. Har det blivit en så kraftig strömrusning i förstärkaren är det nog risk att någon annan komponent blivit skadad.
Visserligen vet jag inte så mycket om rörförstärkare, men du borde ta kontakt med upphovsmannen (Perka - Erik Andersson) och be honom titta på dina stärkare.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2013-12-06 11:33

Jag instämmer med föregående talare, ta kontakt med Erik, han är väldigt trevlig och hjälpsam!
Och han kan alla kopplingar på sina fem fingrar, så han kan säkert säga hur ni ska lösa problemen!

erikasson(@)telia.com

(Bort med parantesen)

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2013-12-07 03:15

Är långtidssjukskriven så att lämna bort något ligger utanför förmågan, så får plocka fram lödstationen själv om något skall bli gjort.

Har sedan tidigare edison12 och har haft ett edison60 men aldrig riktigt vågat ta kontakt med honom.(har liksom inte råd men välljud men försöker ändå!) :(

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2013-12-07 11:20

Det kostar ingenting att fråga!
Som sagt, Erik är jätte trevlig och hjälpsam, tekniska råd över mail tror jag kostar gratis!

Släng iväg ett mail!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-12-07 11:27

HiLo skrev:Är långtidssjukskriven så att lämna bort något ligger utanför förmågan, så får plocka fram lödstationen själv om något skall bli gjort.

Har sedan tidigare edison12 och har haft ett edison60 men aldrig riktigt vågat ta kontakt med honom.(har liksom inte råd men välljud men försöker ändå!) :(

Kontakt kostar inget, eller åtminstone nästan inget. De flesta i entusiastbranschen är själva entusiaster och gillar att prat med folk!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2013-12-07 18:27

Jag får väl lägga agorafobin åt sidan då!
(Fast just nu låter helt fantastiskt :idea: :) :idea: )

Återgå till Teknikforum