Bygga egna diffusorer

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Imbecillen

Bygga egna diffusorer

Inläggav Imbecillen » 2013-12-06 13:12

Hallå,

jag har börjat investera i lite bättre ljudkomponenter men känner att akustiken i rummet är ett major problem som borde gå först. Har en rejäl efterklang som förstör mycket och både väggar, tak och golv är väldigt kala i dagsläget. Ljudet är hårt och kallt.

Har varit inne på att köpa absorbenter och diffusors men eftersom jag gillar att bygga själv sökte jag lite och hittade en hel del.

Min undran är om en diffusor måste vara byggd efter en matematisk uträkning? (Dataprogram osv) Hittade en hemsida med excentriska diffusors som jag bara antar är byggda på känsla. En spontan tanke är att det ändå handlar om att spegla ljudet åt olika håll, precis som en bokhylla eller andra saker i ett rum skulle göra. Dessutom finns det annat i rummet som påverkar så pass mycket att perfektionen i en diffusor inte kan ha så stor betydelse i HIFI-miljö? Skillnad om det är en studio..

Väldigt snygga konstverk som funkar som diffusors:
http://olga66.wordpress.com/my-works/

Passar sig en diffusor bäst längst bak i rummet eller passar det bra över/bakom högtalare i snedtak fram i rummet? Ska försöka mig på att rita rummet så är det lättare att förstå kanske.

Slutligen undrar jag hur mycket diffusors påverkar stereobilden?

Tack så länge!

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-12-06 13:27

Kan tyvärr inte ge så bra svar eftersom jag är okunnig på akustik. Men jag antar att det är bra att börja med att ta reda på var man skall diffusera och var man skall dämpa. Man kan ju tjuvkika på hur andra gjort, det kan ju eventuellt ge något. Sen kan man ju lyssna sig fram också.

Vissa av de där alstren är ju sjukt snygga! Snyggaste diffusorerna jag sett tror jag.

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2013-12-06 13:33

Hej och Välkommen till faktiskt.se!

Har inga direkta svar till dina undringar men vill passa på att uppmärksamma dig på programmet QRDude som är ett lämpligt verktyg om du vill modellera QRD-paneler. Vill du förkovra dig mer i ämnet anses Acoustic Absorbers and Diffusers: Theory, Design and Application av Trevor J. Cox och Peter D'Antonio vara referenslitteraturen.

/Suomela

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-12-06 13:56

Bjorn_ skrev:Kan tyvärr inte ge så bra svar eftersom jag är okunnig på akustik. Men jag antar att det är bra att börja med att ta reda på var man skall diffusera och var man skall dämpa. Man kan ju tjuvkika på hur andra gjort, det kan ju eventuellt ge något. Sen kan man ju lyssna sig fram också.

Vissa av de där alstren är ju sjukt snygga! Snyggaste diffusorerna jag sett tror jag.

Du vet väl om att en diffusor även dämpar till viss del?

Konstverken skulle jag nog inte kalla diffusorer då dom är för grunda för att vara effektiva annat än i absoluta toppen på registret.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-12-06 14:02

Det beror väl på var man vill diffusera? ( i vilket register alltså). Varför skulle en diffusor även dämpa om den är tillverkad i hårt trä, hur funkar det? Jag kanske formulerar mig fel, jag tänkte på absorption och inte dämpning även om det är lite samma sak( i mitt huvud i varje fall) Alltså, var skall man diffusera och var skall man absorbera, mena jag.

Ett mönstrat eller skrovligt innertak ger ändå diffusering jämfört med ett slätt sådant, och det är ju jättegrunt i jämförelse. Jag har ett trätak idag och fick för mig att jag skulle bredspackla hela möget. Efter att ha byggt ett kontor med helt slätt innertak så kom jag på bättre tankar och målade bara på ny färg på innertaket inomhus. Trevligt att kunna prata med varandra utan att behöva skrika på grund av all efterklang som alla släta ytor ger.

Jag tror absolut att de där trätavlorna kan funka bra även som dirffusorer, men någon absorption är det inte att tala om.

Edit:tillägg

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-12-06 14:13

Jo vill man bara diffusera absoluta toppen så fungerar dom säkert.

Vet om jag uttrycker mig rätt nu, men det slås ju ut i många små studsar och i studsarna så tappar ljudet energi.

Kan detta ha bli blivit rätt nu som kan dom rätta termerna :) ?

Hittade en länk via ett Googlesök, vet inte hur väl dessa stämmer men så får du en liten hint iaf.
http://www.acousticpanels.co.za/acoustic_diffusers.htm

Bild
BildBild

Absorption Coefficient

125 250 500 1000 2000 4000

0.27 0.14 0.13 0.21 0.41 0.36

Diffusion Coefficient

0.42 0.49 0.63 0.78 0.83 0.89
Senast redigerad av Evil_Homer 2013-12-06 14:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Bygga egna diffusorer

Inläggav paa » 2013-12-06 14:19

Imbecillen skrev:Väldigt snygga konstverk som funkar som diffusors:

Passar sig en diffusor bäst längst bak i rummet eller passar det bra över/bakom högtalare i snedtak fram i rummet? Ska försöka mig på att rita rummet så är det lättare att förstå kanske.
Dom där du länkar till skulle jag tro har för liten skillnad i djup för att diffussera annat än diskantområdet. Det finns en massa byggbeskrivningar med mått och beräkningar och excelark om diffusorer på nätet.

En enkel tumregel kan vara att dämpa med ca 7-10 cm tjocka absorbenter i närheten av högtalarna, och där ljudet från högtalarna kan tänkas speglas mot lyssningsplatsen. Kolla med spegel mot väggar (och golv).
Längre bak i rummet, runt lyssningsplatsen, samt mitt emellan högtalarna så kan det vara lämpligare med diffusering. Och basfällor (Helmholtz eller tjocka triangelformade absorbenter) gör sig bäst i bakre hörnen.
Men, sedan finns det förstås nästan fler undantag än regler.
En bättre tumregel är att direkt kontakta en akustiker som gjort jobb som du tycker verkar vara bra.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Imbecillen

Inläggav Imbecillen » 2013-12-06 15:35

Oj vad många svar! Härligt!

Har kollat på QRDude redan faktiskt, verkar vettigt om man vill räkna sig till en korrekt diffusor. Men innan jag börjar skulle jag verkligen vilja veta om det krävs perfektion i dessa, eller om det bara behövs en hög med oregelbundna träklossar som bildar ett kaos. :roll:

Skulle helst vilja bygga egna, gärna liknande dessa (som förövrigt inte är likadana alls och som sitter i en musikstudio), vilket måste tyda på någon slags funktion och att det inte kan vara så noga ändå.

http://olga66.files.wordpress.com/2012/09/ta2-1.jpg

Kommer snickra ihop absorbenter och basfällor också, men det ser jag som ett definitivt mycket enklare projekt än det här. Går inte göra lika mycket fel iom att det mest äter upp ljudet och inte reflekterar det, bara testa sig fram vart de ska sitta sen.

Har inte råd att hyra in någon och jag tänker inte köra med datamätning om jag inte köper en kalibreringsmikrofon till kommande miniDSP sen. Vilket borde gå att ha rätt stor användning av vad gäller placering av akutstiken?

Ska göra absorbenter på träram med någon slags isolering/skum och med luftspalt mot väggen för att få det effektivt, speciellt basfällorna.

Det här kommer nog få vara ett projekt jag får lyssna mig fram till. Flytta och testa helt enkelt! :)

Men diffusor alltså, skulle vara så mycket roligare att bygga om den inte kräver ett visst utseende. Håller tummarna och googlar i väntan på mer kunskap! Det där spegeltipset har jag hört förut, måste testa..

Användarvisningsbild
CSMM

Inläggav CSMM » 2013-12-06 15:40

Bra tråd så här i vintertider! :)

Jag står inför samma projekt och har valt att ta in en expert.
Jag ska ta in Engelholm Audio då han finns i samma stad som mig. Kommer hem om ett par veckor och han vill ha 2500 kr för besväret. Jag tror det är värt dom pengarna för att få en experts syn på saken.

Sen vill jag bygga allt själv för att hålla nere kostnaden. Där är jag övertygad om att han kan ge en del tips också.

Edit: Svar på inlägget ovan. En diffusor är matematiskt uträknad och kan inte kastas ihop hur som. Effekt ger den såklart ändå men vart och hur?

Googla på acoustic calcylator :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Bygga egna diffusorer

Inläggav DQ-20 » 2013-12-06 15:43

Imbecillen skrev:Hallå,

jag har börjat investera i lite bättre ljudkomponenter men känner att akustiken i rummet är ett major problem som borde gå först. Har en rejäl efterklang som förstör mycket och både väggar, tak och golv är väldigt kala i dagsläget. Ljudet är hårt och kallt.

Har varit inne på att köpa absorbenter och diffusors men eftersom jag gillar att bygga själv sökte jag lite och hittade en hel del.

Min undran är om en diffusor måste vara byggd efter en matematisk uträkning? (Dataprogram osv) Hittade en hemsida med excentriska diffusors som jag bara antar är byggda på känsla. En spontan tanke är att det ändå handlar om att spegla ljudet åt olika håll, precis som en bokhylla eller andra saker i ett rum skulle göra. Dessutom finns det annat i rummet som påverkar så pass mycket att perfektionen i en diffusor inte kan ha så stor betydelse i HIFI-miljö? Skillnad om det är en studio..

Väldigt snygga konstverk som funkar som diffusors:

Slutligen undrar jag hur mycket diffusors påverkar stereobilden?

Tack så länge!

Ett säkert stalltips för att få bättre ljud är: INREDNING. Det saknas generellt INREDNING i svenska "moderna" hem: stoppade möbler, mattor, bonader, hyllor, stora växter, mattor, tavlor, kuddar, skulpturer, draperier, byster, mattor, skänkar, bord, allsköns bråte och mattor. Har man ett "stilrent" inredningsideal så är hifi helt enkelt inte rätt hobby. Som en tumregel kan man säga att om man kan veckostäda lyssningsrummet på mindre än en halvtimme så har man för lite grejor. :D

Att flytta högtalare och lyssningsplats är heller inte att förakta.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-12-06 15:50

Synd, för snygga var de. Känns som om hon blästrat träet eller ngt och sedan lagt en betydande del av jobbet på måleriet. Gillade de bleka vattenfärgerna. Helt värdelösa är de säkert inte, kanske kan hämta inspiration från dem i alla fall.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-12-06 16:07

Googla lite på "curved diffusers" och "BAD panels" så dyker det upp lite annat spännande också.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Imbecillen

Inläggav Imbecillen » 2013-12-06 16:10

Hittade en tråd på HTS som just konstnären hade startat:
http://www.hometheatershack.com/forums/ ... ers-3.html

Enligt vad som skrivs i tråden funkar den inte som en diffusor, men som en scatterer i bästa fall.

Intressant är ljudets storlek som jag läst flera prata om när det handlar om diffusors djup, även detta taget ur tråden:

"Sound has size.

In order for the sound to 'see' an object as other than flat surface, the object must be larger than the wavelength.

Thus, if you want the pattern to reflect the sound such that the resultant reflections superpose to create a soundfield with a uniform power response, the diffusing material must be 'seen'. A much more fundamental concern that the arrangement of he surfaces and the resulting interference pattern.

So, assuming a largest pattern dimension size of, say, 4 inches in the pattern, the lowest frequency that will even 'see' the pattern instead of a flat wall is ~3376 Hz.

Hardly an effective broadband treatment.

Read more: http://www.hometheatershack.com/forums/ ... z2mhihuPZW
"

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-12-06 23:15

Vet inte hur bra den här e men jag tyckte den lite kul en stund iaf.

http://www.acoustic.ua/forms/calculator4.en.html

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-12-06 23:29

som jag förstått det bör en diffusor vara över 100mm djup för att det ska finnas någon speciell anledning att använda den. Dvs för att den ska vara tillräckligt bredbandig.

Vill man inte ha så djupa grejor kan man kanske kika på Nagrefs lösning. Men det är ju en abfusor dock

Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-12-06 23:46

Bjorn_ skrev:Synd, för snygga var de. Känns som om hon blästrat träet eller ngt och sedan lagt en betydande del av jobbet på måleriet. Gillade de bleka vattenfärgerna. Helt värdelösa är de säkert inte, kanske kan hämta inspiration från dem i alla fall.

Jag skulle gärna ha dem på väggen vare sig de diffuserar eller inte!
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-12-06 23:47

Om man tittar på specar så verkar en 50mm djup diffusor hjälpa från 2kHz och uppåt och en 95mm från 1kHz och uppåt beroende lite utforming. Så de där tavlorna är säkert inte helt overksamma.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-12-06 23:49

DQ-20 skrev:
Bjorn_ skrev:Synd, för snygga var de. Känns som om hon blästrat träet eller ngt och sedan lagt en betydande del av jobbet på måleriet. Gillade de bleka vattenfärgerna. Helt värdelösa är de säkert inte, kanske kan hämta inspiration från dem i alla fall.

Jag skulle gärna ha dem på väggen vare sig de diffuserar eller inte!

Sant!

Användarvisningsbild
anjora

Inläggav anjora » 2013-12-07 19:55

det är alltid ett problem när det gäller diffusorer att få de tillräckligt bredbandliga, en diffusor behöver dock inte enligt mig värke överdrivet lågt i frekvens, där finns det andra lösningar såsom flera baselement, aktiva filter, osv.

Om man vill åt de riktigt låga frekvenserna så får man kombinera flera diffusorer som i sin tur skapar en diffusor Bild

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-12-07 22:39

Vill man skräddarsy en diffusor i trä som passar in bra i ens eget rum och de frekvenser man vill påverka är det här en bra länk: http://www.subwoofer-builder.com/qrdude.htm Det finns en hel del bra förklaringar om man klickar på de olika underkapitlen.

Det är tidsödande och kräver bra verktyg för att bygga en QRD: I trä blir det blir ganska dyrt också även om det blir väsentligt billigare än Svanås.
Ett billigare alternativ som påverkar ett brett frekvensområde är Optifusser, 2795:- för 2,88 m² med 200 mm djup är svårt att slå med hembyggeri. Bör målas med vattenlöslig färg för att ytterligare förbättra funktionen (som nämns i "Läs mer"): http://www.emusic.se/product/17813/Reso ... Optiffuser

Användarvisningsbild
anjora

Inläggav anjora » 2013-12-07 23:50

Adhoc skrev:Vill man skräddarsy en diffusor i trä som passar in bra i ens eget rum och de frekvenser man vill påverka är det här en bra länk: http://www.subwoofer-builder.com/qrdude.htm Det finns en hel del bra förklaringar om man klickar på de olika underkapitlen.

Det är tidsödande och kräver bra verktyg för att bygga en QRD: I trä blir det blir ganska dyrt också även om det blir väsentligt billigare än Svanås.
Ett billigare alternativ som påverkar ett brett frekvensområde är Optifusser, 2795:- för 2,88 m² med 200 mm djup är svårt att slå med hembyggeri. Bör målas med vattenlöslig färg för att ytterligare förbättra funktionen (som nämns i "Läs mer"): http://www.emusic.se/product/17813/Reso ... Optiffuser

Tack, ser rätt bra ut förutom det relativt begränsade frekvensomfånget. behöver man bry eig om frekvense över 10khz? i så fall borde man ex unda av kanterna på bräderna.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-12-08 01:20

Adhoc skrev:Vill man skräddarsy en diffusor i trä som passar in bra i ens eget rum och de frekvenser man vill påverka är det här en bra länk: http://www.subwoofer-builder.com/qrdude.htm Det finns en hel del bra förklaringar om man klickar på de olika underkapitlen.

Tycker någon med erfarenheter av räkenskaper kunde räkna lite på vad det skulle kosta att köra en Golden Horn kopia med hjälp av 3D printer, det är ju egentiligen bara kombinationer av samma kuber på varandra, gör man en kopia på dessa så behöver man ju inte göra hela kuber av dom som skall vara under utan bara göra en kub med fyra släta sidor för att spara på plasten för att sen limma ihop och få panlerna i valfri storlek.

Eller så gör man en modell i " tre kuber " en i " två kuber " en i " en kub "

Bild
Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-12-08 11:01

NiklasF skrev:Eller så gör man en modell i " tre kuber " en i " två kuber " en i " en kub "

Ungefär så kan man ju även placera konstverken som fanns här:
http://www.hometheatershack.com/forums/ ... ers-3.html
så kommer dom att göra mycket bättre verkan.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-08 11:50

Får jag låna tråden en snabbis?
www.cchobby.se/pappstrutar-sortiment-800-mixade.aspx

Tänker jag fel om jag funderar om ett sånt här paket på en platta inte borde kunna diffusera rätt bra om man limmar fast dom asymmetriskt? Eller dom kanske inte bör vara ihåliga för att diffusera?

Bollhavsbollar är ett annat alternativ i plast ex :)
Senast redigerad av zartok 2013-12-08 11:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-12-08 11:55

Dom i patentet eller menar du dom i första inlägget i tråden?
Jag vet inte varför den ena eller den andra gör dom bättre eller sämre, kan du förklara?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-12-08 14:14

Jag undrar i mitt stilla sinne vad det för problem som kräver diffusorer? Jag är uppriktigt intresserad.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
anjora

Inläggav anjora » 2013-12-08 14:26

DQ-20 skrev:Jag undrar i mitt stilla sinne vad det för problem som kräver diffusorer? Jag är uppriktigt intresserad.

/DQ-20

Det är väl egentligen mest reflektionerna vid bakgre väggen som är problematiska.

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2013-12-08 19:45

Jag gillar den som syns bakom Daniel Norgren i hans musikvideo, lär vara ett jäkla sågande å skruvande innan den e klar men ser ju maffigt ut.

http://www.youtube.com/watch?v=gAWiQDHC_qo

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-12-08 19:53

Finns en kille på minhembio som kunde räkna på vad det skulle kosta att göra en golden horn om han fick ritningen i .STL är det någon här som har erfarenheter av såna filändelser? :?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-12-08 20:30

NiklasF skrev:Finns en kille på minhembio som kunde räkna på vad det skulle kosta att göra en golden horn om han fick ritningen i .STL är det någon här som har erfarenheter av såna filändelser? :?

De vanliga 3d-cadprogram kan exportera i stl-formatet.
Jag tror dessutom Sketchup har en plugin som kan exportera stl.
Numera pensionär.

Nästa

Återgå till DIY-forum