Moderator: Redaktörer
JB skrev:Så för att sammanfatta det hela:
Om man köper en hifi-anläggning som låter riktigt bra så är risken stor att man börjar lyssna på klassisk musik?
denim44demon skrev:Har ungdomar(den stora massan) någonsin lyssnat på klassisk musik?
IngOehman skrev:JB skrev:Så för att sammanfatta det hela:
Om man köper en hifi-anläggning som låter riktigt bra så är risken stor att man börjar lyssna på klassisk musik?
Ja, akta're!
Personligen tycker jag det är fascinerande att folk är så genreinsnöade.
För mig är det otänkbart att tycka att musik jag tycker är bra, är dålig
bara för att det är den ena eller andra genren. Varför bry sig?
Vh, iö
phloam skrev:denim44demon skrev:Har ungdomar(den stora massan) någonsin lyssnat på klassisk musik?
Jag tror att många (även äldre) har hört en del klassisk musik i olika sammanhang, men har svårt att förhålla sig till den. Som jag skrev tidigare, man kan inte namnge/identifiera den och därför inte välja att spela den själv.
IngOehman skrev:Det finns hur mycket dansant klassisk musik som helst.
Och jag tror för övrigt som Peter, att den brist på fidelitet som vuxit fram
de senaste 20 åren (snittanläggningarna i hemmen blir sämre och sämre för
varje år) är ett av huvudskälen till att klassisk musik har ramlat ned i en
lågkonjunktur, men det finns ett skäl till, minst.
Nämligen att hela kulturvärlden har tappat bort den klassiska musiken, till
förmån för böcker framförallt. "Kultureliten" har därför gått samma väg.
Så det är inte bara snorungarna som tappat bort (eller inte ens hittat) den
klassiska musiken. Fenomenet sträcker sig hela vägen upp.
Vh, iö
Strmbrg skrev:IngOehman skrev:Det finns hur mycket dansant klassisk musik som helst.
Och jag tror för övrigt som Peter, att den brist på fidelitet som vuxit fram
de senaste 20 åren (snittanläggningarna i hemmen blir sämre och sämre för
varje år) är ett av huvudskälen till att klassisk musik har ramlat ned i en
lågkonjunktur, men det finns ett skäl till, minst.
Nämligen att hela kulturvärlden har tappat bort den klassiska musiken, till
förmån för böcker framförallt. "Kultureliten" har därför gått samma väg.
Så det är inte bara snorungarna som tappat bort (eller inte ens hittat) den
klassiska musiken. Fenomenet sträcker sig hela vägen upp.
Vh, iö
Min erfarenhet är att "klassisk musik" ställer väldigt höga krav på återgivning och inspelning för att inte mest bli jobbig att avlyssna. Det låter ofta gröt. Ofta visar det sig vara anläggningen, mindre ofta vaxet som är boven i dramat.
Marktappet tror jag även bottnar i dagens livsstil och dagens värderingar.
Klassisk musik kräver engagemang och tid hos lyssnaren.
Folk verkar vara så fragmenterade numera. Ytskummande snarare än djuplodande.
Det lite mer svårtillgängliga viftas bort.
IngOehman skrev:Sanny_X skrev:celef skrev:och så är den så jäkla svår att dansa till
Håller med, att skylla på HiFi är nonsens. Bra musik överlever dåligt ljud.
Bra melodi- och rytmbaserad musik, ja.
Musik som inte har sin tyngdpunkt där... njae, inte i samma grad.
Vh, iö
petersteindl skrev:. . .
Till och med att läsa detta inlägg känns för många som att det tar för lång tid. Att ens behöva tänka tar för mycket energi. . . .
Peter
AndreasArvidsson skrev:Jag vill nog inte sticka ut hakan och påstå att folks HiFi vanor(dvs hur de prioriterar och brukar HiFI-prylar) alltid har en påverkan på vad de lyssnar på, men om jag får återkoppla till min egen historia så är så absolut fallet.
För sisådär 3-4år sedan så lyssnade jag til störst del på hårdrock och riktigt skräning metal-musik med stort nöje. Under denna period har jag gjort ganska stora förbättringar vad gäller HiFi hemma och jag har konsekvent märkt att för var förbättring så lyssnar jag mindre och mindre på metal och mer på mer välinspelad musik.
Det har tom gått så långt att låtar jag älskade förr kan jag inte lyssna på nu för att ljudet är så dåligt; det bara skränar enligt mig. Vilket är väldigt synd för jag uppskattar musiken i sig, men står inte ut med ljudet.
Jag har alltså börjar lyssna mer på musikaler, klassiskt och liknande musik när jag skaffade en bättre anläggning. Om så är fallet för gemene man vågar jag inte sia om.
edit:stavning
CODY skrev:Jag kör mina barnbarnsbarn (tre tonåringar) till skolan varje dag. Färden tar 25 minuter. De vill inte lyssna på vare sig P1 eller P3 och absolut inte till NRJ elle Mux Mugapool. Jag uppmanade dem att att ta med sig skivor till bilen. Jag köpte en sladd från deras mobiler till sterion i bilen. Ingen använde dem eller frågade någonsin om jag kunde koppla in den.
Men så, koppplade vi in P2 och deras morgonradio och pratade om uttrar fyllda av guld, antisemitism, hur man kan göra musik av havet och varför man gör en dödsmässa efter att någon dött. Och varför Beethoven tidvis måste bo i St Petersburg, och varför Bachs allra bästa musik är sakral.
Så rejält bra!
Obs 3.tumshögtalare hela vägen.
roggaro skrev:CODY skrev:Jag kör mina barnbarnsbarn (tre tonåringar) till skolan varje dag. Färden tar 25 minuter. De vill inte lyssna på vare sig P1 eller P3 och absolut inte till NRJ elle Mux Mugapool. Jag uppmanade dem att att ta med sig skivor till bilen. Jag köpte en sladd från deras mobiler till sterion i bilen. Ingen använde dem eller frågade någonsin om jag kunde koppla in den.
Men så, koppplade vi in P2 och deras morgonradio och pratade om uttrar fyllda av guld, antisemitism, hur man kan göra musik av havet och varför man gör en dödsmässa efter att någon dött. Och varför Beethoven tidvis måste bo i St Petersburg, och varför Bachs allra bästa musik är sakral.
Så rejält bra!
Obs 3.tumshögtalare hela vägen.
TACK! måste vara bästa inlägget i forat innan Julafton iaf.
bootstrap skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag vill nog inte sticka ut hakan och påstå att folks HiFi vanor(dvs hur de prioriterar och brukar HiFI-prylar) alltid har en påverkan på vad de lyssnar på, men om jag får återkoppla till min egen historia så är så absolut fallet.
För sisådär 3-4år sedan så lyssnade jag til störst del på hårdrock och riktigt skräning metal-musik med stort nöje. Under denna period har jag gjort ganska stora förbättringar vad gäller HiFi hemma och jag har konsekvent märkt att för var förbättring så lyssnar jag mindre och mindre på metal och mer på mer välinspelad musik.
Det har tom gått så långt att låtar jag älskade förr kan jag inte lyssna på nu för att ljudet är så dåligt; det bara skränar enligt mig. Vilket är väldigt synd för jag uppskattar musiken i sig, men står inte ut med ljudet.
Jag har alltså börjar lyssna mer på musikaler, klassiskt och liknande musik när jag skaffade en bättre anläggning. Om så är fallet för gemene man vågar jag inte sia om.
edit:stavning
Samma här. Tror inte alls det är ovanligt för oss som lyssnat mycket på dåligt producerad musik.
AndreasArvidsson skrev:Jag har alltså börjar lyssna mer på musikaler, klassiskt och liknande musik när jag skaffade en bättre anläggning. Om så är fallet för gemene man vågar jag inte sia om.

PerStromgren skrev:Mina barn har hört P2 till frukost nästan hela sin uppväxt, men inte, såvitt jag vet, blivit förtjust i klassisk musik. Däremot känner de igen det mesta av de kända styckena!
De har haft musiken bakom sig i kökssoffan via den här apparaten:
Strmbrg skrev:PerStromgren skrev:Mina barn har hört P2 till frukost nästan hela sin uppväxt, men inte, såvitt jag vet, blivit förtjust i klassisk musik. Däremot känner de igen det mesta av de kända styckena!
De har haft musiken bakom sig i kökssoffan via den här apparaten:
(bild på b&o-apparat)
Indiskret smygpropaganda på min vanära.
![]()
Syftet med "propagandan" kan ju - åtminstone i fria sammanhang - emellanåt missas helt.
Ja, jag misstänker att du och din fru inte har drivit ert hem under diktaturprinciper, med utegångsförbud och censur. Ungarne har sannolikt inte haft sådana där nordkoreanska radioapparater som enbart kan ta emot sändningar på P2's frekvens.
Alexi skrev:Är det inspelad med en mygga eller? Låter förfärligt essigt och allt för mycket efterklang/rumsljud.RogerGustavsson skrev:Så här kan hon låta, http://www.annaluciarichter.com/media.html#audio_01
phloam skrev:Klassisk musik är väl ändå mer än tillräckligt melodi- och rytmbaserad för att överleva sämre återgivning? Vi talar ju inte om nån konstig atonal orkestermodernism utan om "Klassiska" hits?
Användare som besöker denna kategori: MPE och 23 gäster