Är det hifins fel att klassisk musik tappar mark?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2013-12-06 19:27

Har ungdomar(den stora massan) någonsin lyssnat på klassisk musik?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-12-06 19:30

JB skrev:Så för att sammanfatta det hela:

Om man köper en hifi-anläggning som låter riktigt bra så är risken stor att man börjar lyssna på klassisk musik?

Ja, akta're!

Personligen tycker jag det är fascinerande att folk är så genreinsnöade.
För mig är det otänkbart att tycka att musik jag tycker är bra, är dålig
bara för att det är den ena eller andra genren. Varför bry sig?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-12-06 19:34

Klassisk musik är väl ändå mer än tillräckligt melodi- och rytmbaserad för att överleva sämre återgivning? Vi talar ju inte om nån konstig atonal orkestermodernism utan om "Klassiska" hits? :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-12-06 19:40

denim44demon skrev:Har ungdomar(den stora massan) någonsin lyssnat på klassisk musik?

Jag tror att många (även äldre) har hört en del klassisk musik i olika sammanhang, men har svårt att förhålla sig till den. Som jag skrev tidigare, man kan inte namnge/identifiera den och därför inte välja att spela den själv.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-12-06 20:09

IngOehman skrev:
JB skrev:Så för att sammanfatta det hela:

Om man köper en hifi-anläggning som låter riktigt bra så är risken stor att man börjar lyssna på klassisk musik?

Ja, akta're!

Personligen tycker jag det är fascinerande att folk är så genreinsnöade.
För mig är det otänkbart att tycka att musik jag tycker är bra, är dålig
bara för att det är den ena eller andra genren. Varför bry sig?

Vh, iö

Skojade bara lite :)
Jag blandar faktiskt in en del klassiskt i musiken jag själv gör ibland (då blandat med någon typ av konstig elektronisk musik), vilket ni kanske får höra en vacker dag.

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2013-12-06 21:12

Jag tror också att många har hört en del klassisk musik, men jag tror att få yngre lyssnar på densamma. Klassisk musik har väl till skillnad mot populärmusiken inte uppskattats av den stora massan, utan har snarare hört till finkulturen just för att den inte sammankopplas med kleti och pleti.

phloam skrev:
denim44demon skrev:Har ungdomar(den stora massan) någonsin lyssnat på klassisk musik?

Jag tror att många (även äldre) har hört en del klassisk musik i olika sammanhang, men har svårt att förhålla sig till den. Som jag skrev tidigare, man kan inte namnge/identifiera den och därför inte välja att spela den själv.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-12-06 21:29

förr 'i tiden' fanns det tonsättare, numer ser man epitetet "låtskrivare" väldigt ofta... kan det va så enkelt tro :?
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-12-06 21:30

IngOehman skrev:Det finns hur mycket dansant klassisk musik som helst.

Och jag tror för övrigt som Peter, att den brist på fidelitet som vuxit fram
de senaste 20 åren (snittanläggningarna i hemmen blir sämre och sämre för
varje år) är ett av huvudskälen till att klassisk musik har ramlat ned i en
lågkonjunktur, men det finns ett skäl till, minst.

Nämligen att hela kulturvärlden har tappat bort den klassiska musiken, till
förmån för böcker framförallt. "Kultureliten" har därför gått samma väg.

Så det är inte bara snorungarna som tappat bort (eller inte ens hittat) den
klassiska musiken. Fenomenet sträcker sig hela vägen upp.

Vh, iö

Min erfarenhet är att "klassisk musik" ställer väldigt höga krav på återgivning och inspelning för att inte mest bli jobbig att avlyssna. Det låter ofta gröt. Ofta visar det sig vara anläggningen, mindre ofta vaxet som är boven i dramat.

Marktappet tror jag även bottnar i dagens livsstil och dagens värderingar.
Klassisk musik kräver engagemang och tid hos lyssnaren.
Folk verkar vara så fragmenterade numera. Ytskummande snarare än djuplodande.
Det lite mer svårtillgängliga viftas bort.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

roren

Inläggav roren » 2013-12-06 22:03

Jag tror att det helt enkelt tar för lång tid för en ung nutidsmänniska att supa
in en hel symfoni. Skulle dom däremot göra det så kanske dom skulle upptäcka vilken
härlig drogliknande upplevelse kan vara.
Jag tycker inte om att dra all klassisk musik över en kam. Det finns både bra och dålig klassisk musik :)

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2013-12-06 22:23

Strmbrg skrev:
IngOehman skrev:Det finns hur mycket dansant klassisk musik som helst.

Och jag tror för övrigt som Peter, att den brist på fidelitet som vuxit fram
de senaste 20 åren (snittanläggningarna i hemmen blir sämre och sämre för
varje år) är ett av huvudskälen till att klassisk musik har ramlat ned i en
lågkonjunktur, men det finns ett skäl till, minst.

Nämligen att hela kulturvärlden har tappat bort den klassiska musiken, till
förmån för böcker framförallt. "Kultureliten" har därför gått samma väg.

Så det är inte bara snorungarna som tappat bort (eller inte ens hittat) den
klassiska musiken. Fenomenet sträcker sig hela vägen upp.

Vh, iö

Min erfarenhet är att "klassisk musik" ställer väldigt höga krav på återgivning och inspelning för att inte mest bli jobbig att avlyssna. Det låter ofta gröt. Ofta visar det sig vara anläggningen, mindre ofta vaxet som är boven i dramat.

Marktappet tror jag även bottnar i dagens livsstil och dagens värderingar.
Klassisk musik kräver engagemang och tid hos lyssnaren.
Folk verkar vara så fragmenterade numera. Ytskummande snarare än djuplodande.
Det lite mer svårtillgängliga viftas bort.

Jag tror precis som du Strmberg, med tjänster som exempelvis Spotify så hoppas det frenetiskt mellan låtar/artister jämfört med förr (när man behövde resa sig upp och manuellt gå bort och byta spår/skiva).

All musik som kräver mer än 10-15 sekunder att förstå/komma in i sållas bort.

Jag har personlig erfarenhet av detta, tyvärr...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-12-06 22:31

Få har tid över. Den lilla fritid man har över går åt till vila och att varva ner med något som inte kräver något d v s lättillgänglig entertainment.

Träffa polarna på stan. Har man barn så blir vardagen inrutat i barnbestyr. Barnbestyr idag är allt annat än hur det var på 50 eller 60 talet. Man skall skjutsa barnen än hit än dit och vara till lags för att överhuvudtaget duga som förlder. TV, hemmabio, videospel eller sitta framför datorn är andra sysselsättningar som fyller tiden och närvaron.

Klassisk musik framförs med akustiska instrument i därför byggda akustiska miljöer. Ta bort den akustiska miljön och de akustiska instrumentens klang stympas rätt rejält. Kvar blir en stympad entertainment. Förr i världen hade den akustiska musiken inte så stor konkurrens.

Idag, med film, bio, datorer och alla tekniska apparater så har konkurrensen till entertainment ökat substantiellt. Minskar man den klassiska musikens entertainment på grund av missad ljudåtergivning d v s återgivning av ett autentiskt akustiskt musikevenemang utan livekänslan så kommer den akustiska klassiska musiken i kölvattnet.

Känslan av ett konserthus eller av att befinna sig på operan eller i en storslagen kyrka ger i sig en stor entertainment. Tyvärr är det få förunnat att uppleva levande akustisk musik. Tar man bort den naturliga efterklangen så stympas en stor del av essensen hos klassisk musik. Det handlar om en rumsupplevelse med rymd samtidigt med närvaro.

Skulle den klassiska musiken i sig ge tillräcklig med entertainment i foajen utanför konsertlokalen så kunde man ju bänka sig där och lyssna såsom det vore en radioapparat man lyssnade till. Nu är skillnaden milsvid gentemot att befinna sig i lokalen på den plats man anser som bra.

Uppnås inte denna känsla hemma så går tillräcklig mängd entertainment bort och man kan istället gå på konsert och slappna av 2 timmar. Andra spelar popmusik med mycket hög ljudnivå för att musiken skall ge tillräcklig känsla av entertainment. Man kompenserar brist på rymd med ljudtryck.

Om en entertainment ger en kick så betyder det att en tillräcklig mängd nervimpulser går i de nervbanor som ger tillfredställelse. Hur tillfredsställelsen uppnås är sekundärt.

Idag är det en övervägande stor del pensionärer på konserthuset i jämförelse med på t.ex. 70-talet och det vittnar om att konkurrensen på entertainment är stor.

Till och med att läsa detta inlägg känns för många som att det tar för lång tid. Att ens behöva tänka tar för mycket energi.

Det skall vara snabba puckar och fylla ett kortsiktigt behov och med kortsiktigt menar jag de nästkommande 2 minutrarna, ibland de nästkommande 10 sekunderna. Det gäller att fylla ut tiden och få den att gå. En tyst minut är såsom det vore en total failure i livet.

Man zappar sig fram från en nivå till nästa. Många lyssnar på låtar max 10 sekunder. Sedan väljs nästa låt. Man sappar mellan 999 TV-kanaler.

Vad gäller att dansa till musik tror jag att de flesta på faktiskt inte har gjort på det senaste året. Hur många av er dansar till Zappas musik eller till Miles Davis eller till Leonard Cohen eller till någon annan rockmusik vad det än vara må?

Hur många av er har gått på operan och sett hela Ringen åtminstone 2 ggr? 8)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-12-06 22:36

Det låter som en trovärdig analys ni gjort, att klassisk musik kräver mera tid och passar dåligt med dagens livsstil.

Har under förkvällen lyssnat på några olika inspelningar av samma verk som jag hörde live igår. Det är förvånansvärt stor skillnad mellan inspelningarna, såväl tekniskt som musikaliskt. Inte bara anläggningen som spelar in och en del inspelningar av klassiska verk är närmadt plågsamma att lyssna på. Själv är jag ingen freak och lyssnar hellre på utvalda delar av verken än hela symfonier eller cykler. Opera är ofta tunga att ta in via inspelningar, föredrar det live. Mera intim klassisk musik är oftare enklare att återge än de riktigt stora ensemblerna. Största skillnaden mot t.ex. rock/pop är nog dynamiken. Klassiskt musik är ofta "spretig" och knappast något man har på i bakgrunden som utfyllnad.

Användarvisningsbild
dennis

Inläggav dennis » 2013-12-06 22:37

Har diskuterat liknande på jobbet med en annan musik toking.

Vet inte hur mycket vi lyssnar på klassisk musik aktivt även om vi kan uppskatta det på arbetet, trots billiga "bergssprängare" från tidigt 90 tal som återger musiken (lägg till vinkelslipar, släggor osv som inte bidrar till musiken).

Tycker klassiskt tränger igenom bättre, när övrig musik bara blir en ljudmatta, samt blir mer avslappnat under arbetet, mer stämnings fullt så att seja.

Vi bekymrar oss inte av kvalitén på återgivningen på jobbet, och ändå så gillar vi det (även om det finns dom som inte instämmer om våran val av musik :twisted: ).

Men kan inte påstå att jag lyssnar på klassiskt hemma, om nu inte Pavarotti räknas som klassiskt. Men också där behövs det inte någon direkt kvalite på återgivningen (även om jag fördrar det).
Pavarotti är kul, glädjande och lyssna på.

Största problemet som jag upplever bland dom i min krets som inte lyssnar på klassiskt är förutfattade meningen som återfinns i dag bland almenheten som att det är tråkigt eller "jag förstår mig inte på klassiskt".
Folk är kanske för stressade för att ta in musiken, många verkar inte kunna "bara va" och njuta av tillfället.

Det ska vara party dunk, lätt och snabbt vidare till nästa låt utan att stanna upp och lyssna, allt utanför party nivån är inte intressant.

Men det är min upplevelse .

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-06 23:12

Jag vill nog inte sticka ut hakan och påstå att folks HiFi vanor(dvs hur de prioriterar och brukar HiFI-prylar) alltid har en påverkan på vad de lyssnar på, men om jag får återkoppla till min egen historia så är så absolut fallet.

För sisådär 3-4år sedan så lyssnade jag til störst del på hårdrock och riktigt skräning metal-musik med stort nöje. Under denna period har jag gjort ganska stora förbättringar vad gäller HiFi hemma och jag har konsekvent märkt att för var förbättring så lyssnar jag mindre och mindre på metal och mer på mer välinspelad musik.
Det har tom gått så långt att låtar jag älskade förr kan jag inte lyssna på nu för att ljudet är så dåligt; det bara skränar enligt mig. Vilket är väldigt synd för jag uppskattar musiken i sig, men står inte ut med ljudet.

Jag har alltså börjar lyssna mer på musikaler, klassiskt och liknande musik när jag skaffade en bättre anläggning. Om så är fallet för gemene man vågar jag inte sia om.

edit:stavning
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-12-07 00:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2013-12-06 23:51

Eller kan det vara så att det börjar gå åt motsatt riktning som en reaktion av den hetsiga tid vi lever i?

http://www.svt.se/kultur/lund-ar-sveriges-mest-kulturaktiva-stad-1

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2013-12-07 00:02

IngOehman skrev:
Sanny_X skrev:
celef skrev:och så är den så jäkla svår att dansa till

Håller med, att skylla på HiFi är nonsens. Bra musik överlever dåligt ljud.

Bra melodi- och rytmbaserad musik, ja.

Musik som inte har sin tyngdpunkt där... njae, inte i samma grad.

Vh, iö

Så "klassisk" musik är varken melodi eller rytmbaserad?

Är det då så konstigt att den inte är så populär?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-12-07 00:13

petersteindl skrev:. . .

Till och med att läsa detta inlägg känns för många som att det tar för lång tid. Att ens behöva tänka tar för mycket energi. . . .
Peter

Har bara skummat ditt inlägg men ger det ändå ett +1 . . . typ 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-12-07 00:20

AndreasArvidsson skrev:Jag vill nog inte sticka ut hakan och påstå att folks HiFi vanor(dvs hur de prioriterar och brukar HiFI-prylar) alltid har en påverkan på vad de lyssnar på, men om jag får återkoppla till min egen historia så är så absolut fallet.

För sisådär 3-4år sedan så lyssnade jag til störst del på hårdrock och riktigt skräning metal-musik med stort nöje. Under denna period har jag gjort ganska stora förbättringar vad gäller HiFi hemma och jag har konsekvent märkt att för var förbättring så lyssnar jag mindre och mindre på metal och mer på mer välinspelad musik.
Det har tom gått så långt att låtar jag älskade förr kan jag inte lyssna på nu för att ljudet är så dåligt; det bara skränar enligt mig. Vilket är väldigt synd för jag uppskattar musiken i sig, men står inte ut med ljudet.

Jag har alltså börjar lyssna mer på musikaler, klassiskt och liknande musik när jag skaffade en bättre anläggning. Om så är fallet för gemene man vågar jag inte sia om.

Samma här. Tror inte alls det är ovanligt för oss som lyssnat mycket på dåligt producerad musik.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-12-07 02:56

Jag kör mina barnbarnsbarn (tre tonåringar) till skolan varje dag. Färden tar 25 minuter. De vill inte lyssna på vare sig P1 eller P3 och absolut inte till NRJ elle Mux Mugapool. Jag uppmanade dem att att ta med sig skivor till bilen. Jag köpte en sladd från deras mobiler till sterion i bilen. Ingen använde dem eller frågade någonsin om jag kunde koppla in den.

Men så, koppplade vi in P2 och deras morgonradio och pratade om uttrar fyllda av guld, antisemitism, hur man kan göra musik av havet och varför man gör en dödsmässa efter att någon dött. Och varför Beethoven tidvis måste bo i St Petersburg, och varför Bachs allra bästa musik är sakral.

Så rejält bra!

Obs 3.tumshögtalare hela vägen. :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-12-07 03:20

D 8)
Senast redigerad av CODY 2013-12-07 09:17, redigerad totalt 1 gång.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-12-07 04:07

CODY skrev:Jag kör mina barnbarnsbarn (tre tonåringar) till skolan varje dag. Färden tar 25 minuter. De vill inte lyssna på vare sig P1 eller P3 och absolut inte till NRJ elle Mux Mugapool. Jag uppmanade dem att att ta med sig skivor till bilen. Jag köpte en sladd från deras mobiler till sterion i bilen. Ingen använde dem eller frågade någonsin om jag kunde koppla in den.

Men så, koppplade vi in P2 och deras morgonradio och pratade om uttrar fyllda av guld, antisemitism, hur man kan göra musik av havet och varför man gör en dödsmässa efter att någon dött. Och varför Beethoven tidvis måste bo i St Petersburg, och varför Bachs allra bästa musik är sakral.

Så rejält bra!

TACK! måste vara bästa inlägget i forat innan Julafton iaf.
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-07 09:43

roggaro skrev:
CODY skrev:Jag kör mina barnbarnsbarn (tre tonåringar) till skolan varje dag. Färden tar 25 minuter. De vill inte lyssna på vare sig P1 eller P3 och absolut inte till NRJ elle Mux Mugapool. Jag uppmanade dem att att ta med sig skivor till bilen. Jag köpte en sladd från deras mobiler till sterion i bilen. Ingen använde dem eller frågade någonsin om jag kunde koppla in den.

Så rejält bra!

TACK! måste vara bästa inlägget i forat innan Julafton iaf.

+1
Bikinitider

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-12-07 09:55

bootstrap skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag vill nog inte sticka ut hakan och påstå att folks HiFi vanor(dvs hur de prioriterar och brukar HiFI-prylar) alltid har en påverkan på vad de lyssnar på, men om jag får återkoppla till min egen historia så är så absolut fallet.

Samma här. Tror inte alls det är ovanligt för oss som lyssnat mycket på dåligt producerad musik.

Men hur kan ni veta att det inte bara beror på att ni blivit äldre under tiden hifianläggningen blivit bättre? Jag säger inte att ni drar fel slutsats, men vill vara litet noggrann.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-12-07 09:56

AndreasArvidsson skrev:Jag har alltså börjar lyssna mer på musikaler, klassiskt och liknande musik när jag skaffade en bättre anläggning. Om så är fallet för gemene man vågar jag inte sia om.

Men jag vågar nog sticka ut hakan lite... :-)
Kan det vara så att ljudet bara i vissa avseenden är bättre och att man därför börjar lyssna på lite annan typ av musik? Många med sk finanläggningar lyssnar bara på långsam välproducerad "mässjazz" och liknande, för att rockmusik och liknande helt enkelt låter f-dj-igt. Sämre (inte bara relativt utan absolut) än på "sämre" anläggningar. Jag menar att det är lätt att gå vilse i pannkakan, oavsett hur goda intentioner man må ha. Därmed inte sagt att detta gäller för dig Andreas men jag har själv hört åtskilliga anläggningar som låter så vackert så man bara dööör - och så fort man sätter på en rock- eller punkskiva så rasar alltsammans ihop som ett korthus. Men jag har också lyssnat på anläggningar som låtit otroligt bra på allting, inklusive söndermastrade Red Hot Chilli Peppers. Och nej, det var inte på en Linn-anläggning :-)

Apropå det, har du möjlighet, ta med dig dina "sämsta" metal-plattor till en Linn-butik och be att få dessa demade på Exakt-systemet. Jag lovar att du blir förvånad.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-12-07 10:01

Mina barn har hört P2 till frukost nästan hela sin uppväxt, men inte, såvitt jag vet, blivit förtjust i klassisk musik. Däremot känner de igen det mesta av de kända styckena!

De har haft musiken bakom sig i kökssoffan via den här apparaten:

Bild
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-12-07 10:42

PerStromgren skrev:Mina barn har hört P2 till frukost nästan hela sin uppväxt, men inte, såvitt jag vet, blivit förtjust i klassisk musik. Däremot känner de igen det mesta av de kända styckena!

Bild

Indiskret smygpropaganda på min vanära.
:D

Syftet med "propagandan" kan ju - åtminstone i fria sammanhang - emellanåt missas helt.

Ja, jag misstänker att du och din fru inte har drivit ert hem under diktaturprinciper, med utegångsförbud och censur. Ungarne har sannolikt inte haft sådana där nordkoreanska radioapparater som enbart kan ta emot sändningar på P2's frekvens.
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-12-07 11:31

Strmbrg skrev:
PerStromgren skrev:Mina barn har hört P2 till frukost nästan hela sin uppväxt, men inte, såvitt jag vet, blivit förtjust i klassisk musik. Däremot känner de igen det mesta av de kända styckena!

(bild på b&o-apparat)

Indiskret smygpropaganda på min vanära.
:D

Syftet med "propagandan" kan ju - åtminstone i fria sammanhang - emellanåt missas helt.

Ja, jag misstänker att du och din fru inte har drivit ert hem under diktaturprinciper, med utegångsförbud och censur. Ungarne har sannolikt inte haft sådana där nordkoreanska radioapparater som enbart kan ta emot sändningar på P2's frekvens.
:)

Nej, propaganda är det nog inte tal om. De har helt enkelt tyckt det vara bekvämast att äta frukost där den blir serverad. De vuxna diktatorerna väljer radiokanal, så enkelt är det med det! Radion kör P1 på dagen (om man är hemma) men P2 till frukost. P3 och P4 tror jag inte vi har inställt som snabbval...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-12-07 12:19

Alexi skrev:
RogerGustavsson skrev:Så här kan hon låta, http://www.annaluciarichter.com/media.html#audio_01
Är det inspelad med en mygga eller? Låter förfärligt essigt och allt för mycket efterklang/rumsljud.

Alexi, en mygga ger inte per automatik något av det du nämner.

För mycket rumslighet och vass diskant kan du lätt få med en typisk njurmikrofon (med den vanliga höjningen i toppen nånstans) placerad suboptimalt (läs typiskt på för stort avstånd).

På videon i fråga ser jag inga kablar eller mikrofoner. Det kan tänkas att ett stativ används på stort avstånd framför scenen eller att teknikern har flugit mikrofonerna framför/ovanför scenen.

Chansen är dock stor att ljudet kommer från inbyggd mikrofon eller mikrofoner i videokameran och det låter sällan roligt.

/Peter

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-12-07 13:14

För att svara på frågan tror jag inte att varken hifi eller lofi har med saken att göra - lyssnandet på klassisk musik beror på så många andra faktorer.

Folk som har en ordinär stereoanläggning borde kunna lyssna på klassiskt med stor behållning. Det blir bättre med "High Fidelity", och sämre med telefonhögtalare - men det gäller ju all musik.

Faktum är att det är en otidsenlig genre, den är svår att sätta sig in i, tidsformatet är opraktiskt, subgenreindelningen är komplicerad osv.

Sett till tillgänglig ljudkvalitet enbart, så borde folk i gemen lyssna mer på klassiskt än vad de gör. Men det gör de antagligen inte.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-12-07 13:52

phloam skrev:Klassisk musik är väl ändå mer än tillräckligt melodi- och rytmbaserad för att överleva sämre återgivning? Vi talar ju inte om nån konstig atonal orkestermodernism utan om "Klassiska" hits? :)

Ja, "klassiska hits" överlever sämre återgivning. Det har du helt rätt i.
Lite nätknäppare och lite Mozart och sådant.

Men det är inte den musiken jag talade om. Den jag talade om är den som
kräver mycket mera av anläggningen för att komma till sin rätt ordentligt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi