GrodanB skrev:Jag funderar lite på hur det fungerar med reläer. Kommer det inte smälla till när man byter? Går detta att undvika?
Jag sitter och funderar om man kanske skulle leka lite med en PIC processor för detta.
Finns ju vissa möjligheter till logging då.
Kopplarlåda med fjärr! Skitbra!
Den loggningen kan ju innefatta svaret man gav, samt vad rätt svar var.
Reläer låter. Att ljudisolera en liten låda är svårt. Lösning:
a. Se till att det låter så lika som man kan få det till, för båda valen. Så att skillnaderna blir små.
b: Se till att det är så tyst det kan bli: Isolera lådan så gott det går, och sätt den långt borta.
Sen handlar det ju om vad lådan ska kunna: Utgå från att A resp B betecknar resp ingång, och att man vet vilken signal som är A resp B. Sen har man två utgångar X resp icke-X. Så slumpar man om X är A eller B. (icke-X är då alltid det andra valet.)
En sådan låda kan användas för alla förekommande varianter,
A/B, A/B/X, F/E och ev andra.
Man bör kunna från fjärren välja att lyssna på A, B, X eller icke-X samt kunna registrera ett val, samt kolla resultatet. Bra är om man kan köra en serie, och först sen i efterhand kolla resultatet. En PIC kan ju en del, så man kan ju lägga in resultatvärdering dessutom.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.