Bas Torn 3x15"

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
cobra-427

Inläggav cobra-427 » 2013-12-05 10:13

Elfsberg skrev:Snart får du hem lådorna och när du blir ivrig kan du helt enkelt inte hålla dig för att göra slag i saken och köpa den du vill ha, oavsett vad någon säger åt dig.

Som vanligt. :lol: 8)

Vva....känner du mig?? :) :lol:

Jag brukar alltid fråga flera vad tycker du....bara för att få en bredare åsikt
än sin egen.

När jag byggde Cobran har jag väl aldrig frågat så mycket folk om form ,färg m.m det brukar bli ett bättre slutresultat på det sättet.

Användarvisningsbild
cobra-427

Inläggav cobra-427 » 2013-12-05 10:17

Bjorn_ skrev:
bakerman22 skrev:
Bjorn_ skrev:Jag har bara den mindre varianten 3000. Har aldrig haft någon pa-stärkare innan så du får väl ta min rekommendation med en nypa salt. Har dock haft mååånga andra vanliga stärkare och jag kan inte annat än beskriva basen som knallhård. Väldigt nöjd.

Vad är en knallhård bas, och på vilket sätt påverkas det av stärkaren?

Oj då, trampa jag snett nu? Känns som jag kan dra igång ett krig nu om jag inte har fakta på fötterna. Det har jag inte så jag får bara referera till min upplevelse som också var det jag utgick från. Ta det med en nypa salt, precis som jag skrev.
Om jag nu skall ge mig på en gissning på varför jag tror det är förstärkaren som bidrar till den knallhårda basen så skulle det vara att den klarar av att leverera mycket ström, och dessutom snabbt. Det märks framför allt på den otroligt rappa responsen i baskaggar i musik, explosioner i film, men även elbasar som låter övertygande tydligt.
Jag vill med detta inte jämföra det med analoga pa eftersom jag inte kört det, kan hända att det låter exakt lika dant. Har bara ett xtz att jämföra med och där var det stor skillnad men det steget är ju betydligt mindre jämfört med ett billigt t-amp.

Jag testar att lägga upp bollen för smash här så får vi se:

Mycket ström och snabbt?

//Björn

PS
Svar som "jag tycker inte så" eller "jag håller med" kan vi väl hoppa över?

Jag förstår precis vad du menar så tack för din kommentar.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-12-05 12:29

cobra-427 skrev:
JonasW skrev:
bakerman22 skrev:Jag gör som Nattlorden.

Jag skulle ha valt QSC PL380.

Hmm, Inuke 6000, Proline 3000 eller QSC PL380.... Just ja, det var bara 7-8ggr pengarna helt plötsligt ;)

Om inte pengar vore begränsat så hade inte jag testat Inuke 6000 från dag 1 heller :). Nu gjorde jag dock det & sitter nöjd, så det är ju skönt :)

JonasW är man nöjd så är man Nöjd och kan man vara det med en billigare produkt så är det kanon!

Jag ska läsa lite mer om olika alternativ men jag vet en som använder
Proline 3000 ska prata lite med honom.

Men som det är nu ligger Inuke 6000 bäst till men jag gillar inte riktigt att
dom redan vid konstruktionen har bryggkopplat stegen det är som att ta
ut någonting max på billigt sätt?

Och Proline 3000 ger 2100W i 4ohm QSC PL380 ger 2500W men det skiljer
25 000:- priset och jag ska ha tre steg..:lol:

Se det istället som att du får otroligt med effekt för lite pengar när de är bryggkopplade. Kolla vad två stycken Inuke 3000 kostar & var nöjd att du köpte ett 6000 istället ;)

Så länge du inte ska driva 2ohm med dom så är det ju ett grymt steg för pengarna enligt mig.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-05 13:26

Empa skrev:
zartok skrev:Jag ka även slänga in att en t-amp också fungerar finfint. Låter som inuken säkerligen, men har andra utgångar, om man är sån. Plus högre sensitivity, vilket jag behövde med min svaga minidsp. Flyter på fläckfritt och kan även den rekommenderas. Billig är den också, precis som inuken. Rent estetiskt så är inuken dock ungefär en halv siljon gånger snyggare :)

Ja en t-amp ser rätt billig ut :D

Bild

Väfän! Jag lär mig aldrig att komma ig att jag har en t.amp och inte en t-amp :D
Varumärkesintrång från ena parten ffs!

Användarvisningsbild
cobra-427

Inläggav cobra-427 » 2013-12-05 13:39

zartok skrev:
Empa skrev:
zartok skrev:Jag ka även slänga in att en t-amp också fungerar finfint. Låter som inuken säkerligen, men har andra utgångar, om man är sån. Plus högre sensitivity, vilket jag behövde med min svaga minidsp. Flyter på fläckfritt och kan även den rekommenderas. Billig är den också, precis som inuken. Rent estetiskt så är inuken dock ungefär en halv siljon gånger snyggare :)

Ja en t-amp ser rätt billig ut :D

Bild

Väfän! Jag lär mig aldrig att komma ig att jag har en t.amp och inte en t-amp :D
Varumärkesintrång från ena parten ffs!

Inuke NU6000 test så skrev dom...for full power you need an input of 0.82V rms for full power into 8 Ohms or 0.71V rms for full power into 4 Ohms assuming music conditions.

Användarvisningsbild
CSMM

Inläggav CSMM » 2013-12-05 18:19

Då hade jag kört på en iNuke. Köpte själv ett T.amp ta2400 häromdagen men nu med facit i hand att även inuken har låg ingångskänslighet så är valet lättare.
Låg vikt, mindre format på djupet samt att den går svalt vilket gör det möjligt att köra den tyst är starka kriterier.

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2013-12-05 23:23

JonasW skrev:Jag driver mina som en 8 ohms last, men den fixar ju 4 ohm fint också så det borde inte spela någon roll. Det skulle vara om SDX:erna dippar under 4 ohm som Inuke 6000 inte borde tycka om?

Hur skedde ert test då? Mätte ni med mätmick, så att allt spelade på samma nivå osv med båda stegen?

Att bara byta steg och på gehör sätta nivån kan ju absolut ge skillnader i nivåer och upplevelse?

Jag kan helt ärligt säga att på hifiträffen var det alkohol inblandat och vi gjorde inga seriösa mätningar utan det skiftades bara kablar rakt av.
Vi testade även samma sak till Roberts LMS och upplevde samma fenomen jämfört med hans Jungson har ingen konkret teori om varför men alla hörde skillnaden iaf.
När jag hade Reloop steget hemma hade jag inte tid eller tillfälle att mäta så jag bytte bara steg ställde in nivåerna och lyssnade. Så det är helt och hållet upplevelsebaserat.

Det både jag och Cobra-427 var intresserade utav var att röra om lite i grytan för att få igång en diskussion kring inuken som jag äger och som Cobra-427 funderar på att köpa. Räcker inte kunskapen till så får man fråga såklart :)
Hans system förtjänar den bästa drivning tycker jag så det är ju en intressant diskussion.
Den första som hackade på mig när jag köpte inuken var en kompis som jobbade mycket med PA på Gotland och i Stockholm för 10år sedan men det har ju hänt mycket med elektroniken på dom åren.
Det som kan få en att bli tveksam är vad som isf motiverar folk att köpa slutsteg för dubbla, tredubbla eller dyrare?

Jag kommer nöja mig med mitt inuke som jag har nu visst det kan vara så att SDX12orna är problemet om dom dippar under 4ohm och att inuken inte gillar de. För jag kan tycka att det borde spela starkare med limitern inställd på 1000rms men den börjar blinka tidigt tyckte jag. Men det kan väl vara signalen som överstyr eller?
Senast redigerad av MattiasBGD 2013-12-05 23:36, redigerad totalt 4 gånger.

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2013-12-05 23:31

Komorok skrev:Om elementen fladdrade mer med inuke så låter det ju som att de inte faller av lika fort som den andra. Elementen fladdrar ju inte för att förstärkaren inte har kontroll. De kan aldrig slå MER pga taskig dämpfaktor.

Jag famlar i mörkret men finns det ingen logik i om ett tungt transformator steg kan leverera strömstyrka stabilare under längre tid iom sin konstruktion där transformatorspolen genom sitt magnetfält också ger en tröghet.
Om vi exempelvis spelar väldigt starkt med mycket lågbasrik musik en längre stund att energibankerna kanske inte räcker till i inuken?
Läste någonstans att mätningarna inte gjordes på ett rättvist sätt för dom mätte under för kort tid. Det testet som finns som är ganska utförligt men han mäter inte lägre än 30hz men det kanske inte är relevant för inukens prestanda?

Här har jag läst lite.
http://forum.behringer.com/showthread.php?654-iNUKE-NU-6000DSP-power-load-test

Det stora testet.
http://forum.speakerplans.com/behringer-inuke-nu6000-vs-kam-kxd7200-bench-tested_topic69202.html

http://www.diyaudio.com/forums/class-d/213071-behringer-inuke-nu3000-measurements.html

Slutsatsen är jag har för dålig koll på saken så skolning uppskattas :) Får önska mig lite böcker i julklapp så jag kan bli påläst utan internets påverkan där man får vara källkritisk överallt.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2013-12-06 00:25

Energibankerna laddar man ur på nån sekund. Det kanske visar sig att iNuke vinner under dom betingelser du beskriver?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-06 01:03

med inputkännedomen så vete tusan om inte jag också skulle valt inuken och ett par omvandlare istället för min t-amp. eller t-amp. vad det nu än är jag har. inuken är snyggare och har massor med mer kraft :D

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-12-06 01:15

AndersP skrev:Energibankerna laddar man ur på nån sekund

Jag gissar att det inte tar så lång tid, men gissar att dom fylls på hyfsat snabbt också...?
Det är väl det som är intressant? Tömning kontra fyllning? :wink:

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2013-12-06 19:41

AndersP skrev:Energibankerna laddar man ur på nån sekund. Det kanske visar sig att iNuke vinner under dom betingelser du beskriver?

Kanske, kanske inte därav kan det ju vara intressant om dom mätte upp på längre tidsbas i <30hz området.

Beroende på vad man spelar och hur starkt så finns det ju en gräns för när kondensatorbanken töms mer än den hinner fyllas på.

Kanske är bättre att fråga Behringer om en mer utförlig spec om man är intresserad för dom har garanterat testat gränserna på alla sätt och vis. Om dom vill skylta med det är en annan femma :)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-12-06 20:56

Varför duger inte RMS?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-12-07 03:10

Elfsberg skrev:Varför duger inte RMS?

För att mycket musik (förutom radiosvalet) har crest?
Peak kan vara minst lika viktigt om man ska spela starkt tycker jag.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-12-07 12:01

Men ska inte RMS täcka hela behovet då? Det snackas ju om så mycket head room hit och dit och sen snålas det plötsligen!
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080

Användarvisningsbild
cobra-427

Inläggav cobra-427 » 2013-12-07 12:24

Elfsberg skrev:Men ska inte RMS täcka hela behovet då? Det snackas ju om så mycket head room hit och dit och sen snålas det plötsligen!

Gammal tråd om effekt...Generellt om hifi...Best of-faktiskt.se....Behöver man
stora förstärkare-större än man tror?

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2013-12-07 13:13

Jag kan brainstorma om kraftelektronik men jag känner att det inte tillför så mycket eftersom jag inte är mer än grundligt utbildad på de och vet dessutom inte samspelet i ett slutsteg.

Att ladda upp en kondensator rycker iaf ström i stora mängder precis på sinusvågens topp.

Användarvisningsbild
cobra-427

Inläggav cobra-427 » 2013-12-07 13:25

MattiasBGD skrev:Jag kan brainstorma om kraftelektronik men jag känner att det inte tillför så mycket eftersom jag inte är mer än grundligt utbildad på de och vet dessutom inte samspelet i ett slutsteg.

Att ladda upp en kondensator rycker iaf ström i stora mängder precis på sinusvågens topp.

Det var bara att även dom som förstår bättre än en själv ofta inte är
överens om effektens betydelse?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-12-07 14:19

Elfsberg skrev:Men ska inte RMS täcka hela behovet då? Det snackas ju om så mycket head room hit och dit och sen snålas det plötsligen!

Det beror väl helt på hur mycket effekt elementet tål kontinuerligt, hur mycket man har tillgängligt, hur mycket effekt elementet tål peak, hur mycket man har tillgängligt och hur starkt man vill kunna spela med en given rigg?
Min rigg tål enligt pappret 8000 watt RMS, men 32000 watt peak.

Nu pumpar man kanske inte in riktigt dom mängderna effekt, men när man tittar på siffrorna så förstår man att en kondensatorbank är bra att ha. :wink:

Om man är en starkspelande människa så går det åt effekt när det är dynamiska förlopp.
Om man räknar på det så förstår man att det kan gå åt groteska mängder effekt, och det grejar man inte med RMS.
Om man inte har obegränsat med plats då.
Då kan man ju bygga ett megasystem med riktigt hög systemkänslighet.
Då blir det ju inte lika stora mängder med effekt man behöver. :)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-12-08 00:05

Jag tänker såhär:

jag har fyra basar
de sitter i X liter stora lådor
lådorna ger lite mer än 150 db internt lådtryck vid 120 watt i 8 ohm, två element seriekopplade
jag vill inte ha mer dist än nödvändigt
nöjer jag mig inte så får jag köpa fler basar

Kanske tänker jag åt helvete fel.
Jag är bedrövligt full just nu.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-12-08 01:53

I ditt fall går det ju utmärkt att nöja sej med RMS Elfsberg. Men det finns ju element som sväljer flera tusen watt.
Då blir det inte riktigt lika enkelt. :wink:

Användarvisningsbild
cobra-427

Inläggav cobra-427 » 2013-12-13 21:30

En liten uppdatering ska titta på 3D-ritning på bastornet nu på måndag ska bli spännande att se.
Tillverkningen blir efter nyår.....men vilken härlig start på det nya året :)

Det kommer säkert någon skiss hur det är tänkt att byggas...

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-12-15 01:07

En konstig fråga kanske, som inte enbart är riktad mot ts. Var delar/tänkte ni dela arrangemanget? Jag har fyra tior som jag krupit ner till 60 Hz med i delnng. Har dessutom skruvat ner min inuke så nu går den på tomgång. Inser att 4 st var overkill för min del, tänker då på 6x15, eller zartok för den delen (inget illa ment, men du lär inte behöva 16 element ;) )
Men var delar ni?

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2013-12-15 01:23

Jag delar vid drygt 100 hz har jag för mig, men jag har basarna placerade väldigt nära de andra högtalarna. Har arton SLS12or i separata kaviteter om ca 55 liter.

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-15 02:33

None taken! :) jag har dessutom fått akut platsbrist, så jag har inte plats för åtta till i mitt rum på 18 kvadrat. Sen så kommer jag nog som sagt inte behöva det heller. Kommer nog aldrig behöva lira i 130db+ :D

Just ja. Jag delar i 100 hz idag. Kan testa lite ram och tillbaka när systemet är uppe dock :)

Användarvisningsbild
cobra-427

Inläggav cobra-427 » 2013-12-15 02:53

Bjorn_ skrev:En konstig fråga kanske, som inte enbart är riktad mot ts. Var delar/tänkte ni dela arrangemanget? Jag har fyra tior som jag krupit ner till 60 Hz med i delnng. Har dessutom skruvat ner min inuke så nu går den på tomgång. Inser att 4 st var overkill för min del, tänker då på 6x15, eller zartok för den delen (inget illa ment, men du lär inte behöva 16 element ;) )
Men var delar ni?

Det här var ett av dom första meningarna jag skrev på forumet.

Det är så att jag ska bygga två stycken bas torn 3x15" som 80% är för film.
När det gäller musik är jag ganska nöjd lite till vid det nedre hz är alltid
trevlig.
Så när det gäller musik vill jag ha mer homogen ljudbild även om lite mer bas
har väl dom flesta om man ska vara ärlig.

Men till film då vill jag att blir det en explosion då ska det rent kännas i kroppen...:D
Det är därför bas tornen kommer att vara placerade på vänster och högersidan om dom nya fåtöljerna.

Sedan hur dom blir riktade mot oss eller riktade snett framåt och när det gäller delningen är att prova sig fram vilket som blir bäst.

En trevlig uppdatering jag har äntligen fått tag i Surround för rätt kurs.
Har letat länge och är otroligt glad och mycket positiv för intrycket av kvalite.
Dom många inställnings möjligheter...Revel Gem2.

Bild

Dom går att ha som stativare liknande uppsättning som frontarna men dom
här är bara trevägs.

Bild

Användarvisningsbild
cobra-427

Inläggav cobra-427 » 2013-12-19 13:12

Lite bilder på hur tornet kommer att byggas.

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-19 13:54

Med så avancerad/snygg stagning får du väl bygga kabinettet i plexi, så det går att beskåda framledes också?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-12-19 15:25

Exakt hur många liter stjäl stagningen? :D

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-12-19 18:06

bakerman22 skrev:Exakt hur många liter stjäl stagningen? :D

Mer än vad den gör nytta gissar jag! :D

Summer Passing

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum