Wimp börjar köra lossless

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-12-03 16:41

Finns det någon bra app för att styra WIMP i Squeezebox?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-12-03 16:43

KarlXII skrev:Finns det någon bra app för att styra WIMP i Squeezebox?

Squeezebox-appen för Android och motsvarande för iPhone funkar väl??
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2013-12-03 18:15

Nefilim skrev:
KarlXII skrev:Finns det någon bra app för att styra WIMP i Squeezebox?

Squeezebox-appen för Android och motsvarande för iPhone funkar väl??

För iPhone funkar både den officiella appen och iPeng. :)
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2013-12-04 22:06

Alltså helsike. Jag hade ju tänkt börja köra Wimp hifi från dedikerad htpc. Men det går alltså inte att köra från en PC. :cry:

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-12-05 07:41

Frutti skrev:Alltså helsike. Jag hade ju tänkt börja köra Wimp hifi från dedikerad htpc. Men det går alltså inte att köra från en PC. :cry:

Nej inte än, men jag har läst någonstans, att man jobbar på det.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-12-05 16:16

Lite missnöjd är jag med WiMP, då de har färre artister/album än
Spotify, men WiMP vinner ändå när de levererar musiken i FLAC.
Men de är ju rätt så nya jämfört med Spottan, så det kommer mer.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2013-12-05 16:56

Vilken är den bästa lösningen för att få WIMP i anläggningen om man har tänkt köra övrigt innehåll från en HTPC via USB in i en DAC?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-12-05 16:58

Frutti skrev:Vilken är den bästa lösningen för att få WIMP i anläggningen om man har tänkt köra övrigt innehåll från en HTPC via USB in i en DAC?

SqueezeBox? :oops: Eller en Padda, telefon.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-12-06 12:47

I denna artikel finns information att man jobbar
på att kunna lyssna på WiMP loseless i PC och Mac
snart. Samt även annan intressant läsning.

http://www.ljudochbild.se/nyheter/arets-produkter

Wimp HiFi är lika enkelt att använda som den vanliga Premium-versionen. Du får bara ännu bättre ljud! Ännu så länge finns tjänsten till smartmobiler och surfplattor med Android och iOS, samt till stationära hifi-spelare som Sonos och Bluesound. En desktop-version till hemdatorer är också på gång – och vi utgår från att fler hifi-tillverkare kommer krypande inom kort!

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2013-12-06 20:39

Nefilim skrev:I denna artikel finns information att man jobbar

Wimp HiFi är lika enkelt att använda som den vanliga Premium-versionen. Du får bara ännu bättre ljud! Ännu så länge finns tjänsten till smartmobiler och surfplattor med Android och iOS, samt till stationära hifi-spelare som Sonos och Bluesound. En desktop-version till hemdatorer är också på gång – och vi utgår från att fler hifi-tillverkare kommer krypande inom kort!

Jo jag hat läst på massor av ställen att den är "på gång". Förstår inte vad som tar sån tid! Jag tänker vara lite konspirationsteoretisk och tro att de väntar lite för att sonos och bluesound med flera ska få sälja lite mer än de hade gjort annars.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-12-06 20:56

Frutti skrev:

Jo jag hat läst på massor av ställen att den är "på gång". Förstår inte vad som tar sån tid! Jag tänker vara lite konspirationsteoretisk och tro att de väntar lite för att sonos och bluesound med flera ska få sälja lite mer än de hade gjort annars.

Men som sagt. WiMP FLAC funkar utmärkt med Klämboxen. :-)

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2013-12-07 18:10

Frutti skrev:

För egen del tycker kag Sonos fått oproportionerligt stor spridning. Visst, de har ganska låga priser, men ljudkvaliteten är ju inte direkt top.

F.ö. vill jag också komplettera med att även om WIMP är klart bättre än Spotify så är det fortfarande långt efter direktavspelning från egen NAS, om man har en Linn DS (streamer). Att skillnaden är stor kan troligen tillskrivas att Linn:s spelare inte har inbyggt stöd för WIMP utan att man måste köra via t.ex. Apple AirPlay till DS:en. Det är i.o.f.s. inte så att något spelas upp på iPad:en, men dataströmmen packas upp i Pad:en och förs därefter över till DS:en som måste ändå synkas mot Padden och det tycks drabba ljudkvaliteten. Nätverksspelarkonceptet, med total kontroll av dataflöde, klockning och uppspelning visar sin styrka och i det här fallet dessvärre även på svagheterna i alternativen.

Det skall bli spännande att höra hur det blir när (om?) WIMP får stöd direkt i nätverksspelaren.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-12-07 21:37

Nu finns ju WiMP "direkt" i nätverksspelaren. SqueezeBox. :-)

Ja ja, jag tjatar,

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-12-07 21:43

Nefilim skrev:Nu finns ju WiMP "direkt" i nätverksspelaren. SqueezeBox. :-)

Ja ja, jag tjatar,

Tack för tjatet. Ett par gånger till så kanske jag rentav försöker på min SB ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2013-12-07 22:01

hcl skrev:
Frutti skrev:

För egen del tycker kag Sonos fått oproportionerligt stor spridning. Visst, de har ganska låga priser, men ljudkvaliteten är ju inte direkt top.

F.ö. vill jag också komplettera med att även om WIMP är klart bättre än Spotify så är det fortfarande långt efter direktavspelning från egen NAS, om man har en Linn DS (streamer). Att skillnaden är stor kan troligen tillskrivas att Linn:s spelare inte har inbyggt stöd för WIMP utan att man måste köra via t.ex. Apple AirPlay till DS:en. Det är i.o.f.s. inte så att något spelas upp på iPad:en, men dataströmmen packas upp i Pad:en och förs därefter över till DS:en som måste ändå synkas mot Padden och det tycks drabba ljudkvaliteten. Nätverksspelarkonceptet, med total kontroll av dataflöde, klockning och uppspelning visar sin styrka och i det här fallet dessvärre även på svagheterna i alternativen.

Det skall bli spännande att höra hur det blir när (om?) WIMP får stöd direkt i nätverksspelaren.

Gör Linns nätverksspelare det bättre än vilken duglig DAC som helst?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-12-08 09:35

Bill50x skrev:

Ja ja, jag tjatar,

Tack för tjatet. Ett par gånger till så kanske jag rentav försöker på min SB ;-)

/ B

:)

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2013-12-08 11:01

gflar skrev:Gör Linns nätverksspelare det bättre än vilken duglig DAC som helst?

Linn:s Klimax DS är den dugligaste DAC jag känner till, men även t.ex. Sneaky DS är tämligen duglig för priset. Jag känner flera som kör Sneaky DS som ren källa till div. anläggningar (även om den också har inbyggt effektförstärkeri).

F.ö.;"Duglig" tycker jag är ett allt för luddigt epitet. Vad som är dugligt för någon kanske inte alls betraktas som dugligt för en annan.

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2014-01-08 21:47

Inhandlade ett par Nad HP 50 Viso och fick 3 månaders wimp hifi gratis. Lite surt att det inte finns till PC ännu gör det lite svårt utvärdera med min Note 2a och Ipod Touch 3G. Spotify duger för portabelt bruk lär få dålig utväxling när jag går på stan och lär ju inte springa runt med mina bulkiga Sony CD 3000, JVC DX 1000 eller Audeze LCD-2 heller som dessutom mår bra av lite mer kräm än mina mp3 spelare fixar att leverera.

Men om de streamar lossless varför är 256 kb den maximala kvaliten att köpa skivorna för då??? Lyckas de verkligen komprimera formaten så pass utan att tappa ljudinformation?

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2014-02-12 15:02

Har fått lite information som kanske är intressant för en del som vill testa WIMP hifi. De kommer med en desktopversion i slutet av februari. Enligt dem så kommer det troligen också bli ett "testa på erbjudande" i och med lanseringen.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-02-12 15:49

Ja ja, jag tjatar,

Var läser jag om hur man gör?
... tycker jag!

Per

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2014-02-12 17:48

PerStromgren skrev:

Ja ja, jag tjatar,

Var läser jag om hur man gör?

Nuskavisedå.

"Mina program", du måste ladda ned. (Tror jag, men logga in på
SB's hemsida och installera WiMP, så ska det dyka upp i
Klämboxen. :-)

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-02-12 18:36

Kevin_Mitnick skrev:Från Wimps hemsida:

Var kan jag spela av WiMP HiFi?

WiMP HiFi är tillgänglig på Android-telefoner, iPhone, iPad, Sonos och Bluesound. Du kan också använda
det över Airplay. Kom ihåg att logga dig av och på WiMP för att få möjligheten till att välja HiFi under inställningar.

http://www.youtube.com/watch?v=NdBSNQ0I2YE

Varför kan jag inte använda Hifi på min PC/Mac?

I första hand har vi valt att prioritera telefoner, surfplattor och nätverksspelare. Vi jobbar med en
lösning for PC/Mac

Är det bara jag som tycker att det är en konstig prioritering? De borde väl prioritera Pc/Mac i första hand. Bärbart ljud brukar inte anses lika viktigt för många.

ehrrmmm. Och Linux förhoppningsvis. Men, men. I framtiden kanske folk börjar att förstå. ;) Frihet är frihet.
Of all the things I've lost, I miss my brain the most. /Ozzy Osbourne

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2014-02-12 22:45

Hur går det Per Strömgren?

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2014-02-13 01:46

denim44demon skrev:Har fått lite information som kanske är intressant för en del som vill testa WIMP hifi. De kommer med en desktopversion i slutet av februari. Enligt dem så kommer det troligen också bli ett "testa på erbjudande" i och med lanseringen.

Härligt att höra!

edit: att ha stora delar av världens musik tillgänglig direkt i perfekt cd-kvalitet måste väl ändå vara bland det bättre som hänt på länge för oss musikälskande hifi-tokar. Jag tycker det här får för lite uppmärksamhet sett till vad det innebär.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2014-02-13 10:45

Frutti skrev:
denim44demon skrev:Har fått lite information som kanske är intressant för en del som vill testa WIMP hifi. De kommer med en desktopversion i slutet av februari. Enligt dem så kommer det troligen också bli ett "testa på erbjudande" i och med lanseringen.

Härligt att höra!

edit: att ha stora delar av världens musik tillgänglig direkt i perfekt cd-kvalitet måste väl ändå vara bland det bättre som hänt på länge för oss musikälskande hifi-tokar. Jag tycker det här får för lite uppmärksamhet sett till vad det innebär.

Jag instämmer! Men jag tror att kommer att uppmärksammas mer när alla får tillgång till cd-kvalitet. Dvs när vi som spelar upp via dator får tillgång till hifi-kvalitet.

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2014-02-14 00:00

Frutti skrev:

Härligt att höra!

+100

Användarvisningsbild
hassel

Inläggav hassel » 2014-02-24 11:50

http://news.cision.com/se/wimp-music/r/ ... r,c9541533

Överlägsen ljudkvalitet på alla enheter – HiFi nu även på datorn
WiMP är den enda musiktjänst som erbjuder att streama i lossless-kvalitet. Musiken streamas med mer än dubbelt så hög bithastighet som konkurrenterna. Sedan WiMP HiFi lanserades i oktober har tusentals användare anslutit sig till tjänsten. WiMP HiFi finns sedan tidigare för mobiltelefoner, surfplattor och nätverksspelare och från och med i dag även för PC och Mac.
SL1210 XONE96 / ARIES S1 -> P100/DAC300 -> PR300 -> AM300 -> GURU 28

Användarvisningsbild
hassel

Inläggav hassel » 2014-02-24 11:51

Värt att notera är att man även slipper adobe air.
SL1210 XONE96 / ARIES S1 -> P100/DAC300 -> PR300 -> AM300 -> GURU 28

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2014-02-24 12:53

hassel skrev:http://news.cision.com/se/wimp-music/r/wimp-satsar-pa-hifi-och-musikvideor,c9541533

Överlägsen ljudkvalitet på alla enheter – HiFi nu även på datorn
WiMP är den enda musiktjänst som erbjuder att streama i lossless-kvalitet. Musiken streamas med mer än dubbelt så hög bithastighet som konkurrenterna. Sedan WiMP HiFi lanserades i oktober har tusentals användare anslutit sig till tjänsten. WiMP HiFi finns sedan tidigare för mobiltelefoner, surfplattor och nätverksspelare och från och med i dag även för PC och Mac.

Det kommer säkert att bli riktigt bra. Jag avvaktar dock tills wimp-hifi inte längre är i beta-stadiet för oss datoranvändare. Jag har ingen lust att betala 199kr i månaden för att vara beta-testare.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2014-02-24 19:30

Jag installerade WiMP-Hifi alldeles nyligen. Ska avnjutas under kvällen.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi