av mapem » 2005-10-25 16:27
Min gamla mor har ett par, som drivs av en Tandberg-reciever. Det är ju rätt enkla historier, små kuber med en uppåtriktad 9710. De låter trevligt, sprider musiken i rummet som en Carlsson-högtalare ska göra och den påträngande diskantåtergivningen från 9710an blir då inte så påträngande som om man hade den vänd direkt mot sina öron. Men High end är det ju inte frågan om, tiden har sprungit ifrån 9710-elementet enligt min uppfattning. Både bas och diskant rullar av lite för tidigt och upplösningen lämnar en del övrigt att önska. Tänk dig en OA5 som inte går lika lågt i basen och med lite mer diffus diskantåtergivning, men i övrigt ganska lika egenskaper, så är du rätt nära.
Jag har lovat ta hand om min mors grejor vid lämpligt tillfälle, hon använder inte sin anläggning längre (innehåller också en till Tandberg förklädd Thorens TD-150) och då kanske jag om jag orkar bygger om V-1orna till nån sorts OA 11 eller dylikt, med sc 165 och ct62 kanske. Fast man kanske skulle ta till ordentligt och köra med ScanSpeak och Hiquphone. Hi-end-V-1! Bara för att skrämmas lite!