Moderator: Redaktörer
imac skrev:Det är väl nog med argument att köra med helvågsrikning o inte någon halvkompromiss för att få till +/-. Hur många volt (AC) behöver trafon ge för att det ska bli en bra reglerad +/- 12V?
rikkitikkitavi skrev:Ja, en 60 VA trafo tex
IngOehman skrev:Om det är en snygg och störningsfri matning man vill ha (jag antar det eftersom
missnöje med originalnätdelen tydligen fanns) så vill jag påminna om mitt förslag
på nätdel som går på bara några hundra kronor och är exemplariskt snygg.
Det man behöver är alltså bara en pytteliten trafo (endast för laddning), två dioder
och en knapp med vilken man väljer om man skall ladda, ha avstängt eller lyssna.
Och förstås de två blyackarna. Jag tror de finns på biltema för 89:- styck.
Vh, iö
Lazyworm skrev:Det borde väl vara tillräckligt med en mini-trafo + likriktare, en 7812, en 7912 och några kondensatorer?
rikkitikkitavi skrev:Jo, de allra flesta 3V A trafos har så stor reglering att 9 V AC knappast räcker att överladda ett friskt batteri med alla(hjärn) cellerna i behåll.
Och många är kortslutningssäkra pga deras konstruktion ( hög reglering tack vare hög läckinduktans )
Men nu ville imac ha +-12 1A , så det betyder att det är lite klent kanske.
Men för en op- grunka , tex ett litet analogt filter why not.
IngOehman skrev:Om det finns något specifikt med originalnätdelens EGENSKAPER (vill skilja
mellan egenskaper och uppbyggnad, då bara det förstnämnda har teknisk
betydelse) som du ogillar så kanske det är en bättre ide att rätta till detta
med någon enkel modifikation?
Så, finns det något konkret problem du har upptäckt, kan beskriva, och du
vill bli av med?
Vh, iö
Intressant kommentar som du gärna får utveckla!AndersP skrev:Inte lätt att hjälpa dom som ingen hjälp vill ha tydligen.
rolfzetterberg skrev:Nädå,inte alls!
Varför ska man köpa nya?De slits ju inte speciellt mycket.Dessutom finns det säkert tusentals liggande hos radioamatörer och scannerlyssnare som inte har nytta av dem längre.
Och de kan väl knappast kallas labaggregat,Öhman?
Tänkte egentligen inte skriva det här,men jag har buntvis av sådana här som jag kan släppa till ett pris långt under det i länken.Jag behöver rensa.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster