Vilken är enklaste lösningen f. trådlös överf. av musik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Vilken är enklaste lösningen f. trådlös överf. av musik

Inläggav paa » 2013-11-02 14:30

Vilken är enklaste lösningen för trådlös överföring av musik från telefon, padda eller laptop. Det ska helst vara kompatibelt med alla tänkbara musiktjänster och all mediamjukvara.
Är senaste Bluetoothversion tillräckligt bra, eller vad finns det egentligen på marknaden?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Re: Vilken är enklaste lösningen f. trådlös överf. av musik

Inläggav Lazyworm » 2013-11-02 16:16

paa skrev:Vilken är enklaste lösningen för trådlös överföring av musik från telefon, padda eller laptop. Det ska helst vara kompatibelt med alla tänkbara musiktjänster och all mediamjukvara.
Är senaste Bluetoothversion tillräckligt bra, eller vad finns det egentligen på marknaden?

Bluetoth är ju lite vansligt vid större avstånd.
Sen är det beroende på vilken kvalite du ska streama, FLAC så krävs det hyfsad bandbredd för att inte hacka.
Vill du kommunicera med alla tänkbara musiktjänster så måste du göra en egen implementation som kommunicerar med de olika API, det skulle kunna vara en riktigt bra tjänst att hämta från samtliga musiktjänster och strema ut via eget api :)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2013-11-02 16:40

Blåtand funkar och är nog i princip det enda som funkar enligt din kravspec om du inte vill ha externa donglar (dvs om din bärbara, padda och telefon har BT då...).
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-11-02 17:58

Jag kör en liten mediadator som jag skickar musik till från padda m.h.a. Airplay. Enkelt och smidigt enligt mig.
Smile, this is a hobby! :)

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-11-03 12:15

Jag undrar samma sak..
Jag kör idag foobar via dess uPnP-server trådlöst till en wd tv live mediaspelare och optiskt ifrån den in i dacen.. Ingen kvalitetsförlust såvitt jag kan höra och sanslöst smidigt för musikuppspelning. Problemet är att det ju bara fungerar för de filer jag spelar upp via foobar (eller jRiver eller vad man nu vill använda)..
Spotify, youtube osv funkar ju inte..

Enklast, om man vill behålla ljudkvalitet är nog en Nuforce AirDac..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1167804
Den ska låta bra sägs det, och då den tar över som ljudkort i datorn så funkar ju även spotify osv.
Rätt klumpig adapter som ska in i datorn dock, och ingenting för något annat än just dator..

Knivigt detta. Jag vet att johansthlm här kan köra t.ex spotify trådlöst ifrån ipad till stereon men vet inte hur han gör det. Står en mac mini i hans bänk så den tar emot och skickar vidare till dac men hur det är löst rentmjukvarumässigt vet jag inte och ska man väga in vad en ny mac mini kostar så är det ju ingen direkt billig lösning.

Men ett pm till honom kanske kan ge lite bättre klarhet.
Mycket trevlig!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-11-03 12:44

Vet inte om det är den enklaste metoden, men jag tycker
att Apples Airport funkar mycket bra. Via Airporten kan
jag strömma musik från i princip vilken källa som helst.

Telefon, padda och datorer fungerar bra. Dessutom går
det att ansluta en extern valfri DAC.

Rätt enkelt egentligen.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-11-03 12:54

Håller med Neffe, kan inte se att det finns något enklare sätt. Åtminstone inte om man har Appleprodukter. Har ingen aning om hur kompatibel den är i andra operativsystem, om den fungerar ö. h. t.

Däremot är inte tillförlitligheten 100% vad gäller överföringen. Det förekommer hack och små avbrott i musiken vissa dagar, men det är vid de tillfällen när hastigheten i det trådlösa nätverket sjunker (och att det händer har nog inte med min Airport Express att göra, utan det problemet sitter någon annanstans) till stillastående.

Trots detta är jag väldigt nöjd med min.
2021 maj på Spotify

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-11-03 12:59

shifts skrev:Håller med Neffe, kan inte se att det finns något enklare sätt. Åtminstone inte om man har Appleprodukter. Har ingen aning om hur kompatibel den är i andra operativsystem, om den fungerar ö. h. t.

Däremot är inte tillförlitligheten 100% vad gäller överföringen. Det förekommer hack och små avbrott i musiken vissa dagar, men det är vid de tillfällen när hastigheten i det trådlösa nätverket sjunker (och att det händer har nog inte med min Airport Express att göra, utan det problemet sitter någon annanstans) till stillastående.

Trots detta är jag väldigt nöjd med min.

Har aldrig upplevt några hack eller avbrott. Det bara funkar.

Tyvärr är det svårt att få det att funka med Android, men med
PC ska det funka.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2013-12-09 14:04

Vilken mjukvara behöver jag för att skicka Spotify trådlöst från min Laptop-PC till Airport Express? Måste jag ha nån Air-sändare av något slag dessutom?
Tänkte köra digitalt mellan Aiport E och Emotiva UMC-1. Det är väl Toslink va?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2013-12-09 14:51

Jag har provat lite olika lösningar hos mig och för tillfället kör jag via Bluetooth då min marantzförstärkare har en så mottagare man kan koppla in. Det fungerar bra, nån enstaka artefakt kan smyga sig in men på det hela fungerar det över förväntan. Jag körde tidigare trådat via en HRT iStreamer som lät bättre men nu låter det ändå helt ok. Bluetooth ska tydligen komprimera en del men det är inget som stör mig nämnvärt men tror det kan skilja en del mellan apparater.

Jag har en nuforce air dac hemma nu som jag ska skicka tillbaka då den stör ut mitt wifi. Går alltså inte att köra Spotify och skicka signalen till stereon på samma gång vilket tar bort poängen lite för mig... kör jag lagrat material på plattan och skickar låter det dock förträffligt så det är en riktigt bra dac. Det verkar dock inte vara ett vanligt problem, hittar inget direkt när jag söker och Dustin har bara en reklamation sen tidigare på den. Har du dessutom en dualband router som du kan låsa på 5ghz så är det ju inte ens ett teoretiskt problem.
http://www.dustinhome.se/product/501062 ... ipad-ipod/ din för 1100 med frakt om du vill prova. Sändaren är väldigt smidig och det följer med en sladd så man kan ladda fastän dongeln sitter i.

Jag har också kört med apple tv men den har bara digitala utgångar så man måste ju ha optisk eller HDMI i stärkaren. Låter bra men jag upplever en fördröjning vid låtbyte i spotify som stör mig lite.

Hade inte NuForcen bråkat med mitt wifi hade jag definitivt kört med den. Klockren manick i övrigt.

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2013-12-09 14:52

AndersP skrev:Vilken mjukvara behöver jag för att skicka Spotify trådlöst från min Laptop-PC till Airport Express? Måste jag ha nån Air-sändare av något slag dessutom?
Tänkte köra digitalt mellan Aiport E och Emotiva UMC-1. Det är väl Toslink va?

airfoil

https://rogueamoeba.com/airfoil/windows/

Användarvisningsbild
Morello

Re: Vilken är enklaste lösningen f. trådlös överf. av musik

Inläggav Morello » 2013-12-09 15:45

paa skrev:Vilken är enklaste lösningen för trådlös överföring av musik från telefon, padda eller laptop. Det ska helst vara kompatibelt med alla tänkbara musiktjänster och all mediamjukvara.

Enklast torde väl gammal hederlig amplitudmodulerad (AM) radio vara.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2013-12-09 15:58

:)

Man får tacka för erbjudande och tips! DAC finns i UMC-1 så jag passar på din Nuforce.
Jag har alltid funderat på varför Apple-TV säljs i sånna mängder. Den verkar vara en medioker mediaspelare, full med begränsningar. Den verkar inte precis gjord för lokala media heller. Nu börjar det klarna lite... :oops:
Jag tycker det här med i-prylar är lite scary. Hoppas man slipper skaffa iTunes-konto. Ska man tro killarna i South Park (s15e01) kan konsekvenserna bli vådliga. :lol:

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2013-12-09 16:04

Morello: Jag tror man måste ha tillstånd för radiosändare av den typen. Om du tycker det verkar vara en bra lösning för applikationen vill jag önska dig lycka till med din ide.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-12-09 16:15

Jag är också ute efter en lösning där jag via enbart WiFi från datorn kan plocka ut ljudet och köra ut ur stereon.
Oavsett om det är uppspelat från VLC, foobar eller YouTube...

Kan man göra detta med hjälp av Apple Tv alltså ? 8O
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2013-12-09 16:52

AndersP skrev::)

Man får tacka för erbjudande och tips! DAC finns i UMC-1 så jag passar på din Nuforce.
Jag har alltid funderat på varför Apple-TV säljs i sånna mängder. Den verkar vara en medioker mediaspelare, full med begränsningar. Den verkar inte precis gjord för lokala media heller. Nu börjar det klarna lite... :oops:
Jag tycker det här med i-prylar är lite scary. Hoppas man slipper skaffa iTunes-konto. Ska man tro killarna i South Park (s15e01) kan konsekvenserna bli vådliga. :lol:

För att förtydliga så är jag supernöjd med apple tv:n som mediaspelare till tv:n. Otroligt lätt och smidigt att skicka saker från telefon/padda till tv, kolla filmer och serier från Netflix osv.

Som ren ljudförmedlare i stereoanläggningen är jag dock inte lika imponerad, det låter bra men finns en viss fördröjning som blir mer påtalande när man byter låtar. Är du inte en sån som byter låtar ofta så är det inget bekymmer. Har du dessutom lediga digitala platser i din dac så är det ju värt att pröva, öppet köp vettu.

Annars så är blutooth helt ok men lite mer begränsat i räckvidd. Hifiklubben har några varianter
http://www.hifiklubben.se/Streaming/Bluetooth/

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2013-12-09 16:54

DVD-ai skrev:Jag är också ute efter en lösning där jag via enbart WiFi från datorn kan plocka ut ljudet och köra ut ur stereon.

Jupp, med airfoil i datorn kan du välja appleTV som ljudutgång för allt du kör på datorn. Digitalt ut då asså. Vill du ha analogt får du ha en airport express.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-12-09 17:44

andyman_se skrev:
DVD-ai skrev:Jag är också ute efter en lösning där jag via enbart WiFi från datorn kan plocka ut ljudet och köra ut ur stereon.

Jupp, med airfoil i datorn kan du välja appleTV som ljudutgång för allt du kör på datorn. Digitalt ut då asså. Vill du ha analogt får du ha en airport express.

Chitt vad bra !

Airportexpress fungerar likadant ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2013-12-09 17:53

Om du kör Apple funkar det rakt av, annars måste du ha ett program för Airplay. Tex Airfoil. Det använder jag, o det funkar kanon.

Nackdelen med Mac är att det blir krångligare med Flac-filer.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-12-10 09:34

Ok, Airfoil är en en bra och enkel programvara ?

Hmm, problem med FLAC är synd då jag har mycket av den varan, gäller detta även AppleTv ? Att den inte gillar flac ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-12-10 11:04

med AppleTV kan man även få upp filmer m.m. trådlöst ?

det verkar så, som att det ska fungera även om man inte har en apple dator, går även detta att göra med Airfoil ? 8O

ledsen för dom noobiga frågorna men just detta har jag helt missat och undrar om ni har erfarenhet av detta ?! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-10 11:49

Airfoil fungerar oavsett vilken typ av dator du har. Så länge du har ett OS som programmet fungerar på dvs.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-12-10 11:55

okey, jag läste att man kan få upp datorns skrivbord, alltså dubblera skärmen upp på TV'n, det är ju hur användbart som helst !

Men samtidigt så läste jag att den inte tar MVK, Divx eller Avi format ?
Gäller detta även om jag på datorn har en film i säg Divx, som jag öppnar med t.ex. VLC och spelar upp detta på datorn och AppleTV bara klonar skärmen och ljudet till min TV

Fungerar detta då ?
eller kommer den vägra att strema bilden ?! :?

För jag är verkligen enbart intresserad av streming funtionen, att använda AppleTV som mediacentral är jag helt ointresserad av så format som den själv stödjer är helt ointressant...
Bara den kan "skicka vidare" det jag spelar upp på datorn så är jag nöjd !

Gäller även om jag öppnar en Flac fil i Foobar och spelar upp, och jag bara har klonat skärmen och ljudet.
Kan den hantera det då eller får jag konvertera allt till MP3 på datorn ?

det framgår ingenstans svaren på dessa frågor tycker jag :roll:
Mvh//David

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-12-10 12:27

AndreasArvidsson skrev:Airfoil fungerar oavsett vilken typ av dator du har. Så länge du har ett OS som programmet fungerar på dvs.

Har du rekommendation på en lämplig airfoil-apparat som kan anslutas till förstärkaren? Helst en rätt billig, jag tänkte inte köra något bättre än youtube och slikt genom den.

Kan förresten min Ipad spela till en airfoil?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-10 12:32

David: jag har inte använt airfoil ihop med en appleTV så vet tyvärr inte hur bilddubbleringen fungerar.

Per: Apple Airport express tex. Har optisk ut.
http://www.apple.com/airport-express/specs/

Annars kan du läsa här för olika sätt att ta mot ljudet:
http://www.rogueamoeba.com/airfoil/speakers.php

Airfoi finns till ios:
http://rogueamoeba.com/airfoil/ios/

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-12-10 12:37

AndreasArvidsson skrev:David: jag har inte använt airfoil ihop med en appleTV så vet tyvärr inte hur bilddubbleringen fungerar.

Per: Apple Airport express tex. Har optisk ut.

Annars kan du läsa här för olika sätt att ta mot ljudet:
http://www.rogueamoeba.com/airfoil/speakers.php

Airfoi finns till ios:
http://rogueamoeba.com/airfoil/ios/

okey, synd att jag inte hittar någon som verkar veta xD

Haha jag får leta vidare efter svar på min fråga :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-10 12:40

Den som söker skola finna

Lycka till :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-12-10 12:48

N verkar jag ha hittat lite text som styrker att det ska gå att gör ajust det jag tänkte :)

https://discussions.apple.com/message/12577328#12577328

I alla fall spela upp musik via foobar och då så även Flac.

men jag ska kolla vidare så får vi se om jag hittar något som styrker att även MKV och Divx kan fungera på samma sätt direkt via VLC ;)

Hittat lite ytterligare: http://forums.slimdevices.com/showthread.php?98254-Ipeng-playback-Flac-streaming-to-Apple-Tv-3-with-airplay-quality
Mvh//David

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-12-10 13:22

AndreasArvidsson skrev:Per: Apple Airport express tex. Har optisk ut.

Du har höga tankar om vad en Quad-förstärkare från tidigt 80-tal har för anslutningar! :)

Tack för tips, jag ska läsa på!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-12-10 13:23

http://www.airsquirrels.com/airparrot/

med denna så kan man göra typ allt verkar det som :)
Mvh//David

Nästa

Återgå till Generellt om hifi