Bra / Dåligt?

Moderator: Redaktörer
jonasp skrev:Hej NNord!
Jag tycker inte det är någon bra idé med LajnSårs, inte nu längre. Jag var ett tag lockad av känslighet och ljudtrycksförmåga, men har lagt ner alla sådana idéer på hyllan.
Orsak?
Knoppens argumentation främst på hififorum, med att en linjekälla orsakar problem vid höga frekvenser. Det blir en för stor strålare.
Naqref fyllde på med simuleringar som visade effekten, har jag för mig...
mvh
JonasP (alias j.persson på "andra" ställen)
PS. Men NN, du hade väl inte tid...?DS
petersteindl skrev::D Ja Naq och jonasp tycker väldigt illa om Line Source och avråder principiellt från den högtalarprincipen.
petersteindl skrev::D Ja Naq och jonasp tycker väldigt illa om Line Source och avråder principiellt från den högtalarprincipen. LajnSårs är ingen bra idé, vad jag förstår.
Mvh
Peter
Kraniet skrev:nu har jag ju inte lyssnat på Keeles CBT. men det ser inte ut att kunna göra en missnöjd. Mätningar visar på smått otrolig prestanda.
edit: dock verkar ju raka linjer vara betydligt sämre, och allra sämst är att böja linjen framåt som en del fått för sig att göra.
böjd bakåt och med applicerad shading så verkar det hända intressanta grejor.
celef skrev:Kraniet skrev:nu har jag ju inte lyssnat på Keeles CBT. men det ser inte ut att kunna göra en missnöjd. Mätningar visar på smått otrolig prestanda.
edit: dock verkar ju raka linjer vara betydligt sämre, och allra sämst är att böja linjen framåt som en del fått för sig att göra.
Frågan är om inte cbt mest är en mät och simuleringsprodukt mer än en riktigt god musikåtergivare
varför låter det bättre med en bakåtböjd linje? Böjda linjer är väl bara bra när linjen är förhållandevis kort
Stora planarhögtalare brukar inte vara böjda bakåt och ej heller brukar de mäta särskilt bra, ändå brukar de låta väldigt bra
Kraniet skrev:Men Oändligt långa saker är inte så praktiska i ett hem heller..
Ja den upplevda punchen som de ger i mellanbas/mellanregister, den kommer inte ens ditt system i närheten av.Komorok skrev:Jag sitter och tittar igenom andra gamla trådar och fann denna där det finns bilder på NNords K2or som är väldigt balla.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=2247
Och här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=2613
Det beror på hur många år till det dröjer innan du är klar.Komorok skrev:Spännande! Jag hade tänkt att mäta upp mitt system när rummet är klart och då kanske vi kan prata med NNord och jämföra lite. Det är ju hyggligt jämförbara system vi spelar med om nu NNord har Aurora i drift.
Kraniet skrev:celef skrev:Kraniet skrev:nu har jag ju inte lyssnat på Keeles CBT. men det ser inte ut att kunna göra en missnöjd. Mätningar visar på smått otrolig prestanda.
Frågan är om inte cbt mest är en mät och simuleringsprodukt mer än en riktigt god musikåtergivare
varför låter det bättre med en bakåtböjd linje? Böjda linjer är väl bara bra när linjen är förhållandevis kort
Stora planarhögtalare brukar inte vara böjda bakåt och ej heller brukar de mäta särskilt bra, ändå brukar de låta väldigt bra
ja smaken är ju som baken. Jag har då aldrig hört en panelhögtalare som låtit bra.
Många menar att Quad är den panelhögtalare som låter bäst men det är ju en väldigt speciell variant som inte alls jobbar som en "panelhögtalare".
Läser man lite mellan raderna i Toolse bok så ser man att Martin Logan presterar riktigt dåligt i Harmans tester, ingen vill ha dom om de bara ska välja med öronen. Deras blinda tester visar ju en väldigt stark korrelation mellan frekvensgång och upplevd "fidelitet"..
Huruvida CBT låter "musik" eller ej vet jag inte då jag inte hört på dom. Men sett till frekvensmätningar ser det ju väldigt lovande ut. Kanske ger linjeeffekten lite för mycket "hörlursskänsla"? Antar dock att de inte har så mycket problem med kantring av ljudbilden.
Ang böjningen av linjen så är det väl så att det bara behövs då den inte är oändligt lång. Men Oändligt långa saker är inte så praktiska i ett hem heller..
Nissep skrev:Toole talar rätt gott om CBT.
http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/CBT.php
En bit ner kommer hans citat.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster