NAD 208 blir aldrig omodern

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2013-12-11 02:37

PappaBas skrev:Mitt intryck är som 208:an är lite som en gammal italiensk sportbil. Kräver en jäkla massa underhåll. Gillar inte att startas och stoppas. Men när den väl går så förlåter man dess olater? :)

Jag håller inte alls med. Mitt NAD 208 steg har jag bara behövt stänga på och av de sisnaste 5 åren. Min gamla (närmare 50 år) italienska sportbil har jag behövt byta en kylarslang på under samma period...

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-12-11 13:19

Kaha skrev:
PappaBas skrev:Mitt intryck är som 208:an är lite som en gammal italiensk sportbil. Kräver en jäkla massa underhåll. Gillar inte att startas och stoppas. Men när den väl går så förlåter man dess olater? :)

Jag håller inte alls med. Mitt NAD 208 steg har jag bara behövt stänga på och av de sisnaste 5 åren. Min gamla (närmare 50 år) italienska sportbil har jag behövt byta en kylarslang på under samma period...

Då har du haft tur eller så kör du inte så mycket :)
En av mina kompisar är chefsmekaniker på AutoRopa och tidigare var han på Von Braun.

Det är egentligen först nu med dubbelkoppling som man inte behöver byta koppling var 2000e mil t.ex. (eller gamla manuella såklart)

Men tittar man överlag på gamla lambos och Ferrari så kräver dom mycket underhåll om man inte ska ha dom i garage större delen av året.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-12-11 15:58

Lazyworm skrev:
Men tittar man överlag på gamla lambos och Ferrari så kräver dom mycket underhåll om man inte ska ha dom i garage större delen av året.

Hatten av till de som rattar riktiga sportbilar året runt!!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-12-11 16:09

sportbilsentusiasten skrev:
Lazyworm skrev:

Hatten av till de som rattar riktiga sportbilar året runt!!

Hatten av! Du menar att de har dött? 8)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-12-11 16:21

Lazyworm skrev:
Kaha skrev:

Då har du haft tur eller så kör du inte så mycket :)
En av mina kompisar är chefsmekaniker på AutoRopa och tidigare var han på Von Braun.

Det är egentligen först nu med dubbelkoppling som man inte behöver byta koppling var 2000e mil t.ex. (eller gamla manuella såklart)

Men nu tror jag Kaha pratar om italienska standardvagnar (alfa etc.) och då bör nog kopplingen hålla minst 100 000 km.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-12-11 16:34

Jag känner en som mekade Alfor förut. Det var en massa problem med bl.a kamaxlarna. Han skickade på slutet helt fabriksnya kamaxlar till härdverkstad för omhärdning innan han monterade in dom, annars gick dom slut på några tusen mil.
Sen var det ju det där med rosten, speciellt på Alfasud...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-11 16:56

Kaha skrev:

Jag stänger i princip bara av mitt slutsteg när jag någon gång röjer bland kablarna. Under hösten har det varit avstängt några sekunder då och då när jag pysslat med nätkabelskifte. Jag hoppas att det är rätt taktik för att få det att må bra och må bra länge.
Sitter nöjd :)

Föregående

Återgå till Teknikforum