Äldre REL subbar - är de bra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Äldre REL subbar - är de bra?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-12-11 14:40

Kollar på lite äldre beggade REL subbar.
vad är era erfarenheter?

2000-2005
De jag hittat beggat heter Studio II, III (III nyast?) från tidigt 2000tal.
Tror de var deras bästa dåtida subbar

ST-serien är den vanligaste o de heter
Stampede (billigast)
Strata
Storm
Stadium
Stentor (dyrast)

2005 o frammåt
Britiania-serien som finns i:
B1
B2
B3
Där B1 var störst/dyrast.

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2013-12-11 16:54

Hade en strom III en gång i tiden.
Fungerade ypperligt tillsammans med mina stativhögtalare, ingen nätdel som brummade som vissa andra märken led av (velodyne t.ex). Storm III verkar även finnas som mkI/mkII även om de inte är/var märkta som det, tror bara att lfe-ingångarna var märkta höger/vänster på mkII och som high/low på mkI

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2013-12-11 17:43

Dom äldre är väl riktiga REL, dom blev uppköpt för något år sedan. Ju äldre ju bättre? :-)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-12-11 18:15

DorreN skrev:Dom äldre är väl riktiga REL, dom blev uppköpt för något år sedan. Ju äldre ju bättre? :-)

Ja, fler initierade säger att de nya modellerna är sämre.
Jag har hört att de nya ägarena drar ned på kvaliteten (sämre lådor,steg o element samt flyttad produktion) för att kunna leva på namnet innan kunderna märker skillnaden.

Därav min jakt efter beggade grejjer.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-12-11 18:37

REL Stentor-basarna kallas fortfarande referenser av många på utländska forum när det kommet till musikåtergivning. De spelade djupt och rent. Tyvärr var de största modellerna stora som soffbord och idag kan basar som är en sjättedel så stora spela lika starkt.

Bra grejer hursomhelst!
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-12-11 19:37

Den jag vet att du inte skall ha är en Rel Quake. Satan vilket mög !

Köpte en beggad Quake och sålde den efter en vecka. Men annars är det svårt att hitta dåliga subwoofers från Rel! Siktar man på större modeller funkar det garanterat.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-12-11 20:38

bassman skrev:Den jag vet att du inte skall ha är en Rel Quake. Satan vilket mög !

Ja Q-serien är instegsserien som är värsta budgetgrejerna

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-11 20:56

Har för mig att de gjorde sig bäst med låg delning. Minimum Storm och gamla serien före de nya.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-12-11 21:37

Stadium III har jag lyssnat en del på, den lät väldigt bra vill jag minnas!
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-12-12 10:12

Alla REL subbar jag hört har låtit dåligt. Alla (utom en) mätningar jag sett är dessutom riktigt usla. Undantaget kommre jag inte ihåg namnet på.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-12-12 10:38

steveo1234 skrev:Alla REL subbar jag hört har låtit dåligt. Alla (utom en) mätningar jag sett är dessutom riktigt usla. Undantaget kommre jag inte ihåg namnet på.

På vilket sätt lät de dåligt?
Du vet om att REL tänker lite annorlunda och vill helst att subben bara delas lååååågt, långt under "INO-normen 80Hz" så om man kastar in en REL i ett INO toppsystem blir det säkert inte optimalt.
Nej REL vill helst att man kör frontarna i full range.

Hur ser en dålig resp bra mätning ut?
Kan du rent av länka till några?

Har du hört några BRA subbar då? Vilka?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-12-12 11:44

sportbilsentusiasten skrev:
steveo1234 skrev:Alla REL subbar jag hört har låtit dåligt. Alla (utom en) mätningar jag sett är dessutom riktigt usla. Undantaget kommre jag inte ihåg namnet på.

På vilket sätt lät de dåligt?
Du vet om att REL tänker lite annorlunda och vill helst att subben bara delas lååååågt, långt under "INO-normen 80Hz" så om man kastar in en REL i ett INO toppsystem blir det säkert inte optimalt.

Hur ser en dålig resp bra mätning ut?
Kan du rent av länka till några?

Har du hört några BRA subbar då? Vilka?

De distade redan vid lågt ljudtryck. Riktigt lågt ljudtryck. Dessutom spelade långnt ifrån tillräckligt starkt för att jag skulle klara mig ens med dussintals lådor.
Dåliga mätningar kan du se här, de är helt fruktansvärt usla.

http://www.hometheatershack.com/forums/ ... 305-a.html
http://www.hometheatershack.com/forums/ ... m-5-a.html

Bra subbar? Ett antal DIY lösningar. Velodyne DD18 vid låga nivåer. LTS versioner låter mycket bra på låga nivåer de också. De enda jag hört som jag tyckt var tillräckligt bra är tre olika IB installationer.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-12-12 12:12

sportbilsentusiasten skrev:På vilket sätt lät de dåligt?

...

Precis, du har själv svarat på din fråga varför det inte blir bra. :wink:

Sedan kan man väl tillägga att i och med deras filosofi så har inte deras basmoduler några inbygga högpassfilter heller, vilket gör att man helst bör använda andra delningsfilter, t.ex. i hembioreceivern. Dock får man då normalt sett bara mono för subbaskanalen. Då blir liksom det inget kvar, det är en baslåda med inbyggd förstärkare. Steget till att skaffa sig ett flertal passiva basmoduler drivna av extern förstärkare och separat delningsfilter lir då inte särskilt stort. Personligen skulle jag aldrig kunna leva med endast en subb i mitt huvudsystem, det blir så stora problem med rumsresonanser då. Så m du appselut vill ha REL så tycker jag att du bör leta upp en modell som har STOR låda, och sedan sondera begmarknaden och se om du kan fa tag på åtminstone två stycken, gärna fyra. Men då återigen, passiva basmoduler kan vara mer lockande.

Ofta vill jag minnas att RELs lite äldre subbwåffrar ser ut att ha nästan alltid ha för liten portdiameter. För små lådor kanske, så att det inte fick plats för en lång port med större diameter. Kompromiss, m.a.o.! Dessutom hade de ofta ingen port med rundade ändar heller. Lite oelegenat eller rent av taffligt utförande kan jag tycka.

Det enda jag kan komma på som var rapporterat som bra i tester var väl att REL som regel var avstämda relativt väl så att de fungerar bra för musikåtergivning, vilket man inte kan säga om de flesta andra subbwåffrar.

Men deras idéer om att inte högpassfiltrera topparna är rent knas anser jag.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-12-12 14:20

Om inte jag minns fel Johan var du och jag tillsammans på Lefflers i Linköping och lyssnade på Magnepan tillsammans med REL Stadium III. Jag vill minnas att du inte först förstod att subben var på utan var imponerad av basförmågan av Magnepan. Mao, integrationen var vid detta fall inte katastrofal i alla fall ;). För mig att du tyckte det lät bra (kan dock minnas fel naturligtvis).

Lefflers stora sum är ganska tacksamt att spela i så problemet med en bas blir inte så markant där.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-12-12 14:25

:)

Jag minns att vi var där och att det var trevligt!

Jag kommer dock inte ihåg någonting om vad vi lyssnade på eller hur det lät. Kul att du kommer ihåg!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-12-12 14:43

REL Stadium III är det den heter!
Det är den enda vettiga basen jag sett från REL. Inte prisvärd, men mäter i alla fall acceptabelt.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-12-13 17:31

Tack bra feedback!

Börjar snegla på SVS istället. Är de bra subbar?

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2013-12-13 20:07

sportbilsentusiasten skrev:Tack bra feedback!

Börjar snegla på SVS istället. Är de bra subbar?

absolut! Det har jag haft en. Den lät kanonbra faktiskt :D

Värt att överväga är att köpa en antimode också! Den gjorde underverk för basen hemma hos mig. Som natt och dag utan den :D

Användarvisningsbild
husa390

Inläggav husa390 » 2013-12-14 01:24

Har en REL 518 sub funkar kanonbra till min aktiva linnanlägggning. Bara att sätta upp suben och justera volym och frekvens. Inga problem med inställningar funkade direkt.
Delar den så lågt det går vid 30Hz och väldigt liten volym. Signalen tagen direkt från högtalar utgångarna (enl rel) direkt på förstärkaren som sköter basen. Ger all bas under 50 hz och nedåt där mina 212 bryter av med dom aktiva korten. Dock är den ju inte speciellt gammal!!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-12-16 17:49

Intressant husa390, bor du i närheten av göteborg så man kan komma o lyssna?

Användarvisningsbild
husa390

Inläggav husa390 » 2013-12-16 21:18

sportbilsentusiasten skrev:Intressant husa390, bor du i närheten av göteborg så man kan komma o lyssna?

Bor i Borås, du är alltid välkommen! Hade skrivit fel modellnr på subben,ursäkta! Har provat minsta Majiksubben och Velodyne spl 800 ultra dessa funkade inget vidare hos mej!

Min anläggning: A6100, Majik I, Renew Ds, A212, Rel R 218, AVA Media RS3, Linn silver signalkablar, K600 högtalarkablar, Denon Dp-57L

Återgå till Generellt om hifi