Exempel,

Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:Jag har svårt att förstå vad dippen vid ca 3kHz kommer sig av måste jag erkänna. De andra dipparna högre upp gissar jag att de kommer sig av bakväggen.
Komorok skrev:Då tror jag att det låter ganska snällt, men rätt bra.
Komorok skrev:Bakväggen är ju rimligtvis den vägg som man har bakom sig när man sitter i soffan. Om bakväggen är där högtalarna står så kan man ju fundera över var framväggen är...
eljulio skrev:Komorok skrev:Då tror jag att det låter ganska snällt, men rätt bra.
Snällt, men ganska bra...
Tja, snällt. I jämförelse med ditt system låter väl det mesta snällt...![]()
Tycker nog att det låter rätt bra ändå, skulle gärna höra pi60 hemma och jämföra, men det är ont om detta i Kalmartrakten vad det verkar.
eljulio skrev:Komorok skrev:Bakväggen är ju rimligtvis den vägg som man har bakom sig när man sitter i soffan. Om bakväggen är där högtalarna står så kan man ju fundera över var framväggen är...
äh, förstod nog vad du menade egentligen, men detta är faktiskt.se och här kan det mesta klyvas i atomer... nåväl, huvet klyvs av öppen yta bakåt och väggen. Typ.
Komorok skrev:Bakväggen är ju rimligtvis den vägg som man har bakom sig när man sitter i soffan. Om bakväggen är där högtalarna står så kan man ju fundera över var framväggen är...
eljulio skrev:AndreasArvidsson skrev:Mätningen säger en hel del, men också en hel del som saknas. Med mer kunskap(dvs utan mina briser) i kombination med fler mätningar så kan man nog få en ganska bra bild tror jag.
Vad säger dig mätningen?
Komorok skrev:eljulio skrev:Komorok skrev:Bakväggen är ju rimligtvis den vägg som man har bakom sig när man sitter i soffan. Om bakväggen är där högtalarna står så kan man ju fundera över var framväggen är...
äh, förstod nog vad du menade egentligen, men detta är faktiskt.se och här kan det mesta klyvas i atomer... nåväl, huvet klyvs av öppen yta bakåt och väggen. Typ.
Det räckte för att ge interferenser iaf.
eljulio skrev:Jag vet, google finns, men vad är inferferenser?
Objektivisten skrev:Komorok skrev:Bakväggen är ju rimligtvis den vägg som man har bakom sig när man sitter i soffan. Om bakväggen är där högtalarna står så kan man ju fundera över var framväggen är...
Mellanväggen är mellan muttan och anus, det kan man iaf vara säker på.
AndreasArvidsson skrev:eljulio skrev:AndreasArvidsson skrev:Mätningen säger en hel del, men också en hel del som saknas. Med mer kunskap(dvs utan mina briser) i kombination med fler mätningar så kan man nog få en ganska bra bild tror jag.
Vad säger dig mätningen?
Hmm vad skall jag börja.Observera att detta verkligen inte är min starkaste sida, men jag skall försöka iaf.
Tonkurvan visar mig fördelningen mellan registren. Den visar att du har en ganska bra fördelning. Inte för bastung eller vasst. Kanske kan toppen vid 6kHz störa.
Basen rullar av vid 35-40Hz så det rör sig förmodligen om en portad fullregisterhögtalare. Dessutom förmodligen golvare, men kan även vara en lägre avstämd stativare.
Efterklangen ligger på mycket bra nivå. Jag skulle säga att rummet är ombonat och förmodligen något dämpat.
Tonkuva och efterklang säger ju dock långt ifrån allt om hur det låter, men av det som mätningen visar så tror jag att det låter bra.
Komorok skrev:Adzer: Tror du inte att toppen vid 6kHz är av interferenskaraktär precis som dipparna och topparna som följer lite högre upp?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], MPE och 23 gäster