Pip eller OA58?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dumle

Pip eller OA58?

Inläggav dumle » 2005-10-26 11:37

Olika konstruktioner - samma konstruktör.

Har redan PiP. Behöver nu högtalare till v-rummet:

8x4 m. rum, 2,50 i tak, sparsamt möblerat "modernt" rum, ekpakett, soffgrupp m. matta i ena änden av rummet, matplats m. matta i andra (och vid denna kortsida kommer även burkarna stå med ett så kallat "sideboard" mellan).

Är ju mycket nöjd med PiP och tänkte köpa igen, men min "bättre hälft" har nu fallit för utseendet hos OA58. Och eftersom jag fallit för utseendet hos henne så vill man ju göra henne glad.

Jag har ingen egen erfarenhet av OA58.

Hårdlyssning kommer fortfarande ske i mitt TV- och musikrum, och v-rummet kommer att vara mer för social musikkonsumtion.

Åsikter mottages med största intresse.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-10-26 11:51

OA-58 bör väl stå på en långvägg? Stig Carlsson brukade ha en rekommendation om minst en meter till sidoväggarna. Detta gäller kanske fortfarande? Jag har bara hört OA-serien på långvägg med bra avstånd till sidoväggarna. Sedan vill man inte sitta alltför långt ifrån högtalarna, takreflexen ska komma väl hamna rätt också.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-10-26 11:53

Låna hem ett par och lysna, men ditt rum låter allt för stort för någon av dom. OA 52.3 eller Pi60 är nog mer lämpligt.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-26 11:57

Skall det vara högtalare för socialt mys så är oa58 och alla carlsson outstanding pga sin ladugårdsbreda sweetspot. Sedan är de mkt enkelt placerade och ställer inte större krav på rummet än att det är möblerat.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
dumle

Inläggav dumle » 2005-10-26 12:59

mhmm... Pi60 är utanför min liga. Ett par PiP i monteringssats är däremot i min liga.

Redan från början är ju upplägget en kompromiss: rummet, möblemanget, de tunna gardinerna etc. Men jag vill i alla fall hitta den bästa kompromissen givet rummet, som är som det är.

Fler synpunkter?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-10-26 13:15

För bakgrundslyssning har man sällan eller aldrig några stora krav på ljudtrycksförmåga. Efterklangstiden i ett glest möblerat rum sätter också gränser för hur högt man vill spela. Jag tycker att du ska låta sambon välja högtalare (inom rimliga gränser!) när du ändå får ha ett särskilt ljud- och bildrum.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
dumle

Inläggav dumle » 2005-10-26 13:29

Ja Pekka, du har nog rätt. Det är hon värd med tanke på det andra rummet. Och med tanke på att hon ju vill att högtalarna skall synas så lite som möjligt, och de därmed kommer att hamna mot bakväggen, så är ju de alternativen jag väljer mellan helt OK om jag får igenom. Jag känner inte till några speciella andra märken/modeller som är gjorda för att stå mot bakvägg ändå, fraför allt inga med samma bang för bucken.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-11-06 22:30

satsa på ett par sonab-lådor, oa14 eller oa116 som även är snygga till tusen

fråga frugan
Bikinitider

Återgå till Köpråd