Zartoks Surroundprojekt!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Zartoks Surroundprojekt!

Inläggav zartok » 2013-12-13 11:13

Ohoy!
Medans jag inväntar att få lyssna på frontar för att sedan bestämma mig för att bygga sådana (väntar både på seoshorn och beymor) så tänkte jag att jag hade kunnat börja fila på ett annat projekt, egna surrar!

Jag har tidigare fått köpa surrar av jonas här på forumet och dom fungerar skitbra. Dock så vill jag ha fler så att jag kan använda mig av jonas till front och back high.

Grundtanken följer herr öhmans tankegångar om många surrar. Samtidigt så gör jag gärna något lite eget också.

Så enkelt som möjligt är min melodi då jag inte kan börja att göra delningsfilter pga ren inkompetens. EtT fullrangeelement med andra ord.

Dock så börade jag i vanlig ordning att fundera... vad händer om jag har mer än ett element i mina surrar? Vad sägs om två, eller tre st? Tanken föds ur att diffusera ljudbilden.

Antal då? Fungerar fyra per surrkanal och två per surr back-kanal? Gör det det så är jag gärna inne på det.

Elementet är nästa steg. Ett bredbandselement som kan spela från 100 eller 120 typ. Möjligen lite lite högre, men ogärna över 160. Jag spånade på parts express och fann bland annat www.parts-express.com/dayton-audio-nd90 ... m--290-210

Det verkar uppfylla mina kriterier och elementet var dessutom otroligt snyggt.

Nu har jag dock völdigt dålig koll på detta, så jag frågar före jag tänker vidare: går det att göra en sån här konstruktion? Fungerar det med flera element per surr och fyra surrar per sidovägg?

Därefter kommer jag att börja titta på lådan. Tanken är en sluten låda med vinklar, men den återkommer jag som sagt till när folk sagt vad dom tänker om övriga ideer samt kanske främst elementvalet, alt givit mig bättre elementval.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-12-13 11:25

jag har gått i samma tankar. kommer dock bygga med faital pro 4fe35. Helst 16ohms varianten då.

http://www.faitalpro.com/en/products/LF ... =401005150

det kommer bli två element per låda sittandes i en vinkel mot varandra. Alternativt bara ett element per låda (men dubbelt så många lådor) i stil med Ino A1.

Allt beror lite på. Så som jag bor nu tror jag varianten med ett element per låda kanske vore bättre. Har inga lämpliga väggar nämligen och funderade därför på att sätta lådorna i taket. Har dock ingen aning om hur bra det skulle fungera..

Men i vilket fall så finns det en poäng med att skaffa element med så hög impedans det bara går. 4fe35 i 16ohms-varianten har en re på drygt 12 ohm. fyra element kan alltså parallellkopplas till 3ohm. Mer än 4 element per kanal vet jag inte om det behövs?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-13 11:29

jag tycker informationen kring spridningsegenskaperna är knapphändiga för daytons produkter och just denna egenskap kan jag tänka mig är viktig vid surroundbruk

och vill man parallellkoppla många högtalare så är väl impedansen nog viktig

faitalpro har väl nämnts ha lämpliga element för surrbruk vad gäller ovanstående
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-13 11:30

oj här var man visst sen på gröten
Bikinitider

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-13 11:52

Ett väldigt bra element för ändamålet! Jag funderar nog på att sno det rakt av, men det blir svindyrt när man ser till min planerade konstruktion.

Grundtanken på lådan var enl följande:
app.audiogon.com/listings/mission-77ds-rear-surround-bi-pole-speakers
Men att köra ett element per sida, dvs ett snett uppåt och ett åt vardera sida. Drar man in 12x3 blir det ju 36 element och det rasslar iväg med pengar som fan, mina subbar var inte mycket billigare att göra :D

Dock så skulle ett sånt surroundsystem bli extemt potent och vara totaldiffuserande om jag tänkt rätt.

Tanken är att bygga en vinklad låda och sen såga av taket i vinkel, följt av att sedan sätta dit ett nytt tak i vinkeln med elementet i.

Man kanske kan fråga om man får ett juste paketerbjudande på så många element?

Tanken med så extrema surrar är fö att jag bara gör det en gång i livet och aldrig mer, ungefär samma anledning som varför jag byggde ett bassystem som mer än väl klarar min standardlyssning på typ 80db.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-13 14:19

en mycket snygg ritning över mitt planerade bygge kan jag ju alltid bjuda på iaf ;)

Bild

copyright, patent pending, tm, omgwftdafuq.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-13 14:32

Denna har jag funderat på:

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-13 14:35

zartok skrev:en mycket snygg ritning över mitt planerade bygge kan jag ju alltid bjuda på iaf ;)

Bild

copyright, patent pending, tm, omgwftdafuq.

varför inte bara ett element uppåt?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-12-13 14:43

Det lär väl inte vara någon höjdare att ha element riktade mot bild/duk-väggen(notera hur jag undviker att säga framvägg eller liknande!) och blanda in mer än nödvändigt med reflexer från det hållet..?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-13 15:26

andreas: jag postade faktiskt ett inlägg med en lågliggande pyramid som jag också funderade på, men jag valde att ta bort det igen. det kändes som en komplicerad konstruktion för någon med tummen mitt i handen :) är det två eller fyra element i den btw? oavsett vilket så... det vete fan om jag kan bygga en sån där låda måste jag erkänna.

celef: det blir i så fall en ren ripoff av ino a1, och så fräck vill jag absolut inte vara. sen så tror jag faktiskt också att fler element kan ge bättre resultat.

elfsberg: jag har faktiskt inte tänkt den tanken. jag har sett exempelvis ino a2 och klipsch thx-varianter som har elementen riktade åt båda hållen. min tanke var instinktivt att göra en hybrid mellan dom, testa hur det låter och kalla det för något väldigt vackert. den zartokianska virrsurren kanske.

jag har inte reflekterat över huvudtaget om reflektioner framåt just eftersom det finns andra högtalare som ser ut på liknande sätt helt enkelt :) kan det vara ett problem trots att det är så lite information som kommer från surrarna? jag gör många element eftersom jag vill ha massvis med ljud ur surrarna, med så pass många element som grundritningen så skulle det också innebära att man skulle få mängder av spridning.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-13 15:29

Det är två element i min design.

Visst kan den vara lite omständig att bygga, men ja.
Jag funderar fortfarande på 3D skrivare till surrounderna :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-13 15:31

om du gör slag i saken så beställer jag element från dig. jättejättemånga :D

en tanke till slog mig, och det var att lägga på ett element neråt i min design också, och sen köra med tre såna högtalare på varje sida. då skulle man få en heltäckande ljudbild och en megaljudbubbla. men det kanske är lite att ta i?

fördelen är dock att man då hade kunnat sätta den "sideways" ^^

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-13 15:32

Jag personligen vill ha väldigt många högtalare så med 4element i var så blir det hysteriska många element totalt.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-13 15:39

jag vill också ha många högtalare, jag tror att det ger en väldigt bra ljudbild. minns solos bio, man är helt innesluten i ljud :) jag räknade på 3 element på varje högtalare och 12 högtalare när jag begärde offert, dvs 36 element. dyrare än vad mina subbar kostade i element *asg* tänkte mig fyra i sidan och två bak i varje kanal. då blir det ljudbubbla :D

designen som jag tänkt ut är dessutom relativt lätt att göra, något som naturligtvis är ett megaplus. kan jag göra det så kan alla i världen göra det :)

sen så ska jag heller inte sticka under stol med att jag gärna hade velat ha inos a2. men 12 st a2 blir... hiskerligt många pengar, speciellt med tanke på att man sen ska ner på inbokad demo, få det att passa med skola, jobb och kattvakt och sambo, sen ner igen och hämta dom. det blir 30 papp när det väl är klart, och jag skulle vilja tro att resultatet jag kommer få kommer bli minst lika bra :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-13 15:40

zartok skrev:celef: det blir i så fall en ren ripoff av ino a1, och så fräck vill jag absolut inte vara. sen så tror jag faktiskt också att fler element kan ge bättre resultat.

ripoff? anser du verkligen att ino har rätten till alla envägare med tiltad baffel? :?
Bikinitider

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-13 15:58

ärligt talat? ja. jag har väldigt begränsad kunskap i egentligen alla ämnen som har med ljud att göra, men jag har aldrig sett en liknande högtalare eller hört talas om en liknande högtalare som ino a1/2/3. jag vill göra något lite eget också, men toppen på högtalaren är ju minst sagt inspirerad av ino a1 :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-13 16:08

okej, man har rätt att tycka vad man vill :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-13 16:14

Ja, eller som i mitt fall, tro vad man vill :D är som sagt ytterst handikappad av min totala kunskapsbrist, det är därför jag gör frågande trådar innan jag petar igång något :)

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-12-13 23:22

Är det ingen som sneglat på BMR (Bending Mode speaker) ?
Föredetta Hiwave, numera tectonicelemts äger patenterna.
http://www.tectonicelements.com/bmrs/
Går att beställa via rs.se
http://www.cambridgeaudio.com/media/bmr ... 411331.pdf

http://www.bostonacoustics.com/US/News/ ... ?NewsID=41

Bred spridning enligt en användaren overkill audio på diyaudio så är det så gott som ingen loobing problem i hans linearray pga av dess breda spridning.

Mer läsvärt..
http://www.diyaudio.com/forums/full-ran ... iator.html

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-13 23:33

Jag kolade på dom, men dom kändes så skrämmande billiga, så jag blev orolig. 4 dollar styck ffs. Fyrkanterna jag kollat på :) rs.se? Hel länk tack :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-12-14 02:01

Jag tror att tanken med en v-formad baffel med två element spelande åt var sitt håll är framtagen när man endast ska ha två högtalare.
Det är i alla fall min gissning.
Ska man köra många finns det nog inte lika stor behållning med en sådan konstruktion.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-14 02:41

Så du menar att jag inte behöver köra så eftersom jag ska använda mig av fyra surrkanaler? Jag bör nog köpa det du säger direkt. Hur skulle du valt att göra högtalarna i så fall?

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-12-14 07:13

Sorry det är ju: www.rsonline.se och sök på bmr.

Jag mailade dem för ett bra tag sedan och kollade att man kunde registrera sig som privatperson. Och svaret var följande.

Du skriver bara ditt namn istället för företagsnamn – och där du ombeds fylla i organisationsnummer/VAT skriver du bara samma antal nollor som i ditt personnummer.

Då kommer du vidare i registreringen.

Inne på ditt konto finns något som heter Mina Offerter. Där fyller du i artikeln du vill ha offert på – och vilket antal det gäller. Då får du en offert direkt in på ditt konto som du kan lösa in när du vill.

Frakt är alltid 110 kr om det är UNDER 500 kr. Om ordern överstiger 500 kr är det fraktfritt.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-14 10:51

Nissep skrev:Är det ingen som sneglat på BMR (Bending Mode speaker) ?
Föredetta Hiwave, numera tectonicelemts äger patenterna.
http://www.tectonicelements.com/bmrs/
Går att beställa via rs.se
http://www.cambridgeaudio.com/media/bmr ... 411331.pdf

http://www.bostonacoustics.com/US/News/ ... ?NewsID=41

Bred spridning enligt en användaren overkill audio på diyaudio så är det så gott som ingen loobing problem i hans linearray pga av dess breda spridning.

Mer läsvärt..
http://www.diyaudio.com/forums/full-ran ... iator.html

spännande, skulle vara kul att testa sådana drivers
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-12-14 10:54

bakerman22 skrev:Jag tror att tanken med en v-formad baffel med två element spelande åt var sitt håll är framtagen när man endast ska ha två högtalare.
Det är i alla fall min gissning.
Ska man köra många finns det nog inte lika stor behållning med en sådan konstruktion.

ja fast det beror nog lite på i vilken mening man tänker sig. Det finns ju den här iden om dipol/bipol högtalare som var vanligare förr men som fortfarande lever sig kvar. Där är tanken att man ska få en nollaxel riktad mot lyssnaren för att få ett diffusfält istället för direktljud. Men det var ju från början tänkt till Pro Logic och inte diskret surround.
Iden har ju dock levt kvar vilket är olyckligt.

Jag tänker mig istället att vitsen med en "V"-formad högtalare är att skapa en så bredspridande högtalare som möjligt.
Jag kan förstås inte uttala mig om INO, men det verkar tydligt att bred spridning är en prioritet (varav dubbla diskanter) men att det samtidigt ska till en kontrollerad spridning (riktad ifrån lyssnaren) för att dels skapa illusionen men samtidigt för att motverka kantring eller "punktmarkering" av särskilda högtalare.

Så det är inte en fråga om att bara ha en V-form utan det ska vara "rätt" V-form så spridningen blir korrekt.
Det blir dock en kompromiss eftersom det inte går att få avstånden mellan elementen att bli kort i relation till de höga frekvenserna. Med två små neodiskanter kan man trycka upp problemen till högre frekvenser.

Är inte helt säker men de viktiga frekvenserna för lokalisering är väl runt 1-4kHz så huvudsaken är väl att det fungerar här.
Tittar man på en del professionella inbyggnadshögtalare så utnyttjar man flera element vinklade åt olika håll. Det handlar ju om en balans mellan direktljud, diffusljud och spridning.

Men ser man i biografsammanhang så har man istället väldigt många direktstrålande högtalare. Men då börjar ju högtalarna halvvägs in i rummet och sitter hela vägen runt i rummet. Det är ju förstås även det en lösning.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-14 12:02

Dom är ju lite lockande, men jag hade gärna sett en graf på dom innan jag började överväga dom. Off axis är ju hyfsat viktigt med tanke på högtalarna jag tänkt konstruera :)

Har fortfarande inte fått svar av supersonic på bulkköpet av det andra elementet (som kraniet föreslog och har testat själv).

På tal om vilket, har du såna högtalare spelandes hos dig idag kraniet?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-14 19:45

jag googlade lite på surrounder och hittade denna beskrivande bild hur jag tycker surrounder bör gå att orientera, dock hade jag nog önskat montera högtalarraden högt upp mot vagg-takvinkeln

Bild

här ser man ett element och dess spegelkällor i ett rumshörn

Bild

om man leker med element framför två speglar placerade i vinkel kan man nog hitta en lådform som passar
Bikinitider

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-14 20:15

Hur vet jag hurdana reflektioner jag vill ha i spegeln? :D
En sån där ställning får tyvärr inte plats hemma, utöver det var den skrämmande oattraktiv. Och kanske svår att bygga :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-14 20:36

ja men nu tar du fasta på fel detaljer, det är ju högtalarnas riktning som är det intressanta, studsen i väggen, inte högtalarnas form och inte heller ställning :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-14 23:39

Deras studs i väggen? Nu misstänker jag att jag tänker fel, men menar du hur deras förstareflektioner skulle spridas typ?

Lägger in att jag måste missförstått, för det är ju skitlätt att täkna på, precis tvärt om bara :)

En konstruktion som kanske går att göra (ska se om jag kan komma på ett enkelt sätt för den) är annars att ha tre st uppåtriktade högtalare, men dom två på sidan riktas snett åt vardera håll, det tror jag skulle ge en riktigt bra spridning. Men konstruktionen av den lådan måste gå att göra simpel. Jag ska rita lite på det och se om man kan fuska till en sån form :)

Det ska bli ungefär som en a1 plus två a1 som är tiltade i 30 grader.

Nästa

Återgå till DIY-forum