Zartoks Surroundprojekt!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dukanvadet

Inläggav dukanvadet » 2013-12-15 18:15

vad säger ni om det här elementet http://www.daytonaudio.com/index.php/ps ... river.html kurvan på 90 grader ser ju användbar ut med eq? frågan är hur starkt man kan spela?

Tanken är alltså att man kan använda det pekandes rakt upp.
här är en trevlig equalizer man kan använda om man har datorn som spelare http://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-15 19:02

Tyvärr är det helt för dyrt för att göra massvis att surrar som jag har planerat.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-12-15 19:05

dukanvadet skrev:vad säger ni om det här elementet http://www.daytonaudio.com/index.php/ps ... river.html kurvan på 90 grader ser ju användbar ut med eq? frågan är hur starkt man kan spela?

här är en trevlig equalizer man kan använda om man har datorn som spelare http://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Jag skulle inte försöka använda det där elementet ovanför 1,5kHz. Det ser inte så bra ut. Om du använder en bredbandare behöver du säkert någon form av filter ändå för att få till frekvensgången.

Prova bygga någon befintlig högtalarkonstruktion till att börja med och kanske modifiera lådan som du vill ha den. Jag byggde Naqrefs surrounder med audaxelement i en egen låda. De har jag kvar fortfarande. Det går ju att anpassa de flesta högtalare att se lite mer pro-aktiga ut som surrounderna på bio om man vill.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
dukanvadet

Inläggav dukanvadet » 2013-12-15 19:19

Martin skrev:
dukanvadet skrev:vad säger ni om det här elementet http://www.daytonaudio.com/index.php/ps ... river.html kurvan på 90 grader ser ju användbar ut med eq? frågan är hur starkt man kan spela?

Jag skulle inte försöka använda det där elementet ovanför 1,5kHz. Det ser inte så bra ut. Om du använder en bredbandare behöver du säkert någon form av filter ändå för att få till frekvensgången.

Prova bygga någon befintlig högtalarkonstruktion till att börja med och kanske modifiera lådan som du vill ha den. Jag byggde Naqrefs surrounder med audaxelement i en egen låda. De har jag kvar fortfarande. Det går ju att anpassa de flesta högtalare att se lite mer pro-aktiga ut som surrounderna på bio om man vill.

Jo tanken var ju att rätta till frekvensgången med eq, till exempel minidsp eller equalizerapo. alltså inget fysiskt filter. Eller menar du att det var något annat som inte ser bra ut?

Det är möjligt att det går bättre med någon annan bredbandare? det är dock sällan dom publicerar off-axis-mätningar.

http://www.2pi-online.de/html/demokrit.htm är ju ett alternativ kanske?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-12-15 19:59

Många kör ju med "muppselement" i sina surrounder.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-15 20:03

Har du en söt länk till ett ställe med såna element? :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-12-15 20:10

zartok skrev:Har du en söt länk till ett ställe med såna element? :)
Gjorde en sökning på "mupps surround" och fick en massa resultat. Bla den här tråden:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=390

Här är något exempel på vad man kan bygga:
Bild

Bild

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-15 20:26

Här är mina:

Bild

Användarvisningsbild
everwake

Inläggav everwake » 2013-12-15 21:21

ett annat intressant element är Faital 3FE25, en liten billig tre-tummare, använder sånna till mitt bio-ljud, men eftersom jag inte byggt själva surrounderna än är det svårt att veta hur de presterar där, som LCR funkar dem iah helt ok.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-15 22:04

Framåtspelande? Andreas, har du hört inos a1 eller a2 och kan jämföra ljudbilden med dina frontspelande surrar?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-15 22:58

zartok skrev:Framåtspelande? Andreas, har du hört inos a1 eller a2 och kan jämföra ljudbilden med dina frontspelande surrar?

Vad menar du med framåtspelande?

Jag har hört dem, men aldrig under liknande omständigheter så jag vågar inte dra några gissningar om det.

Mina surrounder är mer eller mindre en klon av a1. Något större baffel vilket fungerar bättre med dessa element.

Vill påpeka att dessa har vinklad baffel precis som a1.

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-15 23:04

Det man blir nyfiken på när man ser dem är hur lika de är spridningsmässigt om man fått gjort plottar på dem i jämförelse med a1...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-15 23:10

Nattlorden skrev:Det man blir nyfiken på när man ser dem är hur lika de är spridningsmässigt om man fått gjort plottar på dem i jämförelse med a1...

Det hade vart intressant.

Användarvisningsbild
deka_erik

Inläggav deka_erik » 2013-12-15 23:12

Visst vet du att det är just Faital pro 3fe20 som sitter i a1 klonerna du har idag. Om du vill kombinera med dessa kan det vara enkelt att bygga med fler av dessa element. Det är dessutom ett mycket prisvärt alternativ.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-15 23:54

andreas: sorry, jag såg bara att fronten var plan, inte att dom var tiltade baktill :)

deka: jag vet att jonas har berättat att det är dom elementen, men jag har glömt bort dom. jag är however väldigt nöjd med dom måste jag säga, dom fungerar riktigt bra :)

ja, dom låter onekligen prisvärda, men vad är det för skillnad på dom och fyratummarna? fyratummarna kostar faktiskt lite mindre (180 kr/st) och borde kanske ha någon nackdel mot tretummarna med tanke på att dom är större men ändå billigare.

vidare så har jag tänkt enligt följande: jag ska inte bygga vidare på dom surrarna, jag ska skapa ett helt gäng nya surrar och låta dom jag har stå som front high på mina basar, fyra på varje. tanken bakom det var att jag inte vill göra mig av med dom då dom är så otroligt snygga och bra gjorda, samtidigt så är det väl eventuellt en front high som jag hade kunnat använda dom som utan att det hade blivit katastrof i planeringen hemma. front high har jag hört levererar ytterst lite information (yamahan har tom en egen mixkanal för dom) vilket gör att det nog inte spelar så stor roll om det inte är precis samma element som alla surrar.

ett annat alternativ är ju förståss att bygga vidare på dom, dvs 3". men som sagt, vad skiljer dom åt? jag kan ju inte se sånt och jag såg inget spridningsmönster på dom heller, som jag gjorde på den större varianten som kraniet rekommenderade. gissningsvis så behöver dom ha lite mindre låda, men det kanske är allt som jag skulle märka av?

jag ska även uttrycka vad jag är ute efter.
tidernas mest diffusa bild, där ljuden ska komma från ett håll, men man ska inte ha en aning om vart dom kommer ifrån. ungefär som jag har nu iofs. men... mer. på något sätt. samt att jag vill bygga eget, det har varit en riktigt lyckad session med mina basar måste jag få säga :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-12-16 02:24

zartok skrev:Har du en söt länk till ett ställe med såna element? :)

http://byggdinbas.jetshopfree.se/vifa-t ... c-168.aspx

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-12-16 08:33

skillnaden mellan 3fe och 4 fe är nog ganska små i praktiken. det mindre elementet har en lite plattare frekvenskurva och lite bättre spridning. Samtidigt har den ju lite mindre konarea så den kan kanske inte spela riktigt lika högt. Men så jättestor skillnad är det nog inte.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-16 12:02

Är den enda skillnaden på neomagneter och ferrite vikten och storleken? Har googlat runt lite och upplever inte att jag hittar så mycket annat. Jag lär ju inte behöva spela speciellt starkt och systemet kommer ha en hög känslighet med tanke på mängden element, så stryktåligheten för elementen skulle inte spela mig någon roll, därav att spridningsegenskaperna skulle vara mer tilltalande i det lilla elementet.

Ser man till 3" så kostar ferriteversionerna endast 140kr styck, varpå det inte alls blir dyrt ens med mitt antal. Runt 5000 kr, vilket känns ytterst överkomligt, neomagneterna skulle i det läget kosta 3000 mer, och skiljer det inte mer än storlek på magneten så gör jag hellre lite större lådor :)

På tal om lådor, hur ska jag bestämma volymen på lådorna? Är det samma som med basar, att man bör gå på slaglängden för att kontrollera den interna disten?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-12-16 12:58

skillnaden mellan ferrit och neo är väl dels storleken men sen har neo bättre motstånd mot fluktuering i magnetfältet. Så det blir mer symmetriskt fält som jag förstår det. Det är antagligen därför de uteslutit det kopparklädda polstycket i neo-varianten.

Lådvolymen kan vara nästan vad som helst. De kommer ju inte spela någon bas direkt så det kan kvitta. Sen delas de ju lämpligast vid 120Hz också. Sikta på en liter per element eller nåt sånt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-12-16 13:52

Är det inte viktigt att dimensionera för rätt Q?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-16 13:53

och för någon som då inte förstår det med fluktering i magnetfältet så innebär det att... det blir en jämnare workload som magneten utför varpå det blir en något mer korrekt ljudåtergivning kanske?

en liter per element, det kan jag satsa på. dom blir ändå rätt stora när man tänker efter, men det får man nog ta ^^

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-12-16 14:32

Q-värdet är något intressant förstås men det går inte få till ett vettigt Q i lådan i vilket fall. sen är det en fråga om effekttålighet också, större låda ger mindre tålighet.
Sen får man tänka att det ska dit ett filter också. Detta kommer ta ner peaken som ett högt q-värde ger. Den exakta delningsfrekvensen blir dock något annat än tex en 120hz delning. Men jag vet inte om det är nåt man behöver bekymra sig om ändå.

Neo verkar ge mindre dist helt enkelt.

edit: 1 liter för 3fe ger ett q nära 0,7 med dämpning i lådan så det är ju inga stora problem.
för 4fe35 ger 1 liter ett Q nånstans runt 0,8-0,9 vilket fortfarande inte är speciellt farligt. Med 120Hz 2a ord L/R så är bulan borta. Delningen blir då ca 170Hz L/R 4. Man kan nog med fördel dela högre också för lite bättre effekttålighet.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-16 14:50

ok, då hänger jag med. dock så kanske disten inte blir ett problem så länge man inte kommer mata mer än max 1w per element i vilket fall som helst?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-12-16 15:02

zartok skrev:ok, då hänger jag med. dock så kanske disten inte blir ett problem så länge man inte kommer mata mer än max 1w per element i vilket fall som helst?

nej jag tror inte det är så stort problem.
har simulerat lite och 3fe22 ser nog lite bättre ut ändå. Den klarar sig i mindre låda och ger i stort sett samma ljudtryck trots att den är mindre. Det förutsätter dock en delning vid 120 eller högre. Ska man köra lägre kommer konarean ändå spela lite roll.
4st parallellkopplade ger en minimumimpedans på 3ohm. Matade med 33W(10Vrms) ger det drygt 107dB på 1m avstånd. Dvs 8,25W per element.
Håller sig inom uppgiven xmax med marginal.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
everwake

Inläggav everwake » 2013-12-16 15:04

det jobbiga med 3fe20/25...är att det blir många hål att fräsa:

Bild

Dessuto måste hålen vara på milimetern rätt, en milimeter för lite så kommer inte kablarna runt magneten, 1mm för mycket så blir det en glipa...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-12-16 15:26

känns som att montering bakifrån vore bästa alternativet
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-12-16 15:48

jag har funderat på om det inte finns en hålborr som har rätt storlek. gör det inte?

fe22 kostar 290 från hifikit medans fe20 kostar 175 därifrån. då är frågan om skillnaden är så stor så att säga ^^

det blir ju så att säga betydligt fler element med fe20 för samma pengar, vilket gör att man egentligen hade kunnat göra ännu fler lådor om man skulle vara full i fan. men som det ser ut nu så planerar jag 12 lådor.

en tanken som jag fått fram (som jag kanske skrivit om) är att jag kanske skulle göra en slags multidimensionell a1-variant. typ a1 med extra element som har en uppåtvinkling på sidorna. det skulle kunna ge bra spridning.

ett annat alternativ är att köra två element per låda och mata dom i en v-vinkel snett uppåt. det skulle nog bli snyggare, men samtidigt så blir det ännu fler lådor. något som jag själv nog inte skulle ha något emot. den högtalaren skulle se ut ungefär enligt följande:

http://habundgut.com/en/Theme+Trends/cr ... mm+75.html

en rombaktig kristall med en lägre midja. det hade blivit vansinnigt snygga högtalare (imo) men som har en lite nackdel i att jag nog får lite knepigt att göra grundformen på den.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-12-16 17:50

everwake skrev:det jobbiga med 3fe20/25...är att det blir många hål att fräsa:

[BILD]

Dessuto måste hålen vara på milimetern rätt, en milimeter för lite så kommer inte kablarna runt magneten, 1mm för mycket så blir det en glipa...

74mm hålsåg fungerar inte? Om både hålsåg och element är efter spec. så betyder det 0,3mm runt om elementet.

Summer Passing

Användarvisningsbild
everwake

Inläggav everwake » 2013-12-16 19:23

aldrig hittat en 74mm hålsåg, bara 73 och 76mm (om jag minns rätt)

har "bara" 16 elementhål kvar att fixa, tänkte då se om 73mm hålsåg och lite filande är mindre jobb än att fräsa, att fräsa så små hål är ganska jobbigt.

kör man 3fe20 som jag gör måste man dock fräsa baksidan av baffeln, annars blir det svårt för elementet att andas, redan vid 16mm baffel täcker man utrymmet mellan korg och magnet ganska bra

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-12-16 19:26

Summer Passing

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum