En eller två trafos - spelar det någon roll?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
terminator

En eller två trafos - spelar det någon roll?

Inläggav terminator » 2003-12-05 13:46

Hej!

Det pågår en tråd på ett annat forum i vilken det framkommit att en tillverkare använde sig av två mindre trafos till de första exemplaren av en förstärkare för att sedan byta till en stor som motsvarade de mindre med avseende på sånt där som man nu mäter hos trafos :oops: :D . Generalagenten säger att det inte påverkat ljudet på ett hörbart sätt. Jag har inte en aning men borde inte en sånt byte om något påverka ljudet? Går det att dra en parallell till få stora eller flera små kondensatorer?

/Hans

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2003-12-05 19:33

jag föredrar 2 mindre framför en stor trafo för då kan man bygga upp ett stereoslutsteg som dualmono, sen feta på med 2 likriktare/trafo när man ändå är i farten :)

Angående en stor mot flera små kondingar så är det också en hel vetenskap, jag föredrar flera små kondingar framför en stor...
Där en liten konding = 10 mF, kondingen ska såklart ha samma kvallite, t.ex en slewrate på runt 100V/us, har man detta så kan man få mycket snabbare svar då både inre resistans och induktans
minskar vid flera parallellkopplade kondingar.

Sen måste man även sätta en RClänk precis innan kortet med pF kondingar ifall man vill ha en riktigt bra nätdel :)

Iaf. enl. mig.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2003-12-05 20:08

Hej

Angående transformatorn i Trubaduren så tror jag inte att det är något annat i stärkaren som skiljer. Det är nog så att dom två mindre är paralellkopplade så att värdet blir samma som på den större.

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2004-01-04 21:48

Det finns en stor fördel med att ha en stor trafo och det är att en kanal kan dra nytta av hela effekten den kan lämna ifall den andra kanalen är "tyst" vid det tillfället.

I övrigt skulle man kanske kunna mäta upp någon form av kanalinterferens men vid de frekvenser som förstärkare har dålig undertryckning av matningsstörningar skall det inte finnas mer än millivolt i rippel över kondingbanken såvida inte kondingarna är uttorkade eller rent av dåliga.

En vanlig motkopplad förstärkare har ofta ca 50dB motkoppling vid 10kHz och om en kanal drar 100W RMS vid 10kHz så genererar den ett rippel om 10mV över en bank på 22000uF. Med 50dB motkoppling blir det ett resultat på 30uV ur den andra kanalen vilket ger en kanalseparation på 120dB. I verkligheten är den sämre pga kopplade störningar men det beror inte på nätdelen i alla fall.
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Återgå till Teknikforum