Moderator: Redaktörer
roggaro skrev:Nattlorden skrev:Satte ett finger i ena örat. Framför/bakom går alldeles utmärkt i alla fall.
Du är en ungdom och räknas faktiskt inte
n3mmr skrev:Beror på; riktning och avstånd till ljud bedöms väldigt olika beroende på ljudets specifika egenskaper.
Ett intressant experiment:
Sätt på en vattenkran, typ kökskran som ger en tjock stråle av ett par decimeters längd.
Lyssna in med slutna ögon med ansiktet mot vattenstrålen.
Håll för ena örat. Vänd dig långsamt om, vänd dig snabbt om, vrid huvudet hit och dit.
För just såna ljud är tydligen ljudkaraktärens förändring den viktigaste nyckeln.
Nattlorden skrev:Satte ett finger i ena örat. Framför/bakom går alldeles utmärkt i alla fall.
Strmbrg skrev:-När vi nu avlyssnar inspelningen via ett membran i varje lur, hur kan vi då förnimma infallsriktningarna?
Nattlorden skrev:roggaro skrev:Nattlorden skrev:Satte ett finger i ena örat. Framför/bakom går alldeles utmärkt i alla fall.
Du är en ungdom och räknas faktiskt inte
Tack, ja man har ju närmre till 40 än 50 i alla fall...
Strmbrg skrev:Åkej, så om man är normalt hörande på bägge öronen, så kan man riktningsbestämma ljudkällor med ett öra.
Då sätter vi på oss lurarna. Det ena örat hör bara höger lur och det andra örat hör bara vänster lur.
I den inspelning vi lyssnar på finns rumsreflexer med. Vissa reflexer har anlänt till mikrofonparet snett framifrån, andra har anlänt snett bakifrån och en himla massa andra reflexer har nått mikrofonparet i en himla massa andra riktningar.
-När vi nu avlyssnar inspelningen via ett membran i varje lur, hur kan vi då förnimma infallsriktningarna?
Mitt svar är att det kan vi inte, eftersom alla yt-delar av membranet återger samma signal. (Och gör de inte det, så är det en interndefekt i membranet typ uppbrytningar och inte en riktningskodning som transmitteras.)
Strmbrg skrev:I tråden om konsthuvudstereo började jag yra om att höra riktningar på infallande ljud.
Jag vet inte riktigt om min tanke har blivit förstådd, så jag börjar en ny tråd med en grundfråga som nog bör besvaras innan man går vidare i resonemangen:
-Kan man med ENBART ETT ÖRA höra huruvida en ljudkälla befinner sig framför eller bakom örat? Eller för den delen ovanför eller nedanför örat?
Javisst, det är väl bara att prova. Men nu vill jag att vi enas om hur det ligger till med den saken.
Strmbrg skrev:Åkej, så om man är normalt hörande på bägge öronen, så kan man riktningsbestämma ljudkällor med ett öra.
Då sätter vi på oss lurarna. Det ena örat hör bara höger lur och det andra örat hör bara vänster lur.
I den inspelning vi lyssnar på finns rumsreflexer med. Vissa reflexer har anlänt till mikrofonparet snett framifrån, andra har anlänt snett bakifrån och en himla massa andra reflexer har nått mikrofonparet i en himla massa andra riktningar.
-När vi nu avlyssnar inspelningen via ett membran i varje lur, hur kan vi då förnimma infallsriktningarna?
Mitt svar är att det kan vi inte, eftersom alla yt-delar av membranet återger samma signal. (Och gör de inte det, så är det en interndefekt i membranet typ uppbrytningar och inte en riktningskodning som transmitteras.)
Strmbrg skrev:-Kan man med ENBART ETT ÖRA höra huruvida en ljudkälla befinner sig framför eller bakom örat? Eller för den delen ovanför eller nedanför örat?
2-ch skrev:Strmbrg skrev:-Kan man med ENBART ETT ÖRA höra huruvida en ljudkälla befinner sig framför eller bakom örat? Eller för den delen ovanför eller nedanför örat?
Jag skulle vilja komplettera frågeställningen. Kan man ens med TVÅ ÖRON alltid höra var en ljudkälla befinner sig?
Tänker nu på det där elektroniska pipet från en liten summer som många hushållsmaskiner håller på med.
Även kraftigare sirener för tex. inbrottslarm kan vara helt omöjliga att riktningsbestämma.
Vad beror det på?
Gissar att det har med frekvensen att göra. Kanske i kombination med nedsatt hörsel.
Strmbrg skrev:Hm, sannolikt rör sig hörlurarna lite hit och dit när man spisar vaxet.
Alltså, rör sig sålunda att membranets position relativt örat ändras.
Möjligen rör de sig i storleksordningen 0,05 millimeter under normalt lyssnande och då även ganska kontinuerligt.
-Påverkar då detta upplevelsen av riktningar? Det blir ju i så fall fråga om en konstlad riktningsupplevelse såklart, dvs en som inte har någon koppling till själva inspelningen.
Nå, jag blir nog huvudsakligen lite förvirrad såhär långt in i denna tråd:
Som jag ser på saken, så finns det två (kanske fler...) aspekter på ljudreflexerna från ett instrument i ett rum:
1 ett specifikt reflexljuds infallsriktning mot örat.
2 ett specifikt reflexljuds infallstidpunkt mot örat.
Innan vi går vidare:
Finns det fler aspekter?
Om ja, vilka?
Kronkan skrev:En pricip för riktningsbestämning är att vi jämför frekvensinnehållet i det inkomna ljudet i de olika öronen. Detta eftersom olika frekvenser påverkas i olika grad när de skall runda huvudet och gå in genom ytterörat. Om vi utsätts för en entonig signal verkar det ju rimligt att denna funktion i viss mån försämras.
IngOehman skrev:Strmbrg skrev:I tråden om konsthuvudstereo började jag yra om att höra riktningar på infallande ljud.
Jag vet inte riktigt om min tanke har blivit förstådd, så jag börjar en ny tråd med en grundfråga som nog bör besvaras innan man går vidare i resonemangen:
-Kan man med ENBART ETT ÖRA höra huruvida en ljudkälla befinner sig framför eller bakom örat? Eller för den delen ovanför eller nedanför örat?
Javisst, det är väl bara att prova. Men nu vill jag att vi enas om hur det ligger till med den saken.
Nej, med bara ett öra så förlorar man praktiskt taget helt förmågan att avgöra
riktningar.
Bara avstånd går rimligt lätt att bedöma (men inte lika bra som någon med
två öron klarar).
- - -
Detta kanske är lite kontraintuitivt för den som lärt sig och tycker sig veta allt
om hur vi bär oss åt för att bedöma riktningarna när vi har två öron och rimligt
väl kan bedöma både höger, vänster (och hela vägen runt) upp/ned och avstånd.
Dessutom är det svårt att tro att man förlorar denna förmåga vid dövhet på
ena örat, om man undersöker saken genom att stoppa ett finger i ena örat...
Men med ett finger i örat blir man inte döv.
Den som misstror det bör testa att sätta ett finger i varje öra.
Döv?
Nä, skulle inte tro det.
- - -
Och vad beror det då på att man förlorar förmågan att höra riktningar nästan
fullständig vid dövhet på ena örat? Ja, att förklara det kräver nästan att jag
börjar med att berätta vad det kommer sig att vi kan bedöma riktningarna i
alla riktninga när vi hör på båda öronen, och det blir lite för omfattande, men
lät mig gena lite genom att skriva såhär:
Vi kan höra riktningar som uppåt och nedåt med hjälp av den klangförändring
som ytteröron och torso "ställer till med", men bara om vi OCKSÅ dels har en
efterklang så vi får facit på källklanger (uj vad jag förenklar...) OCH om vi har
våra två öron som gör att vi kan börja med att bestämma horisontal position.
Saken är nämligen den att de förändringar i klang som våra ytteröron ger oss
påminner om varandra när vi rör källan horisontellt och vertionalt, så utan att
veta den horisontella riktningen så kan inte hjärnan lista ut den vertikala.
Såhär kan man göra om man vill förvissa sig om att man faktiskt förlorar för-
mågan när man hör "tillräckligt lite" på ena örat:
[img]http://user.faktiskt.io/IngOehman/bilder/gipsöra.JPG[/img]
Vh, iö
- - - - -
PS: Den här frågan var nog uppe för inte så länge sedan.
Kronkan skrev:2-ch skrev:Strmbrg skrev:-Kan man med ENBART ETT ÖRA höra huruvida en ljudkälla befinner sig framför eller bakom örat? Eller för den delen ovanför eller nedanför örat?
Jag skulle vilja komplettera frågeställningen. Kan man ens med TVÅ ÖRON alltid höra var en ljudkälla befinner sig?
Tänker nu på det där elektroniska pipet från en liten summer som många hushållsmaskiner håller på med.
Även kraftigare sirener för tex. inbrottslarm kan vara helt omöjliga att riktningsbestämma.
Vad beror det på?
Gissar att det har med frekvensen att göra. Kanske i kombination med nedsatt hörsel.
Strmbrg frågar om riktningshörsel både i lodrätt och i vågrätt plan är möjlig med enbart ett öra. Principerna kring att bestämma riktning är flera. Vad som behandlas i tråden verkar mest vara riktningsbestämning i det vågrätta planet. Ytterörats utformning verkar möjliggöra en viss riktningsbestämning med endast ett öra men framförallt i det lodrätta planet. Så IÖ har säkert helt rätt i sitt inlägg om att det är svårt att riktningsbestämma med ett öra dock glöms ytterörats roll då bort för att bestämma höjd.
Kronkan skrev:En pricip för riktningsbestämning är att vi jämför frekvensinnehållet i det inkomna ljudet i de olika öronen. Detta eftersom olika frekvenser påverkas i olika grad när de skall runda huvudet och gå in genom ytterörat. Om vi utsätts för en entonig signal verkar det ju rimligt att denna funktion i viss mån försämras. Så din iaktagelse verkar rimlig och skulle kunna förklaras av att sådana effekter. En annan effekt är ju att våglängder har olika längd. Ytterörats möjligheter att bidra till riktningsbestämning är på grund av de små måtten i ytterörat är fokuserad på höga frekvenser. Att runda huvudet för en signal är ett längre väg. Har något minne av att hjöärnan läser av tidskillnaden mellan de två öronen när toppen på vågen trumhinnan. Så då blir det ju logiskt att anta att det är svårigheter att riktningsbestämma genom tidskillnader när signalen enbart innehåller höga frekvenser.
Kronkan skrev:Så en tanke blir ju att entoninga signaler kan vara svårare att riktningsbestämma genom att analyser av frekvensinnehåll samt att förmågan att mäta tidskillnader kan bli svårare. Åtminstone en tanke.
Strmbrg skrev:Hm, sannolikt rör sig hörlurarna lite hit och dit när man spisar vaxet.
Alltså, rör sig sålunda att membranets position relativt örat ändras.
Möjligen rör de sig i storleksordningen 0,05 millimeter under normalt lyssnande och då även ganska kontinuerligt.
-Påverkar då detta upplevelsen av riktningar? Det blir ju i så fall fråga om en konstlad riktningsupplevelse såklart, dvs en som inte har någon koppling till själva inspelningen.
Nå, jag blir nog huvudsakligen lite förvirrad såhär långt in i denna tråd:
Som jag ser på saken, så finns det två (kanske fler...) aspekter på ljudreflexerna från ett instrument i ett rum:
1 ett specifikt reflexljuds infallsriktning mot örat.
2 ett specifikt reflexljuds infallstidpunkt mot örat.
Innan vi går vidare:
Finns det fler aspekter?
Om ja, vilka?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 10 gäster