rotel2 skrev:Portad låda?
Nej, IB.
Moderator: Redaktörer
rotel2 skrev:Portad låda? En amatörs gissning: Kanske är någon pipresonans som får extra boost vid högre nivå?
En impedansmätning borde kunna avslöja detta alternativt en närfältsmätning på porten.
steveo1234 skrev:rotel2 skrev:Portad låda? En amatörs gissning: Kanske är någon pipresonans som får extra boost vid högre nivå?
En impedansmätning borde kunna avslöja detta alternativt en närfältsmätning på porten.
Portad låda? Intressant. Vad hade du tänkt dig skulle vara portens avstämningsfrekvens ?
steveo1234 skrev:Kraniet skrev:steveo1234 skrev:Kraniet skrev:vad har rummet för dimensioner? jag tippar det är en resonans pga rummet.
Rummet är 4,22*5,22*2,36 med snedtak på två sidor.
Jag kan inte tänka mig någon förklaring för detta fenomenet som skulle bero av rummets dimensioner. Hur tänker du?
med de dimensionerna så har du resonans vid 0,5*344/4,22= 41Hz på bredden och 0,5*344/5,22= 33 Hz på längden. Precis där dipparna i kurvan ligger.
Detta samt att kurvan ändras när du varierar fördröjning mellan lådorna gör att jag tror att det är rummet.
Ja, de två dipparna kan ju ha med rummets fysiska egenskaper att göra såklart. Men, jag oroar mig inte över dem, de är svåra att göra någonting åt. Det är dippen på den översta kurvan vid 50hz som gör mig konfunderad. Jag tror inte att den är hörbar direkt men jag förstår mig inte på den.
Kraniet skrev:steveo1234 skrev:Kraniet skrev:steveo1234 skrev:Kraniet skrev:vad har rummet för dimensioner? jag tippar det är en resonans pga rummet.
Rummet är 4,22*5,22*2,36 med snedtak på två sidor.
Jag kan inte tänka mig någon förklaring för detta fenomenet som skulle bero av rummets dimensioner. Hur tänker du?
med de dimensionerna så har du resonans vid 0,5*344/4,22= 41Hz på bredden och 0,5*344/5,22= 33 Hz på längden. Precis där dipparna i kurvan ligger.
Detta samt att kurvan ändras när du varierar fördröjning mellan lådorna gör att jag tror att det är rummet.
Ja, de två dipparna kan ju ha med rummets fysiska egenskaper att göra såklart. Men, jag oroar mig inte över dem, de är svåra att göra någonting åt. Det är dippen på den översta kurvan vid 50hz som gör mig konfunderad. Jag tror inte att den är hörbar direkt men jag förstår mig inte på den.
jaja.. jag var ju inte speciellt observant. frågan var kanske inte så exakt heller? men ser nu vad du menar. den extra fnurren som sker vid högsta ljudtrycket.
Ja den lär ju inte bero på rummet förstås.
Det bör ju bero på antigen elementet eller så sätts hela väggpartiet i svängning? Då kruvan ändrar utseende då du ändrar inbördes fas kanske det sista är ett alternativ?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster