Bra inspelningar i högupplöst format, lista här

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Bra inspelningar i högupplöst format, lista här

Inläggav sprudel » 2013-12-26 12:58

Jag har köpt en del högupplösta filer från HD-tracks, laddat ner från andra platser också med varierande resultat. Bottennappet är väl Eagles "Hotel California" som låter bättre rippad från CD.
Bäst är nog " Cantate Domino" och Keith Jarret "Kölnkonserten", båda från HD-tracks, grym musik också.

Om vi kan hjälpa varandra att undvika "uppblåsta" alster genom att lista skivor, oavsett genre, som är bra hanterade från början till slut så vore det en välgärning.
Kom gärna med dina bidrag här. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-26 14:31

Missa inte Antonio Forcione och Charlie Haden i "Heartplay"
"Bitches Brew" med Miles Davis lämnar ingen oberörd
Louise Rogers "Black Coffee" bör man lyssna på en gång i sitt liv
Rebecca Pidgeon "The Raven" kan nog en del avfärda som mässmusik och tycker man inte om att få gåshud över hela kroppen när man lyssnar på musik bör den undvikas till varje pris.
Ja, listan kan göras lång. Återkommer med fler tips när jag sitter i lyssningsrummet, om intresse finns. Jag köper det mesta från HD Tracks numera.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-26 14:39

Massimo Salvagnini Quintet kanske inte alla hittar, men de som gör det kommer att ha en skön stund framför sig. Jag köpte albumet "Gold Fingers" och där uppträder även Patrizia Laquidara i truddelutten "Goldfinger".

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-12-26 16:02

Snyggt hifikg, ska samla in lite fler tips och göra en beställning. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-26 20:17

Jen Chapin, ReVisions, Songs of Stevie Wonder, är ruskigt bra. Så enkelt, så vackert, en sax, en bas och en gudomlig röst. Allt serverat på ett utomordentligt trevligt sätt. Bara att se ståpälsen växa medan du njuter. Så himla mycket bättre blir det inte.

http://www.hdtracks.com/revisions-songs ... der-192-24

Jag snålade den gången och köpte den i 24/96, lite synd kan jag tycka idag.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-12-26 21:40

Tack till hifikg för tips!

De återutgivningar jag har hört av pop och rock på DVD-Audio, SACD, Blu-ray Audio, HDtracks och andra format med större lagringskapacitet än cd låter närmast uteslutande sämre än motsvarande tidiga utgåva på kompaktskiva. Orsaken är tilltagande processering av musiken. Ju mer kapabelt format desto mindre ursprungstrohet - det är, för att göra en rejäl generalisering, ljudåtergivningshistoriens paradox.

Jag har hört en enda utgåva från HDtracks och den är inte uppmuntrande. Liknande erfarenhet tycks personer som har undersökt saken närmare ha: http://www.polkaudio.com/forums/showthr ... -it-a-scam.

Efter att ha sett grafer är jag nyfiken på Donna Summer på HDtracks. Risken att jag kastar 200 kronor i sjön har fått mig att avstå hittills. Tanken att samla kunskap om de filer som säljs på HDtracks är god!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2013-12-27 00:44

Dr databasen är en bra utgångspunkt om man letar efter bra utgåvor.
Nu är det ju fler parametrar än bara bibehållen dynamik som avgör om resultatet är bra. Men man kan direkt få ett humm om utgåvan är samma på hdtracks som på cd tex.

http://dr.loudness-war.info/index.php?search_album=Hdtracks&sort=dr&order=desc[/url]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-27 00:55

Det mesta jag köpt via HD Tracks är sådant jag inte har tidigare, eller möjligen haft på vinyl, så jag kan inte göra direkta jämförelser. De dyraste fonogrammen (24/192) på HD kostar runt $25, det är väl vad en vanlig, ny, CD kostar idag. 24/96 ligger under $20. Jag har några dubbletter, bl a Norah Jones o något med Miles, ska ta mig tid att lyssna på dem särskilt o delge er mina intryck någon natt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-27 13:20

farbman skrev:Dr databasen är en bra utgångspunkt om man letar efter bra utgåvor.
Nu är det ju fler parametrar än bara bibehållen dynamik som avgör om resultatet är bra. Men man kan direkt få ett humm om utgåvan är samma på hdtracks som på cd tex.

http://dr.loudness-war.info/index.php?search_album=Hdtracks&sort=dr&order=desc[/url]

Börjar ana att det finns något mer än "bara" DR som avgör hur mycket man njuter vid lyssningen. I min presentationstråd påpekades det att ett fonogram som jag upplever som ruskigt välljudande (Focals demo-cd nummer 8 ) i mitt lyssningsrum inte alls mäter särskilt bra. Förklara det den som kan.

Innan jag kröp till kojs inatt lyssnade jag på olika inspelningar av Jazz at the Pawnshop och hörde ingen noterbar skillnad, men då lyssnade jag utan DAC så datorn konverterar väl allt likadant kanske (jag skruvade inte på parametrarna, lyssnade direkt i Finder). Ska göra samma övning med DAC och med högtalare. Min ultrasuperduperreferens "Lady Be Good" har jag lyssnat på så många gånger nu att jag "fyller i" det som fattas. Ger mig katten på att jag skulle digga den stenhårt via en trasig bilhögtalare *s*

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-27 13:49

Lyssnar nu på Baker´s Holiday, http://www.hdtracks.com/baker-s-holiday-132877 , i 24/192 och nog är det mycket detaljer och känsla i det fonogrammet. Körde det genom DR+ på kul och fick upp en DR på ca 11 för hela albumet, en siffra som inte säger något om hur det låter. Tycker jag. Den här inspelningen är av den sort som mycket tydligt placerar ut instrumenten i rummet. Nästan som i stereons barndom, när man ville visa vad stereo var. Det är säkert inte allas tekopp men jag kan inte låta bli att förundras över hur stort mitt lyssningsrum blir.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-12-27 13:49

hifikg skrev:Börjar ana att det finns något mer än "bara" DR som avgör hur mycket man njuter vid lyssningen. I min presentationstråd påpekades det att ett fonogram som jag upplever som ruskigt välljudande (Focals demo-cd nummer 8 ) i mitt lyssningsrum inte alls mäter särskilt bra. Förklara det den som kan.

Då undrar jag vad du menar att mäter dåligt här betyder? Starta en tråd, så går det kanske att utreda. Att du tycker något låter bra, som får en låg siffra på någons skala, säger inte så mycket. Skicka en WAV-fil av spåret till någon som kan köra det genom MasVis och lägg sedan upp resultatet här, så har vi som inte hört spåret något att gå på.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-27 13:59

shifts skrev:
hifikg skrev:Börjar ana att det finns något mer än "bara" DR som avgör hur mycket man njuter vid lyssningen. I min presentationstråd påpekades det att ett fonogram som jag upplever som ruskigt välljudande (Focals demo-cd nummer 8 ) i mitt lyssningsrum inte alls mäter särskilt bra. Förklara det den som kan.

Då undrar jag vad du menar att mäter dåligt här betyder? Starta en tråd, så går det kanske att utreda. Att du tycker något låter bra, som får en låg siffra på någons skala, säger inte så mycket. Skicka en WAV-fil av spåret till någon som kan köra det genom MasVis och lägg sedan upp resultatet här, så har vi som inte hört spåret något att gå på.

Det var det någon gjorde. Kolla näst sista sidan i min presentation (klicka hemsida nedan), men jag tror inte att ni har "något att gå på" bara genom att läsa siffran, det är min point. Man måste lyssna.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-12-27 14:01

Det säger rätt mycket om hur processats trots allt, men det betyder ju inte att någon kan tycka den låter bra även om den ser sunkig ut. Det finns massor med lågdynamisk musik jag tycker låter skitbra.

Ska ta en kik på den, tack.

Tillägg: Där finns ingen MasVis-analys vad jag kan se. Varken på nästnäst sista, näst sista eller sista sidan. Här är vad jag pratar om, se så, skicka nu en WAV-fil av låten till någon med MasVis och be dem göra en analys: http://www.lts.a.se/lts/masvis
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-27 14:11

shifts skrev:Det säger rätt mycket om hur processats trots allt, men det betyder ju inte att någon kan tycka den låter bra även om den ser sunkig ut. Det finns massor med lågdynamisk musik jag tycker låter skitbra.

Ska ta en kik på den, tack.

Tillägg: Där finns ingen MasVis-analys vad jag kan se. Varken på nästnäst sista, näst sista eller sista sidan. Här är vad jag pratar om, se så, skicka nu en WAV-fil av låten till någon med MasVis och be dem göra en analys: http://www.lts.a.se/lts/masvis

Antog att det var sådana mätningar Kraniet refererade till när han skriver om låg Crest och det är den siffran jag refererade till som "mäter dåligt". Kanske skulle en komplett MasVis analys ge mer kött på benen. Jag har inte MasVis själv men väl DR+. Har insett att de värden det programmet ger inte gör att jag kan avfärda ett fonogram. Fast ta den diskussionen där och låt den här tråden handla om musiktips :-)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-12-27 14:15

De bilder jag sett från DR+ ger över huvud taget inte sådan genomgripande information som MasVis gräver fram. Såg Kraniets post nyss, men den visar ju bara vad han säger om resultatet, inte analysen i sig.

Det hade varit mycket intressant att dels lyssna (och titta på analyserna) av de spår du tycker låter bäst från samlingsskivan och hur de låter i sitt originalutförande.

Det är hart när omöjligt att säga varför du tycker det låter så bra: Bra musik? Okänslig för dynamikkomprimering? Inte hört originalet (som potentiellt låter fantastiskt mycket bättre)? Felen Kraniet pekar ut är milda?

----------

Kanske ska stoppa här, eftersom det var meningen att denna tråden skulle vara en tipstråd om bra högupplösta filer. Vi kan fortsätta i din medlemstråd?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-27 14:18

shifts skrev:De bilder jag sett från DR+ ger över huvud taget inte sådan genomgripande information som MasVis gräver fram. Såg Kraniets post nyss, men den visar ju bara vad han säger om resultatet, inte analysen i sig.

Det hade varit mycket intressant att dels lyssna (och titta på analyserna) av de spår du tycker låter bäst från samlingsskivan och hur de låter i sitt originalutförande.

Det är hart när omöjligt att säga varför du tycker det låter så bra: Bra musik? Okänslig för dynamikkomprimering? Inte hört originalet (som potentiellt låter fantastiskt mycket bättre)? Felen Kraniet pekar ut är milda?

Mmm, vem vet, har du MasVis? kan bolla över en fil till dig och jag har originalen till några av låtarna åtminstone, t ex Ice Hotel.

För att återgå till musiktips så lyssnar jag nu på American Poster, en helt vanlig redbook CD som låter mycket trevligt (och, visade det sig, mäter riktigt fint enligt DR+) så nog går det att få till välljud i 16/44 också, om nu någon tvivlade.

Återgå till Skivrekommendationer