Då har man sårat en stolt svensk företagare idag..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Då har man sårat en stolt svensk företagare idag..

Inläggav Kraniet » 2005-10-27 13:44

Jepp.. ringde HiFi-Kit och frågade om dom hade vifa tc14 inne. Det har dom ju förstås inte i lager men han kunde ju ta hem. Men nu är det så att Hifimicke är lite billigare så vad gör man.
På hifikit kan man dock inte förstå hur micke kan sälja en och samma bas för 285kr när hifikit vill ha 420.
Men det är klart att en butik med lager och personal kan helt enkelt inte konkurrera med nåt sånt.
Lite tråkigt är det ju eftersom hifikit är en väldigt bra butik. Men när man får samma produkt för 1/3 mindre av priset vad ska man göra?
Mvh
Magnus

mike34

Inläggav mike34 » 2005-10-27 13:58

Man köper på det billigaste stället å lättar sitt samvete på ett forum å sover lika gott i fortsättningen :wink:
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-27 13:59

om han inte lagerförde modellen så har han ju inte större kostnader för denna "utanför lager beställning" än hifimicke... Så köp där det är billigast.

Desutom tror jag marginalerna hos hifikit vid deras inköp är större än hos en mindre säljare. Så deras höga priser är snurren från start anser jag..

Det är som om en stormarknad skulle ha betydande större priser än den lilla näröppetbutiken ju. Väldigt konstigt detta.. :lol:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-10-27 14:16

samtidigt lever ju micke inte på sin försäljning utan har det väl som bisyssla.. det gör jua att man inte behöver ta så mycket..
han på hifikit sa att för 285 kr så gör micke snudd på en förlust. vilket ju går bra om man har en annan inkomst.
nej jag är helt på det klara med att man köper där det är billigast.. ibland tycker man ju bara synd om butikerna(speciellt de bra) dock.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-27 15:29

Detta är ju en ständigt återkommande diskussion. Just i detta fall är jag böjd att hålla med om att man köper på det billigaste stället. Anledningen är just som någon annan påpekade, produkten är en beställningsvara på båda ställena.

Sedan kan man alltid diskutera hur det ligger till med bytesrätt, garantiåtaganden, leveranstid, fraktkostnader och liknande parametrar som inte avspeglas i priset på varan. Förutom eventuella fraktkostnader är det tyvärr sällan man får reda på sådant i förväg utan snarare som ett faktum när det av någon anledning strular.

/ B

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-27 15:31

Forum som faktiskt är ju förbannat bra i såna lägen Bill. Det är bara att posta en tråd där man frågar om någon har negativa erfarenheter av hifimicke eller hifikit! :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-10-27 21:11

Jag gynnar i princip den "bättre" (= bättre service i regel) butiken om det är en mindre prisskillnad. Men när det är 30% skillnad så är det för mycket. 10% kan tänkas - om det inte är väldigt dyra grejer.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-10-27 22:04

dumt och kasta bort pengar

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-10-27 23:37

Pengar, man kastar väl bort dem om man inte har en positiv känsla med i bilden? Annars blir ju allt bara pengar?

Bra känsla och dyrt-Bit ihop och betala.
Bra känsla och billigt-Grattis.
Dålig känsla och dyrt-Hehee tänk vad t.ex butikerna i NK klarar sig på.
Dålig känsla men billigt-Ibland, men väldigt sällan, har man inget val.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-10-28 00:05

jockewe skrev:Pengar, man kastar väl bort dem om man inte har en positiv känsla med i bilden? Annars blir ju allt bara pengar?

Bra känsla och dyrt-Bit ihop och betala.
Bra känsla och billigt-Grattis.
Dålig känsla och dyrt-Hehee tänk vad t.ex butikerna i NK klarar sig på.
Dålig känsla men billigt-Ibland, men väldigt sällan, har man inget val.

positiv känsla? vad har det med vilken handlare man köper av att göra? verkar dumt att lägga mer pengar än man behöver...

dessutom är ju hifimicke trevligare än dom flesta handlare....

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-28 01:53

jag tycker ändå det är lustigt att en stormarknad på högtalarelement skall vara dyrare än ALLA snudd på.. Det går ju att köpa allt i eu klart klart billigare än hifikit...

och även i Sverige är alla billigare..

Så hifikit är den dyraste stormarknaden ja sett... :lol: och har alltid varit tyvärr..

Användarvisningsbild
Niclas57

Inläggav Niclas57 » 2005-10-28 05:49

Man funderar ju lite på hur det är med Hifikits marginaler...
Kan ju ta som exempel att jag nyligen beställde elementen till Orion från Madisound i USA.
Totalkostnaden för 4 st peerless XLS10"+2 st Seas W22+2 st Seas Millennium hamnade under 12000:- inkl frakt($160),tull & moms.
På Hifikit kostar de över 16000:- 8O
Nu köper säkert Madisound in stora kvantiteter element,men ska det verkligen skilja så jäkla mycket :roll:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-28 13:03

I början av 90´talet då jag byggde mina stora basar så tog jag in priser på JBL 2235 från hifikit samt andra..

Och det skilde snudd dubbla pengarna att handla via hifikit..... Så att en "stormarknad" KAN har så höga priser mot andra gör ju utrymmet för andra rätt stort att dra igång underifrån..

Så dom får skylla sig själva ju

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-28 13:50

Mayro skrev:I början av 90´talet då jag byggde mina stora basar så tog jag in priser på JBL 2235 från hifikit samt andra..

Och det skilde snudd dubbla pengarna att handla via hifikit..... Så att en "stormarknad" KAN har så höga priser mot andra gör ju utrymmet för andra rätt stort att dra igång underifrån..

Så dom får skylla sig själva ju

Man kan till exempel ta Elfa som exempel på en "stormarknad" med höga priser (men vad avses med stormarknad i denna tråd?). Elfa tar mellan 30 och 300% högre priser än andra. Men dom har en servicegrad, leveranssäkerhet (99,6% i katalogen finns i lager) och leveranssnabbhet som är enorm. För ett företag, tex en utvecklingsavdelning, spelar det ingen roll om en krets kostar 125:- eller 300:-, det är ännu dyrare om ett projekt ligger nere några dagar i väntan på leverans av komponenter.

För en privatperson där tiden och servicen inte spelar någon roll ser saken förstås helt annorlunda ut.

Men inte skulle jag kalla HiFi-Kit för stormarknad. Diversehandel snarare. Stormarknader brukar väl snarare bestå av ett fåtal märken, stora volymer och noll service.

/ B

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-28 14:47

Du vet nog HUR jag menar även om du här krånglar till det en del :lol:

Användarvisningsbild
U1

Inläggav U1 » 2005-10-29 13:13

HIFI kit är bra men på tok för dyra. Hifi Micke kräver att du kan vänta en evighet om han inte har det hemma, väntade själv 3 månader.

Prisjämförelse, jag köpte 12st SLS12" och de kostade på de olika ställena:

Hifi Kit: Efter diskussion 700:-
Hifi Micke: 550:-

Idagarna beställde några vänner från Audiocomponents och betalade 450:-. Vill man klöpa billigt så är det Audiocomponents.nl som gäller.

/J

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-10-29 14:03

U1 skrev:HIFI kit är bra men på tok för dyra. Hifi Micke kräver att du kan vänta en evighet om han inte har det hemma, väntade själv 3 månader.

Prisjämförelse, jag köpte 12st SLS12" och de kostade på de olika ställena:

Hifi Kit: Efter diskussion 700:-
Hifi Micke: 550:-

Idagarna beställde några vänner från Audiocomponents och betalade 450:-. Vill man klöpa billigt så är det Audiocomponents.nl som gäller.

/J

dock får man ju räkna in frakten också.. ska man ha enstaka element äter ju frakten från audiocomponents upp eventuell vinst..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-29 19:30

Mayro skrev:Du vet nog HUR jag menar även om du här krånglar till det en del :lol:

Krånglar till? Näää, tycker du? Vaddå?

/ B

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-29 20:10

Bill50x skrev:
Mayro skrev:Du vet nog HUR jag menar även om du här krånglar till det en del :lol:

/ B

med att vända på saker o ting..Om man som hifi kit säljer element sedan sååå länge så torde dom ha inköpspriser en bra bit under mindre leverantörer. Därvid också sälja mer än dom flesta.. Och då helt klart borde kunna ha lägre priser också..

Sedan OM dom förlitar sig på kundgruppen som ska ha nu så bör dom ju lagerföra också så dom höga priserna motsvaras.. Inte ha grejor som beställningsvara..

men men.. Gillar man att en elementsäljande stormarknad har stora priser så gör det mig absolut inget alls. JAG skulle då inte köpa ifrån dom i alla fall. handlar inte heller från elfa..

Och firmor som handlar från elfa har väl en egen prislista antar jag som elgrosisterna brukar ha.. :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-10-29 21:04

Tja, skulle tro att jag föredrar en leverantör som levererar inom rimlig tid.

Beställde Vifa TC14WG49-08 någon gång i våras, från Hifi-Micke, har inte fått dessa ännu.
Har ringt och skickat mail ett flertal gånger, men inget händer.

Jag frågade honom om jag kunde räkna med leverans före julafton, han svarade att "så lång tid borde det inte ta".

Nej, Hifi-kits något högre pris hade jag accepterat direkt, om jag vetat vilken leveranstid Hifi-Micke använder sig av. :cry:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-29 21:32

Mayro skrev:
Bill50x skrev:

/ B

med att vända på saker o ting..Om man som hifi kit säljer element sedan sååå länge så torde dom ha inköpspriser en bra bit under mindre leverantörer. Därvid också sälja mer än dom flesta.. Och då helt klart borde kunna ha lägre priser också..

Sedan OM dom förlitar sig på kundgruppen som ska ha nu så bör dom ju lagerföra också så dom höga priserna motsvaras.. Inte ha grejor som beställningsvara..

Jasså, du menar så. Men jag vänder inte på något. Jag bara försöker ge ett perspektiv. Det är inte alltid det lägsta priset är det bästa, det finns en massa andra variabler också. Och hur man värderar dom är joolika från person till person. Oavsett om man kallar HiFi-Kit för en stormarknad eller inte, så har dom tydligen en given plats bland Hifi-konsumenterna, annars hade dom inte funnits kvar. Jag försvarar inte HiFi-Kit som sådant utan bara fenomenet med en butik med högre priser än vad en egenimportör som sköter businessen hemma har. Jag har ingen aning om hr mycket dyrrare dom är, har bara siffrorna i tråden här som info.

Men ni som vet vad för element ni ska ha, som kan tänka er att vänta osv, köp där det är billigast. Ni som behöver diskutera val av element och andra komponenter, gå till butik.

/ B

Återgå till Generellt om hifi