Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Efter de få första exemplaren kommer det att dröja ett tag innan det blir lite serieproduktion. Trycket på CM3 sägs vara stort just nu. OM1-Kapseln är på 10 mm för att ge lite större signal/brusförhållande. Frekvensgången kommer att vara rakt inom ca +-1 dB. Det är tydligen knepigt med att ange det exakt eftersom de referensmikrofoner från Earthworks som används har en del avvikelser från rak kurva. Priset förväntas ligga lika med CM3.
Svante skrev:Om det är OM1 det pratas om så har jag ett par. Jag har inte mätt på dem, men de verkar väldigt bra. Låter finfint. Eller, "låter inte", kanske man borde säga.
celef skrev:Svante skrev:Om det är OM1 det pratas om så har jag ett par. Jag har inte mätt på dem, men de verkar väldigt bra. Låter finfint. Eller, "låter inte", kanske man borde säga.
coolt, tror du miken skulle passa som en rätt nogrann mätmik även utan kalibrering? linjäriteten enligt databladet verkar ju fasligt mycket bättre än behringer, dayton och allt va de heter
toppen på miken ser så annorlunda ut, en "donut", ställer inte den till det?
celef skrev:toppen på miken ser så annorlunda ut, en "donut", ställer inte den till det?
Svante skrev:celef skrev:Svante skrev:Om det är OM1 det pratas om så har jag ett par. Jag har inte mätt på dem, men de verkar väldigt bra. Låter finfint. Eller, "låter inte", kanske man borde säga.
coolt, tror du miken skulle passa som en rätt nogrann mätmik även utan kalibrering? linjäriteten enligt databladet verkar ju fasligt mycket bättre än behringer, dayton och allt va de heter
toppen på miken ser så annorlunda ut, en "donut", ställer inte den till det?
Jag tror jag avstår från att tro. Jag har gjort lite mätningar med den, men inte på högtalare. Det jag har märkt av är en viss fasförskjutning mot låga frekvenser relativt Earthworks M30. Men det är förvånansvärt likt. Mot höga frekvenser har jag ingen koll, mätmässigt.
RogerGustavsson skrev:celef skrev:toppen på miken ser så annorlunda ut, en "donut", ställer inte den till det?
Kan du förklara närmare vad du menar med "donut"? Om du menar att det finns en upphöjning runt kapseln kan det vara en medveten detalj för att ge önskad frekvensgång. Har sett en förklaring till olika versioner av Sennheiser KE4-211-1 resp. KE4-211-2. DPA har olika "kragar" att sätta på för olika frekvensgång.
RogerJoensson skrev:Mellan 20Hz-ca 500Hz (kommer inte ihåg exakt hur kurvorna såg ut) skiljer sig mina Earthworks M30 en halv dB. Earthworks redovisar inte någon kurva under 800Hz... Jag blev ganska chockad när jag upptäckte detta, för jag förutsatte att de var spikraka ner till 20Hz. Jag har provmätt små panasonic-kapslar och limmat dem i änden för att täta dem och de verkar ligga inom någon tiondels dB vid 20Hz mot min bas-starkaste M30, så jag gissar att denna M30 är att lita på i djupbasen. När jag tänkt efter så kan det istället röra sig om en liten höjning över hundra Hz eller så (dvs inte en avrullning nedåt), men hur denna skulle kunna uppstå kan jag inte begripa.
Ungefär på den vägen är det...
Edit: Skit också, vad långt inlägget blev...
Mvh Roger Jönsson, Line audio.
RogerJoensson skrev:Tidigare använde jag rektangulärt fönster och då blev jag tvungen att använda medelvärdesutsmetning (1/12 oktav) eftersom fft:ns data lätt fick "spel" (=rippel) vid minsta lilla lägesändring (någon enstaka mm), eller om temperaturen i högtalaren bara ändrades något lite.
Nu har jag ökat tiden för fönstret lite och kör med Blackmanfönster (lite läck från första reflexerna, men bara i nedre regionerna och jag vet hur detta påverkar kurvorna från mina mikar och kan kompensera för det). Behovet av medelvärdesutjämning är nu borta och kurvan blir mer detaljerad än med 1/12 oktav avrundningen). Programmet minskar fönstret mot ökande frekvens i två steg (eller kanske tre). Över 1KHz är mätningen odelad och helt isolerad från väggar och tak.
Svante skrev:En sak som jag har funderat över med OM1 är om mikrofonhållaren påverkar tonkurvan. Mikrofonen är ju ganska kort, och hållaren hamnar därför ganska nära kapseln.
Har du någon info där Roger?
Svante skrev:Jag använder Tukey-fönster (heter det väl) i mitt Sirp-program. Det har en helt plan del som huvuddelen av impulsen hamnar inom, och en onset resp offset som är mjukt sinusrundad, likt hanning.
Svante skrev:Jag använder Tukey-fönster (heter det väl) i mitt Sirp-program.
DQ-20 skrev:Svante skrev:Jag använder Tukey-fönster (heter det väl) i mitt Sirp-program.
John Tukey FTW! Vilken man. Han dyker upp överallt: psykometri, statistik OCH FFT. En fullständigt genialisk man.
RogerJoensson skrev:Svante skrev:En sak som jag har funderat över med OM1 är om mikrofonhållaren påverkar tonkurvan. Mikrofonen är ju ganska kort, och hållaren hamnar därför ganska nära kapseln.
Har du någon info där Roger?
Jag har just mätt. Tyvärr får man ett rippel från ca 3KHz på +-0.6dB med hållaren och mikstativsarmen i riktning från mikrofonen. Sätter jag hållaren längre bak, på XLR-kontakten sjunker det till ca +-0.3dB (någon släng +0.4dB).
Att sätta miken på ett rakt mikstativ eller med armen i vinkel mot mikrofonen förvärra situationen ytterligare, pga reflexerna från mikrofonarmen och med hållarens fot utsvängd.
För mätningar vore det definitivt en fördel att fästa miken på annat sätt, T ex med ett längre, tunt rör med kabel och kontakt inuti eller att tejpa miken på en krafitg pianotråd eller blompinne. Hm. Ska fundera... Det finns XLR-förlängare, en sådan borde hjälpa.
Eathworks M30 är nästan immun om man sätter hållaren långt bak på miken (kanske +-0.1dB), men stativpinnen stör fortfarande lite om den är i vinkel mot miken.
Sätter jag hållaren mitt på den tjockare delen, så ökar störningarna till +- 0.3dB, med stativarmen riktad som miken (alltså inte i vinkel mot denna). För den nyare M30 som är kortare gäller ca +- 0.4dB. Jag har en av varje.
Inte helt lätt det där med rundtagande...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster