Bråttom med råd nu - rea

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stranne

Re: Bråttom med råd nu - rea

Inläggav Stranne » 2013-12-27 13:24

Bill50x skrev:
Cahlis skrev:Hej Vänner,
Nu är frågan om jag ska köpa högtalare Vienna BeethovenBaby Grand SE för 41600 kr minus 25% rabatt = 31000kr eller om jag ska gå på pi60 alt pi60s? Kanske fel forum att ställa frågan på, men ändå… Är pi60 så fantastiska som de utmålas eller har utvecklingen hos andra tillverkare kommit ikapp (och kanske förbi)?
Rabatten är bara 27-28/12 hos Hifi Consult.

Glöm rabatten. Sådant kommer alltid tillbaka, förr eller senare. Spendera istället lite tid på att lyssna runt, det finns många bra alternativ runt 30 papp, framför allt om du kan tänka dig begagnat.

Man ska aldrig hasta fram ett köp om det nu inte råkar vara så att man faktiskt hört grejorna och vet vad de står för. Men då hade å andra sidan denna tråden inte funnits...

Simma lugnt, njut av det du har och låt inte slantarna bränna i fickan :-)

/ B

Bra skrivet. Plussett på den.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-12-27 17:51

KarlXII skrev:Är inte detta lite som att fråga om du borde köpa Heinz ketchup till extrapris på ett Felixforum?

Jag skulle vilja påstå att det är precis tvärtom. :wink: :)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-12-27 18:10

Kände på mig att någon skulle snubbla över den där... :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2013-12-27 22:39

Hej igen Vänner,
Jaha då har man varit runt o lyssnat lite. Började med Vienna Beethoven Baby Grand SE för 41600 kr, måste säga att jag blev lite besviken. Trevlig o bra högtalare men inte den wow-upplevelse som jag hoppats på. Väl avrullad i toppen för min smak.
Sen kom en annan kund och lyssnade på QLN-"pyramiderna", då dessa kan uppgraderas med nya filter o element. Både originalen och de uppdaterade lät kanonbra! Berodde nog mycket på Burmester-förstärkaren (men den spelade ju på Viennorna också…).
Nåväl, vidare till Akkelis audio där jag lyssnade på Heco The New Statement (ett sånt namn!) som spelade riktigt gött! Bättre pris också, 25kkr men de var väl stora, får inte plats hos oss. Synd. Lyssnade också på ett par Blumenhofer Fun 17 (ett sånt namn 2!) med inbyggt horn. Lät jättekul med supergles demomusik men hur låter de med lite bökig rock? Börjar inse hur bra mina hembyggda Valutronic faktiskt låter.
Fortsättning följer..[/s]

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2013-12-27 23:01

Vänner, resan fortsätter. Fick ett PM av Jonas som erbjöd en Pi60-lyssning hemma hos sig på em. Klart jag åkte dit. Han visade ett kalasfint akustibehandlat källarrum med pi60, Pip och fyra baslådor. Tja, så blev det som jag befarat hela tiden, jag trillade dit på pi60. Klart att jämförelsen haltar när denna högtalaren visas i ett specialanpassat rum osv, men va faen… bra låter det.
Stort tack Jonas för din gästfrihet och visning. Verkligen uppskattat!

Så nu gäller det att nästla sig in hos Öhmans eller köpa begagnat. Får väl se hur det går

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-27 23:03

Jag rummet är inte att underskatta, men de är riktiga fina de där pi60. Inget snack om saken.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-12-28 01:18

Cahlis skrev:Vänner, resan fortsätter. Fick ett PM av Jonas som erbjöd en Pi60-lyssning hemma hos sig på em. Klart jag åkte dit. Han visade ett kalasfint akustibehandlat källarrum med pi60, Pip och fyra baslådor. Tja, så blev det som jag befarat hela tiden, jag trillade dit på pi60. Klart att jämförelsen haltar när denna högtalaren visas i ett specialanpassat rum osv, men va faen… bra låter det.

Så nu gäller det att nästla sig in hos Öhmans eller köpa begagnat. Får väl se hur det går

Bra! Nu har du insett den viktigaste aspekten, rum o högtalare i symbios. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-12-28 05:03

Skönt att du fick reda på vad som passade dig! Vad ligger pi60 på begagnade?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Zed

Inläggav Zed » 2013-12-28 11:04

Cahlis skrev:Vänner, resan fortsätter. Fick ett PM av Jonas som erbjöd en Pi60-lyssning hemma hos sig på em. Klart jag åkte dit. Han visade ett kalasfint akustibehandlat källarrum med pi60, Pip och fyra baslådor. Tja, så blev det som jag befarat hela tiden, jag trillade dit på pi60. Klart att jämförelsen haltar när denna högtalaren visas i ett specialanpassat rum osv, men va faen… bra låter det.

Pi60 låter bra i ett vanligt vardagsrum också :)

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2013-12-28 13:24

Begagnade pi60/s - tja, det vimlar ju inte direkt av dem. Kollar HiFimagasinet, Blocket, kanske Minhembio. Vad finns det mer?

Jonas, du har PM från mig.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2013-12-28 14:02

Det var ju bra att du fick lyssnat på ett par pi60 i ett bra rum. Har själv lyssnat hos Jonas och de låter bra där :). Hur var din upplevelse av pi60 jämfört med de andra högtalarna du lyssnat på senaste tiden?

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2013-12-28 14:42

Jo, skillnader mot andra högtalare. De största Heco var ju imponerande med skimrande mellanregister o diskant, basen låg där förnimbar hela tiden och mullrade till när det behövdes. En kanonhögtalare på sitt sätt men för stor. Dock drivna av en dyr rörförstärkare.
Sen har jag lyssnat på flera extrema uppsättningar med högtalare för många hundratusentals kronor med motsvarande förstärkare och det är så klart i en helt annan klass. Men det faller ju på sin onåbarhet på nåt sätt. Intrycket är väl att högtalare i klassen 15-40 000 kr ofta är haussade så mycket av t ex hifi-tidningar och annonser, att det blir en besvikelse när man väl lyssnar på dem.
Pi60 var ju imponerande med sin djupa bas och förmåga att spela högt utan att krokna. Transienter, mellanregister, osv gick fram tydligt o bra. Men Jonas rum var så extremt väldämpat att det var helt ovant för mig att lyssna i en sådan omgivning. Kan nästan tycka att det tar bort en del av ljudets "öppenhet" som man får i ett mer normalt rum. Men absolut att de har ett härligt ljud.
Sen kan man diskutera hur stor betydelse förstärkeriet har. En del hävdar att allt beror på högtalarna och att alla förstärkare låter lika. Tror inte det. Skaffade mig en Bladeius förstärkare för ett år sedan och ett sånt lyft jämfört med gamla HK surrounden! Skulle vara intressant att testa ihop med pi60. Blir väl så en dag…

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-12-28 15:02

Tror inte att det finns någon som anser att "alla förstärkare låter lika".
I ditt fall var det en gammal hemmabiostärkare av fabrikatet HK mot en ny (stereostärkare?) av fabrikatet Bladelius. Där är nog dom flesta överens om att det säkert finns ganska stora ljudmässiga skillnader.

Det många anser inte går att höra skillnad på är nog främst slutsteg av god kvalisort. :)

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2013-12-28 17:07

bakerman22 skrev:Tror inte att det finns någon som anser att "alla förstärkare låter lika".
I ditt fall var det en gammal hemmabiostärkare av fabrikatet HK mot en ny (stereostärkare?) av fabrikatet Bladelius. Där är nog dom flesta överens om att det säkert finns ganska stora ljudmässiga skillnader.

Det många anser inte går att höra skillnad på är nog främst slutsteg av god kvalisort. :)

HK är utan tvekan en av de märken jag tycker låter sämre än t.ex. Rotel och Marantz jag jämfört emot. Ja vissa förstärkare låter inte bra helt enkelt. Sämsta någonsin var en Sony-reciever jag hade en gång..den var löjligt dålig.

Föregående

Återgå till Wänner af Ino