Ljudmäta rum (vilka prylar)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-12-29 18:16

celef skrev:
JonasW skrev:
celef skrev:
JonasW skrev:Kanske har missat mer ingående specar, men de säger +-1dB inom 16-20000Hz. Duger väl för de flesta när det gäller mätningar även över 20Hz?

Jag kanske kollade gamla spec? men vill man endast mäta tonkurva så kanske systemet duger, mäta dist verkar inte gå, inte heller fas. kan man exportera mätresultat?

Deras egen mjukvara är helt värdelös. Men kör man deras ljudkort och mick tillsammans med REW t.ex. så får du ju bla distmätning.

Om mjukvaran inte är så bra så finns det nog inga större skäl till att heller välja deras hårdvara, nivåreglering och klippindikering tycks ju saknas samt annan grunddata

Som sagt, jag har ägt denna hårdvara och den fungerar bra för hobbymätning såsom frekvensgång, dist, efterklangstider osv.

LasseA

Inläggav LasseA » 2013-12-29 18:30

Jag skulle gärna vilja få förslag på bra mikrofonförstärkare, helst sådana som inte är allt för dyra men ändå bra för mätningar. Line audio 2MP är säkert bra men det vore ju trevligt om det fanns någon bra preamp som var lite billigare än den. Gärna en med fasta steg i gain (för att kunna föra in rätt siffror i ARTA lättare).

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-29 19:06

JonasW skrev:
celef skrev:
JonasW skrev:
celef skrev:
JonasW skrev:Kanske har missat mer ingående specar, men de säger +-1dB inom 16-20000Hz. Duger väl för de flesta när det gäller mätningar även över 20Hz?

Jag kanske kollade gamla spec? men vill man endast mäta tonkurva så kanske systemet duger, mäta dist verkar inte gå, inte heller fas. kan man exportera mätresultat?

Deras egen mjukvara är helt värdelös. Men kör man deras ljudkort och mick tillsammans med REW t.ex. så får du ju bla distmätning.

Om mjukvaran inte är så bra så finns det nog inga större skäl till att heller välja deras hårdvara, nivåreglering och klippindikering tycks ju saknas samt annan grunddata

Som sagt, jag har ägt denna hårdvara och den fungerar bra för hobbymätning såsom frekvensgång, dist, efterklangstider osv.

Jo, men den saknar ju fortfarande användbara och önskvärda features, hur ser distsiffrorna ut för systemet?
Bikinitider

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-12-29 19:28

Tror vi lägger ned denna diskussion då du har en fast uppfattning om vad du tycker om XTZ:as mätmick, vi tar oss ingenstans :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-29 21:18

JonasW skrev:Tror vi lägger ned denna diskussion då du har en fast uppfattning om vad du tycker om XTZ:as mätmick, vi tar oss ingenstans :)

Det är helt okej! Vill bara då som avslutning säga att jag inte har något emot xtz, det enda jag tycker är att det saknas relevanta och grundläggande data och kanske några funktioner på hårdvaran, när detta saknas så finner jag inget skäl till att köpa detta system
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-29 21:32

LasseA skrev:Jag skulle gärna vilja få förslag på bra mikrofonförstärkare, helst sådana som inte är allt för dyra men ändå bra för mätningar. Line audio 2MP är säkert bra men det vore ju trevligt om det fanns någon bra preamp som var lite billigare än den. Gärna en med fasta steg i gain (för att kunna föra in rätt siffror i ARTA lättare).

Det är svårt att hitta billiga mikstärkare, vill man ner i pris får man börja leta bland mikstärkare för musiker, men dessa är ofta medvetet färgande med rör och effekter, ibland är dessa färgningar möjliga att stänga av, ibland är dom inte det.

M-audio Buddy är väl en mikstärkare som skulle kunna funka

Rolls mp13 oxå, dock har den bara 21v fantommatning, och så tror jag den är ganska bandbegränsad

En del har använt små portabla mixerbord

Men även en del externa ljudkort kan ju användas som ren mikstärkare med fantommatning, en sådan skulle nog vara rätt praktisk
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-12-29 21:59

LasseA skrev:Jag skulle gärna vilja få förslag på bra mikrofonförstärkare, helst sådana som inte är allt för dyra men ändå bra för mätningar. Line audio 2MP är säkert bra men det vore ju trevligt om det fanns någon bra preamp som var lite billigare än den. Gärna en med fasta steg i gain (för att kunna föra in rätt siffror i ARTA lättare).

Finns inte. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2013-12-30 00:57

Jag använder Creative E-MU USB 2.0 Tracker tillsammans med ARTA. Tyvärr har den inte fasta gainsteg, men annars tycker jag den funkar bra.

http://www.creative.com/emu/products/product.aspx?category=610&pid=17511

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=435719

mvh, Mats

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2013-12-30 19:19

Har nu mailat lite med isemcon samt deras mic emx-7150,man kan få den kalibrerad ned till 5Hz så nu har jag beställt en sådan :)
Mvh Nicke

Föregående

Återgå till Teknikforum