Metallstativ fixa till..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Metallstativ fixa till..

Inläggav Slartibartfast » 2005-10-27 20:28

Jag har ett par svartlackerade metallstativ, med en väldigt grov struktur. Ytan liksom suger till sig smuts och damm och... matrester. Japp ni hörde rätt, matrester!

Hur som helst, snart ska dessa tas i bruk igen, och jag måste putsa upp dem litet, vilket är mitt problem! Att putsa kan jag sedan lumpen, men hur ska man få putsen att hålla sig? Har funderat om man skulle kunna fetta in dom litet för att få något lite dammavstötande eller så, värt att pröva iaf. Men vadför olja? Matolja är ju enkelt exempelvis... nåja jag ska inte snöa in på det..

Men är det någon annan som har kirrat en finnisch på ett par metallstativ som har pulverlackskänsla på sig?

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Metallstativ fixa till..

Inläggav Bill50x » 2005-10-27 20:35

Slartibartfast skrev:Jag har ett par svartlackerade metallstativ, med en väldigt grov struktur. Ytan liksom suger till sig smuts och damm och... matrester. Japp ni hörde rätt, matrester!

Hur som helst, snart ska dessa tas i bruk igen, och jag måste putsa upp dem litet, vilket är mitt problem! Att putsa kan jag sedan lumpen, men hur ska man få putsen att hålla sig? Har funderat om man skulle kunna fetta in dom litet för att få något lite dammavstötande eller så, värt att pröva iaf. Men vadför olja? Matolja är ju enkelt exempelvis... nåja jag ska inte snöa in på det..

Men är det någon annan som har kirrat en finnisch på ett par metallstativ som har pulverlackskänsla på sig?

Mvh Jocke

Att olja in stativen är nog inget bra tips. Om något drar till sig damm så är det gammal kladdig olja :-)

Men ett par lager klar spraylack borde fungera bra, eller kanske ännu bättre med flödig pensellack. Lätt att torka av med en fuktig trasa om det behövs.

/ B

Återgå till DIY-forum