Strmbrg skrev:Men, nu gällde frågan inte ATT det är så, utan snarare hur mekanismerna bakom fungerar. 
Jag har hållt på och jämfört både det ena och det andra i hela mitt liv. 
Jag har dessutom allt som oftast tyckt att detta jämförande varit ganska frustrerande. 
Den där stressande känslan av att jag kanske valt fel, eller tappat kollen och inte valt det bästa. 
Eller MISSAT det där bästa alternativet fullständigt.
Jag tror det har väldigt mycket att göra med eskalerande valmöjligheter och att vi överskjöljs av reklam för ditten & datten hela tiden. Förr i tiden, på bondgården, när köttkniven din vart dålig gick du till grosshandlaren och köpte den köttkniv han hade hemma. Du gick hem helnöjd med din nya kniv och tänkte inte mer på saken.
I dag har du hundratals knivar att välja mellan och alla tillverkare basunerar ut att just deras kniv är det bästa du kan välja. Du läser tester på nätet och diskuterar med vänner, bekanta och "grabbarna på forat" och nagelfar sen dina krav på kniven i minsta detalj för att se om du hittar det optimala valet för dig. 
Tillslut hugger (!) du till på en handsmidd, koreansk kockkniv med anor från 1400-talet och känner att du gjort ett optimalt val baserat på tillgänglig information, men... det finns ju de som säger att stålet ijust den kniven är lite för hårt och kan chippa sig om man skärper den fel... och din jobbkollega skulle aldrig välja din koreanska kniv framför sin egen tyska... och se TV-kocken där som alltid har kört med den där kniven från Staterna - han måste väl veta ett å annat om knivar... 
Summa sumarum; du har förmodligen fått en bättre kniv än bonden som tog vad grosshandlaren hade hemma, men risken är stor att du är mindre nöjd med din nya kniv.
Jag tror man kan komma runt mycket av hetsen med att ständigt vilja välja bästa bredbandet, gympadojan eller fönsterputsmedlet genom att "välja sina fighter" och fokusera på vad som verkligen är viktigt i livet. Tycker man att hifi är det roligaste som finns, kanske man kan skita i att alltid försöka välja bästa tandkrämen på ICA. Ta alltid ett bestämt fabrikat på tandkrämen eller välj det billigaste så blir du säkert nöjd med din nya tandkräm på kvällen när du ska borsta.