här kan ni följa.Nu med bilder också.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-10-27 18:08

ANy skrev:Verkar ju konstigt att dom helt plötsligt fått för sig att byta till ett mindre element som inte ens var ok i nivå med resten av högtalaren. Verkar lite oproffsigt tycker jag.

kanske finns nåt mer bakom historien?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-10-27 18:09

så bilden som ligger ute på hemsdian stämmer inte? underligt..

edit: väldigt snygga spikers va det iaf :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-27 18:09

:oops:

Sorry............. avaktar tråden.. vart lite ivrig här då detta vart som ett litet JIPPI ju... :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-10-27 18:11

Mayro skrev::oops:

Sorry............. avaktar tråden.. vart lite ivrig här då detta vart som ett litet JIPPI ju... :lol: :lol:

hehe du är verkligen som ett fullvuxet barn :D känner dock igen känslan väldigt väl :wink:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-27 18:21

TT - TräningsoverallsTobbe! :P
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-27 18:23

Haakan_W skrev:
ANy skrev:Verkar ju konstigt att dom helt plötsligt fått för sig att byta till ett mindre element som inte ens var ok i nivå med resten av högtalaren. Verkar lite oproffsigt tycker jag.

kanske finns nåt mer bakom historien?

ja det finns mer bakom så klart. Men det är sidokuriosa enbart... Men grunden är att folk INTE insett dom jobbar som en bipol i basen ända till 200 hz. och därmed stället upp dom som "vanliga" lådor kort förklarat...

Så OM man ställer dom närmare bakvägg med detta lilla element blir det rätt.

men i mitt basdödande hus så :roll:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-27 18:34

"plupparna sitter där som dom ska. Men då jag tog bort gallret så var jag "lite" hårdhänt tyvärr.. Så jag drog snett varvid bottenpluppen åkta med.. Som tur var... :oops:

Men med normal hantering stannar dom ju.. Dom sitter rätt hårt gallren. Står till o med i manualen att man skall vara försiktig med dom. Vilket jag INTE var.. Pluttarna "låser" då man trycker in gallret. Som en expander..

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-10-27 19:57

Man kan ha synpunkter om att bara byta baselement så där men de kanske tyckte att det var fullt kompatibelt men med lite lägre verkningsgrad. Vad vet jag.

Här är i a f en suddig bild på hur det såg ut efteråt:
Bild
(Tagen utan blixt och med mig på fingrarna på avtryckaren fortfarande...)

Sist hittar vi en Tobbe som verkar lite lugnare över vad som hade hänt nu när han visste vad det berodde på och att det skulle åtgärdas!
Bild

Jag önskar lycka till med högtalarnas vidare öden och tackar för gästfriheten. :)

Kan nämna när jag ändå är igång att jag blev lite fundersam på 'porterad kanin'... hur mycket kanin mayro egentligen var. Så jag satte igång tippmätaren när jag lämnade det säkra Skåne. Efter mindre än 2km så var jag framme. Så jag tycker nog att porterad kanin-epitet på mayro inte är så fel ändå ;)

Efter besöket så styrde jag faktiskt kosan norrut och besökte de lokala finskbygderna och inhandlade karelska piroger, köttpiroger och lördagskorv. Det gjorde inte resan sämre. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-27 21:57

Jätteskoj att ses nagref.. Och tack igen för din blick.. Annars hade jag svurit o baxat ännu här...

Inte va jag direkt lugnare inte.. Men klart skönt att få bekräftat VAD som försigick.. Tyckte det var en bra bit att greja med inspelande... :lol:

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-10-27 22:54

tråkigt det dära Mayro...

Men se det från den ljusa sidan. Du är nog forumets mest fotograferade man vid det här laget :lol:

Vad tyckte du om Nagrefs kablar då?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-28 01:33

David_A skrev:tråkigt det dära Mayro...

Men se det från den ljusa sidan. Du är nog forumets mest fotograferade man vid det här laget :lol:

Vad tyckte du om Nagrefs kablar då?

Jo foto har det blivit numera. Konstigt nog faktiskt då det ju alltid är normalt jag som håller i kameran..

Hursomhelst så har jag nu jobbat med uppställningen i kväll av högisarna.. Och en sak är då klar.. Nu står dom 120 cm från bakväggen med bakkant... Och bas steget står med lite högre volym såsom nagref o jag gissade skulle motsvara skillnaden mellan den bas som var från start. Och nu har det hänt grejor...

Detta kommer bli bra. utan tvekan ....

Angående Nagrefs kablar så kan jag säga så här. Jag har satt in EN längd. Eftersom dom var nya samt allt snudd är oinspelat. Så att ha två nya kablar samtidigt vart helt enkelt för mycket.. Men en har nu lirat här ett tag. Och jag finner inga fel i alla fall..

XLR är ej spelat på försteget.. högisarna är nya.. Cd´spelaren är ny. systemet är obekant och inte ens inställt i rummet förän i kväll då man kunde ha lite högre nivå på basarna osv..

Men att kablarna då INTE tillför några dumheter är ett mycket mycket bra tecken... :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-28 01:37

Jag kör med Naqref rakt igenom nu för tiden och det är verkligen mycket bra kablar. Jag har haft massa balanserad kablar mellan 10 och 25000, Naqrefs ligger helt klart i topp. Att de sedan kostar en spottstyver i jämförelse är ju en bonus :)

Såhär kommer väl dina se ut efter moddning (möjligen med grått membran) http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl? ... 1134131660

Riktigt snygga högtalare! :P
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-28 01:50

Så borde dom sett ut redan nu ju... :lol: :lol: Fast jag har ju endast ett reflexrör som dom med grått i basarna..

Sedan detta om kablar osv. kontruktören av mina högisar verkar gilla VANLIGA kablar endast.. inge dyrkabel där inte.. Samt nån som testade skrev att det lät bäst med lokalhandlarens kablar på rulle typ.. :wink:

Så jag lirar just nu med biltemas högtalarkablar på rulle.. :lol: :lol:
fast just nu har jag inte ens råd med det knappt om jag inte haft det liggande i en kasse här redan.. 8)

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-10-28 08:40

en sak funderade jag lite på. Hur kan dom fungera som en bipol i basen? Om jag ser rätt så har väl endast högtalaren en bas baktill.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-28 11:41

David_A skrev:en sak funderade jag lite på. Hur kan dom fungera som en bipol i basen? Om jag ser rätt så har väl endast högtalaren en bas baktill.

Efekten blir sådan då det ju spelar en bas framåt också... Och sedan en bakåt. Den i fronten går ju inte så djupt. Men dom korsar tillräkligt mycket för att det skall "bli" som att ställa upp en bipol eller dipol.

Skillnaden då dom ställs tex 50 cm från bakväggen mot 120 cm är skrämande stor.. Jag skall så snart man kommit lite längre här inbjuda nagref igen för en dags labbande med dessa saker..

Föregående

Återgå till Generellt om hifi