Moderator: Redaktörer
Nja, jag vill ha mer effekt för att slippa köpa en sådan där s-convert eller vad det kallas. Med miniDSPn har jag tidigare bara kunna boosta lite i botten, inte dra ner toppar direkt, då blev det för svag signal eller något...Nattlorden skrev:Om inte steget protesterar, så eftersom du har två basar och två kanaler, så ser jag ingen anledning att du skall seriekoppla & brygga. Eller är det att minska ned kabeldragningen som är din målsättning nu?
doglas2009 skrev:Nja, jag vill ha mer effekt för att slippa köpa en sådan där s-convert eller vad det kallas. Med miniDSPn har jag tidigare bara kunna boosta lite i botten, inte dra ner toppar direkt, då blev det för svag signal eller något...Nattlorden skrev:Om inte steget protesterar, så eftersom du har två basar och två kanaler, så ser jag ingen anledning att du skall seriekoppla & brygga. Eller är det att minska ned kabeldragningen som är din målsättning nu?
Jag kan dämpa toppar, men om jag har en 15db topp vid 30hz, och tar ner den, då vill jag kompensera det genom att höja hela basregistret en bit. Och då är det något som inte räcker, och jag tror inte det är slutsteget. När jag har MiniDSPn urkopplat så ställer jag gainen på "10-5 i" på slutsteget. Men med miniDSPn så måste jag ha på max i slutsteg, dsp och nästan max i sub-out, och det utan någon boost eller nerdragning av toppar...Spacebug skrev:Som jag försökte förklara tidigare någon gång, med brasklappen att jag inte pillat på en minidsp, så låter det inte klokt att du inte skulle kunna dämpa toppar.
signalstyrkan kring 20Hz eller vart du nu behöver full styrka påverkas inte ifall du drar ner toppar vid säg 60Hz ifall ingreppen är lämpligt smalbandiga.
Kunna "boosta i botten" har alltså inget att göra med att dämpa problemfrekvenser med smalbandiga PEQ ingrepp...
Sedan, upplever du att du får för lite effekt?
Kan du inte pressa på så hårt du vill?
Om inte så har du isåfall inget problem med att minidsp eventuellt inte skulle orka driva ditt EP4000 till clip...
doglas2009 skrev:Nu är allt inkopplat, och jag tycker det låter jättebra![]()
Nej, det är bara på utsidan som portarna har rundningar, på insidan är det bara sandpapprat avloppsrör.Nattlorden skrev:Är portarna med rundade mynningar i båda sidorna?
Det är 2 portar i varje låda, har för mig att innerdiametern är 10,2cm. Endast rundade mynningar på utsidan.AndreasArvidsson skrev:Det låter ju inte så skoj. Jag har npgra snabba frågor.
1. Hur många portar har du?
2. Vilken diameter är det på portarna?
3. Är det rundade mynningar både på in- och utsida?
doglas2009 skrev:Det är 2 portar i varje låda, har för mig att innerdiametern är 10,2cm. Endast rundade mynningar på utsidan.AndreasArvidsson skrev:Det låter ju inte så skoj. Jag har npgra snabba frågor.
Tack för hjälpen!AndreasArvidsson skrev:doglas2009 skrev:Det är 2 portar i varje låda, har för mig att innerdiametern är 10,2cm. Endast rundade mynningar på utsidan.AndreasArvidsson skrev:Det låter ju inte så skoj. Jag har npgra snabba frågor.
Ok.
Om du håller handen för portarna blåser det mycket ur dem?
Två saker som kan hjälpa. Skaffa rundade mynningar även på insidan samt försök få bort grova skarvar i röret.
Om det blir helt bra kan jag dock inte lova.
Du har säkert rätt, "överstyrningen" sker dessutom vid väldigt lite konutslag, jag kom på att det var likadant när jag testade Bass I Love You, ju mer jag höjer ju konstigare låter det och ju mer stormar det ur portarna...AndreasArvidsson skrev:Om det blåser så mycket ur dem så överstyr du förmodligen portarna. Inte mycket att göra då om man inte vill sätta i fler/större portar.
Tack för ditt svar!Komorok skrev:För liten portarea alltså.
Då behöver lådorna minst dubbelt så stor portarea och då blir portarna dubbelt så långa också. Det kan innebära problem med pipresonanser. Det kan avhjälpas med större låda som inte behöver lika långa portar. Men elementet kanske inte blir bra i en större låda. Lättast är ju ändå att köpa två element till och stoppa samtliga i slutna lådor. Eller så säljer du de du har och köper fyra nya, kapablare element.
Har vi inte diskuterat detta ett par gånger förr?
doglas2009 skrev:Tack för ditt svar!
Grejen är ju att jag hade nästan dubbelt så långa portar i början av bygget, men då blev ju avstämningen jäääättttteeeelåååggg, så det funkade ju inte heller![]()
Hmm, okej, det skulle dock inte få plats. Att få i 2 63cm portar var svårt, 4 skulle nog bli lite jobbigareAndreasArvidsson skrev:doglas2009 skrev:Tack för ditt svar!
Grejen är ju att jag hade nästan dubbelt så långa portar i början av bygget, men då blev ju avstämningen jäääättttteeeelåååggg, så det funkade ju inte heller![]()
Om du dubblerar antalet portar/mynningsarean och gör varje dubbelt så långa som du har nu så får du samma avstämning som nu.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster