Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Man ska inte glömma att att slå sig till ro med "tillräckligt bra" faktiskt också är en jämförelse med de egna förväntningarna.
Strmbrg skrev:...Ja, men den jag har blir ju inte ett skvatt sämre bara för att det kommer en ny modell som är bättre.
Den gamla har ju precis samma egenskaper både före och efter lanseringen av den nya och tydligen bättre modellen.
Och, eftersom jag inte stör mig överhuvudtaget på den nuvarande, så finns det väl inget rimligt skäl att byta? Åtminstone inte om bytet kostar kanske sex, sjutusen kronor.
hifikg skrev:Strmbrg skrev:...Ja, men den jag har blir ju inte ett skvatt sämre bara för att det kommer en ny modell som är bättre.
Den gamla har ju precis samma egenskaper både före och efter lanseringen av den nya och tydligen bättre modellen.
Och, eftersom jag inte stör mig överhuvudtaget på den nuvarande, så finns det väl inget rimligt skäl att byta? Åtminstone inte om bytet kostar kanske sex, sjutusen kronor.
Så har jag resonerat i ett kvarts sekel
Å andra sidan har jag inte ställts inför en modell som är bättre på hela tiden. Har du synat 1.7, är den verkligen bättre?
roggaro skrev:ponera "Jordan clean between" tandborste som inte finns längre på Coop och sådana attiraljer sliter man ju ut ganska fort..
ny finns en ny modell med grövre borst och annan utformining.
roggaro skrev:kära kalle, måste nog tillstå att Pink Floyd "Comfortably Numb" är bäst i världshistorien
Strmbrg skrev:roggaro skrev:kära kalle, måste nog tillstå att Pink Floyd "Comfortably Numb" är bäst i världshistorien
Bäst ja.
Men är det bra också?
Strmbrg skrev:celef skrev:Strmbrg skrev:AndreasArvidsson skrev:Den bästa av två saker kan fortfarande vara dålig. En jämförelse säger bara vad som skiljer de jämförda objekten åt. Inget fel alls att jämföra, men man bör ha klart för sig vad det är man vill ta reda på och vilka slutsatser man kan dra av jämförelsen.
Precis så tänker jag!
Det kan ju vara så att man står i begrepp att skaffa sig något, och tar sig för att jämföra utföranden, specifikationer och priser och vad det nu kan vara.
Men, INGEN visade sig vara bra.
Rankigen gick dock hyfsat lätt att göra. Två av de tolv objekten hamnade dessutom väldigt högt ovanför resten.
Men bra var de inte.
Trots att de vann.
Höll inte du själv och jämförde bilar nu senast, bil à mot bil b mot bil c, du till och med ville ha andras åsikter, trots att ingen av bilarna var världsbäst så var den en av bilarna som vann och står nu i ditt garage, hur tänkte du då?
Jag tycker nog själv att jag jämför lite för mycket.
Jag borde nog jämföra lite mindre. Men jag menar inte att man inte skall jämföra alls, eller ens att mitt förhållningssätt är mycket bättre och mer genomtänkt än någon annans.
Å andra sidan brydde jag mig inte ens om att provköra vare sig Volvo V60 eller V70. Av en händelse fick jag provköra en kollegas 320d. Jag tyckte att den verkade rätt okay, och beställde en.
KarlXII skrev:
Jag gjorde en Stroganoff, och precis i inledningen råkade jag ta en liten nypa socker istället för salt över löken.
Resultatet blev mycket bättre än vanligt, dvs det smakade godare.
phon skrev:KarlXII skrev:
Jag gjorde en Stroganoff, och precis i inledningen råkade jag ta en liten nypa socker istället för salt över löken.
Resultatet blev mycket bättre än vanligt, dvs det smakade godare.
dvs?
1.) Vad blev bättre?
2.) Blev maten bättre för att den smakade godare?
3.) Är smaken på mat viktigare än nyttan med mat?
4.) Är jättegod onyttig mat bättre än måttligt god jättenyttig mat?
5.) Är smak utan mat bättre än mat utan smak?
Svante skrev:Man kan tänka på ett annat sätt också:
"Vilket tänkesätt ger mig den bästa musikupplevelsen här och nu, men de prylar som står i rummet här och nu."
Förmodligen är svaret att inte tänka på utrustningen alls.
Är det det du är ute efter, Strömberg?
Martin skrev:Jämförelser sätter saker och ting i perspektiv. Kan göra att man ser dem i ett annat ljus.
Strmbrg skrev:phloam skrev:Allt är relativt - deal with it!
Möjligen tänkvärt. Men det beror på hur du utveckar saken.
phloam skrev:Strmbrg skrev:phloam skrev:Allt är relativt - deal with it!
Möjligen tänkvärt. Men det beror på hur du utveckar saken.
Du måste antingen betrakta saker relativt andra saker - eller så får du betrakta dem relativt dig själv.
Vad är det bästa enligt dig, för dig? Eller vad är det bästa om man jämför två saker med varandra? Båda synsätt är lika viktiga och användbara. Men det blir kanske problem om du blandar ihop dem (hitta vad som är bäst för dig personligen genom att bara jämföra två saker)
Strmbrg skrev:Bagaget skrev:Alla vill ha det bästa de kan få för då överlever deras avkomma.
Resten kan du utveckla ur det...
Jag förmodar att du kopplar den grundläggande överlevnadsinstinkten rakt av till hifi.
Men, jag utgår nog från att du har lite mer detaljerade tankar kring det.
Jag till exempel, vill sällan ha det bästa möjliga. Jag vill ha det som är riktigt bra. Så mycket mer än så ser jag ingen anledning att sträva efter.
Men, det kanske bara gäller sådana som mig, som inte heller vill ha barn, och därmed inte har någon inbyggd fortlevnadsinstikt via avkomma?
Nej, jag ironiserar inte - om någon tror det - kom bara att associera i de banorna och såg en möjlig koppling som känns lite intressant.
phloam skrev:Jamen bra är ju bättre än dåligt. Bra är lika relativt som "bäst". Bäst är bra. Bra är bäst för dig.
Den viktiga skillnaden är inte mellan "bra" vs "bäst" utan om du söker vad som är bra/bäst för dig, eller bra/bäst för någon annan.
Om du utgår från dig själv så slipper du "bäst"-hetsen som blir följden om du måste se till alla andras tänkbara behov. Jag tror det är den du vill slippa?
sportbilsentusiasten skrev:Varför är jämförelsen dålig, förklarad det för mig.
Man får intrycket att ordet jämförelse och vad det står för är känsligt för vissa.
Ni vet väl om att jämföra gör vår hjärna hela tiden, medvetet och omedvetat.
Det är bra! Inte farligt eller fel.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 28 gäster