Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Vilket betyder?IngOehman skrev:hifikg skrev:Pedagogisk bild eller bara nys?
I ruta ett står det "original" i ruta 2 "16/44" i ruta 3 "24/96"
I princip bara nys.
De där rektangulära formerna representerar på intet sätt gränsen för vågformer som går att representera av respektive format. Dumheterna
att illustrera vad sampling innebär på det där viset har pågått allt sedan
CD-systemet var nytt.
Varje sample representerar INTE en DC-nivå som hålls tills nästa sample
tar över. Ett sample representerar, i tiden, en puls som i tiden har funk-
tionen k*A*sinX/X, där A är summan av bitvikterna för resp sample.
För mig, som amatör, betyder detta att man digitaliserar en analog signal och vid omvandlingen till analogt så interpolerar systemet det som saknas. Dvs vid ett "trappsteg" så räknar systemet ut en glidande signal däremellan. Men om nu inte signalen ser så ut i original?
/ B
Bill50x skrev:Vilket betyder?IngOehman skrev:hifikg skrev:Pedagogisk bild eller bara nys?
I princip bara nys.
De där rektangulära formerna representerar på intet sätt gränsen för vågformer som går att representera av respektive format. Dumheterna
att illustrera vad sampling innebär på det där viset har pågått allt sedan
CD-systemet var nytt.
För mig, som amatör, betyder detta att man digitaliserar en analog signal och vid omvandlingen till analogt så interpolerar systemet det som saknas. Dvs vid ett "trappsteg" så räknar systemet ut en glidande signal däremellan. Men om nu inte signalen ser så ut i original?
/ B
Morello skrev:Samplingsfrekvensen definierar den högsta frekvens som kan återges. Med 8 KHs samplingsfrekvens så blir frekvensomfånget DC- 4kHz, dvs som en bra telefon.
Strmbrg skrev:Morello skrev:Samplingsfrekvensen definierar den högsta frekvens som kan återges. Med 8 KHs samplingsfrekvens så blir frekvensomfånget DC- 4kHz, dvs som en bra telefon.
Men ger den samplingsfrekvensen någon väsentlig inverkan på området 0-4kHz?
Alltså hörbar inverkan?
pLudio skrev:Strmbrg skrev:Morello skrev:Samplingsfrekvensen definierar den högsta frekvens som kan återges. Med 8 KHs samplingsfrekvens så blir frekvensomfånget DC- 4kHz, dvs som en bra telefon.
Alltså hörbar inverkan?
Du får en helt korrekt återgivning av 0-4kHz.
Strmbrg skrev:pLudio skrev:Strmbrg skrev:Morello skrev:Samplingsfrekvensen definierar den högsta frekvens som kan återges. Med 8 KHs samplingsfrekvens så blir frekvensomfånget DC- 4kHz, dvs som en bra telefon.
Alltså hörbar inverkan?
Misstänkte det.
Så, vad skulle då SYFTET vara med att öka samplingsfrekvensen till säg det dubbla av de 44 kHz som CD-systemet använder?
Strmbrg skrev:Så, vad skulle då SYFTET vara med att öka samplingsfrekvensen till säg det dubbla av de 44 kHz som CD-systemet använder?
AndreasArvidsson skrev:Strmbrg skrev:pLudio skrev:Strmbrg skrev:Morello skrev:Samplingsfrekvensen definierar den högsta frekvens som kan återges. Med 8 KHs samplingsfrekvens så blir frekvensomfånget DC- 4kHz, dvs som en bra telefon.
Alltså hörbar inverkan?
Misstänkte det.
Så, vad skulle då SYFTET vara med att öka samplingsfrekvensen till säg det dubbla av de 44 kHz som CD-systemet använder?
Musik för hundar är en ännu outforskad marknad?
Strmbrg skrev:Så, vad skulle då SYFTET vara med att öka samplingsfrekvensen till säg det dubbla av de 44 kHz som CD-systemet använder?
Martin skrev:Bill50x skrev:Vilket betyder?IngOehman skrev:hifikg skrev:Pedagogisk bild eller bara nys?
I princip bara nys.
att illustrera vad sampling innebär på det där viset har pågått allt sedan CD-systemet var nytt.
Tänk dig ett digitaliserat system som ett brant lågpassfilter med ett visst brusgolv för originalsignalen. Lågpassfiltrets frekvens bestäms av halva samplingsfrekvensen och brusgolvet beror av bitdjupet. Det är ingen interpolering utan samplingarna som representeras i är i sig själva en del av lågpassfiltret. Man kan se det matematiskt som pulser med bestämt tidsavstånd som läggs ihop till en signal. Brusgolvet hamnar i storleksordningen på nivåfelen som blir mellan minst signifikanta biten och den förfiltrerade originalsignalen.
Högre frekvenser än halva samplingsfrekvensen kommer inte att hinna uppfattas korrekt i samplingen utan filtreras bort innan så att det inte uppstår missljud av dem (vikningsdistorsion).
Bill50x skrev:Strmbrg skrev:Så, vad skulle då SYFTET vara med att öka samplingsfrekvensen till säg det dubbla av de 44 kHz som CD-systemet använder?
Av samma anledning som man inte sparar musik i 128k mp3 bara för att det låter OK i sin iPhone... Eller att en 72 dpi-bild ser helt OK ut i fullskärm på 23"-skärmen...
pLudio skrev:Bill50x skrev:Strmbrg skrev:Så, vad skulle då SYFTET vara med att öka samplingsfrekvensen till säg det dubbla av de 44 kHz som CD-systemet använder?
Av samma anledning som man inte sparar musik i 128k mp3 bara för att det låter OK i sin iPhone... Eller att en 72 dpi-bild ser helt OK ut i fullskärm på 23"-skärmen...
En helt tokig jämförelse då mp3-filen inte kan återskapa signalen helt korrekt.
Bill50x skrev:pLudio skrev:Bill50x skrev:Strmbrg skrev:Så, vad skulle då SYFTET vara med att öka samplingsfrekvensen till säg det dubbla av de 44 kHz som CD-systemet använder?
En helt tokig jämförelse då mp3-filen inte kan återskapa signalen helt korrekt.
Kan en 16-44-signal återskapas korrekt? Är den verkligen exakt densamma som den analoga signalen den skapades ifrån? I teorin, ja kanske. Men i praktiken med de omvandlingar det medför?
Kaha skrev:Kronkan skrev:Kaha skrev:Vil man ta reda på hur begränsningarna i CD-systemet låter (eller inte låter), så kan man ju alltid göra en F/E-lyssning på ett 16bitars 44,1kHz A/D/A system. En sådan lyssning är t ex publicerad här av AES.
I klartext om jag förstår resultatet rätt. Det går inte att normalt att höra någon skillnad mellan cd och ett mera högupplöst format.
Ja, i det testet, kunde ingen höra skillnad mellan högupplöst format och högupplöst format som också passerat genom en "CD-kedja", på rimliga nivåer.
Den enda person som lyckades pricka någon skillnad gjorde det genom att bara lyssna på ett väldig svagt parti och spela upp det ca 10 db högre än vad som skulle vara max volym på skivan.
pLudio skrev:Strmbrg skrev:Så, vad skulle då SYFTET vara med att öka samplingsfrekvensen till säg det dubbla av de 44 kHz som CD-systemet använder?
Dämpa din audiophilia nervosa.
Men lite högre samplingsfrekvens än 44.1kHz underlättar bortfiltreringen av skräpet utan att inverka på det hörbara området.
Strmbrg skrev:Det är ingen somhelst audiophilia nervosa. Jag är bara intresserad av hur det fungerar.
Och alldeles oavsett hur det fungerar, så tycker jag att CD-formatet fungerar bra.
Kronkan skrev:Någon har (i mitt tycke) splittrat dialogen i olika trådar. Här kopierar jag in vad Kaha har bidragit med (i en annan onödig tråd) som jag tycker kan vara värdefullt.
Alltså att det går under vissa förhållanden att höra en skillnad mellan cd och en fil med mera högupplöst material. Men förhållandena verkar ha väldigt lite med normala lyssningsförhållanden. Så jag fortsätter att sova lugnt. Bekymret är ju hur musiken bearbetas efter inspelning.Kaha skrev:Kronkan skrev:Kaha skrev:Vil man ta reda på hur begränsningarna i CD-systemet låter (eller inte låter), så kan man ju alltid göra en F/E-lyssning på ett 16bitars 44,1kHz A/D/A system. En sådan lyssning är t ex publicerad här av AES.
I klartext om jag förstår resultatet rätt. Det går inte att normalt att höra någon skillnad mellan cd och ett mera högupplöst format.
Ja, i det testet, kunde ingen höra skillnad mellan högupplöst format och högupplöst format som också passerat genom en "CD-kedja", på rimliga nivåer.
Den enda person som lyckades pricka någon skillnad gjorde det genom att bara lyssna på ett väldig svagt parti och spela upp det ca 10 db högre än vad som skulle vara max volym på skivan.
pLudio skrev:Kronkan skrev:Någon har (i mitt tycke) splittrat dialogen i olika trådar. Här kopierar jag in vad Kaha har bidragit med (i en annan onödig tråd) som jag tycker kan vara värdefullt.
Alltså att det går under vissa förhållanden att höra en skillnad mellan cd och en fil med mera högupplöst material. Men förhållandena verkar ha väldigt lite med normala lyssningsförhållanden. Så jag fortsätter att sova lugnt. Bekymret är ju hur musiken bearbetas efter inspelning.Kaha skrev:Kronkan skrev:Kaha skrev:Vil man ta reda på hur begränsningarna i CD-systemet låter (eller inte låter), så kan man ju alltid göra en F/E-lyssning på ett 16bitars 44,1kHz A/D/A system. En sådan lyssning är t ex publicerad här av AES.
"In one brief test with two subjects we added 14 dB of gain to the reference level quoted and tested the two sources with no input signal, to see whether the noise level of the CD audio channel [which has no noise shaping] would prove audible. Although one of the subjects was uncertain of his ability to hear the noise, both achieved results of 10/10 in detecting the CD loop."
http://drewdaniels.com/audible.pdf
pLudio skrev:Kronkan skrev:Någon har (i mitt tycke) splittrat dialogen i olika trådar. Här kopierar jag in vad Kaha har bidragit med (i en annan onödig tråd) som jag tycker kan vara värdefullt.
"In one brief test with two subjects we added 14 dB of gain to the reference level quoted and tested the two sources with no input signal, to see whether the noise level of the CD audio channel [which has no noise shaping] would prove audible. Although one of the subjects was uncertain of his ability to hear the noise, both achieved results of 10/10 in detecting the CD loop."
http://drewdaniels.com/audible.pdf
pLudio skrev:Strmbrg skrev:Morello skrev:Samplingsfrekvensen definierar den högsta frekvens som kan återges. Med 8 KHs samplingsfrekvens så blir frekvensomfånget DC- 4kHz, dvs som en bra telefon.
Alltså hörbar inverkan?
IngOehman skrev:pLudio skrev:Strmbrg skrev:Morello skrev:Samplingsfrekvensen definierar den högsta frekvens som kan återges. Med 8 KHs samplingsfrekvens så blir frekvensomfånget DC- 4kHz, dvs som en bra telefon.
Alltså hörbar inverkan?
Ja, och nej.
Hörseln har lite speciella egenskaper som gör att det inte blir riktigt rätt
att utgå ifrån bara statiska egenskaper, under vissa förutsättningar.
Även om vi bara hör upp till 4 kHz så betyder det inte nödvändigtvis att
vi klarar oss med en bandbredd på 4 kHz. Men nästan sant att vi gör det
är det.
Vh, iö
patjoh skrev:Jag ser det såhär. CD standarden är över 30 år gammal. Den är ett barn av sin tid (tekniskt). Fantastiskt bra för dåtidens teknologi, de tog i verkligen.
patjoh skrev:Men om all musik spelas in i 24/96, 24/192 och vi idag har teknologi som är masspridd och finns i varje svenssons hem som kan spela upp det, varför inte då ge ut all musik i orört format, dvs som den spelades in?
En standard Blu-ray spelare klarar fysiska skivor ("BD-audio"), vi har obegränsad bandbredd för nedladdningar (filerna blir större), lagring (HDD) är gratis i sammanhanget numera, våra recievers/DAC klarar det sen länge osv osv
Kostnaden för ljudframställningen blir kanske mindre tom än att sampla ned, dvs man tar bort ett steg i kedjan.
Så var inte framstegsfientlig, utan kör på
Magnuz skrev:patjoh skrev:Jag ser det såhär. CD standarden är över 30 år gammal. Den är ett barn av sin tid (tekniskt). Fantastiskt bra för dåtidens teknologi, de tog i verkligen.
Njae, så jaevla mycket tog de nog inte i egentligen. Något högre samplingsfrekvens och lite kortare speltid hade nog varit bättre.
Magnuz skrev:patjoh skrev:Men om all musik spelas in i 24/96, 24/192 och vi idag har teknologi som är masspridd och finns i varje svenssons hem som kan spela upp det, varför inte då ge ut all musik i orört format, dvs som den spelades in?
En standard Blu-ray spelare klarar fysiska skivor ("BD-audio"), vi har obegränsad bandbredd för nedladdningar (filerna blir större), lagring (HDD) är gratis i sammanhanget numera, våra recievers/DAC klarar det sen länge osv osv
Kostnaden för ljudframställningen blir kanske mindre tom än att sampla ned, dvs man tar bort ett steg i kedjan.
Så var inte framstegsfientlig, utan kör på
Det löser tyvärr inte det verkliga problemet - söndermastringen. Börja med att ge ut all musik oförstörd istället. Formatet är verkligen en fis i rymden i jämförelse (har lyssnat på en massa söndermastrade hemskheter på Spotify idag).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster