Moderator: Redaktörer
Det var mycket vänligtbakerman22 skrev:Dogge, du kan få låna min s-convert och prova om du vill.
Så vet du om du behöver köpa en.
bakerman22 skrev:
Skillnaden mellan 160 och 200 watt är nästan ingenting. Och med den betydligt högre känsligheten på bassystemet borde det vara ett ickeproblem.
Du har runt 7 dB högre känslighet på bassystemet. Omvandlat i effekt är det....MASSOR.![]()
Jag hade helt missat att det fanns två olika mätare, den jag har kollat på är "output" för ch1 och ch3. Imorgon ska jag se vad som händer på input och kolla hur jumpern i dsp;n är ställd.Aerob skrev:Alltså, nu var det ett tag sedan jag lattjade med min minidsp men jag vill minnas att det fanns rms-mätare för både in och utgång i mjukvaran? Om det är mätaren för ingången som lyser rött så är alltså insignalen för hög. Kontrollera vilket läge jumpern står i, och ändra till 2Vrms om den inte redan står där. Blir du av med dom röda utslagen på mätaren och likaså oljuden från baselementen så är ju liksom problemet löst?
zartok skrev:men även om det är 20 db så är det ju inte direkt mycket. right?
bakerman22 skrev:zartok skrev:men även om det är 20 db så är det ju inte direkt mycket. right?
20 dB boost i basen är inte så mycket...?
Som du vet så ligger ju LFE-kanalen en del högre än resten. Om du lägger 20 dB på det så kan du börja fundera på hur mycket effekt du behöver ha för att kunna återge en film vid referensvolym...
We´re gonna need a bigger slutsteg...
bakerman22 skrev:zartok skrev:men även om det är 20 db så är det ju inte direkt mycket. right?
Som du vet så ligger ju LFE-kanalen en del högre än resten. Om du lägger 20 dB på det så kan du börja fundera på hur mycket effekt du behöver ha för att kunna återge en film vid referensvolym...
Nattlorden skrev:bakerman22 skrev:zartok skrev:men även om det är 20 db så är det ju inte direkt mycket. right?
Det vet vi ju inte ännu. Om han klipper i dsp:ns utgångar (enl. senaste utsagan om vad det var som gick rött) så har han säkert ännu inte testat av vad slutsteget går för...
twotackter skrev:Jag tror att Baker och zartok pratar om zartoks problem med låg nivå in i slutsteget, och inte doglas problem med missljudet
zartok skrev:bakerman22 skrev:zartok skrev:men även om det är 20 db så är det ju inte direkt mycket. right?
jag återger nog hellre film vid preferensvolym, man kan ju inte lyssna frontkanaler i 100db, blir man ju döv snabbt som fan. jag blir det iaf :)
nej, jag kan tänka mig att peaka frontarna någonstans kring farliga 80db när jag lyssnar musik och ser film kanske, men inte mer, då blir det jobbigt. mina basar bör rätt obehindrat spela 100db på den kraften dom får just nu, så det är nog ingen risk att jag behöver mer.
du glömmer att jag är en låglyssnare :)
in och fråga jobas hur högt jag sa att jag normaltvis lyssnar musik kontinuerligt så kommer han garva och säga att det är som en viskning :)
Jumpern skall stå på 0.9 volt in.doglas2009 skrev:Jag hade helt missat att det fanns två olika mätare, den jag har kollat på är "output" för ch1 och ch3. Imorgon ska jag se vad som händer på input och kolla hur jumpern i dsp;n är ställd.Aerob skrev:Alltså, nu var det ett tag sedan jag lattjade med min minidsp men jag vill minnas att det fanns rms-mätare för både in och utgång i mjukvaran? Om det är mätaren för ingången som lyser rött så är alltså insignalen för hög. Kontrollera vilket läge jumpern står i, och ändra till 2Vrms om den inte redan står där. Blir du av med dom röda utslagen på mätaren och likaså oljuden från baselementen så är ju liksom problemet löst?
Stort tack för all hjälp!
Ska den?boom skrev:Jumpern skall stå på 0.9 volt in.doglas2009 skrev:Jag hade helt missat att det fanns två olika mätare, den jag har kollat på är "output" för ch1 och ch3. Imorgon ska jag se vad som händer på input och kolla hur jumpern i dsp;n är ställd.Aerob skrev:Alltså, nu var det ett tag sedan jag lattjade med min minidsp men jag vill minnas att det fanns rms-mätare för både in och utgång i mjukvaran? Om det är mätaren för ingången som lyser rött så är alltså insignalen för hög. Kontrollera vilket läge jumpern står i, och ändra till 2Vrms om den inte redan står där. Blir du av med dom röda utslagen på mätaren och likaså oljuden från baselementen så är ju liksom problemet löst?
2volt använder man om man har en volym kontroll i mellan dator minidsp och slutsteg.
doglas2009 skrev:Som sagt så är det "output"-mätarna som går upp till det röda när man spelar låtar med djup bas, nu är det Warm Swarm jag testar med...
Hmm, okejNattlorden skrev:doglas2009 skrev:Som sagt så är det "output"-mätarna som går upp till det röda när man spelar låtar med djup bas, nu är det Warm Swarm jag testar med...
Då har du ju rattat in för mycket baslyft för vad dsp:n fixar
doglas2009 skrev:Ska den?boom skrev:Jumpern skall stå på 0.9 volt in.doglas2009 skrev:Jag hade helt missat att det fanns två olika mätare, den jag har kollat på är "output" för ch1 och ch3. Imorgon ska jag se vad som händer på input och kolla hur jumpern i dsp;n är ställd.Aerob skrev:Alltså, nu var det ett tag sedan jag lattjade med min minidsp men jag vill minnas att det fanns rms-mätare för både in och utgång i mjukvaran? Om det är mätaren för ingången som lyser rött så är alltså insignalen för hög. Kontrollera vilket läge jumpern står i, och ändra till 2Vrms om den inte redan står där. Blir du av med dom röda utslagen på mätaren och likaså oljuden från baselementen så är ju liksom problemet löst?
2volt använder man om man har en volym kontroll i mellan dator minidsp och slutsteg.Jag har för mig att jag har läst att den ska stå på 2 volt ...
Okej, tack för hjälpenboom skrev:doglas2009 skrev:Ska den?boom skrev:Jumpern skall stå på 0.9 volt in.doglas2009 skrev:Jag hade helt missat att det fanns två olika mätare, den jag har kollat på är "output" för ch1 och ch3. Imorgon ska jag se vad som händer på input och kolla hur jumpern i dsp;n är ställd.Aerob skrev:Alltså, nu var det ett tag sedan jag lattjade med min minidsp men jag vill minnas att det fanns rms-mätare för både in och utgång i mjukvaran? Om det är mätaren för ingången som lyser rött så är alltså insignalen för hög. Kontrollera vilket läge jumpern står i, och ändra till 2Vrms om den inte redan står där. Blir du av med dom röda utslagen på mätaren och likaså oljuden från baselementen så är ju liksom problemet löst?
2volt använder man om man har en volym kontroll i mellan dator minidsp och slutsteg.Jag har för mig att jag har läst att den ska stå på 2 volt ...
Letar man lite i MiniDsp tråden så får man fram detta
InläggSkrivet: tor sep 09, 2010 2:12 pm Ämne: Citera
I mitt fall kommer den att hamna mellan lågnivåutgången på min AVR (Marantz SR5003) och ett separat slutsteg. Varken Marantz eller Denon anger några data på sina lågnivåutgångar men det torde bli mer än 0,9V väl?
Nu hamnar förvisso signalen efter förstärkarens volymkontroll så insignalen lär ju variera med volymen.
Så här står det på MiniDSP's FAQ:
"Version B is meant for CD player line level (2Vrms), preamplifiers or any other source with higher output driving capabilities. If you intend to insert your miniDSP kit in line with such source, you better use this version otherwise overdriving of the input converters will result in saturation, aka poor sound quality."
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster