Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Hur stora modifieringar kan man göra av ett slutsteg, en högtalare eller någon annan komponent innan den inte längre kan kallas "Krell", "Carlsson" eller "Wadia" t ex? En febrig fundering på söndagkvällen.
hifikg skrev:Hur stora modifieringar kan man göra av ett slutsteg, en högtalare eller någon annan komponent innan den inte längre kan kallas "Krell", "Carlsson" eller "Wadia" t ex? En febrig fundering på söndagkvällen.
Strmbrg skrev:Får kallas för, för vem.?
För tillverkaren?
Eller mer ur ett allmänmoraliskt perspektiv?
hifikg skrev:Själv tycker jag det är okej att modifiera så långt som tillverkaren/konstruktören gjorde. OA52 är OA52 fram till .2 t ex, sedan blir det något annat (behöver inte låta så mycket sämre för det, men det är inte Carlsson längre).
bakerman22 skrev:hifikg skrev:Själv tycker jag det är okej att modifiera så långt som tillverkaren/konstruktören gjorde. OA52 är OA52 fram till .2 t ex, sedan blir det något annat (behöver inte låta så mycket sämre för det, men det är inte Carlsson längre).
Delningsfilterkomponenter då? Om komponenter börjar bli gamla, är det okej att byta dom till komponenter med exakt samma värde, fast "finare" (läs dyrare) komponenter?
Eller räknas det som renovering?
lennartj skrev:Vad ska jag kalla mina slutsteg där det enda som finns kvar av ursprungsprodukten är chassi och transformatorer från Dynaco.
Allt annat är utbytt och kretslösningen är en helt annan konstruktion.
Jag tycker inte att "moddade Dynaco" känns rätt när bara transformatorerna kommer därifrån.
mrGaskill skrev:kalla dem Lennart's very finest (inspired by Dynaco).
Nattlorden skrev:Om det inte är ett komponentbyte rakt av - inget alls.
Det hindrar dock inte folk från att tycka att de kan och således gör...
HiLo skrev:Har jag då ett Edison12 eller en tangotubes edison12, eller är det en tangomoddad Edison12, eller är det helt enkelt en bastard som bör placers i källaren direkt?
(Låter fantastiskt i övrigt!)![]()
Johan_Lindroos skrev:F-n vad du bumpar hela tiden i en massa trådar!
Användare som besöker denna kategori: Neuhausen och 16 gäster