Hur mycket får man modifiera

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Hur mycket får man modifiera

Inläggav hifikg » 2014-01-05 23:15

Hur stora modifieringar kan man göra av ett slutsteg, en högtalare eller någon annan komponent innan den inte längre kan kallas "Krell", "Carlsson" eller "Wadia" t ex? En febrig fundering på söndagkvällen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Hur mycket får man modifiera

Inläggav Nattlorden » 2014-01-05 23:16

hifikg skrev:Hur stora modifieringar kan man göra av ett slutsteg, en högtalare eller någon annan komponent innan den inte längre kan kallas "Krell", "Carlsson" eller "Wadia" t ex? En febrig fundering på söndagkvällen.

Om det inte är ett komponentbyte rakt av - inget alls.

Det hindrar dock inte folk från att tycka att de kan och således gör...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2014-01-05 23:22

8) 8) :wink: Done that.
Mina senste OA51, finns i Carlsson-delen.

Skall lacka dem ICKE Carlsson-aktiga. De ar så skadade att de inte gick att ha original. Faneret hade spruckit upp ordentligt, samt skadade hörn.

Men har ju ett par till, i Valnöt.
:oops:

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-01-05 23:28

Får kallas för, för vem.?
För tillverkaren?
Eller mer ur ett allmänmoraliskt perspektiv?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-01-05 23:32

Det finns lite olika skolor här. Allt från varsam renovering till originalskick till att bygga om rejält så principen är densamma. Carlsson-högtalarna är väl ett skolexempel på detta. I sin renaste form är en OA12:a i originalskick där man bara reparerat det som är trasigt, i den andra extremen är bara lådan kvar och såväl element som delningsfilter är nya.

Vilket man föredrar är väl en läggningsfråga och om man kommer över (eller kan reparera) originaldelar.

Det är ju likadant med gamla bilar, en del ser till att de blir i absolut originalskick även om de ofta är bättre ihopsatta än ursprungligen. Andra bygger om rejält, ta bara en Hot Rod tex.

Jag tycker nog att båda vägarna är lika intressanta, det finns inget rätt eller fel.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-01-05 23:36

hifikg skrev:Hur stora modifieringar kan man göra av ett slutsteg, en högtalare eller någon annan komponent innan den inte längre kan kallas "Krell", "Carlsson" eller "Wadia" t ex? En febrig fundering på söndagkvällen.

Hur mycket som helst anser jag. Sen hur det påverkar andrahandsvärdet är väl en annan femma.

Om någon annonserar ett par Carlsson, man åker dit, lyfter av gallret och det sitter baselement som det står typ Billebro på, och man undrar vad i helvete det är för skit som sitter DÄR, och säljaren säjer att baselementen var trasiga så han beställde ett par nya på nätet, fast att högtalarna låter "minst lika skitbra som original", ja då är kanske en pungspark berättigad om man har åkt långt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-05 23:39

Om man t.ex. har Ino Pi60 och på eget bevåg byter ut basarna och diskanterna mot andra element och moddar delningsfiltret, tycker ni att det fortfarande är ett par Ino Pi60 då? 8) :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2014-01-05 23:41

Det har jag inte gjort, så det har jag inte funderat över. :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-01-06 00:23

Strmbrg skrev:Får kallas för, för vem.?
För tillverkaren?
Eller mer ur ett allmänmoraliskt perspektiv?

Tja, utan att det ska ses som "falsk marknadsföring" eller missgynna tillverkaren. Som i exemplet med Billebroelement i ett par 52-or (ryser) den som hör dem kan ju för evigt tro att Carlssonhögtalare låter så. Nu e Carlsson inget aktivt varumärke, men gör samma tankeexperiment med Ino eller Marten.

Själv tycker jag det är okej att modifiera så långt som tillverkaren/konstruktören gjorde. OA52 är OA52 fram till .2 t ex, sedan blir det något annat (behöver inte låta så mycket sämre för det, men det är inte Carlsson längre).

I bilvärlden blir en bil som modifieras tillräckligt mycket ett "ombyggt fordon" och självklart FÅR man modifiera vad som helst, hur långt som helst, för privat bruk osv, men kallas apparaten fortfarande för Krell t ex om bara lysdioderna är original?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-01-06 01:20

hifikg skrev:Själv tycker jag det är okej att modifiera så långt som tillverkaren/konstruktören gjorde. OA52 är OA52 fram till .2 t ex, sedan blir det något annat (behöver inte låta så mycket sämre för det, men det är inte Carlsson längre).

Delningsfilterkomponenter då? Om komponenter börjar bli gamla, är det okej att byta dom till komponenter med exakt samma värde, fast "finare" (läs dyrare) komponenter?

Eller räknas det som renovering?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-01-06 01:35

bakerman22 skrev:
hifikg skrev:Själv tycker jag det är okej att modifiera så långt som tillverkaren/konstruktören gjorde. OA52 är OA52 fram till .2 t ex, sedan blir det något annat (behöver inte låta så mycket sämre för det, men det är inte Carlsson längre).

Delningsfilterkomponenter då? Om komponenter börjar bli gamla, är det okej att byta dom till komponenter med exakt samma värde, fast "finare" (läs dyrare) komponenter?

Eller räknas det som renovering?

Håller man sig så nära original som tiden medger så kan man fortfarande kalla sin konstruktion för det den hette från fabrik. Vid ev försäljning bör man upplysa köparen om sådana åtgärder. Fast det kanske bara är jag som är originalnördig. Å andra sidan har jag inget emot att leka och experimentera, bara jag kunde, se hur det gick när jag försökte renovera min Audio Innovation tillbaka till originalskick. Inte särskilt lyckat. En vacker dag ger jag nog bort den till någon gryende hifi- och musikentusiast.

Användarvisningsbild
lennartj

Totalombyggnad är väl inte modifiering?

Inläggav lennartj » 2014-01-06 05:08

Vad ska jag kalla mina slutsteg där det enda som finns kvar av ursprungsprodukten är chassi och transformatorer från Dynaco.
Allt annat är utbytt och kretslösningen är en helt annan konstruktion.

Jag tycker inte att "moddade Dynaco" känns rätt när bara transformatorerna kommer därifrån.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
aisopos

Re: Totalombyggnad är väl inte modifiering?

Inläggav aisopos » 2014-01-06 10:33

lennartj skrev:Vad ska jag kalla mina slutsteg där det enda som finns kvar av ursprungsprodukten är chassi och transformatorer från Dynaco.
Allt annat är utbytt och kretslösningen är en helt annan konstruktion.

Jag tycker inte att "moddade Dynaco" känns rätt när bara transformatorerna kommer därifrån.

"Bättre än (original) Dynaco" ... kanske .... :)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2014-01-06 10:56

kalla dem Lennart's very finest (inspired by Dynaco).
:)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-06 11:10

Tja, är detta en Chevy Camaro?

Bild
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2014-01-06 11:30

Detta är min farfars yxa. Far bytte skaftet och själv var jag tvungen att sätta dit nytt huvud. :D

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2014-01-06 11:37

lemmts skrev:Detta är min farfars yxa. Far bytte skaftet och själv var jag tvungen att sätta dit nytt huvud. :D

Klart det är Farfars yxa, men det kanske inte längre är en Hultafors yxa...

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-01-06 11:48

Tja, man kanske vid nästa bjudning skall introducera gästerna med följande fras:

-Ja, det här är Ryggvar von Duncke, vice verkningslös direktör på Skosnörsfabriken Rosette - och det här är mina kraftigt modifierade fruar, Alexandria Wilson.
Ja, de ser ju likadana ut, så de får heta likadant också. Jag blandar bara ihop dem i alla fall.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
lennartj

Ingen Edison

Inläggav lennartj » 2014-01-06 12:38

mrGaskill skrev:kalla dem Lennart's very finest (inspired by Dynaco).
:)

Tack,
men det blir fel.
Äras den som äras bör,
det är faktiskt Erik Andersson som både konstruerat och byggt dem åt mig för snart 30 år sedan!
http://user.faktiskt.io/lennartj/EADynaco001.pdf
Det är ett av mina slutsteg på bilden, jag tror inte att så många bytt ut oktalsockeln mot XLR, men det är praktiskt, tycker jag.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-06 13:48

Nattlorden skrev:Om det inte är ett komponentbyte rakt av - inget alls.

Det hindrar dock inte folk från att tycka att de kan och således gör...

Håller med. Är det inte orginalkonstruktionen så bör inte orginalnamnet användas.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-01-06 14:51

Mina tankar pa amnet:
Det finns val erkanda / valkanda modifikationer som man rimligtvis kan anta att folk med samma intresse kanner till, och darmed ar det en defacto-accepterad modifikation. Typ byte av kondensatorer i natdelen, uppgradering av utgangsrelaer, uppgradering av diverse kontaktdon eller "infra-mod".
Maskinen ar ju da fortfarande samma marke, gjord och designad av det foretaget. Man har bara forbattrat en svag punkt i designen, som kanske fans dar av kostnadsskal eller liknande.
Storre och okanda modifikationer far man val gora bast man vill (det ar inte olagligt) och det ar upp till varje enskild individ vad de kallar maskinen efter det.

Inom MC-varlden sa ar det hur vanligt som helst med "modifikationer": Eftermarknadsljuddampare, annan drevning, battre bromsar, ECU-trimmning. Hade en italiensk hoj en gang, som kom med tva olika mappningar av tandning & insprutning som standard. En som var miljogodkand, och en annan som var avsedd for racing, som gav mer effekt. Det ar ju ocksa en modifikation att stalla om till race-mappen. Men jag tror nog de flesta agare gjorde det och fortfarande sa att de hade en san hoj och inget annat.
__
/ony

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2014-01-06 15:17

LVF EA-30 signatur ! :)

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2014-01-06 16:20

Har jag då ett Edison12 eller en tangotubes edison12, eller är det en tangomoddad Edison12, eller är det helt enkelt en bastard som bör placers i källaren direkt?
(Låter fantastiskt i övrigt!) :roll: :wink:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-01-06 19:36

HiLo skrev:Har jag då ett Edison12 eller en tangotubes edison12, eller är det en tangomoddad Edison12, eller är det helt enkelt en bastard som bör placers i källaren direkt?
(Låter fantastiskt i övrigt!) :roll: :wink:

Låter det bra så är det bra, men kallar du den för Edison rakt av och någon köper en originaledison i hopp om att få samma ljud kanske de blir besvikna. Att en pryl inte är original behöver INTE betyda att den är sämre, bara annorlunda. Vi e ju inga konstsamlare (tänk om någon skulle måla dit en extra näckros på en gammal van Gogh för att de hittar ett onödigt tomrum).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-08 10:56

Samma svar som på frågan vad man kallar en elefant med rosa joggingdräkt och stora öronmuffar
Du kan kalla den vad du vill. dom kan ändå inte höra dig. :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-04-08 10:57

F-n vad du bumpar hela tiden i en massa trådar!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-08 11:11

Johan_Lindroos skrev:F-n vad du bumpar hela tiden i en massa trådar!

likewise om dina ständiga övervakningar på allting åtföljt av sura kommentarer.
skaffa ett liv istället, eller prova en chokladkaka. De e både söt och nyttig.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Återgå till Generellt om hifi