Aktiv oljudsutsläckande högtalare, finns det?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hm2

Aktiv oljudsutsläckande högtalare, finns det?

Inläggav hm2 » 2014-01-06 19:21

Jag har småbarn som springer och hoppar och sånt över mig i lägenheten.

Jag fick en plan att jag skulle montera upp en riktningskänslig mic i taket (kanske en shotgun) och sen köra ut det den fångar till en högtalare som sitter i närheten (ur fas liksom) för att totalt släcka ut ljudet.

Men sen kom jag på att ljudet högtalaren skickar ut skulle ju självklart få micen att reagera och då blir det väl nån skön rundgång där tror jag. Men om man kanske sätter en till mic precis vid högtalarn och sen injicerar vad den plockar upp inverterat i kabeln som går från shotgunnen då kanske detta skulle fungera. några delaykretasr skulle nog behövas också. Ja det är mina funderingar. (fast nu när jag tänker efter så kanske det här inte skulle fungera heller)

Finns det såna här system som fungerar? Det fungerar ju i hörlurar, men jag antar att det blir lite mer komplicerat med högtalare.

Nån som har några funderingar om det här eller testat nåt eget system?

Finns det en en chans att ett sånt här system skulle kunna fungera rent teoretiskt?

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2014-01-06 21:01

Kompromiss är aldrig ett alternativ

Rollo

Re: Aktiv oljudsutsläckande högtalare, finns det?

Inläggav Rollo » 2014-01-06 22:27

hm2 skrev:Finns det såna här system som fungerar? Det fungerar ju i hörlurar, men jag antar att det blir lite mer komplicerat med högtalare.

Joo, men lösningarna är inte så universellt tillämpbara. Motljudsmakaren får inte vara för långt borta från de vägar ljudet tar mellan barnafötter och dina plågade trumhinnor, vilket gör det svårt att dämpa ut ljud från flera olika platser. Motljudet kommer dessutom att fungera optimalt på en plats i din lägenhet - på andra platser kan motljudet samverka med det störande ljudet och således göra att störningen ökar.

Om dina problem hade varit begränsade till oväsen som kommer in genom fönster, ventilationsrör eller en korridor hade det varit lättare att sätta en motljudmakare i vägen.

För fönster borde det gå att knåpa ihop något liknande den här grejen.
Jag känner också till en installation på en klubb som använde sig av motljud för att hindra läckage av dans-/konsertljud ut i baravdelningen. Det gav en viss förbättring av arbetsmiljön i baren, men var ganska dyrt också.

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-01-06 23:09

Kul å se att det faktiskt fungerar.

Den där länken från hififorum verkade intressant. Jag kanske gjorde nån mental kullerbytta när jag fick för mig att det inte skulle fungera.

På hififorum så sätter dom micen precis framför konen och sen verkar den ta hand om allt själv. den motverkar ljudet där den är helt enkelt.

så antingen skulle man kunna sätta upp nåt nära taker med mic framför konen.
Eller så kan jag ha en liknande grunka brevid sängen som ta bort ljud vid sängen.

Undra hur det det blir om inte mic och högtalaren står på samma ställe. Helt skulle jag vilja ha micen så nära källan som möjligt men själva högtalaren så nära där jag är som möjligt. Men det kanske inte spelar nån roll. Det kanske blir exakt samma resultat ändå.

Det skadefinitivt testas iaf, nån verkan har det nog hur man än gör. Undra hur långt upp i frekvens det kan tänkas fungera.

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2014-01-06 23:34

Tyvärr ett troligtvis närapå hopplöst projekt... inte för att få dig att ge upp redan innan du försökt utan mest för att förklara varför det blir svårt/dyrt som f*n om det inte handlar om begränsade utrymmen som t ex ventilationskanaler eller andra relativt små utrymmen eller som "basätare" -som arbetar i ett begränsat frekvensområde.
Det som sker i större utrymmen / lokaler är en viss utsläckning på vissa ställen men också en ökning av det totala störljudet på andra ställen pga att det "motfasljud" som man sänder ut för att släcka/dämpa, kommer i fas med ursprungsstörljudet på vissa ställen i utrymmet/lokalen och dessa summeras till varandra å vips så blev störljudet starkare på vissa ställen.
/ Tord

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-01-08 18:34

Det har väl då och då under de senaste 20-30 åren pratats om att "snart" kommer tekniken finnas i bilar, men det har väl inte dykt upp något serieproducerat än idag?

Däremot funkar det bra i hörlurar/öronskydd. Där är ju placeringen av trumhinnor v.s. bullerdämpningshögtalaren rätt så välkänd för elektroniken så att säga.

Zinizter

Inläggav Zinizter » 2014-01-09 20:52

MiaM skrev:Det har väl då och då under de senaste 20-30 åren pratats om att "snart" kommer tekniken finnas i bilar, men det har väl inte dykt upp något serieproducerat än idag?

Däremot funkar det bra i hörlurar/öronskydd. Där är ju placeringen av trumhinnor v.s. bullerdämpningshögtalaren rätt så välkänd för elektroniken så att säga.

Jo då!
Audi A8 har det. Finns kanske fler :D

Hoppa fram till 1:30
http://www.youtube.com/watch?v=DwHkNSlocrw

Zinizter

Inläggav Zinizter » 2014-01-09 20:59

Zinizter skrev:
MiaM skrev:Det har väl då och då under de senaste 20-30 åren pratats om att "snart" kommer tekniken finnas i bilar, men det har väl inte dykt upp något serieproducerat än idag?

Jo då!
Audi A8 har det. Finns kanske fler :D

Hoppa fram till 1:30
http://www.youtube.com/watch?v=DwHkNSlocrw

En snabb sökning på Google visar att det är ganska många bilmodeller som har det, även i dom mer rimliga prisklasserna. Sorry för off-topic

tiaz

Inläggav tiaz » 2014-01-10 19:54

jag skrattar när han säger att det sitter elmotorer på motorfästen som "producing counter vibrations to smooth it out" ...

kort därefter säger han: "and thats all good, but the other thing the audi S8 is famous for, is that it's a lightweight construction"

1975KG??? haha... under 2ton är "lightweight" numera! det trodde man aldrig på 60 talet då de amerikanska muskelbilarna var värst med sina ynkliga 1500kg! då var det mycket för en järnklump, nu är det tydligen ingenting.

anledningen till att jag inte kollar på såna här missledande program är för att jag inte är helt dum i huvet! och jag tycker tyskarna som vanligt är ute på fel spår när de sätter anti vibrationsmotorer som motorkuddar på en bil som säljs med minst 8 cyllindrar, ty ju fler sådana ju MER vibrationsfritt går en motor!

men men... något måste man ju betala för då man pungar ut 2 mille :lol:

Återgå till Teknikforum