Ethan Winer!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
snerik

Ethan Winer!

Inläggav snerik » 2014-01-03 13:42

Ännu ett mycket klokt och lärorikt gratis seminarium!
kanske mycket gårdagens nyheter för vissa, men perfekt för mig.
Jag lyfter på hatten för Ethan!
http://www.youtube.com/watch?v=Zvireu2SGZM&feature=em-subs_digest
Hellre musik.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-01-03 17:39

Just den video är ny för mig med, tack för tips.

Här kommer ett smakprov ur hans bok.

http://www.google.se/books?hl=sv&lr=&id=Hf0YQAUWGfgC&oi=fnd&pg=PR2&dq=ethan+winer+the+audio+expert&ots=-yGpm1-m1m&sig=BhLvfZQv5DHTxhV9cFN2V4MpELc&redir_esc=y#v=onepage&q=ethan%20winer%20the%20audio%20expert&f=false

Kap 2 i boken som är med i länken tar upp det han uppfattar som myter.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-01-03 21:48

Är han bra den där ethan? jag fick för mig att han bara var en hobbyakustiker som med mördande reklam har blivit en maktfaktor
Bikinitider

Doofus

Inläggav Doofus » 2014-01-04 00:21

Han är starkt kritiskt och verkar insatt i branschen, vilket för mig är upplyftande :).

Han poängterar ganska ofta "i think" och inte "i know", han utsäger sig inte för att vara en expert och testar saker själv och ber andra testa med honom.

Å andra sidan har jag stor förstående för dom som uppskattar färgning av ljudet, design och exklusivitet.

En McLaren MP4-12C är besvisligen snabbare, bekvämare, mer ekonomisk och bättre byggd än en Ferrari 458.. Men jag vet i tusan om jag inte skulle välja ferrarin iaf..

Bara mina 2 cent :)

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-01-04 01:17

celef skrev:Är han bra den där ethan? jag fick för mig att han bara var en hobbyakustiker som med mördande reklam har blivit en maktfaktor

Han är precis så seriös som man kan räkna med i ljudbranchen, han verkar genuin och kunnig.

http://realtraps.com/customers.htm

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-01-04 14:39

Äsch, han verkar ju mest klaga :wink:.

Skall lyssna på honom sen när jag har tid!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-01-04 15:32

Ja, Ethan Whiner

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-01-04 15:39

Jag har tittat på första halvan, och tycker att det är en bra populärbeskrivning av hifi. Jag är lite tveksam till att han inte gör tydlig skillnad mellan distorsion och olinjäritet, och att han verkar se distorsion som en ren apparategenskap, men annars är det mycket som är bra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-04 16:56

Svante skrev:Jag har tittat på första halvan, och tycker att det är en bra populärbeskrivning av hifi. Jag är lite tveksam till att han inte gör tydlig skillnad mellan distorsion och olinjäritet, och att han verkar se distorsion som en ren apparategenskap, men annars är det mycket som är bra.

+1

Jag skulle nog vilja utvidga synsättet vad gäller mätning av distorsion. Speciellt på högtalarelement.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-01-04 17:46

Doofus skrev:Han är starkt kritiskt och verkar insatt i branschen, vilket för mig är upplyftande :).

Han poängterar ganska ofta "i think" och inte "i know", han utsäger sig inte för att vara en expert och testar saker själv och ber andra testa med honom.

Å andra sidan har jag stor förstående för dom som uppskattar färgning av ljudet, design och exklusivitet.

En McLaren MP4-12C är besvisligen snabbare, bekvämare, mer ekonomisk och bättre byggd än en Ferrari 458.. Men jag vet i tusan om jag inte skulle välja ferrarin iaf..

Bara mina 2 cent :)

Bra inlägg! Jag skulle nog oxå valt Ferrari, inte för att jag gillar Ferrari bättre, faktiskt tvärtom, men sånna här bilar köper man väldigt mycket för andras skull också, för att andra ska bli begeistrade och gärna avundsjuka, och så kan man få många nya "vänner".
Bikinitider

Doofus

Inläggav Doofus » 2014-01-04 19:22

Svante skrev:Jag har tittat på första halvan, och tycker att det är en bra populärbeskrivning av hifi. Jag är lite tveksam till att han inte gör tydlig skillnad mellan distorsion och olinjäritet, och att han verkar se distorsion som en ren apparategenskap, men annars är det mycket som är bra.

Han upplyser även om att distoritionssiffror i appareten inte ens går att jämföra med högtalarelementet. Det är lite därför han tar upp hur obskyrt det är med att tycka sig höra 0.003% THD.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-01-04 20:04

Doofus skrev:

Han upplyser även om att distoritionssiffror i appareten inte ens går att jämföra med högtalarelementet. Det är lite därför han tar upp hur obskyrt det är med att tycka sig höra 0.003% THD.

Fast som sagt, distorsion är inte något som sitter i apparaten. Distorsion är en konsekvens av en apparats olinjäritet, distorsion uppstår inte utan signal, och den blir olika beroende på vilken signal man har.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-01-04 20:21

I mitt tycke, är ni alltför teknik-fokuserade och alltför lite slutsyftes-inriktade.

Teknik-nördar, helt enkelt.

Och, det får ni absolut vara för mig.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-01-04 20:25

Strmbrg skrev:I mitt tycke, är ni alltför teknik-fokuserade och alltför lite slutsyftes-inriktade.

Fast... Om vi är alltför... Då tycker du väl vi är vi väl för mycket.

Fast jag fattar vad du menar, vi är olika, och det är bra. (?)

Användarvisningsbild
Nimrod

Inläggav Nimrod » 2014-01-04 20:28

Strmbrg skrev:I mitt tycke, är ni alltför teknik-fokuserade och alltför lite slutsyftes-inriktade.

Kan det vara så, o hemska tanke, att vi bara har musiken som ett svepskäl för att få möjligheten att vara teknik-fokuserade? 8O

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-01-04 21:01

Svante skrev:

Fast... Om vi är alltför... Då tycker du väl vi är vi väl för mycket.

Fast jag fattar vad du menar, vi är olika, och det är bra. (?)

Ja! I mitt tycke ja.

Men det betyder ju såklart näppeligen att ni "är" för teknik-fokuserade.
Ty, vaddå ÄR?

Det är ju bara vad JAG TYCKER och inget absolut faktum.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-04 22:57

Nimrod skrev:

Kan det vara så, o hemska tanke, att vi bara har musiken som ett svepskäl för att få möjligheten att vara teknik-fokuserade? 8O

Musiken är död! Länge leve tekniken!
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-01-04 23:45

@Nimrod, appropå va petersteindl skrev . . .

Pst . . . dädäratrorja inte att han mener rektigert bokstaveligter, menva vetvälanja? . . .typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-01-06 15:26

Tack för länken, har nu sett den. Kändes som det var en lagom nivå på resonemanget för en lekman som mig :). Jag kan nog se den igen för att riktigt hänga med i allt.

Användarvisningsbild
snerik

Inläggav snerik » 2014-01-06 21:25

genstruktur skrev:Tack för länken, har nu sett den. Kändes som det var en lagom nivå på resonemanget för en lekman som mig :). Jag kan nog se den igen för att riktigt hänga med i allt.

Jag gillar Ethan, han pratar så till och med jag begriper.
Hans YouTube-kanal innehåller mycket bra, den här om rumsakustik är kanon!

https://www.youtube.com/watch?v=lbLVjHfHahg
Hellre musik.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-01-06 21:28

snerik skrev:
genstruktur skrev:Tack för länken, har nu sett den. Kändes som det var en lagom nivå på resonemanget för en lekman som mig :). Jag kan nog se den igen för att riktigt hänga med i allt.

Jag gillar Ethan, han pratar så till och med jag begriper.
Hans YouTube-kanal innehåller mycket bra, den här om rumsakustik är kanon!

https://www.youtube.com/watch?v=lbLVjHfHahg

Skall kolla in mer! Tack :)

Återgå till Generellt om hifi