Vad ska jag göra med min Planar 3?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Vad ska jag göra med min Planar 3?

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-07 23:51

Kort bakgrundsstory; jag var lite sugen på att köpa lite prylar för nåt halvår sedan så jag sålde min rega planar 3. Den behövde ett pu-byte som jag inte riktigt hade råd med iaf på ett tag så jag tänkte att den fick dra, dock lite motvilligt. Hur som helst, den fick sig en ordentligt skvalpig resa tydligen för köparen berättade för mig att allt möjligt var tokigt nu. Locket var helt sprucket och den lilla "snurran" hade bytt position och allt var det nu var. Inga pengar för mig med andra ord. Men spelaren fick jag tillbaka. När jag hämtade ut den på posten var jag så less på historien att jag la undan kartongen i förrådet utan att undersöka saker.

TILLS IDAG! Kunde konstatera att "snurran" var lätt att trycka på plats igen. So far soo good. Locket var ju helt kört, den saken var tydlig. Jag gav skivtallriken en testsnurr för att kolla att allt stod rätt till. Det gjorde det inte. Det lät konstigt. Efter att ha skruvat isär "allt" (skitkul hur pass enkel spelaren är) utom tonarmen så kunde jag konstatera att; kulan i lagret är borta!

Så hur går jag vidare? Kan man köpa en ny kula? Finns det istället något helt annat lager man ska kika på som passar?

Samt, vad rekommenderar ni för PU och RIAA i rimlig prisklass som ska lira tillsammans med den här plankan (RB300 tonarm är jag rätt säker på) , en denon x4000 (har inbyggt riaa tydigen, har faktiskt inte testat det än) och Guru Junior?

Jag är rätt taggad nu på att få snurr på den här igen, bättre än någonsin. Har en del skivor som inte finns utgivet annat än på vinyl...

Andra bra renovering/mod-tips mottages med glädje!
Häpp!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-01-08 00:09

Det är en standardkula, på 4.77 mm. Det måste finnas någon i Stockholmstrakten som kan sälja en sådan. Du behöver växellådsolja. Jag har det. PMa så skickar jag en burk. Du behöver antagligen byta rem. Sådan köper du på ebay. Där kanske det finns kula också. Eftersom motorn är upphängd i en annan sorts gummirem kan du behöva byta den också. Sådana remmar är svåra att få tag på. Olja finns inte på ebay.

Köp en Elys 2 eller en Goldring. Köp en Rega Riaa.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-08 00:29

Du har PM :)

Vad skulle du säga är skillnaden mellan elys och goldring? Och vilken goldring modell? 2200?
Häpp!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-01-08 00:39

Jag skrev det bara för att de passar utan att man behöver höja tonarmsbasen med inlägg. Ungefär 30 medlemmar kommer att skriva att regas pickupper är dåliga. Men det är inte sant. :D

Här har de kulor:

http://www.cabezon.eu/product_info.php?products_id=224

Du kan modda din planar i evighet.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-01-08 00:40

Regas pickuper är dåliga.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-08 00:49

CODY skrev:Jag skrev det bara för att de passar utan att man behöver höja tonarmsbasen med inlägg. Ungefär 30 medlemmar kommer att skriva att regas pickupper är dåliga. Men det är inte sant. :D

Här har de kulor:

http://www.cabezon.eu/product_info.php?products_id=224

Du kan modda din planar i evighet.

Ja det verkar ju onekligen så. Frågan är vad som faktiskt tillför någonting positivt, haha... man kan ju tex. köpa någonting som ser ut som små julgranskulor och köra ner i hålet.

Bild

Det är iof skönt att slippa pilla isär och sätta ihop saker i onödan, men om det är värt det så kan jag tänka mig att höja tonarmen också. I väntan på att ett samstämmigt faktiskt ska berätta att rega gör dåliga PU:er
Häpp!

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-08 00:51

Objektivisten skrev:Regas pickuper är dåliga.

Du har dina stunder... det är uppenbart när man har läst runt lite på forumet ett tag. Men den där var väl lite förutsägbar?
Häpp!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-01-08 01:12

Jag har en rega exact i en P7 genom ett rega fono via rotel till pi60. Låter magiskt. Har en planet, planar 2 och planar 3 också. Elys 2 låter bra. Du kan använda en OM10-40 utan inlägg. Samma gäller 2M-serien. OM är mycket vanlig och bra, men trist.

Jag skulle avråda att modda sönder planaren eftersom uppgraderingarna är dyra. Köp hellre en ännu bättre spelare om det börjar rycka i baguetten. Planar 3 är en mycket trevlig och tillräckligt bra skivspelare för RAWK :wink:
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-08 01:21

Nää, helst skulle jag slippa modda öht. Det är inget behov jag känner. Speciellt inte eftersom det känns som att mycket av rega-moddandet man ser på nätet baseras på en hel del nonsens och motsägelsefullhet. Men nu är det saker som måste fixas för att det ska lira öht. och då får man ju fundera lite på vad man ska sätta dit för saker. Spelaren är gammal, kan det vara så att kullager-tuben kan ha blivit sliten i botten? Kanske lika bra att byta ut hela om man ändå ska beställa en kula?
Häpp!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-01-08 01:26

CODY skrev: ....
Ungefär 30 medlemmar kommer att skriva att regas pickupper är dåliga.
....

Regas pickupper ligger attans långt nere* på min "best for the bucks" lista . . . typ. :wink:

Puss & kram i alla fallen CODY! :)

*Numbero två, så vitt jag förstår. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-01-08 01:32

Die you dirty filthy rega-hater 8)

Ha det bra Laila :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-01-08 01:35

Tack . . . typ. :evil: :wink: 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-08 01:50

Kan detta duga tro?

http://www.tradera.com/item/343862/199043363/140-st-kullager-kulor-3-16-tum-4-77-mm-till-cykel-mm

Isf, om någon annan vill ha kulor så har jag några över 8O

Edit: La ett bud. Så om någon känner att dom vill börja på ny kula så är det bara att höra av sig sen, kommer förmodligen ha 139st över.
Häpp!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-01-08 21:48

Jag sliter ut en kula var tjugonde år. Hör av mig då.

Detta kit verkar prisvärt. Om du byter drivrem så måste du byta gummibanden som håller fast motorn också. Förutsatt att det är en tidigare planar, dårå. På de senare sitter motorn fast med tejp :D

Drivremmar gör mer än man tror. Jag har bytt från rödbruna till vita remmar på min. MYCKET stor skillnad.

http://www.ebay.co.uk/itm/TURNTABLE-DRIVE-BELT-X3-MOTOR-SUSPENSION-for-REGA-PLANAR-2-3-/400624516598?pt=Turntable_Parts_Accessories&hash=item5d4714fdf6

Ska försöka få iväg lite olja i morgon till dig.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-09 16:53

Vilken klippa, tackar! Ska köpa ny rem o upphängning också. Såg att man kan få goldring 2300 för typ 2lax på ebay. Det är väl en bra deal?
Häpp!

Återgå till Generellt om hifi